Kolahtaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
baas
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Marras 13, 2003 12:55

Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja baas »

Pakko kysäistä onko täällä tietoa ongelmasta. Auto on -04 vm. 9-5 2.0t automaatti.
Eli jotain kolahtaa/napsahtaa kun ajaa noin 50km/h, nostaa hetkeksi jalan kaasulta ja painaa uudestaan kaasua. Voiko johtua laatikosta? Tukikumit ja nivelet ym.. Lähes kaikki tarkistettu eikä syytä löydy.

Toinen vika, abs / tcs valot jäävät välillä palamaan käynnistäessä, sammuu kyllä kun käynnistää uusiksi. Ei vikakoodeja.. 8O

Kilsoja on 250tkm.
Liikateho TAPPAA !!! (tylsyyden)
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja patonki »

baas kirjoitti:Pakko kysäistä onko täällä tietoa ongelmasta. Auto on -04 vm. 9-5 2.0t automaatti.
Eli jotain kolahtaa/napsahtaa kun ajaa noin 50km/h, nostaa hetkeksi jalan kaasulta ja painaa uudestaan kaasua. Voiko johtua laatikosta? Tukikumit ja nivelet ym.. Lähes kaikki tarkistettu eikä syytä löydy.

Toinen vika, abs / tcs valot jäävät välillä palamaan käynnistäessä, sammuu kyllä kun käynnistää uusiksi. Ei vikakoodeja.. 8O

Kilsoja on 250tkm.


Tere:) Vaihteiston vääntötuen vaihtamalla loppuu kolaukset. Se sijaitsee vaihteiston etupuolella ja näkyy,kun aukasee konepellin ja on heleppo vaihtaa:)
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Mulla täysin vastaava auto ja sama vika. aihdelaatikon kumi vaihdettu, mutta vika on mielestäni se, että apurungon puslat on rikki. En ole vielä vaihtanu, joten varma en vielä ole.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja patonki »

pimilia kirjoitti:Mulla täysin vastaava auto ja sama vika. aihdelaatikon kumi vaihdettu, mutta vika on mielestäni se, että apurungon puslat on rikki. En ole vielä vaihtanu, joten varma en vielä ole.

Itse lähtisin liikkeelle vääntötuen vaihtamisella,jos ei ole jo vaihdettu. Apurungon rikkinäiset puslat aiheuttivat ainakin itelläni ärsyttävän resonoinnin tyhjäkäynnillä ja kovan kolauksen käynnistättäessä.
baas
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Marras 13, 2003 12:55

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja baas »

Hyviä vinkkejä. Joo tosiaan vääntötuki uusittu jo siihen jäykempään versioon. Mullakin kolahtaa myös startatessa ja resonoi tyhjäkäynnillä. Onkohan siellä apurungossa joku tietty pusla joka lahoaa..?
Liikateho TAPPAA !!! (tylsyyden)
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Mulla ainakin repsikan puolen keskimmäinen pusla on rikki. Sen huomaa kun nostaa helmasta auton ilmaan, niin apurunko on irti auton korista ja paljon. Mut tosiaan tulos saadaan selville, kun uudet apurungon puslat saapuu.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Täälläkin taitaa olla yksi apurunkopuslapotilas :lol: , etu-ja takapuslat.
Miten tuon vaihdon olette tehneet, onko miten v-mäinen homma?
Ei kyllä tekis pahaa jos vaihtas kaikki puslat kerralla, kertyy vaan hintaa jonkun verran
ja vielä pyörän suuntaukset päälle.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Sain vihdoin vaihdettua tuon vääntötuenpuslan automaattiin.
Nytkähdykset väheni huomattavasti mutta tilalle tuli tuo resonointi
matalilla kierroksillä ja vielä on sellainen nytkähdys kaasun noston ja
painamisen yhteydessä. Oliskohan seuraavaksi apurungonpuslat.
Pitääkö tuo apurunko laskea kokonaan alas ja tukea kone ennenkuin
pystyy nuo puslat vaihtamaan, vai selviääkö helpommalla?
baas
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Marras 13, 2003 12:55

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja baas »

Rikkinäinen apurungon pusla siis apukuskin puolelta löytyi, ei uusittu vielä. Kolahtaa myös kun pakille laittaa. Onkohan vaihteisto menossa kun myös ruvennut kakkosella vinkumaan, ennen vinku vaan ykkösellä joka kait on ominaisuus :lol:
Liikateho TAPPAA !!! (tylsyyden)
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Viikonloppuna vaihdoin apurungon puslat uretaanisiin ja kolahtelut loppui. Muutenkin etupää tuli jämäkämmäks ajaa. Takimmaiset puslat oli todella huonossa kunnossa.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ei sattumalta ollut kamera kädessä, kun remppasit? Projektikuvat kiinnostais kovin...

:mrgreen:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Täälä kiinnostaisi myös , miten tuo tehdään vähäisimmänvaivanperiaatteella (itse).
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Myös vähän aikaa sitten vaihdettiin apurunkoon uretaanit.
Oli aika huonossa kunnossa vanhat.
Kuvia ei tietenkää tullut otettua...
Mutta ulkomuistista jokseenkin näin:
Auto ylös, pohjamuovit ja vänkärin puolen sisäloksu pois.
Dp pois ja lambdan töpseli.. Alapallot ja koiranluut irti. Öljyjäähy irti ja kannatuksiin
vaikka narulla. Ja apurungosta myös putkikannakkeita irti.
Moottorin takimmainen tuki irti kolmella pultilla. Yksi aika veemäinen irroittaa.
Ja sitten apurunko lattialle ja vanhoja irroittelee. Lähtenee sisukset sormella...
Näin ainakin itsellä.
Samalla kannattaa tsekata öljypohjä jos ei jo tehty.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kolahtaa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mulla kolahtelee joku kuskin puolella edes mutta ei mitn käryä siitä että mikä vois olla..
Autoa nyt 3 kertaa käytetty katsastus konttorilla että katsoisivat mikä kolisee:

Eka kerralla normi katsastus jossa löytyi välystä apurungon takimmaisista heloista, oikea rt:n pää ja koiranluu. No ne vaihdettiin ja lisäksi vielä alatukivarsien takimmaiset (isot) helat oli myös loppu jotka myös vaihdettiin..

Uusinta näyttöön konttorille, ylläolevien toimenpiteiden jälkeen aina vaan kolina kuuluu mutta leima tuli paperiin.

Tänään käytin uudelleen eri konttorilla ku hieman vi*uttaa toi jatkuva klopina, puolituntia 2 ukkoa tutki nosturilla ja ainut minkä löysivät oli se että vetarin päät tuntuvat kuivilta...
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Vastaa Viestiin