Kone käy laihalla.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Viikko sitten Sidiä plärätessäni aloin ihmettelemään auton Amul arvoja. Tuolloin olivat nousseet 899 ja lambdan sahatessa 2500 ja alle, välillä jumittuen pitkäksi aikaa 2500.

Töistä lähtiessäni Amul arvo oli pompannut 1600 asti ja Lambda jumittunut 2500, vikakoodina 4465 Lean mixture. Kävin tankilla ja ehdin laittaa puolet re85 ja toiset 95 kun ei kerta 98 pistoolia ollut... Bensapumppu nyt uusittuna, Walbro tilalla.

Kävin kenkimässä autoa ja Amul ihan rauhallisesti aluksi 0, pienen ajelun jälkeen Amul 1600 ja lambdan soutaessa välillä miinuksella ja nousten sitten 2500 ja takaisin miinukselle. Etanoli arvoksi ilmoittaa 82% vaikka tankkauksen jälkeen arvot olit 56% bensa?

Eli jostain jos lähtis sulkemaan pakkaa että mistä kiikastaa?
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Isohko imuvuoto, vuosimallista päätellen veikkaus on että läppäkotelolta huohotinloukolle menevä letku jossa on muovinen takaisku on porsinut takaiskun karasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Eli imuvuotoja ettiskelty starttipilotin avulla, tuloksetta.
Epäilykset alkoi seuraavaksi harhailemaan immun suuntaan. Ehjää laina immua testaten arvot olivat sitten taas ihan kohdallansa. Immu vaihdettu ja taas pelittää.

Mahdollisimman hyvään saumaan tuli tuo Saabin syystarjoukset lehtiö kotia, jossa immu tarjouksessa. Varsin onnistunut ajoitus Saulilta!
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Ehheh... Eipäs ollutkaan immusta kiinni, vika palasi...
Noh nyt on auto softattu uudelleen ja kokeiltu toisella lambdallakin kaiken varalta, mutta ei ole auttanut asiaan. Noh otin tuossa nyt sitten pientä videon pätkääkin tuosta lambda heittelystä jos se selventäisi asiaa jotenkin. Eli tässä https://dl.dropboxusercontent.com/u/227 ... 20Amul.mp4 videoon. Viimeisistä sidin 6:sta sidin symbolista vasen ala on Amul arvo.

Vesalle ois tämmönen jatko kysymys tästä "läppäkotelolta huohotinloukolle menevä letku jossa on muovinen takaisku on porsinut takaiskun karasta." Eli olisiko kyseessä mahdollisesti https://dl.dropboxusercontent.com/u/227 ... 326_v2.png kuvassa nro. 1 merkattu takaiskuventtiili?
Ainakaan tuo kyseinen venttiili ei reagoinut mitenkään starttipilotille?
Noh ois tarkotus vähän puhallella tänään tuonne järjestelmään, että jos jostain sais mahdollisesti pihauksen irti, jollei vuoda venttiili väärään suuntaan...

Edit: Linkit kuntoon
Viimeksi muokannut Solisluu, La Loka 19, 2013 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Makwe »

linkit ei toimi
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

https://db.tt/YKXn9xsh

https://dl.dropboxusercontent.com/u/227 ... 326_v2.png

Mikäs pömpeli sulla on ilman letkua tuolla kaasuläpän putken kyljessä? Eikö tuo ole sellaine pikalukko koville letkuille?

Tälleen kait sen pitäisi olla. http://www.markje.co.uk/car/pics/9-5/9-5brakeservo.jpg
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Käsittääkseni tuo "pömpeli"/ nasta kuuluu olla tuossa koska auto on automaatti.

Äsken ainakin tuolla paineistus testillä sain tuon cobran päällä olevan liittimen suhisemaan hieman, en sitten tiedä kuinka paljon tuonne tuota painetta tarvitsisi saada menemään/ turvallista?
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Herkes pihisemästä tuo cobran päällä oleva liitin, kun vähän kronas. Eikä kyllä pihise mistään muualtakaan tällä hetkellä konehuoneessa.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jaa, eikö toi nippa ole läpi? Vai onko se tukittu jotenkin? Niin ja se kobran päällä oleva nippa varmaan sihisee, mutta luulen kun on ahot kohillaan pikemminkin siellä on alipainetta kun ylipainetta. Luulis niinpäin sen pillin olevan kunnossa.

Tarkastele myös imusarjan. Siellä on muistaakseni kaksi anturia, ja alipainelähtö. Se voi vuotaa kans.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Joo se nippa on vissiinkin yhtä kuin tulppana siinä. Punainen rengas viittaa tuohon lukituksen.
Ei ne imusarjan venttiilit ainakaan läpi asti vuoda, kun ei reagoinut mitenkään starttipilottiin? Tosin voisihan sille kokeilla antaa uusintakäsittelyn.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuvassa 1. merkitty takaiskuventtiili herättää epäilyksiä, koska ei näytä alkuperäiseltä. Pehmeät letkut ja musta takaisku valkoisen sijasta. Toimiiko takaisku eli ei päästä painetta huohotusjärjestelmään ja onko tiiviit?
Starttipilotilla vuotojen etsiminen on kokemuksen perusteella aika tehotonta jos vuoto ei ole todella suuri, eikä sillä löydy vuotoja jotka alkavat vasta putkien paineistuessa. Parempi olisi paineistaa järjestelmä ja etsiä pihinäpaikat.
Jarrutehostimen vuoto on yksi mahdollisuus, myös jarrutehostimen kovissa putkissa olevat takaiskut, katkeilevat samalla tavalla kuin tuo huohotuksen takaisku.
Lambdan jumitus 2500 on joskus myös itse anturin vika, joskus on ollut myös johtosarjassa tai liittimissä ongelmia.
Ikävä kyllä vaihtoehtoja on paljon eikä auta kuin raaka työ ja poissulkeminen vähitellen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

omassa uudessa femmassa täytsin sama että lamb ja amul tapissa, kaikkien alipaineletkujen vaihto ja takaiskujen toiminnan toteaminen korjasi ongelmat.
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

jcarlson kirjoitti:Kuvassa 1. merkitty takaiskuventtiili herättää epäilyksiä, koska ei näytä alkuperäiseltä. Pehmeät letkut ja musta takaisku valkoisen sijasta. Toimiiko takaisku eli ei päästä painetta huohotusjärjestelmään ja onko tiiviit?
Starttipilotilla vuotojen etsiminen on kokemuksen perusteella aika tehotonta jos vuoto ei ole todella suuri, eikä sillä löydy vuotoja jotka alkavat vasta putkien paineistuessa. Parempi olisi paineistaa järjestelmä ja etsiä pihinäpaikat.
Jarrutehostimen vuoto on yksi mahdollisuus, myös jarrutehostimen kovissa putkissa olevat takaiskut, katkeilevat samalla tavalla kuin tuo huohotuksen takaisku.
Lambdan jumitus 2500 on joskus myös itse anturin vika, joskus on ollut myös johtosarjassa tai liittimissä ongelmia.
Ikävä kyllä vaihtoehtoja on paljon eikä auta kuin raaka työ ja poissulkeminen vähitellen.
Itsekkin tuota kuvan 1 takaiskuventtiiliä epäilin juuri tuon kumiletku-kovanletkun päällä viritelmän takia, myös kumiputkessa näkyy nippusiteen jäljet, että jotain yritelty tiivistää/ kiristää joskus?

Itse järjestelmä paineistettu fillarin sisäkumin ja kompuran avulla, ilman kuuluvia pihinöitä. Kiinni tällä hetkellä uudehko/ toimiva lambda.
Muuten kyllä lähes kaikki alipaineletkut näyttävät alkuperäisiltä, ei ole mitään modailtu/ ohiteltu.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

kenelläkään antaa vinkkiä stage1 re85 2.3t my02 välillä laihalla käymisen syyhyn?
vaihdettu: alipaineletkut, bensapumppu, imm, etulambda, sytkäkasetti ja
muutenkin huollot kunnossa orggis osilla.
ilmavuotoja ei ole, bensanpaineet ja pumpun tuotto mitattu.
viinalla kone alkaa aivan yllättäen n.2vko välein käymään laihalla, jolloin lamb ja amul
tappiin ja Ca kyykkää, saattaa alkaa taas parin päivän jälkeen toimimaan normaalisti.
kaasua reippaammin painamalla lambda tippuu tuosta 2500:sta, mutta kiipeää takaisin pintakaasulla tai tyhjäkäynnillä. vikakoodin antaa vasta piiiiitkän ajan jälkeen jos ei adaptointi pelaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kone käy laihalla.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jarrutehostin vuotaa...? lähinnä vain imusarjan alipaineella.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin