Lupe-81 kirjoitti:
-Toinen kaveri osti uuden Ford Focuksen. Maksoi uutena 23000 euroa. No, viiden vuoden kuluttua sen arvo on puolet tuosta, eli meni 11500 euroa viidessä vuodessa autoiluun. En tiiä onko mulla huono matikkapää mutta en vain osaa laskea että miten se femmalla autoilu tulee kalliimmaksi kuin uudella kolmipyttyisellä kinnerillä.
Menikö tuohon fordiin mitään normihuoltojennpäälle tuona aikana? Paljon tuli kilsoja ja mikä oli keskikulutus?
Itsekin pitänyt uuden auton omistamista rahanpolttamisena, mutta nyt kun on pian neljä vuotta pitänyt kuluseurantaa tuon loppuunajetun Saabin kanssa, olen todennut että ei se uuden omistaminen välttämättä niin hullua olekaan. Viiiden tonnin femmassakin on viiden vuoden pitoajalla arvonalenema luokkaa 3k€, jolloin erotusta Focukseen jääkin enää 8500 oiroa, joka on 1700 oiroa vuodessa. Kun laskee päälle erot ajoneuvoveroissa ja kulutuksessa johonkin nykyaikaiseen egoboosteriin, femman vuosittaiset katsastukset jne, niin korjailu- ja fiksailurahaa femmaan jää ehkä tonni vuodessa, riippuen tietty kilsoista. Sillä ei viiden tonnin femmalla välttämättä kauhean pitkälle pötkitä, kun vielä muistetaan, että ostettaessa femmassa tuskin on kaksia uusia renkaita, uusia jarruhilppeitä jne. asioita jotka uudesta autosta löytyy.
Femma ja Focus ei tietenkään ole autoina ihan vertailukelpoisia, toisaalta eivät ole yli 10v ja uusi autokaan.
Mutta väitän, että 5v ajelu viiden tonnin femmalla voi hyvinkin kokonaiskuluiltaan tulla kalliimmaksi kuin 5v uudella Focuksella. Ja tämä ihan sillä kokemuksella, mitä olen itse tuolla loppuunajetulla kolkilla saanut rahaa menemään, hoitamalla huollot ja korjaukset itse aina kun mahdollista, ja ajamalla kuitenkin alle 10 tkm vuodessa, jolloin kulujen voisi ajatella olevan maltilliset. Viisi tonnia vuodessa siihen autoiluun menee joka tapauksessa kun kaikki kulut laskee, vaikkei tuosta ritsasta edes ole ahdinta lukuunottamatta porsinut mitään isoa.
Se, valitseeko tehokkaan ja ison vanhan femman vai uuden, pienen ja nuhaisen Fordin on tietenkin makuasia. Samoin kuin on se, onko se vitutuksen aihe, kun se asentoanturi/ahdin/bensapumppu/sytkäkassu tai muu halpa osa jättää tielle jossain Kuusamon ja Sotkamon välillä tammikuisena yönä kahdenkymmenen asteen pakkasessa. Varsinkin jos se vartin vaihtotyö omin käsin pitää parempien tilojen puutteessa suorittaa rivarin sepeliparkkiksella seuraavana aamuna, jotta pääsee taas töihin.
Itsellä mennyt 9v saabismin aikana kaksi ahdinta, yksi bensapumppu, yksi kaaa ja lukuisia pikkujuttuja. Kaksi kertaa nuo ovat aiheuttaneet hinurintarpeen, ekalla kerralla oli hilkulla että olisi jäänyt Kanariffan loma väliin, kun oltiin matkalla lentokentälle. Kyllä siitä huolettomuudestakin on jotain valmis maksamaan, olkoonkin ettei nuo uudet autotkaan aina huolettomia ole.