Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Janza kirjoitti:
Lupe-81 kirjoitti: Niin ja sen sulavan kaasuläppäkotelon ongelmat olen ennakoinut ohittamalla vesikierron kotelosta, ei se kotelo tarvi sitä lämmitystä.
Mä olen kuvitellut että ne läppäkotelon johtojen eristeet vaan kovettuu/hapertuu ja karisee sitten pois, toki se lämmitys voi sitäkin edesauttaa, mutta ei kai siellä mikään varsinaisesti sula? 8O
Joo ei varsinaisesti sula, tuolla ylempänä vain käytettiin tuota verbiä. Lämpöhän siinä on varmaan se yksi ongelma aiheuttaja.

Vielä vähän lisää perspektiiviä siihen että nää on ylihintasia pommeja ja ylläpito maksaa:

-Toinen kaveri osti uuden Ford Focuksen. Maksoi uutena 23000 euroa. No, viiden vuoden kuluttua sen arvo on puolet tuosta, eli meni 11500 euroa viidessä vuodessa autoiluun. En tiiä onko mulla huono matikkapää mutta en vain osaa laskea että miten se femmalla autoilu tulee kalliimmaksi kuin uudella kolmipyttyisellä kinnerillä.

-Toinen kaveri osti 2012 vuoden Audi A6 3.0 biturbo dieselin. Onhan huikea auto ja vakiona jo sellaset tehot ja väännöt että kyllä kelpaa. No mutta ekan puolen vuoden aikana vaihdettu suuttimet, ecu ja jakopää. Maksoi töineen varmaan lähemmäs 9000 euroa, onneksi myyjäliike tuli paljon vastaan maksuissa. No mutta mikä onkaan lisäksi auton arvonalennus viidessä vuodessa, ei taida kymppitonni riittää. Edelleenkään en keksi miten femmalla on niin kallista ajella.
9-3 aero sedan man -05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hieman ketjua taaksepäin(kin) luettuna...

Ei voi muuta kuin ihmetellä näitä vaaleanpunaiset Saab-lasit päässä kirjoitettuja ylistysviestejä kuinka hyvä auto femma on. Itse sanon että nämä ylistysvirret jos mitkä ovat bullshittiä.

Jos minä alkaisin runoilla tähän kuinka paljon ja minkälaisella euromäärällä on mun femmaa korjattu 162tkm-280tkm välillä niin tämän foorumin palstatila ei riittäisi siihen. Aina kun femmalla lähtee liikkeelle niin saa miettiä että mitähän tällä reissulla porsii. Luit oikein, lähestulkoon jokaisella ajokerralla porsii jotain. Ei hyvää päivää miten epäluotettavia laitteita nämä femmat ovat - oikeasti.

Älkää hyvät ihmiset ostako femmaa käyttöautoksi. Se on puhtaasti harrasteauto johon joutuu kaatamaan ämpäritolkulla rahaa, jotta sen saa edes pidettyä ajokuntoisena.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lupe-81 kirjoitti: -Toinen kaveri osti uuden Ford Focuksen. Maksoi uutena 23000 euroa. No, viiden vuoden kuluttua sen arvo on puolet tuosta, eli meni 11500 euroa viidessä vuodessa autoiluun. En tiiä onko mulla huono matikkapää mutta en vain osaa laskea että miten se femmalla autoilu tulee kalliimmaksi kuin uudella kolmipyttyisellä kinnerillä.
Menikö tuohon fordiin mitään normihuoltojennpäälle tuona aikana? Paljon tuli kilsoja ja mikä oli keskikulutus?

Itsekin pitänyt uuden auton omistamista rahanpolttamisena, mutta nyt kun on pian neljä vuotta pitänyt kuluseurantaa tuon loppuunajetun Saabin kanssa, olen todennut että ei se uuden omistaminen välttämättä niin hullua olekaan. Viiiden tonnin femmassakin on viiden vuoden pitoajalla arvonalenema luokkaa 3k€, jolloin erotusta Focukseen jääkin enää 8500 oiroa, joka on 1700 oiroa vuodessa. Kun laskee päälle erot ajoneuvoveroissa ja kulutuksessa johonkin nykyaikaiseen egoboosteriin, femman vuosittaiset katsastukset jne, niin korjailu- ja fiksailurahaa femmaan jää ehkä tonni vuodessa, riippuen tietty kilsoista. Sillä ei viiden tonnin femmalla välttämättä kauhean pitkälle pötkitä, kun vielä muistetaan, että ostettaessa femmassa tuskin on kaksia uusia renkaita, uusia jarruhilppeitä jne. asioita jotka uudesta autosta löytyy.

Femma ja Focus ei tietenkään ole autoina ihan vertailukelpoisia, toisaalta eivät ole yli 10v ja uusi autokaan.

Mutta väitän, että 5v ajelu viiden tonnin femmalla voi hyvinkin kokonaiskuluiltaan tulla kalliimmaksi kuin 5v uudella Focuksella. Ja tämä ihan sillä kokemuksella, mitä olen itse tuolla loppuunajetulla kolkilla saanut rahaa menemään, hoitamalla huollot ja korjaukset itse aina kun mahdollista, ja ajamalla kuitenkin alle 10 tkm vuodessa, jolloin kulujen voisi ajatella olevan maltilliset. Viisi tonnia vuodessa siihen autoiluun menee joka tapauksessa kun kaikki kulut laskee, vaikkei tuosta ritsasta edes ole ahdinta lukuunottamatta porsinut mitään isoa.

Se, valitseeko tehokkaan ja ison vanhan femman vai uuden, pienen ja nuhaisen Fordin on tietenkin makuasia. Samoin kuin on se, onko se vitutuksen aihe, kun se asentoanturi/ahdin/bensapumppu/sytkäkassu tai muu halpa osa jättää tielle jossain Kuusamon ja Sotkamon välillä tammikuisena yönä kahdenkymmenen asteen pakkasessa. Varsinkin jos se vartin vaihtotyö omin käsin pitää parempien tilojen puutteessa suorittaa rivarin sepeliparkkiksella seuraavana aamuna, jotta pääsee taas töihin.

Itsellä mennyt 9v saabismin aikana kaksi ahdinta, yksi bensapumppu, yksi kaaa ja lukuisia pikkujuttuja. Kaksi kertaa nuo ovat aiheuttaneet hinurintarpeen, ekalla kerralla oli hilkulla että olisi jäänyt Kanariffan loma väliin, kun oltiin matkalla lentokentälle. Kyllä siitä huolettomuudestakin on jotain valmis maksamaan, olkoonkin ettei nuo uudet autotkaan aina huolettomia ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Omalle kohalle on sit vissii sattunu maailman ainuut toimivat femmat, parempaa käyttöautoa saa hakea.
Femmoilla on tullut ajettua satoja tuhansia kilsoja ja kerran on tarvinnut hinuria pensapumpun takia.
Yhen garretin oon vaihtanut, jarruja, iskareita, pakoputkia, pari laturia ja muuta kuluvaa pientä sievää.
Tälläkin hetkellä og ja ng femma pihassa, siitä lähtien ku ostin ekan femman niin sen jälkeen on aina ollut ainakin yksi yksilö ollut kotipihalla käyttöautona.
Halpoja kilometrejä :D
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Paljonhan tuo käyttöauton käyttötapakin vaikuttaa kestoon. Muistanpa olleeni Tampereen potkuissa, joissa eräs harrastaja kehui ajaneensa 2xx km/h tullessaan potkuihin ja puheiden perusteella vaikutti siltä, että ko. nopeudet ovat päivittäisiä. Olivatko öljynlämmöt jo nousseet yli 90 asteen ennen polkemista vai tuliko/tuleeko poljettua kylmää konetta?

Itselläni ja sukulaisillani ei ole kuin hyvää sanottavaa kaikkien Saabiemme kestävyydestä, myös femmojen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Risto kirjoitti:Paljonhan tuo käyttöauton käyttötapakin vaikuttaa kestoon. Muistanpa olleeni Tampereen potkuissa, joissa eräs harrastaja kehui ajaneensa 2xx km/h tullessaan potkuihin ja puheiden perusteella vaikutti siltä, että ko. nopeudet ovat päivittäisiä.
No se harrastaja en ole minä, vaikka usein Tampereen potkuissa tuleekin käytyä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Kyllähän nämä melko halpoja on kuitenkin ylläpitää, näkemystä on nyt tullut kun olen yrittänyt vajaa pari vuotta ylläpitää bemaria käyttöautona. Esim 9-5 takaripustuksiin saa kuusi puslaa oe-laatuisena kun samalla hintaa bemariin yhden tukivarren taakse.

Kesällä piti lähteä bemarilla euroopan reissulle, mutta justiinsa ennen lähtöä päätti heittää lauharista öljyt nesteiden sekaan. Muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin ottaa pihasta 500 tonnia ajettu 9-5 aero erittäin pahasti jakopäävikaisena, vaihtaa siihen jarrunesteet Alppien ylitystä ajatellen ja ajella 6000 km täysin ilman ongelmia. Saksan läpi hyvin pitkälti 150-200 km/h vauhtia paahtaen. Ihme kyllä kone on edelleen ajokunnossa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Otsikon kysymykseen. Tossa vanhemmassa meni garretti vaihtoon lukemassa 270 tkm ja oli vielä toimintakuntoinen. Ja noihin muihin juttuihin, että suappi on hyvä ja kestävä auto.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja mestari »

no jos ei palstatila riitä vikojen kertomiseen niin tee exel taulukko ja linkkaa se tänne niin päästään stekkaan mikä maksaa
omassa 2004 femmasta oli ostaessa turbo kaputt, ajoin pari vuotta turbon vaihdossa huohotin pytty vaihtui samalla
normihuollot ja takapyörän pusla ylös ja käsijarrun vaijerit ja alapallo oli isoimpia mitä muistan
eli näkisin jotta vähillä päästiin. tosin satasta kovempaa en tainnut ajella kovinkaan usein kun ei ole tuota motaria lähellä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mun Viiru on ollut yhdellä vanhemmalla ukkelilla ja normihuolloilla on menty 94tkm. Itse olen ajanut tuohon aika tasan 100tkm päälle tiheämmällä öljynvaihtovälillä.

Aero taasen oli 370tkm ajettu, mutta ei sinnekään mitään kallista ollut vaihdettu, öljyjä jne. sen sijaan tiheään.

En haluaisi nyt ostaa samoilla kilsoilla olevaa Femmaa, jonka huolto- ja omistajahistoria on kyseenalainen. Tai pitäisi henkisesti varautua muutamien tonnien remppoihin. En myöskään alkaisi virittää huonosti huollettua peliä ennen kuin tekniikan todellinen kunto olisi tsekattu. Siinä ei tule varmasti kuin iso v*tutus ja lovi lompakkoon.

Kyllä Corolla, Hiace tms. kestää puutteellistakin huoltoa paremmin kuin Saab.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja HEV »

vfr kirjoitti:Omalle kohalle on sit vissii sattunu maailman ainuut toimivat femmat,...
Ei ihan - yksi on ollut täällä 80-240tkm välin. Paljon on mennyt öljyä, tulppia, jarrulevyjä ja paloja, renkaita, takapuslia, Kaa-anturi, sytytyskasetti ja läppäkotelo, mutta nuohan on selvinneet heti vikakoodista. Alipaineletkutkin tuli vaihdettua jo kauan sitten ennen ensimmäistä vuotoa (panikointiako?) :mrgreen:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Kyllähän näissä ahtimen kestävyyksissä kaikki vaikuttaa kaikkeen.Ajotapa,öljyt,softat,jälkikäyttö,öljyjen vaihtovälit ym,ym..
Garrett on kyllä huippumerkki,itellä ollu autoissa discopotusta ämpäri Holsettiin,myös Mitsua ja Nissanin ahtimia.Pari vnt Garrettia hajonnut kerrasta ku ahtoletku on pettäny yli kahden barin ahdoilla,mutta sehän on ymmärrettävää.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti: Ei voi muuta kuin ihmetellä näitä vaaleanpunaiset Saab-lasit päässä kirjoitettuja ylistysviestejä kuinka hyvä auto femma on. Itse sanon että nämä ylistysvirret jos mitkä ovat bullshittiä.
Pakari kirjoitti:Aina kun femmalla lähtee liikkeelle niin saa miettiä että mitähän tällä reissulla porsii. Luit oikein, lähestulkoon jokaisella ajokerralla porsii jotain. Ei hyvää päivää miten epäluotettavia laitteita nämä femmat ovat - oikeasti.

Älkää hyvät ihmiset ostako femmaa käyttöautoksi. Se on puhtaasti harrasteauto johon joutuu kaatamaan ämpäritolkulla rahaa, jotta sen saa edes pidettyä ajokuntoisena.
Nämä henkilökohtaiset mielipiteesi ovat jo minulle tuttuja. En allekirjoita niitä, mutta eivät ne minua myöskään ärsytä.

Se, mitä haluan kyseenalaistaa, on sinun statuksesi foorumilla, näin negatiivisten mielipiteiden julkaisijana.

Varsinkin tuo ensimmäinen lainaamani virke, foorumin moderaattorin/ylläpitotiimin jäsenen kirjoittamana, ei kyllä millään ole hyväksyttävä viesti foorumille.
Leimasit pitkänlinjan femmakuskien mielipiteet hevonpaskaksi tuosta vaan, omien antipatioiden perusteella. Niin, foorumin moderaattorin/ylläpitotiimin jäsenenä.

Halusit tai et, niin nuo "natsat" tuo rivijäsentä enemmän painoarvoa viesteillesi. Jotka ovat tässä kyseisessä tapauksessa bullshittiä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Itse olisin kyllä moisen työmaan laittanut paaliin jo aikoja sitten, jos oikeasti kokoajan hajoaa jotakin. Tai kiertoon.

Miten siellä edes riittää palikkaa vaihdeltavaksi kun eihän tuohon femmaan nyt hirveästi voi tavaraa vaihtaa. Jos vaikka viikoittain menee jotakin paskaksi niin vuodessa on sitten jo 50 eri osaa vaihdettu? Siinä onkin jo sitten koko konehuoneen sisältö ja puoli alustaa.

Omalla ajanut nyt 30tkm omallani, konerempalla aloitettiin, sen jälkeen mennyt lambda, akku, öljyä suodattimia tulpat takapään puslat ja mätähommia. Etupää kaivannee jonkinlaista mietintää joskus ensi kesänä kuten myös jarrut. Talven aikana en aio juurikaan mitään tehdä, varmaan taas se 20tkm napsahtaa kuiteskin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termos:
Muut kuitenkin saavat esittää mielipiteensä ja leimata henkilön mielipiteen bullshitiksi joka ei näe asioita Saab-lasien läpi?
eklunto1 kirjoitti:Monenko Femman kokemuksella tätä kirjoitetaan? Itse voisin toteda että bull shittiä isosti... Edellinen femma 2.3t M2007 oli myydessä melkein 300 000km mittarissa. Autossa oli mm, orkkis garretti. Ollut n. 250 000KM Strage 1 softalla. Ajettu pätkää ja matkaa. Kokemusta on 10+kpl T7 omasta autosta.
Minä olen heittänyt ne asioita kaunistavat Saab-lasit jo kauan sitten pois. Siitä huolimatta en paalaa autoani, tai laita sitä kiertoon. Ainahan voit antaa asian nettivastaavan käsiteltäväksi. Laitan tämän viestiketjun myös itse samantien eteenpäin tiedoksi.

Tietääkseni myös minulla on mielipiteen- ja sananvapaus lakien ja sääntöjen puitteissa.

Bapsu:
Näinhän sitä ajattelen myös, mutta aina joutuu yllättymään että tuokin sitten voi hajota. Kaikesta huolimatta aion lähteä hetken päästä taas liikkeelle femmalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin