Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja willbst »

Olisit Pakari ainakin voinut näyttää esimerkkiä ja pysyä otsikon aiheessa...
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Pakari kirjoitti:Ei hyvää päivää miten epäluotettavia laitteita nämä femmat ovat - oikeasti.

Älkää hyvät ihmiset ostako femmaa käyttöautoksi. Se on puhtaasti harrasteauto johon joutuu kaatamaan ämpäritolkulla rahaa, jotta sen saa edes pidettyä ajokuntoisena.
Nyt kyllä pitää olla vahvasti eri mieltä. Tässäkin ketjussa itse kirjoitin, että vajaa 390 tkm kesti orkkis Garrett. Ei voi olla sysipaska laite, jos tuon kestää. Ja kyllä, välillä on saanut monoakin. Joka kiuluun saa kaadettua ämpäritolkulla rahaa, jos haluaa. Myös budjettirempat onnistuu, jos haluaa. Ite maksoin femman kytkimestä (asetelma, levy + painelakru) muistaakseni 60 euroa. Garretista 50 euroa. Auto käy ja kukkuu ja kohta on 400 tkm puhki. Kiulu jokapäiväisessä ajossa ruuhka-Suomessa.

Kuluvaa osaa menee, merkki kuin merkki. Ei noita metrejä ajeta millään autolla ylläpitämättä. Jos kuluvien osien hintaa vertaa vaikka johonkin uuden auton maksamiseen, niin aika paljon saa femmaa korjata vaikka 250 euron kuukausittaisella lyhennyksellä. Ja ei näitä todellaakaan tartte kokoaikaa rassata. Eikä uutta autoa tolla rahalla juurikaan lyhennetä.

Jos se femma ja Saab on niin paska laite, niin myy pois ja poistu foorumilta. Eipähän tartte lukea noita vuodatuksia :mrgreen:.

Ja ilman herneitä :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Pakari puhuu kyllä asiaa. Ei femmaa kannata ensisijaiseksi käyttöautoksi hankkia koska siitä ihan oikeasti hajoaa vähän väliä jotain. (niin kun kaikista muistakin saabeista..) Mutta harrastelijathan pärjää näiden kanssa mainiosti kun ne jaksaa näitä laitella. Sehän tässä on homman juoni.

Mitä aiheeseen itsessään tulee, niin tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu, että garrett kestää pääsääntöisesti 150-250tkm. Muut tapaukset ovat poikkeuksia.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

10 vuoden välein (15 - 25 tkm/v) vaihdettava 600 euron osa ei tee autosta huonoa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Ei varmaankaan niin. Mutta sen se pääsääntöisesti kestää.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Voisin kuvitella, että Garrettin valmistajalla on jonkun sortin laadunvalvonta. Voisin myös kuvitella, että siitä ei mene läpi niin erilaiset osat, että toinen kestää reilusti alle 100 tkm ja toinen 400 tkm tai yli.

Ahdin on loppuviimein semmoinen osa, että käyttäjällä on sen elinikään isompi vaikutus, kun minkään muun osan ikään (karrikoiden). Esim. huonot öljyt, pitkät vaihtovälit ja ymmärtämätön käyttö ovat esimerkkejä siitä, millä föönin saa helposti rikki. Perinteisesti kaiken saa rikki. Myös monen asian saa kestämään, vaikkei sitä pataraudasta olisikaan tehty.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ilmeisesti ollut tähän ketjuun aiemmin vastannut, mutta usein olen täällä kertonut, etttä meidän uutena ostetussa 9-5 2.0T M2007:ssa GT17 kesti peräti 75K. Silloin alkoi öljynsyönti, joten tilalle vaihdettiin TD04. Eipä tuo lopulta edes harmittanut, kun softakin päivitettiin sen myötä 250hv biopoweriksi :D En tiedä miten tuo garretti olisi kestänyt pidempään, kun mobilin 0w-40 -öljyt vaihdettiin aina 10K välein ja ihan samanlaista käyttöä on kaikkien muiden saappien turbot on meillä kestäneet paremmin, kuten nyt TTIDin tuplaturbo 260K.

Eski
juntti
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja juntti »

Pakari kirjoitti:Hieman ketjua taaksepäin(kin) luettuna...

Ei voi muuta kuin ihmetellä näitä vaaleanpunaiset Saab-lasit päässä kirjoitettuja ylistysviestejä kuinka hyvä auto femma on. Itse sanon että nämä ylistysvirret jos mitkä ovat bullshittiä.

Jos minä alkaisin runoilla tähän kuinka paljon ja minkälaisella euromäärällä on mun femmaa korjattu 162tkm-280tkm välillä niin tämän foorumin palstatila ei riittäisi siihen. Aina kun femmalla lähtee liikkeelle niin saa miettiä että mitähän tällä reissulla porsii. Luit oikein, lähestulkoon jokaisella ajokerralla porsii jotain. Ei hyvää päivää miten epäluotettavia laitteita nämä femmat ovat - oikeasti.

Älkää hyvät ihmiset ostako femmaa käyttöautoksi. Se on puhtaasti harrasteauto johon joutuu kaatamaan ämpäritolkulla rahaa, jotta sen saa edes pidettyä ajokuntoisena.
Miksi edelleen pidät tuota autoa jos se kerran on noin paska? Eikä se että sun femma hajoaa joka reissulla tarkoita sitä että kaikki muut ovat samanlaisia. Kyllä niitä toimiviakin on. Harvemmin vaan tänne tullaan kirjoittelemaan että heitimpä tuossa just 500 km lenkin eikä mitään hajonnut :mrgreen:
Bo73
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13
Paikkakunta: Hollola

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Bo73 »

Kyllähän siinä vaikuttaa, miten autoa on pidetty ennen 162t km täyttymistä. Millaisilla osilla on korvattu kuluneet ja onko vedelty longlife -öljynvaihdoilla.
Itsellä on nyt femmasta kokemusta välillä 138-177 tkm ja alun toimintatonnin (puslat, takaiskarit, jarrut) jälkeen on lähinnä vaihdettu öljyjä, tulppia ja filttereitä, sekä ennakoivasti joitain pikkujuttuja.
Olen samaa mieltä, että aika monta garrettia saa vaihtaa sillä rahalla, joka menee uudemman kulkineen pääomakuluihin. Vaimon Volvo on pudottanut 3-4 k€/vuosi arvoaan, eikä sitäkään uutena hankittu. Toki silloin on aika harkita muita vaihtoehtoja, jos jatkuva porsiminen alkaa haitata päivittäistä käyttöä. Itsellä ei ole femman kanssa ollut minkäänlaista ongelmaa sen asian kanssa.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla on kokemusta kymmenistä 95, 96, 90, 99, 900 ja 9000 saabeista. Nykyautoista en välitä vähääkään. Tosin oli mulla melkein uusi ng9-3 työsuhdeautona mutta sitä en ylläpitänyt itse. Sitä ei lasketa.
Heikkona hetkenä viime sunnuntaina ostin turbovaivaisen Femman. Saa nähdä mihin leiriin päädyn ahtimen kestävyyttä arvioimaan. Eka garrett tässä autossa on vaihdettu 123 tkm kohdalla. Huomenna vaihtuu käytetty gt17 tilalle. Tonnarissani on ennaltaehkäisevästi mitsu mutta femmaan en niin paljon rahaa sijoita.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mulla on nyt ollut kaksi garretillista femmaa. Kumpaankin on vaihdettu Garrett n. 260 TKM. Toiseen mitsu ja toiseen Garrett. Yleiskestävyydestä olen vahvasti erimieltä, jos autosta on pidetty huolta- niin kestää. Jos auto alkaa olla 20 vuotias niin ikä tekee paljon. Mutta 9000 ihannointi on jopa säälittävää. Joka väittää paremmaksi kuin femma, on ajanut jollain linttaan poljetulla paskalla. Ketään nyt nimeämättä, nii Saabisti on ainoa merkkiharrastaja, joka paskoo omaan reppuunsa. Hävettää.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Oli kumpi tahansa parempi 9-5 vai tonnari niin ei ole väliä. Pidän molemmat.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

JiiVee kirjoitti:Oli kumpi tahansa parempi 9-5 vai tonnari niin ei ole väliä. Pidän molemmat.
Oikee asenne, ollaan ylpeitä omasta. Ja garretit voi uusia.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Omasta oli mennyt eka Garretti 120tkm kohdalla. Kun auto tuli minulle 190tkm ajettuna, räjähtikin jo toinen Garretti. Sen jälkeen tuli Mitsu. Kone on pysynyt kasassa 315tkm:n asti ainakin alakerran ja mäntien osalta, eli karsta ei ole koko paskaa tuhonnut, vaikka ahtimet ei kestäneetkään. Jakopää on toki tehty 270tkm kohdalla. Kaikkea peruskauraa on uusittu, esim. IMM, DI-kasetti, kaasuläppäkotelo, asentoanturi. Bensapumppu lienee edelleen alkuperäinen, vaikka viinallakin on ajettu se 100tkm.
Viimeksi muokannut blobbo, Pe Tammi 18, 2019 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HTK
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 09:20

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja HTK »

2.0 mallilla tehdasasennettu kesti 160 tkm.
Vastaa Viestiin