vaihteiston vaihtoo..
vaihteiston vaihtoo..
menee aika tuumailuun niin pakko kysyä vinkkejä. eli vaihteiston vaihto menossa ja samalla pistän uuttavetaria ja urepuslaa tarvittaviin paikkoihin. 5 gear manual transmission
1. oikean vetarin irroitukseen täytyy myös väli akseli irroitta ja sen kannake joka vaatii taas sen että apulaite hihna täytyy irroittaa. mitä kautta kiristimeen pääsee käsiksi? erittäin ahdasta on. ylhäätä vauhtipyörän puolelta en ole purkanut mitään.
EDIT: huomasinkin nyt miten tuo kiristin toimii..!
2. kun vetari on pöydällä miten todeta sen kuluneisuus
3. alapallonivel on pöydällä miten todeta kuluneisuu
4. raidetangon pää on pöydällä miten todeta kuluneisuus
5. minkähintaisia vetoakselin öljytiivisteet keskimäärin on, kestääkö tarvike osa? hyvinki tärkeä vaihtaa aina?
6. apurunkoa en vielä ole irroittanut mutta onko hyviä kokemuksia urepuslista siellä?
varmaan tulee lisää ? kun homma etenee..
1. oikean vetarin irroitukseen täytyy myös väli akseli irroitta ja sen kannake joka vaatii taas sen että apulaite hihna täytyy irroittaa. mitä kautta kiristimeen pääsee käsiksi? erittäin ahdasta on. ylhäätä vauhtipyörän puolelta en ole purkanut mitään.
EDIT: huomasinkin nyt miten tuo kiristin toimii..!
2. kun vetari on pöydällä miten todeta sen kuluneisuus
3. alapallonivel on pöydällä miten todeta kuluneisuu
4. raidetangon pää on pöydällä miten todeta kuluneisuus
5. minkähintaisia vetoakselin öljytiivisteet keskimäärin on, kestääkö tarvike osa? hyvinki tärkeä vaihtaa aina?
6. apurunkoa en vielä ole irroittanut mutta onko hyviä kokemuksia urepuslista siellä?
varmaan tulee lisää ? kun homma etenee..
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: vaihteiston vaihtoo..
2. Jos se ei ajossa naputa, niin se on kunnossa. Kumi kantsii tsekata, ettei ole hiushalkeamia, tai jopa rikki. Jos kumi on ehjä,on todennäköisesti nivelkin.
3. Ei saa heilua, kuin lerppa ..lli . Ehjä kumi.
4. ------- II ---------
5. Manuaaliin 10 eken luokkaa kpl. Marmorilta ja kannattaa vaihtaa.
6. ????
3. Ei saa heilua, kuin lerppa ..lli . Ehjä kumi.
4. ------- II ---------
5. Manuaaliin 10 eken luokkaa kpl. Marmorilta ja kannattaa vaihtaa.
6. ????
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: vaihteiston vaihtoo..
6. Itselle viime viikonloppu vaihdettiin apurunkoon
uretaanit. Ei voi kuin kehua. Entiset oli ihan finaalissa.
Takimmaiset lähti melkein sormellä tökkäämällä irti.
Tuli melko paljon jämäkämpi ajaa.
Ja ainakaan mitään ylimääräisiä värinöitä en ole huomannut.
uretaanit. Ei voi kuin kehua. Entiset oli ihan finaalissa.
Takimmaiset lähti melkein sormellä tökkäämällä irti.
Tuli melko paljon jämäkämpi ajaa.
Ja ainakaan mitään ylimääräisiä värinöitä en ole huomannut.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: vaihteiston vaihtoo..
taas näitä tyhmiä kysymyksiä..
niin taas kerkes auton alle. eli apurunko olis melkein valmis tiputettavaksi mutta ylitsepääsemätön ongelma tuli vastaan. eli irroitin hammastangon kiinnitys pultit apurungosta, mutta sitten on tämä hammastangon päällä oleva moottorin takimmainen kiinnike, joka on 3 pultilla kiinni apurungossa. siis apurunkohan ei voi tiputtaa jos tuota tukea ei irroita koska hammastanko on välissä?
mutta en millää keksi miten sais ne pultit auki kun ei avain mahdu. yhden näkyvissä oleva pultin sai helposti mut sit ne muut
niin taas kerkes auton alle. eli apurunko olis melkein valmis tiputettavaksi mutta ylitsepääsemätön ongelma tuli vastaan. eli irroitin hammastangon kiinnitys pultit apurungosta, mutta sitten on tämä hammastangon päällä oleva moottorin takimmainen kiinnike, joka on 3 pultilla kiinni apurungossa. siis apurunkohan ei voi tiputtaa jos tuota tukea ei irroita koska hammastanko on välissä?
mutta en millää keksi miten sais ne pultit auki kun ei avain mahdu. yhden näkyvissä oleva pultin sai helposti mut sit ne muut
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: vaihteiston vaihtoo..
Muistaakseni kerroinkin että sinne pääsee 3/8" nivelhylsyllä yläkautta avaamaan ne pultit. Ainakin ikh myy hylsysarjaa jossa on tarvittava koko.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: vaihteiston vaihtoo..
Ne onkin se homman haastavin osuus. Muistaakseni ylhäältä saatii ainakin osa auki. Ja apurunkoa hieman alemmaksi ja sieltä välistä nivelletyllä räikkälenkillä nitkutettiin auki.
Mut oli tosiaan ahdasta
Mut oli tosiaan ahdasta
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: vaihteiston vaihtoo..
Mulla oli toi vaihteisto veks , ja meni koneen kera suht hyvin takaisinkin , vaan nyt ei
ei pelaa vaihteet täydellisesti ? Eli useampaan kertaan 5 mm "työkaluilla" keppi keskitetty . Jos moottorijarrutuksessa 3 pelaa hyvin , 5 ei mene kunnolla , ja jos 5 pelaa hyvin 3 ei ?
ei pelaa vaihteet täydellisesti ? Eli useampaan kertaan 5 mm "työkaluilla" keppi keskitetty . Jos moottorijarrutuksessa 3 pelaa hyvin , 5 ei mene kunnolla , ja jos 5 pelaa hyvin 3 ei ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: vaihteiston vaihtoo..
Olen ruukannut pudottaa hammastangon apurungon matkassa, ei tarvi säätää sen moottorin takatuen kanssa. Riittää kun irroittaa kabiinin puolelta rattiakselin yhden pultin. Toki tulee muuta mukavaa hommaa kun tehostimen letkut on seurana.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: vaihteiston vaihtoo..
vähän hidasta on ollut eteneminen. mutta siis laatikko on irti. ja sitten täytyis tuohon uuskäytettyyn laatikkoon vaihtaa varmuuden vuokksi vetarin öljy tiivisteet. harjoittelin tuota hommaa sökö laatikkoon ja sainkin irtine tiivisteet mutta jäi aika ikävät jäljet. joku niksi pirkka kiitos tuohon että sais vioittamatta uutta laatikkoa nuo tiivisteet irti.
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: vaihteiston vaihtoo..
Mie kampesin sorkkaraudalla vanhat pois. Vähän fylliä väliin, niin ei jää lootan kuoreen jälkiä, jos niitä tarkoitit. Ja sorkan terällä varovasti kampeemalla , vanhan tiivisteen sisäpuolelta, niin ettei terä osu itte lootan.
Toi oli helppo homma, mutta uusien takaisin laitto ei niinkään. Kun ei ollu sopivaa tuurnaa...
Toi oli helppo homma, mutta uusien takaisin laitto ei niinkään. Kun ei ollu sopivaa tuurnaa...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: vaihteiston vaihtoo..
ja hidas tahti jatkuu..
öljystefat on nyt vaihdettu ja seuraavaksi pitäis mennä vaihteistoa sovitteleen paikallee mutta kytkin täytyy ilmatata ensin mikä on ilmeisesti epämukava homma..?
ja kuinka olette irroittaneet apurungon puslat?
öljystefat on nyt vaihdettu ja seuraavaksi pitäis mennä vaihteistoa sovitteleen paikallee mutta kytkin täytyy ilmatata ensin mikä on ilmeisesti epämukava homma..?
ja kuinka olette irroittaneet apurungon puslat?
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: vaihteiston vaihtoo..
Kytkimen ilmaus on helppo nakki, kun tekee sen alipaineella. Eli ilmaruuvista imulla ja säiliöön nestettä lisäillen. Sit pitäis homma vielä viimeistellä niin, että nestesäiliö tartteis alipaineistaa pariksi minuutiksi, tai siksi aikaa ettei kuplia enää tuu,jotta viimeisetkin ilmat lähtee veke.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: vaihteiston vaihtoo..
joo menee hermot ton työsylinterin esi ilmauksen kanssa. miten se menee niin että idiootikin ymmärtäis? käytössä läpinäkyvää letkua ja pyörän pumppu
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: vaihteiston vaihtoo..
Ei ole kertaakaan tarvinnu esi-ilmata.
Vaihteisto paikalleen ja kytkinletku kiinni, yläsäiliö tyhjäksi, ilmausnippa auki letkuliittimestä ja isolla lääkeruiskulla ainakin desilitra nestettä siitä sisään. Oikein kuulee kun yläsäiliöön tulee kuplia.
Useimmiten joutuu toistamaan saman täyttöoperaation toisella desilitralla jos ekan täytön jälkeen kokeilee niin voi olla vielä tyhjää polkimen liikeradassa liikaa.
Vaihteisto paikalleen ja kytkinletku kiinni, yläsäiliö tyhjäksi, ilmausnippa auki letkuliittimestä ja isolla lääkeruiskulla ainakin desilitra nestettä siitä sisään. Oikein kuulee kun yläsäiliöön tulee kuplia.
Useimmiten joutuu toistamaan saman täyttöoperaation toisella desilitralla jos ekan täytön jälkeen kokeilee niin voi olla vielä tyhjää polkimen liikeradassa liikaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit