vikakoodit p0340 ja p1107

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Kakkoslambda on jo pimennetty ja hyvin tuo tuntuu pelaavan, kerrassaan loistavasti. Toivotaan nyt parasta tuon kasetin kans.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Makwe kirjoitti:Joko on huonon startin syy Shadow_Fi selvinnyt? Itellä ei ole enään vikakoodeja tullut kun vaihto kasetin ja tulpat. Starttaa kyllä kolmella varsinkin näillä keleillä ja jäähdytinnestettä menee jne, joten tuo kansi on kaiketi jotenkin vuotava. Ei sekoittele nesteitä joten tällä mennään nyt ainakin jonkun aikaa. Tuleepahan tiuhaan tarkkailtua nesteitä :). Miten muuten pidätte autoanne roikassa näillä pikkupakkasilla, kun tuntuu heikommin starttaavan roikassa kuin kylmiltään kun on sopivasti pakkasta. Nollakeleillä ja matalalämpöisillä kosteilla keleillä kaikista heikoin startti.
Makwe ja Shadow_Fi ovat kirjoitelleet tässä ketjussa aiheesta haljennut kansi. Alkaa pikku hiljaa kalvamaan mieltä, että omastakin Aerosta olisi kansi halki. Taustalla P0340 kertaalleen, ajoittainen kolmella pytyllä käynnistyminen erityisesti kylmällä moottorilla, jäähdytysnesteen katoaminen (vajaa litra elo-syyskuun aikana), nelosen nakuherkkyys muihin verrattuna ja viimeisimpänä havaintona todella karstainen nelospytyn tulppa ja kivikova fakta, että 4-männän päällä oli millin nestekerros jotain. Kävin perjantaina lähikorjaamolla näyttämässä autoa ja parikin mekaanikkoa autoa kävi vilkaisemassa. Ei kuulemma mitään selviä merkkejä kannentiivisteen rikkoutumisesta. Ei painesta ylävesiletkua kuulemma kunnolla, ei savuta. Tuntuu, että moottori kummittelee. Välillä menee päiviä, että ei mitään oireita ja käynnistyy kylmänäkin kuin palmun alta. Sitten välillä tulee kolmella käynnistelyä, nestepinnan laskua (sidikin herjaa) ja kerran todella muikeat tuoksut moottoritilassa. Aivan kun glykolia olisi poltellut? Mielestäni jäähdytysnesteet haisee myös paisarissa bensalle tai pakokaasulle. Paisarissa ei kupli jne. Mitähän hemmettiä on tekeillä? Aiheuttaako haljennut kansi juuri tällaisia mystisiä oireita?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nesteen häviäminen ei ole normaalia. Aika pahalle pakokaasu haisee jos vesi menee palotilaan. Kokeilisin kannenpulttien kiristämistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Merkkihuollosta, kun kysyin ja viittasin ihan Saabin ohjeistamaan kannen uudelleenkiristys toimenpiteeseen, niin sanoivat, ettei olisi mitään hyötyä enää siinä tilanteessa, kun nestettä on valunut sylinteriin. Ohjekin koskee virallisesti -98...-01 vuosimalleja.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No jos ite tekee, niin ei se paljoa maksa. Kansiremppaan menee vähintäänkin 100€ tiivisteisiin ja kannen kunnostusta voi tehdä 0-300€ budjetilla riippuen meneekö venttiileitä vaihtoon. Siihen työ ja pientarvikkeet jne. päälle. Sillä mie kiristystä ehdotin, kun ei ne ole kovinkaan kireällä olleet, mitä olen ite aukonut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Joo, hyvä ehdotus sinällänsä kokeilla helpointa ja halvinta vaihtoehtoa ennen kuin alkaa hutkimaan. Valitettavasti tilanne on se ettei onnistu omassa pihassa taivasalla välineiden ja ajanpuutteen vuoksi. Kiristyksekkäkin pitänee uusia sylinterinkannen kannen tiiviste? Kuinka usein pelkkä kiristys on auttanut sellaisessa tilanteessa, jossa nestettä on jo ollut huomattava määrä sylinterin päällä. https://www.dropbox.com/s/8x1eweme07xtk ... y.mp4?dl=0

B235R -moottorin kannessa näyttää olevan spesiaalit pakoventtiilit. Natriumtäytteiset, joten ilmeisesti siirtävät lämpöä paremmin lautaselta pois. Kehnoimmassa tilanteessa kannen mennessä kokonaan uusiksi, niin onko oleellista, että vaihtokannessa on tällaiset pakoventtiilit.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun pahvi antautuu kutkulleen, vettä häviää litratolkulla ihan pienelläkin ajolla ja savutus on aivan selvää. Siksi ehdotin kiristystä, kun oli kerrottu kulutukseksi vajaa litra parissa kuukaudessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Noin viikon verran lisähavaintoja. Kävin perjantaina huollossa kyselemässä kommentteja ja mitään ilmeisiä kansipahvin hajoamiseen liittyviä oireita ei kuulemma ollut. Ei "savuta" vesihöyryä, paisarissa ei normaalia enemmän painetta ja ei paineista esim. ylävesiletkua, jonka tuntuma kuulemma pitäisi muuttua rautaputkeksi, jos kehittää painettaa jäähdytysjärjestelmään. Ohje oli, että ajoa ja seurantaa, ei mitään järkeä alkaa kannenaukaisutalkoisiin noilla oireilla. Hämmästyttävää kyllä tuon perjantain jälkeen on käynyt ja kukkunut ihan normaalisti. Ei ole käynnistynyt kolmella ja putkesta ei tule silmin nähtävää höyryä sen kummemmin kuin mitä 0-5 ºC keleillä normaalistikin ruukaa. Toissa iltana paisarin pinta oli laskenut n. 1 cm sauman alapuolelle ja seuraavana päivänä ilmoittelikin SID nestelisäyksen tarpeesta. Sitten kun ruuvasi paisarin korkin auki ja päästi paineet pihalle, niin pinta palautui noin normaaliin pulpahduksen kera. En sitten lisännyt nestettä. Onko pulpahdus normaalia? Jostain nesteen sisältä pääsi siis kaasuja pihalle, kun korkin aukaisi.

Pitää vielä jatkaa seuraamista ja muutaman päivän päästä tsekata nelosen tulppa uudestaan, josko se olis paskottunut epänormaalisti. Sitten ei kait auta muu kuin tehdä Mertmin suosittelema kannen kiristys. Venttiilinkopan tiivistesatsi tulikin jo hommattua.

Sellainen havainto vielä, että nakuanturat ovat keränneet 1-3 sylintereihin 10-30 nakua, kun nelosessa niitä alkaa nyt olla jo 480 kpl. Nollasin laskurit noin kuukausi sitten, kun oli yhtäkkiä kerännyt tuhattolkulla nakuja neloseen. Nelossylinterin nakukimarat ajoittunevat hetkiin, kun olin siirtynnyt 98E-laatuun pitkäjaksoisen Re85-ajon jälkeen. Jotenkin on sellainen tuntuma, että suurin osa nakuista syntyy startatessa. Laskurin lukemat eivät esim. kasva reippaissa kiihdytyksissä, kun ahtopainetta on reippaasti.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kannenkiristys ei auttanut. Kaikki pultit olivat hieman löysällä, keskimmäiset enemmän kuin laidoilla. Mikään pultti esim. 10 ei ollut "sormikireydellä". Kiristetty ohjeen mukaan.

Kiristyksen jälkeen lisäsin nestettä kylmärajaan asti moottorin ollessa kylmä. Noin neljä päivää käynnistykset sujuivat mallikkaasti, mutta sitten tuli taas muutama huono käynnistyminen saman päivän aikana ja nestepinta tipahti n. 1 cm paisarin sauman alapuolelle. Tämä tarkoittaa jotain 7 dl nestemäärää. Ekassa huonossa startissa moottorin lämpötila oli n. 35 astetta. Minkäköhän takia nesteet on nyt useamminkin kerran tipahtaneet aina tuohon samaan tasoon. Pitää nyt seurailla jatkuuko nesteiden häviäminen vielä tästä pisteestä.

Nelosen nakutus, 98E:tä tankissa. Välillä kerää reippaasti nakuilmoituksia neloseen ja vain 4- ja 5-vaihteilla. 1-3 vaihteilla nakuja ei tule, vaikka olisi täyskiihdytys. 4-5 -vaihteilla sitten alkaa laskuri pyöriä, kun ahtopaine nousee >0 bar eli varsin helposti (vääntömittari kun menee keltaiselle, niin...). Sitten taas välillä nakutuksia ei keräänny käytännössä laisinkaan, niin kuin on tilanne tällä hetkellä nestepinnan laskun jälkeen :?: . Muutaman viikon ajanjaksolla 1-3 sylintereissä on nakutuksia n. 20-25 kpl ja nelosessa hieman yli 400. Edelleenkään ei erityisemmin puske höyryä putkesta, eikä paineista vesiletkuja kivenkoviksi.

En ole myöskään löytänyt mitään selkeitä vuotokohteita moottoritilasta esim. se venttiili tulipellillä, eikä se vaihtoehto todennäköinen lienee olekaan, kun kerta olen omin silmin nähnyt nestettä nelossylinterissä. Ei tiputa alleen mitään

Löysin hieman murtuneen alipaineletkun (läpältä siihen tulipellin vesiventtiiliin menevä) ja huohotuksen hajonneen takaiskun (tulee alempaa ja menee paksuun letkuun kaasuläpälle. Se takuuvarmasti katkeava takaisku.). Voisiko nämä viat/ilmavuodot aiheuttaa nelosen nakutuksia vai meneekö ne ennemminkin nestevuotojen piikkiin? Luulisi ilmavuotojen vaikuttavan kaikkiin sylintereihin.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Sun täytyy nyt vaan hyväksyä se tosiasia että kansi täytyy irrottaa. :(
9-3 aero sedan man -05
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Siltä se vähän näyttää. Toivottavasti on kannentiiviste kyseessä. Pitää myös henkisesti varautua siihen, että kannessa on halkeama :D .
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: vikakoodit p0340 ja p1107

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Palatakseni jäähdytysnestevuotoon omassa autossa.

Todettua:
-nestettä havaittu nelossylinterin pinnalla
-korjaamolla paikallistettu vuoto jostain nelossylinterin tuntumasta. Neste tihkuu nelosesta pikkuhiljaa pakosarjaan ja sieltä turbon pakopesään. Tihkuttaa kylmällä koneella aina nestettä turbon ja downpipen liitoksesta n. 1 min ajan ennen kuin pinnat kuumenee. Turbo testattu, ei vuoda.
-nestepinta tippuu hälytysrajalle aina n. 3-4 vkon välein eli aika hitaasti vuotaa.
-kannen jälkikiristys ei auttanut
-ei vuoda muualta, ei jätä länttejä maahan. Alunperin kun ongelman tajusin oli kaksi vikaa päällä. Niistä ensimmäinen, ehtoo puolella ollut ja vuotava vesipumppu, on jo vaihdettu uuteen. Tämän jälkeen vuoto rauhoittuikin selvästi, mutta on jatkunut tuolla 3-4 vkon täyttösyklillä nyt jo tammikuusta asti.
-ylävesiletku on ajojen jälkeen kova tai "kivikova".
-ei savuta, mutta starteissa muodostaa joskus normaalia enemmän "höyryä".

Tämän jälkeen homma jäi tarkkailumoodiin ja ajettu sittemmin n. 5 tkm. Auto pelittää nyt hyvin ja kone kiertää kuin ei olisi mitään ongelmaa. Vuoto ei ole pahentunut sitten tammikuun, kun vuotopaikka löydettiin. Juttelin taas korjaamon kanssa ja perustuen kokemukseensa ja kommentteihini sanoi, ettei vika voi olla kannentiivisteessä. Olisi tilanteen pitänyt jo pahentua huomattavasti tässä ajassa. Eli vika erittäin todennäköisesti itse kannessa. Kun huomioi, että ainakin viime kesä mentiin jo hajoamassa olleella vesipumpulla, niin vaikuttaa aika todennäköiseltä, että lämmöt on nousseet ainakin pistemäisesti jossain vaiheessa liian korkealle ja kanteen on tullut pieni halkeama.

Jos hankin kannen purkuautosta, niin onko väliä onko se lähtöisin manuaalista tai automaatista? Entäpä vuosiluku? -03/04 muuttui lohkon rakenne, mutta pysyikö kansi samana. Onko automaatissa jokin alipainehärveli kannessa kiinni? Ainoa ero mitä olen googlettamalla löytänyt, on että -04 tienoilla B235E moottorissa ryhdyttiin käyttämään "tavallisia" pakoventtiilejä. Tästä eteen päin vain B235L ja R sisältävät paremmin jäähtyvät pakoventtiilit (#9179219). Entä nokka-akselit, onko eroja normaali vs. B235R?
Vastaa Viestiin