465cc suuttimet
465cc suuttimet
Nyt olisi taas tarve saada viisaammilta neuvoja. Olen lueskellut noista suuttimista kirjoituksia, niin onko 465cc suuttimet sopivemma kuin 875cc mikäli haetaan max.300hp tehoja etanolilla? Yhdessä kirjoituksessa oli juttua, että pienemmillä tulisi parempi sumu?
Niin ja ilmeisesti bensanpaineen säädin pitäisi päivittää 3.8bar:si.
Kiitokset jo näin etukäteen neuvoista.
Niin joo auto on 2001 aero.
Niin ja ilmeisesti bensanpaineen säädin pitäisi päivittää 3.8bar:si.
Kiitokset jo näin etukäteen neuvoista.
Niin joo auto on 2001 aero.
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
Nurmijärvi
Re: 465cc suuttimet
Onko kysymykseni niin typerä ettei kukaan viitsi sen takia vai onko asi niin vaikea, ettei näiltä kaiken tietäviltä löydykkään ammattitaitoa kertoa tarkkaa faktaa erisuuttimien toiminnasta. It olen siina uskossa et aeron vakio suuttimet on pienemmät ku 465cc
Re: 465cc suuttimet
Muakin kiinnostaisi tämä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 465cc suuttimet
Varsinaiseen kysymykseen en osaa antaa vastausta mutta kaikissa 9-5 ssa on samat suuttimet eli 350 cc. Poikkeuksena on ekat vuosimallit joissa oli ns vihreät suuttimet muissa kun aeroissa jotka on pienemmät kun 350 cc.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 465cc suuttimet
Sen mitä asiasta olen ymmärtänyt niin pienemmät suuttimet ovat periaatteessa paremmat mutta käytännössä tietyt suutinmallit ovat parempia kuin toiset.
Suutinta ei kannata ylimitoittaa mutta toisaalta jos suutin toimii eri alueilla epälineaarisesti on elektroniikan vaikeampi säädellä määriä kun ohjelmistossa koko(?) säätöalueelle on samat korjauskertoimet vaikka suutin vaatisi eri parametrit pienemmille kuin suurille ruiskutusmäärille. Tämä on yksinkertaistus mutta antaa ehkä jonkinlaisen kuvan mistä on kysymys. Suosituille 875cc suuttimille saa siis softan paremmin kohdilleen kuin osalle pienemmistä suuttimista. En mene vannomaan onko tänään hyviä suuttimia jotka ovat pienempiä kuin nuo 875cc suuttimet, seurasin asiaa viimeksi noin vuosi sitten.
Nuo 875cc suuttimet eivät vaadi bensanpaineen nostoa ~300hv tehoille.
Suutinta ei kannata ylimitoittaa mutta toisaalta jos suutin toimii eri alueilla epälineaarisesti on elektroniikan vaikeampi säädellä määriä kun ohjelmistossa koko(?) säätöalueelle on samat korjauskertoimet vaikka suutin vaatisi eri parametrit pienemmille kuin suurille ruiskutusmäärille. Tämä on yksinkertaistus mutta antaa ehkä jonkinlaisen kuvan mistä on kysymys. Suosituille 875cc suuttimille saa siis softan paremmin kohdilleen kuin osalle pienemmistä suuttimista. En mene vannomaan onko tänään hyviä suuttimia jotka ovat pienempiä kuin nuo 875cc suuttimet, seurasin asiaa viimeksi noin vuosi sitten.
Nuo 875cc suuttimet eivät vaadi bensanpaineen nostoa ~300hv tehoille.
Re: 465cc suuttimet
Juurikin tästä olisi kyse, että minkälainen suutin toimisi parhaiten myös osakaasulla, onhan auto jokapäiväisessä ajossa. Olisiko hyvä suutinvalinta käyttöautoon nämä siemens 875cc vai bosch 465cc(vihreä)
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
Nurmijärvi
Re: 465cc suuttimet
Dekat osoittautuneet huonoiksi
Viimeksi muokannut Jyrchi, To Huhti 23, 2015 08:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: 465cc suuttimet
Jos painotetaan ns. järkevyyttä mennään vakiosuuttimilla koska niistä on tehtaan jäljiltä parhaat tiedot (ja tingitään tehosta). Saako tuolla käytännössä suurtakaan etua on sitten eri asia.
En näe 870cc suuttimissa mitään ongelmaa, kuten totesin, ne olivat ainakin aiemmin parempi valinta käytännössä.
Tässä on jotain juttua suuttimista, 870cc suttimet ovat siis muutenkin hyviä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 70#p842385
En näe 870cc suuttimissa mitään ongelmaa, kuten totesin, ne olivat ainakin aiemmin parempi valinta käytännössä.
Tässä on jotain juttua suuttimista, 870cc suttimet ovat siis muutenkin hyviä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 70#p842385
Re: 465cc suuttimet
Laitoin itse Boch EV14 12ohm 530cc/bar. Nyt kun siirtyi E85:een niin vähän pienet. Tänä päivänä laittaisin suuremmat. Seuraavat koot 613cc, 770, 870 ....
Omia kolmen vuoden takaisia kysymyksiä ja viimeisella sivulla tarinaa suuttimien asennuksesta. Päivitin viimeisen sivun kuvalinkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 57#p723957
Omia kolmen vuoden takaisia kysymyksiä ja viimeisella sivulla tarinaa suuttimien asennuksesta. Päivitin viimeisen sivun kuvalinkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 57#p723957
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 465cc suuttimet
Onko nää tos allekirjoituksessasi mainitus tontus vai femmas?mikaels kirjoitti:Laitoin itse Boch EV14 12ohm 530cc/bar. Nyt kun siirtyi E85:een niin vähän pienet. Tänä päivänä laittaisin suuremmat. Seuraavat koot 613cc, 770, 870 ....
Omia kolmen vuoden takaisia kysymyksiä ja viimeisella sivulla tarinaa suuttimien asennuksesta. Päivitin viimeisen sivun kuvalinkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 57#p723957
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 465cc suuttimet
Kyllä, sigun tonttu. Meneekö suuttimet femman imusarjaan ilman prikkoja? Vai miten olette asentaneet?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 465cc suuttimet
Ainakin nuo siemenässän 875-suuttimet vaativat femmassa mutterit polttoainetukin kiinnityspulttien alle (ja sopivan pituiset pultit). Ovat hieman alkuperäisiä pidempiä.
Jos 530 tuntuu ahdistavan ja 630 on huono suutin, ottaisin 875cc suuttimet enkä enää pohtisi noita pienempiä. Olen itse ollut tyytyväinen 875cc-suuttimiin.
Jos 530 tuntuu ahdistavan ja 630 on huono suutin, ottaisin 875cc suuttimet enkä enää pohtisi noita pienempiä. Olen itse ollut tyytyväinen 875cc-suuttimiin.