Outo paukahtelu/kolaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Olen ihmetellyt että mikä pamahtaa vähän ripeämmässä vaihteen vaihdossa tai hölläämällä kaasun ja painamalla uudestaan tuossa auton vaihdelaatikonkohdilla.. tai sinne se pamaus suuntautuu tuohon vaihdekepin alapuolelle. Luulin että se olisi pakoputki kun on tuo 3" putki kovin läheellä tuolla takapäässä runkoa ja sekin voisi sinne kolahtaa, mutta ei ilmeisesti nytten olekaan se pakoputki. Huomasin myös että vaihteiston vääntötuen pusla oli paskana, niin uusin powerflexit molempiin päihin siinä toivossa että se olisi aiheuttanut tuota pamausta, mutta ei mitään vaikutusta. Äänen olen yrittänyt paikallistaa siihen suoraan vaihdekepin alapuolelle, mutta rattia edestakaisin vatkatessa hiljaisessa vauhdissa paukahtelu kuuluu jostakin auton etuosasta repsikanpuolen luonta. Vilkaisin hieman paikkoja siinä nosturilla kun puslat vaihdoin, mutta en kyllä nähnyt siellä minkään olevan irti..? voi tietysti olla että en osaa katsoa oikeaan paikkaan. Pakoputkea nyt ei ole ihan kokonaan pois suljettu, muttakun se pamaus kuuluu juuri sieltä auton vaihdekepinseuduilta eikä takapenkkien.. eikä ole sellainen metallinen kolaus, vaan ihan pamahdus. Toivottavasti joku nyt tajusi tästä yhtään mitään..
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Kuulostaa vähän siltä, että apurungon puslat on tullut tiensä päähän. Ne taaimmat oli ainakin omassa vectorissa ihan paskana ja piti kolinaa käynnistettäessä, ja liikkeellelähdössä. Myöskin saattoi kuulua kolaus vaihteenvaihdossa. Tyhjäkäynnillä välillä sellaista resonointia. Pikafiksina jos haluaa äänestä eroon voi laittaa perus biltema kannatinkumin sinne apurungon ja peltikolmion väliin. Niin tein tuossa omasssa, kunnes jaksan vaihtaa nuo kaikki apurungon puslat.
Viimeksi muokannut vjbremer, To Loka 03, 2013 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Terve. Tuossa voi olla perää ja itsekin kävi se mielessä. Raudalla kun kokeilin vääntää niin kuskinpuolen tämä taaimmainen apurungon pusla on paljon "timmimpi" kuin repsikan puoleinen.. eli siis samalla voimalla väännettäessä kuskinpuolen ei tule alemmas/annaperiksi niin paljoa kuin repsikanpuoleinen. Onko se nyt normaalia että nuo paskoo autossa millä ajettu 165tkm..? En ihan ymmärtänyt tuota "pikafiksausta" tuolla bilteman kannatinkumilla esimerkiksi.. valoita tyhmälle vähän ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

http://photo.platonoff.com/Auto/2008101 ... _joint.jpg

Löysin kuvan mihin putki voisi mahdollisesti tuolla kolahdella, eli tuohon kuvassa näkyvään taka-akseliin missä on ruostetta. Matkaa putkesta tuohon on kuitenkin jotakin +10cm niin en nyt tiedä voisiko tuo kolahtelun aiheuttaa, ja kun pamaus on selvästi siinä vaihdekepin alapuolella.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Kuva

EDIT:Tuohon apurungon korvakkeen ja peltikolmion väliin laitoin siis tällaisen. Kumi siis vaimentaa kolaukset. Tuohan on kyseenalainen fiksaus, mutta pääsee ainakin kolauksista eroon siihen asti kun saa puslat vaihdettua

Kuva
Viimeksi muokannut vjbremer, Su Syys 29, 2013 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Jeps kiitos selvennyksestä! Käyn hakemassa muutaman ja kokeilen tuota samaa, niin saa suljettua pois yhden vaihtoehdon siihen kolaukseen liittyen. Eli jos ei pamahda enään niin tietää ainenkin missä vika on :)
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Eli liian ohuet kumithan sitä tuli ostettua (1.2cm) pakuiset ja eihän ne sinne kiristinyt kun sai sormin pois ja takaisin, niin ei nyt oikein saanut selkoa aiheuttaako pamauksen nuo apurungon puslat. Apurungon puslat ei kuitenkaan näytä mitenkään hirveän rikki olevan, ja pusla on ehjä sieltä apurungon ja pohjan välistäkin, kun irroitti pultin ja veti alaspäin ja katsoi. Omasta mielestäni apurunko ei pääsisi mitenkään pamahtamaan pohjaan :s pitää varmaan viedä auto laakkoselle ja kärsiä 80e "vian" selvityksestä.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Juu piti käydä oikein vilkaisemassa mihin se kumipala tuli. Apurungon ja sen peltikomion välissähän se tuli laitettua eikä apurungon ja pohjan väliin.

Omassani pusla oli sen verran loppu, että kun kampesi apurunko ylöspäin tuosta puslan läheltä se osui siihen peltikolmioon kun päästi irti.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Mullakin apurungon taaimmaiset puslat näytti päälleppäin hyviltä. Rungon ja pohjan välinen kumi oli ehjä, mutta puslan sisällä oleva holkki kiilsi puhtauttaan eli se siellä kolahteli apurunkoon.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

pitäneepä siis käväistä taas nosturilla ja laittaa tälläkertää sinne apurungon ja "peltikolmion" väliin ja katsoa mitä tapahtuu. Jos kolahdus/pamaus ei ota rauhoittuakseen, mistä lähteä mahdollisesti etsimään uudestaan ? äänikun nimen omaan tulee tuosta alueelta Vaihdekepin alapuoli-repsikanpuoli. :?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

^ Eikö tuo sit näkyis jos kävis konttorilla ja sanoo että kattokaa mikä kolisee? Ne kun saa sitä etupäätä aika hyvin nytkytettyä, Itellä ainakin näkyi yksi kolinan aiheuttaja joka oli juurikin kummatkin apurungon puslat loppu. Vielä kun selviäsi että mikä muu siellä kolajaa..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Eikai sitä sinne konttorille voi viedä kun seuraavaan katsastukseen on kuitenkin pitkä aika.. katsastettu 4kk sitten. Powerflexit vaihdettu vääntötukeen molempiin päihin eikä mitään vaikutusta pamaukseen. Voihan siellä ehkä olla tuo moottorintaaimmainen tukikumi rikki, mutta ei ainenkaan näytä siltä. En jaksaisi uskoa että siellä olisi vaihdelaatikko,vauhtipyörä tai joku muu mekaaninen paskana. Ei tuota pamausta kuulu jos päästää kytkimen rauhassa kun vaihtaa, mutta jos päästää vähän nopeammin niin se saattaa sieltä kuulua. Joka kerta kuuluu siinä vaiheessa jos päästää esimerkiksi kaasunpois 3 vaihteella ja painaa uudestaan vähän enemmän, tai näpäyttää kaasua että "nytkähtää"
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oletko katsonut missä kunnossa on vaihteiston päällä oleva kannatinkumi ? Löytyy sulakerasian alta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Niklas9000 kirjoitti:Eikai sitä sinne konttorille voi viedä kun seuraavaan katsastukseen on kuitenkin pitkä aika.. katsastettu 4kk sitten.
Ite ainaki käytin seinäjoella 3vko sitte konttorilla vaikka 3kk sitte leimattu. Kysyin vaan tiskillä että ehtiskö joku inssi maksua vastaan kattoo missä vika kun kolisee, 30€ maksoi ja vika löytyi.. kuitissa luki että ylimääränen tarkistus.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

vesa67 kirjoitti:Oletko katsonut missä kunnossa on vaihteiston päällä oleva kannatinkumi ? Löytyy sulakerasian alta.

Itseasiassa en ole tätä katsonut. Pitääpä katsoa huomenna!

No sittenhän tuon voisi sielä konttorilla käydä näyttämässä :)
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Vastaa Viestiin