Pyöränpultit oikeaan momenttiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Nyt täytyy sanoa että perun sanani (syön ne...) siitä kun väitin ettei momenttiavaimella tee mitään. Eilen kun vaihdoin talvirenkaat alle, niin oli pieni ongelma avata pultit. Meinas avain, metriv varrella haljeta. Piti käyttää 1.2m teräsputkea vähän apuna... Joka ikinen pultti oli niin helvetin lujassa. Kun ne aukes niin joka ikinen paukahti siihen malliin että luulin jo pultin katkenneen.

Eli mitä me tästä opimme... Momenttiavain ja järki käteen. Onneksi ei mitään vauriota tullut mihinkään. Pultit kesti, ja vanteen myös.

Nyt kun laitoin talvirenkaat paikoilleen, kirin lyhyellä varrella, ja panin jotain paksua spay öljyä pultteihin. Siinä luki että kestää +350 astetta. Laitoin niihin kartioihin sitä, ja kierteisiin. Siltin kun kiristeli öljytyt pultit, ne silti lopussa natisivat.

Harmi kun ei ollut sitä helkkarin tervaa, tai kuparitahnaa.... *facepalm*.

Että sellainen hauska kokemus. Meni vanteiden pesujen kaa, varmaan yli 2 tuntia.

Kiitos Made in China avaimelle joka loppuun asti taisteli urheasti.

Mikä on oikea momentti aluvanteiden kiristykselle? 110Nm? 150Nm?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Siihen kartioon ei kyllä kannata laittaa mitään, menee herkemmin liian tiukalle.
110-120nm hyvä momentti
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, tässäkin tuli tehtyä päin persettä. Katsotaan miten aukeaa ensikerralla...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Shadow_Fi kirjoitti:Eilen kun vaihdoin talvirenkaat alle, niin oli pieni ongelma avata pultit. Meinas avain, metriv varrella haljeta. Piti käyttää 1.2m teräsputkea vähän apuna... Joka ikinen pultti oli niin helvetin lujassa. Kun ne aukes niin joka ikinen paukahti siihen malliin että luulin jo pultin katkenneen.
Itellä oli samanlainen vaihto kokemus.. Ne :saab:in OEM rengas pultit heitin metallin kierrätykseen, koska olivat aivan kauttaaltaan ruosteen pinnoittamat ja jotenkin luulen että se irtokaulus on se syypää miksi pultit jumittaa.. Hain uudet "irto-kauluksettomat" rengasliikkeestä. 120nm olen aina laittanut ja sillä on pysynyt, eikä tyrät rytky kun keväällä availee. :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Orkkispulteissa mitään irtokaulusta ole.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 3J »

Väärän tiedon lev.... :D

Eikäkö siis että muinaisessa turvallisuuskampanjassa 15013 (http://saabworld.net/f144/saab-9-5-reca ... a-usa-947/) vaihdettiin kiinteäkauluksellisia pultteja irtokauluspultteihin, jos käytössä oli vuoroin alu- ja vuoroin peltivanne. Nykyisin noita orkkis irtokauluspultteja ei tunnu saavan mistään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

t.t.j kirjoitti:Orkkispulteissa mitään irtokaulusta ole.
tarvikepulteissa ei ainakaan ole joten ei jää jäljelle muuta kun OEM.. ja epäkeskot ne ei ollu.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Riippuu vuosimalleista. Omassa 03 on kaulukselliset ja vanhemmassa on ilman kaulusta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Omassa tuli nuo ruostuneet irtokaulukselliset auton mukana.

Sattuipa tässä niinkin että rengasliikkeestä ostamani ruosteettomat :lol: kiinteäkartioiset pultit osoittautuvat liian pitkiksi. Peruspituus verrattuna noihin irtokauluspultteihin oli 2-3mm pitempi ja tuohon lisäksi jyrkempi kartio, joka vielä muutaman käyttökerran jälkeen oli hieman kulunut, aiheutti sen että pultit meni liian syvälle ja rupesi vastaamaan käsijarruhilppeisiin rummun sisällä, aiheuttaen käsijarrun kloplotusta ja viimmeisellä kerralla jopa auton paikalleen jumimista...

Tarkkana minkälaiset pultit ostatte, nyt mullakin nuo ruostuneet pultit takana, ja odottelen että käyn ostamassa uudet talvirenkaat nuo pultit myyneestä firmasta, niin voin samalla antaa asiakaspalautetta. Käsijarru hilppeet tuli irroiteltua ja säädeltyä n4krt ylimääräistä tuon takia...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://saabworld.net/f144/wheel-specifi ... /#post2275
Aluminium wheels: 110 Nm / 80 lbf ft
Pressed steel wheels: 50 +90° +90°, max 110 Nm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja stara »

tiukassa oli alut juu, kaikki pultit parkaisi kauniisti. ihmettelen vaan miten ne avataan raitilla sillä tynkäpituisella avaimella (ainakin OG ja NG 9-3).
Miten voidaan niin lapsellisen lyhytvartinen avain hyväksyä laatuautoon.

mä löysäsin jo kotona valmiiksi talvirengasvaihtoon , kun viimeksi rengasliikkeessä hakkasivat pajavasaralla pultinkantoja niin että kipeetä teki. ( eivät siis pulttikoneella auenneet)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja baasenar »

stara kirjoitti:Miten voidaan niin lapsellisen lyhytvartinen avain hyväksyä laatuautoon.
Varmaan juuri sen takia, että ei liian tiukkaan kiristettäis. Mutta sellaisenaanhan sillä ei tee mitään, jos joku on ne liian tiukkaan kiristänyt.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 3J »

Se lyhytvartinen on tarkoitettu tilapäiskäyttöön, niin kuin muutkin renkaanvaihtovehkeet mitä yleensä tulee autojen mukana. Itse vaihtelin sillä renkaita vuosikaudet ilman ongelmia. Jos toimii kotipihassa niin miksipä ei tien päällä? Toimii kunhan ei ole ylikiristetty. Ja sehän ei ole Saabin ongelma jos joku ylikiristää pultit.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja stara »

häh, oliko aluvanteet kyseessä? se "tilapäisyys" raitilla varmana ketuttaa paljon enemmän kuin aukeamattomuus kotipihassa. Iso on toleranssi, jos ei 100- kiloisen jätkän takajalka riitä ja pitäis 50 - kiloisenkin minihamoisenkin tyllerönkin potku riittää.. no mä ainakin pujotin sinne putkivarren sisään pätkän harjaterästä, siinä kulkee mukana tarvitsi tai ei.
------------
3J kirjoitti:Se lyhytvartinen on tarkoitettu tilapäiskäyttöön, niin kuin muutkin renkaanvaihtovehkeet mitä yleensä tulee autojen mukana. Itse vaihtelin sillä renkaita vuosikaudet ilman ongelmia. Jos toimii kotipihassa niin miksipä ei tien päällä? Toimii kunhan ei ole ylikiristetty. Ja sehän ei ole Saabin ongelma jos joku ylikiristää pultit.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin

Viesti Kirjoittaja 3J »

Siinä kun 50-kiloinen minihamoinen tyllerö kyykkii renkaan kimpussa tien poskessa niin voit laskea sekunteja kuinka kauan menee kun joku korskea ori pysähtyy lihaksikasta apuaan tarjoamaan. 8) Eli ei mitään ongelmaa. :wink:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin