tulipas penkitettyä saab

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

tänään tuli käytyä kausalassa penkitettämässä oma 2.3 aero 02vm. 285hv ja 450-460nm. viriä nordic tuning steg 3, 3" putkisto ja 3.5 bar säädin. kai näihin lukuihin voi olla tyytyväinen, vai mitä muut ovat saaneet? ahdot ilmeisesti seilaa hieman, kun ei käyrä täysin ihanteellinen ole.. ei kuitenkaan kovin huomattavasti kun ei sitä tuosta "turbo" mittarista huomaa mutta käyrässä piikkejä. voisi ehkä johtua siitä että mair ampuu yli mreg.. voisi hieman kääntää hukkaportin tankoa, kun joku sellaista ehdotti. mutta lisätään tähän loppuun se paras juttu, mulla oli evap tulpattuna ekassa vedossa ja tuli 265hv 440nm, laitoin evapin takaisin niinkuin alkuperäisesti, niin kappas tulikin +20 heppaa.. jokainen voi arvata tulppasinko uudestaan. olin tulpannut sen ihan vain testimielessä ja tulpattuna sekä ilman ahdot täysin samat, mutta silti 20hv ero. toinen asia mikä penkittäjän mielestä oli varsin outo juttu, oli se että lamda ei ole mukana täydellä kaasulla ollenkaan.. näinhän on kaikilla? tai ainenkin monilla saabeissa.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja nugge »

yli ~600mAir niin mennään kartoilla eikä lambdalla.

Sit noi väännöt on kyl melko korkeat varsinkin jos vakio männät, just olin mukana purkamas yhden koneen missä vähän samanlainen nordicin softa ja ykkös mäntä keskeltä halki melko nätisti. -> https://www.dropbox.com/s/nqdhp75eu9f6s ... .23.29.jpg kuva männästä feat joku kenkä.

Sit toi evap niin se että tehot nousi kun se oli tulppaamatta niin on kyl melko jännä koska siinähän on takaisku mitä voi verrata tulppaukseen koska se ei päästä ylipainetta evappiin.

Eli siis evapin kautta tulee bensahöyryjä palotilaan ainoastaa kun imusarjassa on alipaine.
Viimeksi muokannut nugge, To Loka 31, 2013 22:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja 3J »

Eikös se ole ihan normaalia (siis muissakin autoissa), että lambda on mukana ainoastaan tasakaasulla ajettaessa, kevyessä kiihdytyksessä, ja tyhjäkäynnillä, jotka kattaa ainakin yli 90% kaikista normaaleista ajotilanteista. Kovalla kuormituksella mennään kartan mukaan.

Peruspläjäys lambdasta (katso muutkin sivut):
http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-3.asp
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

sanoi vain että vähän kyseenalaista touhua. jätetäänhän rallivehkeissäkin pieni korjaus lamdalle. kyllähän tuon 450nm pitäisi kestää..
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Ite vaihtaisin ainaki tuon nordicin männänhalkasu softan pois. Ja kaasupohjassa tosiaan mennään karttojen mukaan joten lambdaohjaus on silloin 0. Laajakaistalamda on sitten eri juttu.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

miksi se nyt on erityisesti männänhalkaist softa? vaikka kuinka monella kestänyt softa kuin softa niin 450nm? ratin ja penkin välissä on suurempi vaikutus kestoon. ja tiedän kyllä tuo 450nm hipoo rajoja. softa ollut autossa yli 100tkm ja en tiedä millaista ajoa 2 muulla omistajalla ollut. nyt ajettu 168tkm. on kyllä aikomus käydä joskus laittamassa uusi softa jonkun klubilaisen toimesta.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Niklas9000 kirjoitti:miksi se nyt on erityisesti männänhalkaist softa? vaikka kuinka monella kestänyt softa kuin softa niin 450nm? ratin ja penkin välissä on suurempi vaikutus kestoon. ja tiedän kyllä tuo 450nm hipoo rajoja. softa ollut autossa yli 100tkm ja en tiedä millaista ajoa 2 muulla omistajalla ollut. nyt ajettu 168tkm. on kyllä aikomus käydä joskus laittamassa uusi softa jonkun klubilaisen toimesta.
"mair ampuu yli mregin"?onkohan IMMu 100% huippukunnossa,ootko testannu
aivan uudella ja verrannut? jos IMMu huono,ihan sama kenen tekemä softa sisässä,
jossain veiheessa PORSII kun antaa monoo :oops: .
turha niitä lukemia on verrata,kellä kestää mitenkin jne....
#2285
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Ei se vääntö niitä mäntiä halkaise, mutta kytkimen se murhaa. Oliko ilmoitetut lukemat laskennalliset konetehot vai renkailta otetut? Itsellä renkailta 271hp ja 445 Nm ja kytkin luistaa niin maan vallattomasti täyskaasulla, että paha mieli tulee.
SAAB 9-5 Aero -05
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Terve. Teho 285hv 450-460nm renkailta. Oletan että mulla on tuossa aerossa ihan vakiokytkin, ja ei kyllä luista ollenkaan. En sulje pois vaihtoehtoakaan että sinne olisi vaihdettu jokin toinen ruotsinpuolella aikanaan.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja nugge »

Niklas9000 kirjoitti:Terve. Teho 285hv 450-460nm renkailta. Oletan että mulla on tuossa aerossa ihan vakiokytkin, ja ei kyllä luista ollenkaan. En sulje pois vaihtoehtoakaan että sinne olisi vaihdettu jokin toinen ruotsinpuolella aikanaan.

Oletko nyt IHAN varma että 285 ja 450Nm renkailta?

Tarkoittais että konees laskennalisesti jonku 320hv. Mikä taas tarkoittaa että mäntä ihan koht halki.

Ja paljonko on mReq,mAir,Pinl?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2145
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Niklas9000 kirjoitti:tänään tuli käytyä kausalassa penkitettämässä oma 2.3 aero 02vm. 285hv ja 450-460nm.
Savolaisillako kävit?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sieltä vakioahtimella 285hv renkailta tule, etenkään bensalla. Moottorista voi nipin napin tulla. Väännöt on myös bensa-stage3:lle hieman korkeahkot, mutta mahdolliset moottorilta mitatuiksi eli rullaushäviöillä kompensoiduiksi. n. 1350-1400 mAir riittänee.

Se EVAP tulppauksen vaikutus on sattumaa, ko. tulppaus ei vaikuta tehoihin muutakuin positiivisesti jos EVAP takaisku vuotaa. Jos ahdot heilui vähän miten sattui niin helposti vedosta toiseen tulee jo ihan pelkästään sen takia hajontaa.

Ja ei kapeakaistalla säädetä missään autossa täyskaasulla, ei edes ralliautossa. Penkittäjä on höpötellyt omiaan tai olet ymmärtänyt väärin. Kapeakaistalambdan mittaustarkkuus riittää vain lambda 1 ympärillä, ei täyskaasulla bensalla tavoiteltuun 0,8-0,85. Laajakaistalambda on erikseen mutta sitä ei Trionicissa ole. Massamittarin signaalilla mennään jolla lasketaan tarvittava polttoainemäärä määriteltyyn seossuhteeseen, näin on lähes kaikissa tien päältä löytyvissä autoissa.

Jos mAir ampuu yli mReq nin yleensä vika ei ole IMM:ssa (se vaikuttaa toisinpäin), vaan peruspaineessa/ahtokarttojen kalibroinnissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Joo siis tuo teho ei ollut pyöräteho vaan kone teho. Eli siis koneesta 285hv 450nm.

Siis ei ne ahdot seilannut/heitellyt mitä sattuu, vaan käyrä kun ei ollut sellainen ihanteellisen kaareva, niin penkittäjä sanoi että ahdoista johtuisi.. että olisi sellaista pientä edestakasin juttua. Eli ehkä minimaalisen pieni vuoto jossain tai sitten hukkaportti alkaa olee päivänsä nähnyt tai magneettiventtiilissä vikaa ? en tiedä :) ajossa ei kuitenkaan ole mitään erityisen ihmeellistä. Joskus kun lähtee kiihdyttämään niin ottaa "tehopiikkiä" välillä.. ehkä sellaista pientä tehon tulemista "portaattain"

Mahdollisia vinkkejä otetaan vastaan.

Jos nyt jotain kiinnostaa, niin 3000rpm kohdalla 200hv ja 285 4400rpm. Maksimi vääntö alkaa N.2500rpm = 450nm
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Juuri tuollaista portaisuutta oli mullakin tehoissa jos polinta ahdoilla liikutteli, evapin läppäkotelon letkun ja huohotuksen takaiskut vuotivat. Kaasun kun piti yhdessä kohti niin silloin ei tuntunu mitään. Oli myös lievää aaltoilua tasakaasulla hitaissa vauhdeissa kylmällä koneella. Nyt voi kesken kiihytyksen liikutella kaasupolinta eikä tunnu portaita, täysin smooth :)
* 9-5 Aero MY03 *
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: tulipas penkitettyä saab

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Tämän näköistä käyrää itsellä http://i.imgur.com/IUUNrVo.jpg

T5-hilppeet koneessa, 3" dp ja 875cc suuttimet. Pyörätehoa pitäisin itse merkittävämpänä kun melkolailla matemaattiseen arvailuun perustuvaa konetehoa. Toki eri penkit jne.
SAAB 9-5 Aero -05
Vastaa Viestiin