9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Sisälle ei tule lämpöä, moottori lämpiää normaalisti. Termostaatti on kuulema kesällä vaihdettu.
Mutta, onko mahdollista, että jotkut sähköjohdot tai niiden päissä olevat ohjurit/magneettiventtilit eivät jotenkin toimi ja ohjaa lämmintä sisälle?
Kukas osais yksinkertaisesti neuvoa, että mitä tarttis ja osais tehdä? (Muutakin kuin ajaa saab-huoltoon)!
On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
Eli, jos on olemassa "yksinkertainen" ohje, sellaista kaipaisin, jotta kärryssä rupeaisi tarkenemaan! Kiitos.
Mutta, onko mahdollista, että jotkut sähköjohdot tai niiden päissä olevat ohjurit/magneettiventtilit eivät jotenkin toimi ja ohjaa lämmintä sisälle?
Kukas osais yksinkertaisesti neuvoa, että mitä tarttis ja osais tehdä? (Muutakin kuin ajaa saab-huoltoon)!
On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
Eli, jos on olemassa "yksinkertainen" ohje, sellaista kaipaisin, jotta kärryssä rupeaisi tarkenemaan! Kiitos.
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
En tiedä, että onko tästä nyt apua ja ei muutenkaan itselläni ainakaan vielä niin paljoa Saabeista ole kokemusta, mutta ihan sivuhuomautuksena itselläni edellisessä autossa (mk3 Mondeo, 1.8 bensa) tarviketermostaatti kesti ehjänä viime maalis-huhtikuusta elo-syyskuuhun. Eli puolisen vuotta.
Siinä autossa myös moottorin lämpömittari nousi jo normaalitasolle, kun kone oli noin 60 asteinen, eli aivan liian viileä. Yli tuon normaalin kohdan mentiinkin vasta kuulemma noin 100-105 asteessa. OBD2-lukijalla tai ajotietokoneen testitilalla sai sitten seurattua oikeata lämpötilaa.
Siinä autossa myös moottorin lämpömittari nousi jo normaalitasolle, kun kone oli noin 60 asteinen, eli aivan liian viileä. Yli tuon normaalin kohdan mentiinkin vasta kuulemma noin 100-105 asteessa. OBD2-lukijalla tai ajotietokoneen testitilalla sai sitten seurattua oikeata lämpötilaa.
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Honda Civic Type-R vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Kalibroi ACC ekana. Eli auto käyntiin ja yhtä aikaa AUTO + OFF pohjaan. ACC:n näytön oikeaan reunaan tulee vikakoodit ja vasempaan reunaan vikojen lukumäärä. Ko. koodia sitten tähän ketjuun jatkeeksi niin alkaa apuja tulla...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Oliko alumiiniputket lämpimät? Omassa joskus ilmaläppä oli jumissa,Juuso101 kirjoitti:Sisälle ei tule lämpöä, moottori lämpiää normaalisti.
On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Koodihan varmaankin on 08. Puhaltaako molemmilta puolilta kylmää vai vain toiselta?
Mutta kalibrointi tosiaan vähentää arvailuja.
Mutta kalibrointi tosiaan vähentää arvailuja.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Hei!
Ensinnäkään mulla ei ole mitään kalibrointilaitteita, "vain kaksi kättä ja black derkker" -vai miten tuokaan meni.
Kiitos kuitenkin hyvää tarkoittavista neuvoista - vaikka en noista mitään ymmärräkkään.
Siis sisälle ei tule lämpöä, ei kummaltakaan puolelta. Nuo alumiiputket tuossa pelkääjän jalkatilan seinällä ovat kylmät. (Moottori on siis normilämpöinen ja termostaatti tarkastettu juuri äsken).
Siis onko "käsikopeloinnilla" mahdollisuus jotenkin tuota lämpöä saada. Eli onko tuolla pelkääjän jalkatilan putkissa jossakin kohdissa jotkut venttiilit - jotka voisivat olla väärässä asennossa tms?
Kiitoksia taasen kaikille vastauksista, jo etukäteen.
Ensinnäkään mulla ei ole mitään kalibrointilaitteita, "vain kaksi kättä ja black derkker" -vai miten tuokaan meni.
Kiitos kuitenkin hyvää tarkoittavista neuvoista - vaikka en noista mitään ymmärräkkään.
Siis sisälle ei tule lämpöä, ei kummaltakaan puolelta. Nuo alumiiputket tuossa pelkääjän jalkatilan seinällä ovat kylmät. (Moottori on siis normilämpöinen ja termostaatti tarkastettu juuri äsken).
Siis onko "käsikopeloinnilla" mahdollisuus jotenkin tuota lämpöä saada. Eli onko tuolla pelkääjän jalkatilan putkissa jossakin kohdissa jotkut venttiilit - jotka voisivat olla väärässä asennossa tms?
Kiitoksia taasen kaikille vastauksista, jo etukäteen.
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Tsekipä uudestaan tuo "9000 automaatilla" ohjeistus.Juuso101 kirjoitti:Hei!
Ensinnäkään mulla ei ole mitään kalibrointilaitteita, "vain kaksi kättä ja black derkker" -vai miten tuokaan meni.
Kiitos kuitenkin hyvää tarkoittavista neuvoista - vaikka en noista mitään ymmärräkkään.
Siis sisälle ei tule lämpöä, ei kummaltakaan puolelta. Nuo alumiiputket tuossa pelkääjän jalkatilan seinällä ovat kylmät. (Moottori on siis normilämpöinen ja termostaatti tarkastettu juuri äsken).
Siis onko "käsikopeloinnilla" mahdollisuus jotenkin tuota lämpöä saada. Eli onko tuolla pelkääjän jalkatilan putkissa jossakin kohdissa jotkut venttiilit - jotka voisivat olla väärässä asennossa tms?
Kiitoksia taasen kaikille vastauksista, jo etukäteen.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Ei kai kyseessä ole suht harvinainen 9-5, jossa ei ole automaatti-ilmastointia?
Silloin ei AUTO + OFF painelu onnistu.
t. Mika
Silloin ei AUTO + OFF painelu onnistu.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Tulisi mieleen että vesiventtiili olisi voinut porsia ittensä jumiin.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Onko autossasi ACC eli automaattinen ilmastointilaite vai onko siinä lämmönsäätö pyörivillä "nupeilla", eli manuaalinen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Niin ja jos on viirusilmä, niin voi olla automaatti pyörivillä nupeilla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Auton lämmityksen säätö tapahtuu: molemmille puolille samalla tavalla, eli keskipaneelissa on punainen ja sininen nuolinäppäin, niitä painelemalla lämpötilänumerot eli (ilmeisesti) halutut asteet muuttuu, yläpääässään HI ja la.. LO välillä. Ilman kulussa on AUTO-asento ja sit kun puhaltimen säätöön koskee, muuttuu (ilmeisesti) käsiohjattavaksi.Lasu kirjoitti:Tulisi mieleen että vesiventtiili olisi voinut porsia ittensä jumiin.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
Vesiventtiili "porsia" itsensä kiinni??? Mistä löydän ko venttiilin?
Moottoritilasta? Mistä sieltä? Sisältä? Mistä?
Jos niin on miten sen saa sit auki?
Kiittäen
Juuso
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Eli sulla on ACC. Kato toi mun viesti, missä oli kalibrointi ohjeet ja tee se. Laita tänne ne koodit, niin voi tulla apuja.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?
Tämä ohje löytyy sieltä auton ohjekirjastakin mikäli se on tallella. Eli ilmastoinnin ohjaus ( ACC ) ilmoittaa kalibroinnin jälkeen mahdolliset vikakoodit siinä samalla näytöllä missä näkyvät halutut lämpötilat molemmin puolin. Se kannattaisi nyt edelleen ensimmäiseksi tehdä.9000 automaatilla kirjoitti:Kalibroi ACC ekana. Eli auto käyntiin ja yhtä aikaa AUTO + OFF pohjaan. ACC:n näytön oikeaan reunaan tulee vikakoodit ja vasempaan reunaan vikojen lukumäärä. Ko. koodia sitten tähän ketjuun jatkeeksi niin alkaa apuja tulla...
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010