9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

Sisälle ei tule lämpöä, moottori lämpiää normaalisti. Termostaatti on kuulema kesällä vaihdettu.
Mutta, onko mahdollista, että jotkut sähköjohdot tai niiden päissä olevat ohjurit/magneettiventtilit eivät jotenkin toimi ja ohjaa lämmintä sisälle?
Kukas osais yksinkertaisesti neuvoa, että mitä tarttis ja osais tehdä? (Muutakin kuin ajaa saab-huoltoon)!

On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
Eli, jos on olemassa "yksinkertainen" ohje, sellaista kaipaisin, jotta kärryssä rupeaisi tarkenemaan! Kiitos.
Myry
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 18:05

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Myry »

En tiedä, että onko tästä nyt apua ja ei muutenkaan itselläni ainakaan vielä niin paljoa Saabeista ole kokemusta, mutta ihan sivuhuomautuksena itselläni edellisessä autossa (mk3 Mondeo, 1.8 bensa) tarviketermostaatti kesti ehjänä viime maalis-huhtikuusta elo-syyskuuhun. Eli puolisen vuotta.

Siinä autossa myös moottorin lämpömittari nousi jo normaalitasolle, kun kone oli noin 60 asteinen, eli aivan liian viileä. Yli tuon normaalin kohdan mentiinkin vasta kuulemma noin 100-105 asteessa. OBD2-lukijalla tai ajotietokoneen testitilalla sai sitten seurattua oikeata lämpötilaa.
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja suapas »

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kalibroi ACC ekana. Eli auto käyntiin ja yhtä aikaa AUTO + OFF pohjaan. ACC:n näytön oikeaan reunaan tulee vikakoodit ja vasempaan reunaan vikojen lukumäärä. Ko. koodia sitten tähän ketjuun jatkeeksi niin alkaa apuja tulla...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Juuso101 kirjoitti:Sisälle ei tule lämpöä, moottori lämpiää normaalisti.
On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
Oliko alumiiniputket lämpimät? Omassa joskus ilmaläppä oli jumissa,

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Koodihan varmaankin on 08. Puhaltaako molemmilta puolilta kylmää vai vain toiselta?
Mutta kalibrointi tosiaan vähentää arvailuja.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

Hei!
Ensinnäkään mulla ei ole mitään kalibrointilaitteita, "vain kaksi kättä ja black derkker" -vai miten tuokaan meni.
Kiitos kuitenkin hyvää tarkoittavista neuvoista - vaikka en noista mitään ymmärräkkään.
Siis sisälle ei tule lämpöä, ei kummaltakaan puolelta. Nuo alumiiputket tuossa pelkääjän jalkatilan seinällä ovat kylmät. (Moottori on siis normilämpöinen ja termostaatti tarkastettu juuri äsken).
Siis onko "käsikopeloinnilla" mahdollisuus jotenkin tuota lämpöä saada. Eli onko tuolla pelkääjän jalkatilan putkissa jossakin kohdissa jotkut venttiilit - jotka voisivat olla väärässä asennossa tms?
Kiitoksia taasen kaikille vastauksista, jo etukäteen.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Juuso101 kirjoitti:Hei!
Ensinnäkään mulla ei ole mitään kalibrointilaitteita, "vain kaksi kättä ja black derkker" -vai miten tuokaan meni.
Kiitos kuitenkin hyvää tarkoittavista neuvoista - vaikka en noista mitään ymmärräkkään.
Siis sisälle ei tule lämpöä, ei kummaltakaan puolelta. Nuo alumiiputket tuossa pelkääjän jalkatilan seinällä ovat kylmät. (Moottori on siis normilämpöinen ja termostaatti tarkastettu juuri äsken).
Siis onko "käsikopeloinnilla" mahdollisuus jotenkin tuota lämpöä saada. Eli onko tuolla pelkääjän jalkatilan putkissa jossakin kohdissa jotkut venttiilit - jotka voisivat olla väärässä asennossa tms?
Kiitoksia taasen kaikille vastauksista, jo etukäteen.
Tsekipä uudestaan tuo "9000 automaatilla" ohjeistus.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ei kai kyseessä ole suht harvinainen 9-5, jossa ei ole automaatti-ilmastointia?
Silloin ei AUTO + OFF painelu onnistu.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Tulisi mieleen että vesiventtiili olisi voinut porsia ittensä jumiin.


http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onko autossasi ACC eli automaattinen ilmastointilaite vai onko siinä lämmönsäätö pyörivillä "nupeilla", eli manuaalinen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Niin ja jos on viirusilmä, niin voi olla automaatti pyörivillä nupeilla. :mrgreen:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

Lasu kirjoitti:Tulisi mieleen että vesiventtiili olisi voinut porsia ittensä jumiin.


http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
Auton lämmityksen säätö tapahtuu: molemmille puolille samalla tavalla, eli keskipaneelissa on punainen ja sininen nuolinäppäin, niitä painelemalla lämpötilänumerot eli (ilmeisesti) halutut asteet muuttuu, yläpääässään HI ja la.. LO välillä. Ilman kulussa on AUTO-asento ja sit kun puhaltimen säätöön koskee, muuttuu (ilmeisesti) käsiohjattavaksi.

Vesiventtiili "porsia" itsensä kiinni??? Mistä löydän ko venttiilin?
Moottoritilasta? Mistä sieltä? Sisältä? Mistä?
Jos niin on miten sen saa sit auki?

Kiittäen
Juuso
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli sulla on ACC. Kato toi mun viesti, missä oli kalibrointi ohjeet ja tee se. Laita tänne ne koodit, niin voi tulla apuja.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Tommile »

9000 automaatilla kirjoitti:Kalibroi ACC ekana. Eli auto käyntiin ja yhtä aikaa AUTO + OFF pohjaan. ACC:n näytön oikeaan reunaan tulee vikakoodit ja vasempaan reunaan vikojen lukumäärä. Ko. koodia sitten tähän ketjuun jatkeeksi niin alkaa apuja tulla...
Tämä ohje löytyy sieltä auton ohjekirjastakin mikäli se on tallella. Eli ilmastoinnin ohjaus ( ACC ) ilmoittaa kalibroinnin jälkeen mahdolliset vikakoodit siinä samalla näytöllä missä näkyvät halutut lämpötilat molemmin puolin. Se kannattaisi nyt edelleen ensimmäiseksi tehdä.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Vastaa Viestiin