9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

mikan kirjoitti:
Juuso101 kirjoitti:Sisälle ei tule lämpöä, moottori lämpiää normaalisti.
On selvinnyt, että pelkääjän puolen jalkatilassa on kaksi alummiputkea ja niiden päässä jokin venttiili - joka saattaa olla jumissa??
Putket sain näkyviin, mutta, mitä tarttee purkaa? -eli mistä noita venttileitä löytyy ja mitä niille tarttis tehdä?
Oliko alumiiniputket lämpimät? Omassa joskus ilmaläppä oli jumissa,

t. Mika
Moi!
Putket eivät ole lämpimiä. Missä tommonen ilmaläppä on?

T. Juuso
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

Tommile kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:Kalibroi ACC ekana. Eli auto käyntiin ja yhtä aikaa AUTO + OFF pohjaan. ACC:n näytön oikeaan reunaan tulee vikakoodit ja vasempaan reunaan vikojen lukumäärä. Ko. koodia sitten tähän ketjuun jatkeeksi niin alkaa apuja tulla...
Tämä ohje löytyy sieltä auton ohjekirjastakin mikäli se on tallella. Eli ilmastoinnin ohjaus ( ACC ) ilmoittaa kalibroinnin jälkeen mahdolliset vikakoodit siinä samalla näytöllä missä näkyvät halutut lämpötilat molemmin puolin. Se kannattaisi nyt edelleen ensimmäiseksi tehdä.
Moi!
Autossa ei ole mitään käyttäjän käsikirjaa. Tein kuitenkin ohjeen mukaan.
Näytön oikealle puolelle ei tullut mitään merkintää, vasemmalle 0. Ymmärrän tuosta, että ei vikoja. Mutta siitä huolimatta autoon ei tule lämmintä ilmaa. Olen "renkannut" säätimiä edestakaisin Lo - Hi välillä ja kaikkia muita säätimiä kans. Mulla oli joskus hamassa menneisyydessä Trabant-vauhtipahvi ja tää Saabpi on ny melkein yhtä kylmä kuin se oli.
Toisaalta tää tarttis saada lämpimäksi, koska auto on tyttären ja hänellä 3 pientä lasta!
Ehkä siellä sitten jossakin joku venttiili tukossa??

Kyselevin terv. Jussi
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Laitappa paikkakuntatieto, jos joku vaikka vilkasee...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Mulla vaihdettiin Kerran Chrysleriin kesällä jäähdytysnesteet ja ei syksyllä alkanut lämpenemään.
Syyksi paljastu putkiin jäänyt ilma, putkia puristelemalla sai ilman pois.
Toimi ja jäähdytti kuitenkin kesällä aivan normaalisti.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Oliko niin, että rattailta karannut akseli antoi vikakoodin? Katkennut varsi ainakin. Kai sen voisi varoiksi kalibroida toistamiseen. Jos edelleen vasemalla nolla ja oikealla ei mitään, niin pitäiskö varoiksi käyttää muovit irti ja kuulostella että rullat pyörii...

Mikä olikaan potilaan vuosimalli?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Juuso101
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 02, 2013 23:07

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Juuso101 »

9000 automaatilla kirjoitti:Oliko niin, että rattailta karannut akseli antoi vikakoodin? Katkennut varsi ainakin. Kai sen voisi varoiksi kalibroida toistamiseen. Jos edelleen vasemalla nolla ja oikealla ei mitään, niin pitäiskö varoiksi käyttää muovit irti ja kuulostella että rullat pyörii...

Mikä olikaan potilaan vuosimalli?
Nii,iiiin. Jossakin viestissä oli linkki jäähdytysletkujen 3-tie venttiiliin, sellainen tuolta moottoritilasta löytyi, mutta pimenevässä illassa en ruvennut sitä paremmin kättelemään. Onhan se päivä huomennakin.
Saab 9-5 on ilmeisesti mallisarjansa ensimäisiä vuodelta 1998.

Onhan tässä autossa, siis vanhassa, tänä vuonna ollut aika paljon uusia vikoja. Tytär on vissiin "sairas", kun hän haluaa Saabilla ajaa, vaikka kaikenmoista tässäkin on. Kotopuolessaan eräs seppä tuolla Jämsässä päin on kuulema korjannut toukokuussa tuulilasinpyyhkimen moottoria, no se toimii, mutta vain yhdessä asennossa kunnolla - eikä siinäkään palauta, se on sinällään pieni vaiva. Heinäkuussa oli sitten vuorossa isompi urakka, korjaajan kertomuksen mukaan autoon on korjattu kansi, vaihdettu kansipahvi, hiottu venttiilit, vaihdettu venttiilinvarrenkumit ja korjattu jäähdytysjärjestelmän vuodot. Tuntejakin ilmoituksensa mukaan käyttänyt melkoisesti. Laskukin oli melkoinen, "edullinen" autotallipaja, kun osien jälkeen ynnäsin, että n 50.-/h. Nyt sitten syyskuun lopussa hajosi moniurahihna ja sen pari kiristinrullaa. Tuo korjaaja ehdotti tyttärelle, että hän vaihtaa siihen koko moottorin. Estin homman, hain trailerilla auton omaan ja kaverini tarkasteluun. Moniurahihna ja kiristinrullat vaihdettiin. Auto savutti melkoisesti. Päättelimme, että turbo on tullut tiensä päähän tai sitten noita venttiilien ohjurien kumeja ei ole koskaan vaihdettukaan.
Ihmeellisen oloisesti tuo jämsän äijä oli auton moottorin heinäkuussa aukaissut, kun esim venttilikopan kannen ruuvit oli nyt niin tiukassa, että ne saatiin auki vain lyöntitalttaa apuna käyttäen. Sytytystulpat - noo, en ole koskaan nähnyt missään moottorissa noin huonoja. Siis ihmetytti sekin, että, kun tehdään kallis kansiremppa, niin ei sitten vaihdeta tulppia! Pakosarjan muttereita on nyt useampikin tarkastellut, hyvin oli niistäkin heinäkuun lopun ja syyskuun lopun välillä tullut takaisin vanha ruoste pintaan ja äkkiä näyttää aukaisusta johtuva pultin pään kiilto tummuvan.
Kun täällä foorumilla kyselin turbo ongelmista, niin tuolta Varkaudesta mulle myytiin käytetty turbo edullisella hinnalla - ja tutkitutin sen Boschin asiantuntijalla, arvosana oli 9.
Auto vielä savuttaa hieman, mutta noissa kaikenmaailman putkissa lienee vanhaa öljyä, joka pikkuhiljaa sieltä poistunee. Tänään ajaessani olikin jo huomattavasti parempaa. Joten kait ne venttiilinvarren kumitkin lienee laitettu.

Elokuussa tytär valitti, että autossa ei tule lainkaan lämpöä. Kertoi. että tuo jämsän äijä olisi sanonut laittaneensa vahingossa pari johtoa vääriin paikkoihin. Nyt kun olen pähkäillyt tätä lämmitys ongelmaa, niin soitin tuolle asentajalle, mutta hän kiisti, että ei ole koskenutkaan lämppärijuttuihin.

Mutta yritän taas huomenis ruveta tuota kolmitieventtiiliä potkimaan, jos vaikka siitä jotain tulisi.

Terveisin "sairaan" tyttären iskä!

p.s. tarkoitus olisi, jos talvikauden likka vielä tuolla selviäisi, niin ensi kesänä ehkä voisi ostaa jonkun muun ja tämä jää isäpapalle sit hukattavaksi!
Eli, pistäkääpä mieleenne, ehkä ens kesänä vois olla kaupan kaikenmaailman vikoja kokenut saappi 9-5
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Tuossa illalla tuota ihmeteltiin. Alipaineletkut olivat väärässä järjestyksessä ja juurikin tuonne lämppärin sulkuventtiilille menevä linja ihan irtipoikki. Laitoin letkut paikalleen ulkomuistin mukaan, ohittaen samalla sen hukkiksen kelloa ohjaavan magneettiventtiilin. Jotenkin on vaan semmoinen olotila, että joku letku meni väärin, mutta kun ei ollut oma kapine vieressä, mistä olis luntannut. Alipainelinjan takaisku, mikä on sinnelämppäriventtiilille menevässä letkussa, oli kanssa jumissa, sekin vaihdettiin. Näistäkään toimista huolimatta ei saatu lämmintä tulemaan. Onko noita sulkuventtiileitä yleensä tarvinnut vaihdella? Ja jos on, niin mekaanisen vai sähkövian takia? Ilmastoinnille ei tule vikakoodia, joten sähköisesti tuon tarvinnee toimia.

Imusarjan ja jarrutehostimen välisen kovamuoviputken pikaliitin on rikki (putki menee paikalleen, muttei lukitu), voisko se vuotaa niin paljon, että alipaineet häviää? Samoin siinä putkessa oleva takaisku on saanut lämmintä, ei siinä ulos asti olevaa reikää erotu, muttei voi varmaksi sanoa etteikö siinä reikää olis.

CE-valo palaa, mutta kun ei ollut muuta kuin ELM-lukija käytettävissä, niin ei saatu yhteyttä ECUun eikä vikakoodeja ulos. SID-infoa ei ole aktivoitu.
Koeajolla käytiin, voimaa puuttuu melko lailla. Tyhjäkäynnillä kierrokset sukeltaa välillä rajusti ja laite pyrkii sammumaan, väliin käy pitkän aikaa ihan nätisti. Jotenkin tuntuu, että alipainepuolella olis jotain sanomista tai sitten EVAPista sais ilmaa. Eikös näille vanhemmille voinut saman EVAP-modauksen tehdä kuin uudemmillekin?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Vuotohan siellä on. Siitä johtunee myös ce-valon loimotus. Uudempi evap-sydeemi on hiukan erilainen, ts yksinkertaisempi. Ohjeita
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja pönttö »

suapas kirjoitti:Vuotohan siellä on. Siitä johtunee myös ce-valon loimotus. Uudempi evap-sydeemi on hiukan erilainen, ts yksinkertaisempi.
Tuon MY2006-mukaisen EVAPin tiedän kyllä, mutta sitä meinasin, että eikös tommosen 1998-mallisenkin voi sellaiseksi muuttaa?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Voi muuttaa tai ottaa kokonaan pois..

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... p+tulppaus
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Nonni, nyt lämpes. Vaihdettiin se alipainetoiminen sulkuventtiilikin sinne, muttei auttanut. Sitten hain oman femman viereen mallikappaleeksi ja vertailemalla selvisi, että tuolla aiemmassa viestissä mainittu seppä oli laittanut ne samalle puolelle tulevat letkut väärin päin. Onpahan nyt ainakin uusi venttiili, mutta myös Saabissa lämmintä.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Majuri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 03, 2013 22:54

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Majuri »

Nyt olisi seuraava oireilija kyseessä. Eli vm. -99 Aero ja puhaltaa lämmintä vain välillä. Yritin etsiä vastausta, mutta en löytänyt. Välillä puhaltaa lämmintä ja välillä ei. Siis lämmin ilma häviää ihan satunnaisesti ja palautuu myös. Mitään vikakoodeja ei anna ja sisälle tulevista putkista toinen on kuuma, mutta neste ei kierrä. Moottori lämpenee normaalisti. Mikäköhän moisen voisi aiheuttaa? Hyviä neuvoja kaivataan.
Terveisin Marko
nolla viis nolla 3694112
Tech2 löytyy
Sid1/2 & acc korjaukset
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Olisko kuvan nmro 13 alipaineventtiili. http://ys3.se/catalogue/node/1998/2324/ Siitähän juttua myös tossa ylempänä... Siihen tulevat ap-letkut ehjät ? Etc...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Majuri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 03, 2013 22:54

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Majuri »

Alipaineventtiili vaihdettu ja alipaineletkut tarkistettu. Ei mitään hyötyä. Välillä tulee lämmintä ja välillä ei. Mitä mieltä on arvon raati, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavaksi? Sen verran tarkennusta, että aina kun lämpö häviää niin pelkääjän jalkatilaan tulevista putkista ylempi on kuuma ja alempi kylmä.
Terveisin Marko
nolla viis nolla 3694112
Tech2 löytyy
Sid1/2 & acc korjaukset
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 sisätila lämpimäksi, miten?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Onhan letkut laitettu oikein? Oliko ongelmia jo ennen ventiilin vaihtoa?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin