Turbo(ko?) hajosi
Turbo(ko?) hajosi
Nyt kävi näin.
9-5 2.3t oli nyt jonkin aikaa savutellut jonkin verran ja syönyt öljyä. Luulin vian olleen huohotuksessa. Venttiilikopankannen pilleistä toinen oli aivan tukkeessa ja muutenkin huohotuksen osat olivat aika tukkeisia. Paikat putsattu ja luulin ongelman korjautuneenkin noin 100 km - 150 km sitten. Ei enää öljykorkkiin kertynyt smetanaa ja savutus oli enää satunnaista, eikä jatkuvaa.
Tänään kuitenkin kotia kohti ajaessa vähän liikkeelle lähdön jälkeen ylämäkeen kiihdyttäessä (ihan normaali kiihdytys, ei mitään kaasu pohjassa huudatusta) koko mäki peittyi savuun ja seuraavan risteyksen jälkeen huomasinkin, että vetoja puuttuu ja paljon. Savutus tuntui loppuvan kyllä tähän.
SIDistä ahtopaineet esille ja paineet eivät nouse plussan puolelle ollenkaan. Parhaimmillaan Pinl taisi olla noin 870. Ylämäissä automaatti aivan ihmeissään ja joutuu tiputtamaan pari pykälää pienemmälle, että kiipeää ylös. Kotiin kuitenkin pääsin ajamaan ilman isompia ongelmia.
Turboko tästä nyt laukesi, vai mikä tuli? Edellisen omistajan mukaan turbo kertaalleen vaihdettu, mutta en tiedä milloin ja millaiseen. Vikakoodeja ei ainakaan ajon aikana antanut.
Tarvitsisi apua viisaammilta. Kiitos etukäteen!
E: Ja autolla ajettu pikkasen reilut 290t km nyt.
9-5 2.3t oli nyt jonkin aikaa savutellut jonkin verran ja syönyt öljyä. Luulin vian olleen huohotuksessa. Venttiilikopankannen pilleistä toinen oli aivan tukkeessa ja muutenkin huohotuksen osat olivat aika tukkeisia. Paikat putsattu ja luulin ongelman korjautuneenkin noin 100 km - 150 km sitten. Ei enää öljykorkkiin kertynyt smetanaa ja savutus oli enää satunnaista, eikä jatkuvaa.
Tänään kuitenkin kotia kohti ajaessa vähän liikkeelle lähdön jälkeen ylämäkeen kiihdyttäessä (ihan normaali kiihdytys, ei mitään kaasu pohjassa huudatusta) koko mäki peittyi savuun ja seuraavan risteyksen jälkeen huomasinkin, että vetoja puuttuu ja paljon. Savutus tuntui loppuvan kyllä tähän.
SIDistä ahtopaineet esille ja paineet eivät nouse plussan puolelle ollenkaan. Parhaimmillaan Pinl taisi olla noin 870. Ylämäissä automaatti aivan ihmeissään ja joutuu tiputtamaan pari pykälää pienemmälle, että kiipeää ylös. Kotiin kuitenkin pääsin ajamaan ilman isompia ongelmia.
Turboko tästä nyt laukesi, vai mikä tuli? Edellisen omistajan mukaan turbo kertaalleen vaihdettu, mutta en tiedä milloin ja millaiseen. Vikakoodeja ei ainakaan ajon aikana antanut.
Tarvitsisi apua viisaammilta. Kiitos etukäteen!
E: Ja autolla ajettu pikkasen reilut 290t km nyt.
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Honda Civic Type-R vm. 2003
Re: Turbo(ko?) hajosi
Taitaa olla GT17 tiensä päässä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbo(ko?) hajosi
Voihan se hukkaportin tankokin irrota, muttei se oikein tuota savutusta selitä.
Re: Turbo(ko?) hajosi
Ja kyllä Pinl nousee sinne likelle 1000 jos ahdin pyörii vapaasti, hukkaportti täysin auki. Pinl 870 maksimissaan viittaa siihen että ahdin on jumissa/akseli poikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbo(ko?) hajosi
Onko ideoita, miten tuon ahtimen kunnon selvittää helpoiten?
Miten sitten mahdollisesti ahtimen vaihto, onnistuuko jos ei ole aikaisempaa kokemusta vai kannattaako suosiolla viedä liikkeeseen vaihdettavaksi? Ja minkälaista ahdinta kannattaa katsella vanhan tilalle?
Miten sitten mahdollisesti ahtimen vaihto, onnistuuko jos ei ole aikaisempaa kokemusta vai kannattaako suosiolla viedä liikkeeseen vaihdettavaksi? Ja minkälaista ahdinta kannattaa katsella vanhan tilalle?
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Honda Civic Type-R vm. 2003
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Turbo(ko?) hajosi
marmorin ahdin tarjous taitaa loppua tänään 

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Turbo(ko?) hajosi
Pro-Carservicen tarjous sitä vastoin on voimassa käsittääkseni myös ensi vuonna. Näin ymmärsin Rikun sähköpostista, kun asiaa häneltä loppusyksystä kyselin. Hintahan on about sama, Mitsun fööni muistaakseni 595 erkkaa...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Turbo(ko?) hajosi
Jos noista oireista pitäisi päätellä niin turbo on risa, mulla oli ainakin samat oireet.
Samanlaiseen vaihto ei ole mikään paha homma, hieman ahdasta ja pitää päästä tekemään sekä ylä-, että alapuolelta.

Samanlaiseen vaihto ei ole mikään paha homma, hieman ahdasta ja pitää päästä tekemään sekä ylä-, että alapuolelta.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Re: Turbo(ko?) hajosi
Rikkihän se ahdin on. Äskettäin sain irroitettua.
Uusikin (Garrett tosin) on ehkä jo kiikarissa.
Uusikin (Garrett tosin) on ehkä jo kiikarissa.
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Honda Civic Type-R vm. 2003
Re: Turbo(ko?) hajosi
Nyt on ahdin vaihdettu toiseen, kunnostettuun Garrettiin. Samalla tuli öljytkin vaihdettua. Nyt tuntuu pelaavan normaalisti. Pinl nousee ainakin ykkös- ja kakkosvaihteella 1600-1800 tietämille, kuten aiemminkin.
Olipahan homma. Muuten ei mitään erikoista, mutta kun ei tunnu olevan tilaa minnekkään päin juuri missään vaiheessa. Kokoajan oli jotakin tiellä
. Kaikenkaikkiaan kymmenisen tuntia kesti öljynvaihtoineen isäni kanssa tuhratessa. Oppipahan taas jotain uutta.
Miten muuten tuo peruspaineen säätö? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Siihen en puuttunut mitenkään.
E: Ainiin, isot kiitokset kaikille neuvojille, kuten myös Garrettin myyjälle. Kauppapaikalta bongasin myynti-ilmoituksen
.
Olipahan homma. Muuten ei mitään erikoista, mutta kun ei tunnu olevan tilaa minnekkään päin juuri missään vaiheessa. Kokoajan oli jotakin tiellä

Miten muuten tuo peruspaineen säätö? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Siihen en puuttunut mitenkään.
E: Ainiin, isot kiitokset kaikille neuvojille, kuten myös Garrettin myyjälle. Kauppapaikalta bongasin myynti-ilmoituksen

ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Honda Civic Type-R vm. 2003