Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Ei varsinaisesti mun ongelma, koska auto on korjaamolla, mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä. Auto on 2003 9-5 2.3t 167tkm.
Oireet autossa seuraavat, startannut aina vähän nihkeesti ja käynyt tosi huonosti kylmänä ja puolilämpimällä koneella. Diagnisoitu isoja vuotoja mm. Imusarjassa ja jarrutehostimella (o-renkaat ja takaisku) ja alipaineletkut oli murtunut. Huohotinpäivitys tehty osittain (päivitetty mittatikun "tuubia" lukuunottamatta uusimpaan versioon). Alipaineletkut uudet ja Laakkonen tarkistanut löytyykö vuotoja, ei löytynyt. Kasetti herjasi heikkoa jännitettä ja se on vaihdettu uuteen.
Auto toimi ennen jakopää+kansiremppaa ok. Autolla ajettu 200km rempan jälkeen käyntihäiriöiden kera kunnes auto hinattiin rempan tehneeseen liikkeeseen, koska se ei käynnistynyt yön jälkeen. Auto yrittää kyllä käynnistyä ja pyörittää kyllä konetta. Mielestäni pa-pumppu ei surissut, mutta korjaamo diagnisoi vian immuun ja kertoi pumpun olevan ok. Vikakoodeja 1 kpl, joka kertoi vuodosta / laihasta seoksesta. Tankissa tebiksen 98:a, mutta sidin mukaan kone luulee tankissa olevan etanolia 85% seoksella. Mikä anturi tms. Tunnistaa polttoaineen etanolipitoisuuden? Open sid löytyy, mutta sen verran uusi auto, että harjoittelen vasta sen käyttöä.
Immua epäilin vialliseksi itsekkin ja mulla olisi himassa uusi immu, koska pyynneissä ja toteutuneissa oli n.20% heitto, mutta ei kai imm aiheuta käynnistysongelmia, ellei sitten seokset ole ollut niin paksulla, että tulpat olisi kastuneet?
Hiukka sekavaa tekstiä, mutta auto on sen verta uusi ja en ole ihan perillä näissä.
Autossa stage 1+biosofta.
Voisiko kampuran asentotunnistin olla syypää? Voiko pa-pumppu oireilla niin, että se toimii ja ei toimi?
E:kirjoitusvirheet
Oireet autossa seuraavat, startannut aina vähän nihkeesti ja käynyt tosi huonosti kylmänä ja puolilämpimällä koneella. Diagnisoitu isoja vuotoja mm. Imusarjassa ja jarrutehostimella (o-renkaat ja takaisku) ja alipaineletkut oli murtunut. Huohotinpäivitys tehty osittain (päivitetty mittatikun "tuubia" lukuunottamatta uusimpaan versioon). Alipaineletkut uudet ja Laakkonen tarkistanut löytyykö vuotoja, ei löytynyt. Kasetti herjasi heikkoa jännitettä ja se on vaihdettu uuteen.
Auto toimi ennen jakopää+kansiremppaa ok. Autolla ajettu 200km rempan jälkeen käyntihäiriöiden kera kunnes auto hinattiin rempan tehneeseen liikkeeseen, koska se ei käynnistynyt yön jälkeen. Auto yrittää kyllä käynnistyä ja pyörittää kyllä konetta. Mielestäni pa-pumppu ei surissut, mutta korjaamo diagnisoi vian immuun ja kertoi pumpun olevan ok. Vikakoodeja 1 kpl, joka kertoi vuodosta / laihasta seoksesta. Tankissa tebiksen 98:a, mutta sidin mukaan kone luulee tankissa olevan etanolia 85% seoksella. Mikä anturi tms. Tunnistaa polttoaineen etanolipitoisuuden? Open sid löytyy, mutta sen verran uusi auto, että harjoittelen vasta sen käyttöä.
Immua epäilin vialliseksi itsekkin ja mulla olisi himassa uusi immu, koska pyynneissä ja toteutuneissa oli n.20% heitto, mutta ei kai imm aiheuta käynnistysongelmia, ellei sitten seokset ole ollut niin paksulla, että tulpat olisi kastuneet?
Hiukka sekavaa tekstiä, mutta auto on sen verta uusi ja en ole ihan perillä näissä.
Autossa stage 1+biosofta.
Voisiko kampuran asentotunnistin olla syypää? Voiko pa-pumppu oireilla niin, että se toimii ja ei toimi?
E:kirjoitusvirheet
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Oisko jako pielessä?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Eiköhän se immu osaa juurikin oireilla kuvailemallasi tavalla ja on ihan tyypillinen vikakohta femmassa. Pitäisi siitä kyllä joku immuun viittaava vikakoodikin tulla, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla jos/kun uusi osakin on olemassa ja vaihto on helppo!
Kampuran anturi oireilee yleensä niinpäin että kylmänä saa hyvin käyntiin mutta lämmettyään alkaa häröillä, tai kuuma/puolilämmin kone (=anturi) ei käynnisty uudelleen ennen kuin kunnolla jäähtyneenä.
Kampuran anturi oireilee yleensä niinpäin että kylmänä saa hyvin käyntiin mutta lämmettyään alkaa häröillä, tai kuuma/puolilämmin kone (=anturi) ei käynnisty uudelleen ennen kuin kunnolla jäähtyneenä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Moro,Suomik kirjoitti:Eiköhän se immu osaa juurikin oireilla kuvailemallasi tavalla ja on ihan tyypillinen vikakohta femmassa. Pitäisi siitä kyllä joku immuun viittaava vikakoodikin tulla, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla jos/kun uusi osakin on olemassa ja vaihto on helppo!
Kampuran anturi oireilee yleensä niinpäin että kylmänä saa hyvin käyntiin mutta lämmettyään alkaa häröillä, tai kuuma/puolilämmin kone (=anturi) ei käynnisty uudelleen ennen kuin kunnolla jäähtyneenä.
Mun auto kyllä käynnistyi aikanaan ilman immuakin ihan nätisti kun joskus kokeilin sen vaikutusta eli en usko että vaikuttaa auton käyntiin lähtemiseen mitenkään.
Onkohan imukobra tiiviisti turbossa, vaikkei sekään käyntiinlähtöön omassa autossa vaikuttanut. Sensijaan seokset oli mitä oli.
Kampiakselin asentoanturille ääni.
Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Juu, ilman immua käy ja kukkuu ihan hyvin. Itellä joskus heitti koodin P1300, kun oli coolerilta putki irti. Motarilla kun ei hoksattu tuota katella niin immun liitin irti ja "vikasietotilassa" kotiin.
Varmaan kannattaa se jako tutkia ekana. Mikä se vikakoodi oli?
Varmaan kannattaa se jako tutkia ekana. Mikä se vikakoodi oli?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Sid koodi 4481. Auto kyllä toimi lämpöisenä, joten hiukan epäilen tuota jakohommaa. Ihan merkkihuollossa on nyt kone purettu useampaan otteeseen, joten luulisi heidän huomaavan jos noin olisi. Autosta oli siis rikki muutama o-rengastiiviste ja siksi kävi huonosti, mutta ennen kun kone käytettiin irti pyydetyt ja toteutuneet ilmamassat ei oikein kulkeneet käsi kädessä ja siksi hommasin immun varalle. Autoa korjataan liikkeen virhevastuuseen ja he ovat kuulema nyt tilanneet myös uuden immun, jonka jälkeen rupeavat arvailemaan lisää. Bensapumppua veikkasi kaikki, mutta kai se nyt toimii Itse veikkaan kampiakselin asentotunnistinta, mutta ei hajuakaan voiko se mennä laakista noin. Ei ole edes tietoa onko autoa saatu viellä käymään ja tämä topikki oman arvailun ja spekuloinnin takia 8vk mennyt korjaamolla ja alkaa menemään usko. Kaupan purkuakin on tarjottu liikkeen taholta, mutta halusin tuon mielummin korjattuna
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
8 viikkoa mennyt? Eipä tunnu olevan halujakaan saada kuntoon. Ota rahat ja juokse.
9-5 Aero - 00
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Miksei voisi?Arto Soikkeli kirjoitti: Itse veikkaan kampiakselin asentotunnistinta, mutta ei hajuakaan voiko se mennä laakista noin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Joko luit ton läpi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=p1181
Kampuran tunnistin voi kyllä porsia myös lennosta...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=p1181
Kampuran tunnistin voi kyllä porsia myös lennosta...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Menee se lennosta itsellä kanssa meni silleen illalla kotiin ja aamulla se oli siinä
sitten oli alipaine letkuja irti sieltä täältä
sitten oli alipaine letkuja irti sieltä täältä
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Heh, sori selitin epäselvästi. Sovittiin kauppakirjaan, että koneestä (jakopäästä) kuuluva rahina korjataan, kuten myös pikselivikainen sidi. Kun auto pääsi korjaamolle niin selvisi, että myös apulaitehihna, kiristäjä, rullat jne on vaihtokunnossa( toimitusaika 1vk), koska jostain vuotaa reilusti öljyä hihnan påälle. Öljyä vuoti jakoketjun kiristäjästä, kampiakselinhihnapyörän stefasta ja rempan jälkeen koeajolla huomattiin, että isoin vuoto tulee kansipahvin välistä. Hetki tapeltiin kansirempan maksajasta sitten tilailtiin osia jne. Kansi käytettiin vielä toistamiseen irti, sillä se piti koneistaa kun vanhan tiivisteen tilalle laitettiin metallinen ja kannesta ei tullut tiivis. Koneeseen on vaihdettu rempan yhteydessä takaiskuja ja erinäisiä tiivisteitä (muistaakseni mm. 12kpl o-renkaita). osia on tilattu ja odoteltu viikkokaupalla. Kun auto oli vihdoin luovutuskunnossa, löytyi uusia vuotoja ja kasetti hajosi samantien. Lopulta auto vietiin hinurilla tämän käynnistyshomman takia takaisin tutkimuksiin ja väliin tuli joulut jne. Maksajalla ja tyõn suorittajalla ei oikein tieto tunnu kulkevan ja osaksi siksi kaikki kertomani ongelmat ei ole edes ollut korjaamon tiedossa. Mulla on ollut sijaisauto, joten miksipä en odottelisi autoa raihassa kun se mukavalta ja meille sopivalta tuntuu Rempan yhteydessä autoon on tehty omaan piikkuun jotain kokoomisia omilla uusilla osilla, joten kai tosta hyvä tulee.Julle kirjoitti:8 viikkoa mennyt? Eipä tunnu olevan halujakaan saada kuntoon. Ota rahat ja juokse.
Olin lukenut tuon linkin takana olevan ketjun ja mietin yhessä vaiheessa myös lambdan kuntoa, mutta katotaan mitä lopulta selviää.
Itse veikkaan googlen ja foorumin perusteella asentotunnistinta. Harmi et ei tullut katsottua miten kierrosmittari reagoi startatessa.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Ilmoittele sitten tänne, että mikä sitä vaivasi kun saat sen takasin ajoon.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Juu, listaan työmääräimen sivun nro. 5 sisällön tänne
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
"Kansi käytettiin vielä toistamiseen irti, sillä se piti koneistaa kun vanhan tiivisteen tilalle laitettiin metallinen ja kannesta ei tullut tiivis"
Tota, eikös näissä ole nimenomaan metallinen kannentiiviste...
Tota, eikös näissä ole nimenomaan metallinen kannentiiviste...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 ei käynnisty. (pyörittää konetta kyllä)
Ei hajua millainen orkkistiiviste on, mutta siis juu varmasti on jotain metallia Nyt paikallaan joku päivitetty versio.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283