Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Terve. mikä vikana 98 vuoden 9-5:tsessa, autossa automaatti ilmastointi ja kuskinpuolelle puhaltaa pelkkää kylmää. Repsikka puolen säätö toimii normaalisti ja repsikalle tulee lämmintä, kuskin puolelle näyttökin näyttää lämpötilan ja on säädettävissä mutta ei vaan tule lämmintä ilmaa suuttimista. Olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

vikakoodit saat ilmastoinista ulos painamalla AUTO ja OFF yhtäaikaa pohjaan.
Kerrot mitä tuli niin kyllä se ratkeaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Itselläni oli samat oireet, vikakoodi 08. Oli yhden läppämoottorin pikkuratas siirtynyt akselillaan. Näillä foorumin ohjeilla sain kuntoon ihan itse, eikä maksanut kuin vaivan.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Kerrot mitä tuli niin kyllä se ratkeaa.

Ensin näyttöön tuli vasenpaan reunaan 0 ja hetken kuluttua vasempaan reunaan 1 ja oikeaan 08. Eli taitaa olla toi sama 08. Mitäs kautta sitä läppämoottoria kannattaisi alkaa etsiä ja tarkastelemaan?
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Makwe »

http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/
tuossa on hyvät ohjeet.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... sition.jpg
tuon aukaiset niin siellä on todennäkoisesti hammasratas liukunut sen verta kauas ettei pyöritä läppää enään. Helppo homma korjata, onnistui jopa minulta.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Justaansa sama koodi oli minullakin ja noilla Makwen ohjeilla kyllä pitäis pärjätä. Ahtaat paikat ja pimeää, mutta onnistuu kyllä ihan kotikonstein.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Kiitos neuvoista ja ohjeista. Ei muuta kuin pilkkihaalarit päälle ja rassaa
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
Avatar
AarniR
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Syys 09, 2021 16:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja AarniR »

Päivää. Onkohan tässä ketjussa enää ketään...? Ostin tuossa kesällä reilu 200tkm ajetun aika siistin 2003 9-5 2.0t wagonin ja nyt kelien viiletessä huomasin, että kuskin puolelle ei tule lämmintä. AUTO+OFF antaa tuon 08-koodin näyttöön. Otin läppämoottorin koteloineen irti yo. hyvien kuvien ja ohjeiden mukaan, kiitos. Läpän vipu (valkoinen ilmeisesti uudempi) on ehjä eikä se eikä läppä ole jumissa. Sitten purkasin kotelon ja itse moottorin irti. Pikku rattaat näyttää ehjiltä. Moottori pyörii herkästi vapaana sormin siitä metallisesta pienestä moottoriakselin hammaspyörästä ja tapaa mielestäni ok näkyvään muoviseen isompaan hammaspyörään. Joka sekin pyörii hyvin kun läppäakselista kääntää. Kun ne ovat irrallaan siis. Moottori kiinni läppäakselista kääntämällä on ikäänkuin jumissa. Eikös se silloinkin pitäisi pyöriä? Uskaltaisikohan tuota testata ja katsoa mitä tapahtuu kun laittaa sähkötöpselin kiinni ja antaa uudestaan AUTO+OFF? Läppäakselin pitäisi käsittääkseni liikkua silloin.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Avatar
AarniR
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Syys 09, 2021 16:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja AarniR »

Päivitys: Noh, laitoin servon (sähkötöpseli paikoillaan) nippiksellä kojelaudan sisään roikkumaan vapaana, tehkööt mitä huvittaa tai olkoot tekemättä. Läppävivun ulommasta päästä tulee nyt vanha moottoripyörän pinna kojelaudan läpi sopivasti ulos manuaalista lämpötilan säätöä varten. Toimii.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun autossa on samaa ongelmaa.

Valkoinen rajoitinvipu on ehjä ja kun otan säätömoottorin irti, niin vipua kääntämällä ilman lämpötilaa voi säätää. Kokeilen seuraavaksi toisella askelmoottorilla, jos siitä olisi apua.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kokeile samalla voitko käsin kääntää säätömoottorin läppää kääntävää akselia. Jos ja kun pyörii sormin, pura säätömoottori, naputtele moottorin pieni hammaspyörä syvemmälle moottorin akselille ja kasaa säätömoottori. Nyt et sormin voi kääntää läppää kääntävää akselia. Auto käyntiin, tee läppien kalibrointi ja kalibroinnin aikana tökkäät säätömoottorin paikalleen kun sopiva asento tulee kohdalle.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Uudella (tai siis käytetyllä) askelmoottorilla vika korjaantui. Nyt kuskinpuolella säätyy lämpötila. Tosin tuolla kummittelee edelleen koodi 14.

Mun autossa vanha askelmoottori vaihteineen oli sellainen, ettei akseli pyörinyt sormivoimin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AarniR
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Syys 09, 2021 16:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja AarniR »

Laitoin nyt muutamankin kerran AUTO+OFF.

1 ja 18 näkyy heti ja pitkän aikaa ja sitten lopuksi 2 ja 08 muutaman sekunnin.

Eli kaksi vikaa?

http://saabworld.net/showthread.php?t=28199

Tuolta

08 = "Stepping motor, air-mixing flap, LH - no mechanical contact with flap". Niin, mekaanista kontaktia läppään ei ole servomoottorista, koska kuskin puolen servo on nyt ohitettu omalla käsisäätöpinnapuikolla suoraan sinne läppävipuun.

18 = "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve - open or short circuit".

Kaikki kuitenkin toimii. Ilmavirran ohjaus jalkatilaan, naamalle ja tuulilasille. Repsikan puoli tottelee näppäinpaneelin lämpötilaa ja kuskin puolen lämpö nyt siitä omasta säätimestä suoraan. Ei tietenkään asteen tarkkuudella, mutta kuitenkin.

Enemmän ihmetyttää ja huolestuttaa nyt tuo koodi 18. Lämmönvaihtimen solenoidi tai venttiili?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmää ja kuumaa yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko autossasi ylipäätään sitä vesiventtiiliä? https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 7#p1281077
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin