Viirussa lasit jäässä/huurussa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AaOo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 14:24

Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja AaOo »

Mistähän lähtisi vikaa etsimään kun mielestäni Saabissa ei tällaisia ominaisuuksia kuuluisi vakiona olla. Auto siis MY-07 2,0t farkku. Kalibroitu on, mutta miten sen kuuluisi oikeasti tapahtua? Mitään ilmoituksia vioista tai viattomuudesta ei näyttöön tule, tuntuu niinkuin tapahtuma jäisi kesken. Edellisessä MY-05:ssa ei kyseisiä huurtumis/jäätymisominaisuuksia ollut ja se kalibrointikin onnistui normaalisti. Ongelma tuntuu olevan enemmänkin kuskin puolen laseissa. Pitempää matkaakin ajaessa joskus yhtäkkiä vetää sivulasit ja jopa tuulilasin yläreunan huuruun ja nimenomaan kuskinpuolelta. Tätä voi tapahtua jopa nollakelilläkin. Tätä yksilöä en lähtisi ylistämään talviautojen aatelistoon.Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia ja mikä niihin neuvoksi?
T. Arto
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.

Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

eklunto1 kirjoitti:Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.

Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Yllä mainitut kannattaa tarkastaa. ...Mutta totta tuokin, että välillä joutuu viirusilmässä käskyttämään lisää kierroksia puhaltimelle ääriolosuhteissa. Vanhemmat mallit toimineet kaikki auto-asennolla ympäri vuoden, ainoastaan lämpötilatoivomusnappiin on tarvinnut koskea jos ei ole olosuhteet miellyttäneet.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

eklunto1 kirjoitti:Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.

Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Oikeastaan MY06:sesta eteenpäin pitäisi ACC:n toimia paremmin kuin aiemmat mallit varsinkin Auto modessa ja ellei näin ole? on jossain jotain häikkää, ja ACC aina auto modessa niin kesät kuin talvetkin, koska se kuivattaa sisääntulevan ilman kumpanakin vuoden aikana.
Kannattaa myös tutkia sisäilman poisto läpät, sijainti takalokarit jotta ne toimivat kunnolla kummallakin puolella.

Kuitenkin puhalluksen suulakkeet sivulaseille on hankala kohdistaa oikein.
Vaatii hiukan harjoittelua, tästä asiasta lähetettiin Trolliin korjauspyyntökin, mutta eivät kerinneet GM:än takia saamaan valmiiksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
AaOo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 14:24

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja AaOo »

Unohtui tuossa mainita että perusasiat on käyty läpi, eli suodatin, putket auton alla, ilmanpoistoaukot tutkittu, ikkunat pesty huolella moneenkin kertaan ja on kuivateltu autoa tallissa. Ja juurikin näin että joutuu manuaalisesti lisäämään puhallusta reilustikin sekä puhalluksen suuntaa jotta saa lasit kirkkaiksi edes jotenkin. Takimmaiset sivulasit eivät ajaessa taida kunnon pakkasella kirkastua vaikka ajaisi kuinka pitkästi. En sitten tiedä osaavatko merkkihuollossa sanoa asiaan mitään, kun tähänastiset vähäiset kokemukset eivät ole kovinkaan suurta luottamusta herättäneet täällä Oulun seudulla.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla kanssa vetää joskus huuruun automaattiasennossa. Myös nollakelillä. Hiukan lisää puhallusta, niin höyryt lähtee. Ilmeisesti puhallin pyörii pienemmällä teholla,vs. vanhempi malli, kun haluttu sisälämpötila on saavutettu.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja oju »

Kannattaa tarkistaa ettei sisäkierto mene päälle aina vauhdin hidastuessa. Tuon saa näköjään pois vastaavalla tavalla kuin automaattisen takalasin lämmityksen. Toivottavasti tämä pätee myös uudempaan malliin.

http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
The following climate control configuration choices are not dealer Tech II settings; they are driver-controllable (see details in owner's manual):
* Automatic use of recirculation at low speeds (on/off).
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Ei taida viirun ohjekirjassa olla enää mainintaa sisäkierron automatiikasta.

Omassa viirussa toimii ainakin paremmin automatiikka vrs. 99 vuosimallissa.
-30 asteen pakkasilla ei meinannut sivulasit pysyä sulina.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Tällä viestillä ei oikein ole arvoa, mutta komppaan sitä, että MY06:en ilmastointi on surkeampi kuin MY98.
Kesällä kun auto on seissyt päivän auringossa, niin MY98 puhaltaa kuin myrskytuuli ja viilentää kabiinin nopeasti. MY06 käy kuin lehmän henkäys ja puhallin pyörii hitaasti. Kumpikin siis AUTO-asennoissa.

Talvella MY98 pitää lasit auki, oli sisällä viisi räntäsateessa kastunutta tai ei. MY06 huurtuu/sumeentuu lasi alhaalta, kuskin puolen B-pilarin kohdalta, ihan normipakkasillakin ja yksin ajaessa. Kovemmilla pitää nostaa lämmöt tuulilasille ja puhallus kovalle.

Autot merkkaa allensa lätäköt eikä siis kastele mattoja. Ilmastoinnin nesteet on ok ja lisätty viimeksi marraskuussa (ei vuoda). Kaikki lehtimöhnät on myös putsattu akvaariokotelosta.

Ei tunnu auttavan sisäkierronkaan käyttäminen MY06:ssa. Olen vaan ajatellut, että paskan softan tekivät Aeron ilmastointiin.

Tonnarissa mulla oli sisäkierron läpän moottorissa vikaa ja se jäi välillä kiinni aiheuttaen ongelmia. Millainen mahtaa olla femman läpän ohjaus?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

9000T&95SE kirjoitti:Tällä viestillä ei oikein ole arvoa, mutta komppaan sitä, että MY06:en ilmastointi on surkeampi kuin MY98.
Kesällä kun auto on seissyt päivän auringossa, niin MY98 puhaltaa kuin myrskytuuli ja viilentää kabiinin nopeasti. MY06 käy kuin lehmän henkäys ja puhallin pyörii hitaasti. Kumpikin siis AUTO-asennoissa.
Jos näin niin releissäsi siis laitteissasi on häikkää, pitäisi olla päin vastoin, ei tietenkään puhalluksien voimakkuuksien, mutta ilmastoinnin matkustamon jaon suhteen, otanpa esimerkin moni luulee jotta kun vääntää namiskan 19° niin matkustamon on oltava se 19, mutta näin se ei ole vaan ACC lämmittää matkustamon niin, että se tuntuu 19'a asteelta tämä on saabin policy.

EDIT: sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä vasta kylmäkäynnistyksen jälkeen kun toivottu lämpötila on saavutettu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

core2 kirjoitti:EDIT: sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä vasta kylmäkäynnistyksen jälkeen kun toivottu lämpötila on saavutettu.
No en tietysti ota kantaa sinun tietoihisi femman lämppäristä, mutta päin persettähän tuo tarinasi on ellei sitä täydennetä oleeliselta osin. Tätä pilkun vilaamista voi tehdä myös näin päin. KÖH :wink:

"sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä kylmäkäynnistyksen jälkeen vasta kun MOOTTORIN toivottu lämpötila on saavutettu."

Jos SISÄTILAN toivottu lämpötila saavutetaan niin ei silloin enää puhalleta täysillä.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös tuossa edellä mainittu vanhan mallin puhaltavan täysillä heti startin jälkeen kylmää kabiiniin? Kyse oli ymmärtääkseni jäähdytyksestä, jota tuossa viirun vastaavaan toimintoon verrattiin. Kirjoittaja totesi viirun tuossa kohtaa puhaltelevan hissuksiin... Ei liene liity moottorin käyntilämpötilaan, kompurahan pyörii heti startista pl. magneettikytkimen komento...

Onko niin, että viirun magneettikytkin ei anna kompuran heti pyöriä vai mikä lie...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Muistaakseni MY06 lähtien ACC-kompura olisi laajentuvatilavuuksinen ja toimisi hiukan erilailla kuin aiemmat näin muistelen sen olevan, mutta voin ottaa selvää kunhan pääsen verstaalla käymään.

Ja fläkti puhaltaa helkutin vähän ennenkuin lämpötila nousee tarvittavaksi vasta senjälkeen alkaa puhallus tuulilasille täydellä teholla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja Julle »

http://www.compressor-express.com/ac-co ... -PXV16-PV5

Tuommonen opelin kompura siellä on kuten 05 ja 07 mallissakin. Ai niin suomen malleissa, en tiedä millainen on saudi arabiassa.
9-5 Aero - 00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Julle kirjoitti:http://www.compressor-express.com/ac-co ... -PXV16-PV5

Tuommonen opelin kompura siellä on kuten 05 ja 07 mallissakin. Ai niin suomen malleissa, en tiedä millainen on saudi arabiassa.
9-5 malleissa my98 sinne my05 asti oli denson kompura my06 se vaihdettiin erimerkkiseen, mutta taisi olla sama japsi joka nämä valmisti?
saudiin vietävissä tais olla se isoin ja tehokkain kompura.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin