Viirussa lasit jäässä/huurussa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AaOo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 14:24

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja AaOo »

No enhän minä nyt ihan ainoa ole jolla lasit huurtuu. Ja puhallinhan alkaa pyöriä voimakkaammin vasta kun moottorin lämpötila on noussut riittävästi, ainakin näin meillä.
Mutta jatketaan tutkiskelua syvällisemmin kun on aikaa ja ajellaan pakkasilla og-satkulla, jolla sentään viitsii liikennevaloissa ajaa eberittömän TDI Touranin viereen.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

core2 kirjoitti:sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä vasta kylmäkäynnistyksen jälkeen kun toivottu lämpötila on saavutettu.
Niin missä kohtaa kerrot että minkä lämpötilaa tarkoitat?

Toisekseen flekti on syylärissä oleva jäähdytyspuhallin.
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja smeq »

core2 kirjoitti: Oikeastaan MY06:sesta eteenpäin pitäisi ACC:n toimia paremmin kuin aiemmat mallit varsinkin Auto modessa ja ellei näin ole? on jossain jotain häikkää, ja ACC aina auto modessa niin kesät kuin talvetkin, koska se kuivattaa sisääntulevan ilman kumpanakin vuoden aikana.
Elä huijaa ihmisiä! :D ACC ei kuivaa sisääntulevaa ilmaa jos kompura ei pyöri, eli suuren osan talvesta. Olisko ollut +4 astetta tjsp. kompuran käynnistysraja.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

smeq kirjoitti:Elä huijaa ihmisiä! :D ACC ei kuivaa sisääntulevaa ilmaa jos kompura ei pyöri, eli suuren osan talvesta. Olisko ollut +4 astetta tjsp. kompuran käynnistysraja.
Ketä yrittää huijata ja ketä? :D

En ole varma seisooko kyseeä oleva teksti suomalaisessa käsikirjassa, mutta näin seisoo ruotsalaisessa ja myös verstas kirjassa joka on DVD:llä ja sitä en saa kopioitua se on lukittu, mutta teksti on näin: Den inkommande luften behandlas i tre steg. Först renas den i ett filter, därefter avfuktas den och kyls den för att slutligen värmas om så behövs.
Ja tämä tapahtuu huolimatta säätilasta.

Suomennan jos on tarvetta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja jus »

Suomenkielisessä käsikirjassa ei seiso mikään teksti, se vaan on jos on, muttei seiso.

Kun luet sitä käsikirjaasi muutaman sivun eteenpäin, huomaat maininnan että kompressori ei käynnisty ulkoilman ollessa alle 0 .. +5 C (tai +13 jos valittu näin).

Ilmastoinnin sisäilmaa kuivattava vaikutus perustuu ilman jäähdyttämiseen, kosteuden tiivistymiseen höyrystimen pintaan ja sen jälkeiseen uudelleen lämmittämiseen. Kuivattaminen ei onnistu ilman kompressorin toimintaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja smeq »

Juuri näin! Kiitos jus, kun säästit minulta kirjoittamisen vaivan :)
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ketjua on näköjään siivottu, kiitos siitä moderaattoreille!

Odotamme edelleen vastaustasi core2...

Hirviniemen Slaikka Gustafsson on ihan yhtä toivoton haastateltava kuin core2 on täällä väittelykumppanina, ettei vaan Aku olis saanu sketsihahmonsa ideaa ckakkosesta :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=uaxtq-xwzJc
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

CDTA kirjoitti:Ketjua on näköjään siivottu, kiitos siitä moderaattoreille!
Odotamme edelleen vastaustasi core2...
Se on ihan sama mitä sinä odotat, mutta "jus'ille" sen verran, että en löytänyt tätä tekstiä
Kun luet sitä käsikirjaasi muutaman sivun eteenpäin, huomaat maininnan että kompressori ei käynnisty ulkoilman ollessa alle 0 .. +5 C (tai +13 jos valittu näin).
MY09 käsikirjasta ja katsoin tonnarin vastaavaa ja siellä oli maininta tuosta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja jus »

2002-kirjassa tuo maininta oli siellä mainitsemassani kohdassa:
http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... ab-9-5.pdf sivu 75

2009-kirjassa tekstiä on muokattu ja tämä tieto on siirretty kirjan loppuun:
http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... ab-9-5.pdf sivu 245

Kylmäkoneen pääperiaatteet eivät muutu, vaikka tekstiä ohjekirjassa muokattaisiinkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eipä ollut siinäkään mitään lämpötiloja mainittuna eikä myöskään swedun MY09 täytyy käydä vielä vilkaisemassa jos verstaan DVD:ssä olis jotain.
No pääasia jotta releet futaavat. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja jus »

Minusta tässä on maininta lämpötilasta:
2009-Saab-9-5 sivu 245 kirjoitti:Note: The A/C system will only operate when the outdoor temperature is above the freezing point (0°C, 32°F).
Käyttäjä ainakin pettyy pahasti, jos odottaa releiden futaavan niin, että ilmaa kuivatetaan missä hyvänsä lämpötilassa.
Viimeksi muokannut jus, Ma Tammi 27, 2014 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Lukeehan tuossa, että ilmastointi toimii vain plussakeleillä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mutta täältä oletin myös löytyvän lämpötilat, handbok'issa ei ole muuta ACC:tä kuin tämä ja se jonka jo kirjoitin tuolla aiemmin, sori vaan, että kuva päälaellaan.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Kuva Kuva
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Uskonhan minä mitä niissä suomalaisissa lukee, mutta kun mun swedun kirjassa ei näin ole millään sivulla joka minusta tuntuu jotenkin oudolta kysymyksessähän on saman auton käsikirja?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin