pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rami22

pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Akusta kun tuppaa tehot häviämään pakkasella pitkän seisomisen jälkeen.tähän on helppo ja halpa vinkki ilman,että tarvii akkuja vaihtaa,kaapeleita suurennella,viritellä ylläpitolatureita yms.sekun on normaalia ettei lähes uusikaan akku anna virtaa.ainakin vm.01 faceliftistä eteen päin on akkulaatikon alla reikä johon tulee putki maskin takaa.ilmeisesti tarkoitettu akusta haihtuvien kaasujen pois puhaltamiseen ajoviimalla.tätä putkea pitkin kun tulee -20 asteista ilmaa satasen vauhdissa niin jokainen voi päätellä mitä se tekee nestettä täynnä olevalle akulle?tukkikaa ensin aukko vaikka finfoamikaistaleella eikä haittaa vaikka on koko pohjan kokoinen kun toimii samalla eristeenä.jos ei ole kyseinen laatikko kansineen enää tallessa niin romiskalta löytyy moinen edullisesti.tänän lisäksi vuoraa kotelo lasivillalla joka ei pala tai jollain vassaavalla palamattomalla eristeellä.ja nämä paikalleen sitten vasta kun akku lämitetty huoneen lämpöön syystä että jos akku on jo melkein jäässä ei se lämpene ulkona enää.tarkistaa maadoitus pisteet akulta sekä ladatkaa akkua pakkasilla ainakin kerran viikkoon täyteen kun ajatte kaupungissa pätkä ajoa.se kun ei yksinkertaisesti lataudu täyteen kylmänä omalla laturilla.varsinkin kun sinne on survottu super hyper yyber akku kooltaan 120A.näillä pienillä neuvoilla saat autosi varmemmin tulille vaikka ilman lohkoa.3 autossa on vähälle aikaa tullut eteen myöskin käyntiin lähtö ongelma pakkasilla jonka aiheutti moottorin johtosarjassa tulipellissä olevassa liittimen pinneissä hapettumaa sekä laatikossa oleva maapiuha.


Edit.ja kun mittaat latausjännitettä ja se sattuu haarukkaan n.13.8-14.4v niin laturi kunnossa ja kyllä se kiinalainen tai tai joku muu vastaava mittari antaa ihan tarpeeksi lähelle tuloksia.ja mittaus tehdään kierroksilla,ei tyhjäkäynnillä valot,takalasinlämmitin yms.päällä.silloin saat sen rapiat 12v varmasti.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

aika hyvä neuvo on myös unohtaa noi nesteakut kokonaan ja laittaa laadukas
AGM akku tilalle(esim optima tms...),ne OTTAA ja LUOVUTTAA sitä virtaa MYÖS pakkasella,eikä ne jäädy :D . lisänä vielä vaihtaa usein aivan liian ohut akun maadoituskaapeli vahvempaan :D .
tällai on menty vuosikausia ilman ongelmia :D .
#2285
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo meidän nykyiset kinnerit on antaneet yli 14V latausjännitteitä tyhjäkäynnilläkin. Toista se oli silloin 99 -78:ssa kun ajovalotkin himmeni silminnähden tyhjäkäynnillä, jos oli takalasinlämmitin päällä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Eipä ole piuhojen kanssa ollut ongelmia koskaan joka johtuisi liian pienestä kaapelista.kylläkin virran luovuttaminen pakkasella.kerron omasta kokemuksesta en arvaile.ei ole vaikuttanut käynnistykseen lisä kaapelitkaan maadoitukseen kun olen kokeillut.hyytelöakku toimii kylläkin huomattavasti paremmin kun neste.eikä ole tapana väitellä asioista,annan periksi kun en mistään mitään tiedä.tätä foorumia kun lukee ihmisiä jotka haluaisi kokeilla jotain uuttakin kun vanhat neuvot ei aina toimi.tietotaito ei korvaa aina kokemusta...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Agm on myös nesteakku. Siellä vain on sellaista spesiaali villaa sisällä. Ymmärtääkseni. Eikä akku jäädy jos se on ladattu. Sisällä on akkuvesi ja kun akku on ladattu sen tiheys on sellainen ettei se ainakaan parinkympin pakkasessa jäädy vielä. Hyvä tapa on ennakoida ja ennen pakkasia ladata akku täyteen. Itse pataan noin kerran kuussa. Lyijyakut ei tykkää tyhjentyä, se lyhentää niiden käyttöiän.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

kukaan ei varmaankaan ole jäätymisestä puhunutkaat.nyt kaikki v*tun viisaat ranettajat tuohon tontille näyttämään miten lähtee femma tulille.ottakaa kaapeleita yms.mukaan.jäi yks käyntiin lähtemättä illalla.melkein uus akku ja täynnä.ootankin millon ensimmäinen haukkuu akkumerkin...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kaikkihan tämä perustuu perus fysiikan lakeihin. Ja kyllä aivoja käyttämällä löytää varmasti ongelmapaikan. Jos uusi hyväkuntoinen akku pakkasissa ei jaksa puskea bensa-auton käyntiin, on jo jotain vikaa jossain. Esimerkiksi autossa jää joku kuluttaja päälle, tai on pieni oikosulku runkoon tai muuta vastaavaa. Kaikki tämä selviää helposti mittaamalla virtaa kun auto on ollut jonkun aikaa sammuksissa.

Mulla on kilokaupalla kavereita jotka miltei päivittäin soittelevat apua kun on akku hyytynyt. Ihmettelevät toki miksen itse joudu vastaavaan tilanteeseen vaikka mikä pakkanen paukkuisi (en muuten käytä edes lokilämmitintä, vaan -25 asteessa startataan kylmiltään, ilman ongelmaa).

Valitettavaa on kuitenkin ettei kaikki ihmiset viitsi perehtyä perus asioihin joista varmasti olisi elämässä hyötyä.

Sinunkin auto lähtisi käyntiin kun käyttäis akun sisällä pariksi tunniksi ilman maagisia kaapeleita. ;)


Tuo maadoituskaapelin isontaminen ei auta mitään. Jos kaapeli ei lämpiä, eikä ole liitin hapettunut, niin ei mitään vikaa vanhassakaan. Se on suunniteltu niille virroille mitä teidän sulakkeet kestää (siis summa), ja vähän päälle. Silti suosittelen kaikkien runkokaapeleiden irroittamista, liittimien pesua / puhdistamista, ja takaisinkiristämistä.
Tämän pienen operaation tein aina kaikille autoille joita omistin, miltei heti oston jälkeen. Vaikka olisi liitin kiiltävän puhdas päältäpäin. Päälle voi vetää jotain eristävää rasvaa, ettei hapetu.

P.S.
Ranettajista puheen ollen. Mistä sie poika tiedät että akkusi on ns. täynnä? :D


http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Siitä kun hetken lämpeämässä olon jälkeen akun varaus jää n.12.8v.yhdyn edellisiin toimen piteisiin.meillä on 3 femmaa käytössä ja n.5km työmatkalla viikon välein saa olla akkua latailemassa.eikä jää mitään laitteita päälle,ja kaikki toimii niin kuin pitää.näissä kaupunki ajossa kaikki ei huomioi sitä et jos ajat hesassa kaupungilla joka hivenen laaja käsite kun nopeudet laidoilla on lähes maantie nopeuksia.täällä pikkukaupungissa nopeus on sen 40 ja puolet matkasta seisot liikennevaloissa tyhjäkäynnillä ulkona pakkasta -20.ei ole oikein vertailu kelpoisia,vai?omaani laitoin eilen akkukotelon putken tukkoon ja heitin vällyä kotelon ja akun väliin.äsken koneen jäähdyttyä kokeilin startata ja paremmin potkii käyntiin.kunhan löydän sulatus kaapelin pätkän niin heitän senkin sekaan kokeilu mielessä.näitä minun temiäni patentteja kun löytyy kaupastakin valmiina,mutta kun tapani on kokeilla itse ensin kotinonstein ennen kuin syydän rahaa liikkeeseen.
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja markusR »

Polkupyörällä olisit lämpöisenä jo perillä. :wink:


rami22 kirjoitti:.täällä pikkukaupungissa nopeus on sen 40 ja puolet matkasta seisot liikennevaloissa tyhjäkäynnillä ulkona pakkasta -20.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Edelleenkin ristiriitaista tietoa. Itsellä myös pätkäajoa, keskinopeus sidin mukaa 28km/h. Akku ei kertaakaan hyytynyt? Varmaan nämä kemin -27 pakkaset ovat jotenkin lämpimämpiä silti kuin Helsingin -20 pakkaset? Ilmakosteus? Eri maan vetovoima?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Köyhät ajaa fillarilla...niin kuin aiemmin totesin nämä on omakohtaisia kokemuksia.en väitä mitään,jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee.nämä oli vinkkejä muitten joukossa jotka olen huomannut käytännössä toimiviksi ja edullisimmiksi eikä vaadi ammattilaisia asialle.ja vertauskuvallisesti jos työntää vasemman peukalon peppuun ja oikean ilmaan pakkasella,kumpaako paleltaa?saa kokeilla,muttei ole pakko.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Silloin kun jotain eristät, niin luultavasti ymmärrät ettei eristys lämmitä? Ns. peukalo pepussa ei ole sama asia kuin eristysvilla akun ympärillä.

Toki voidaan kait ajatella että akku lämpiää ladatessa jonkun asteen, muttei itsellä asiasta minkään valtakunnan tietoa. Osaako joku kertoa paljonko akku lämpiää auton omalla generaattorilla ladatessa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

estää kylmän viiman/ilman tai ainakin vähentää pääsemästä akkuun niin kuin tuossa aiemmin mainitsin,eriste on eriste.mites kylmä tai lämpö laukku eroaa eristetystä akkulaatikosta?kun perustelet minulle miksi tämä minun laatikko ei edes auta akun virran ottokykyä niin saat minulta 10 pistettä ja papukaijamerkin!perustele minulle miksi tämä näyttää auttavan ja sinun mielestä ei?näitä voit väännellä miten paljon haluat.ja tuossa jos jota kuta kiinnostaa kylmän auton akun virran otto kyky vai onko autoliittokin väärässä?edelleenkään en kehota sinuakaan tekemään asialle mitään vaan annoin vinkin joka minulla ainakin toimii.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... sa/1755582
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

ja tämä käy sen verran kiivaana että katson loppuun asti.massalla on taipumus sitoa itseensä ympärillään olevaa lämpöä tai kylmää joka tässä tapauksessa on kylmä.mitä pitempään massan lämpötila pysyy + saavutetussa lämmössä ennen kuin muuttuu ympäröivään lämpöön,eikö se ole silloin parempi?jos pidät autoasi +18 tallissa yön yli 12h jolloin lämpö osittain siirtynyt akkuun sikäli mikäli se on mahdollista ja se yritetään eristää kylmästä jonka auto seisoo työpäivän ulkona 8h -20.luulisi lämmön haihtumisen olevan hitaampaa jolloin akku ei saavuta -20 vai mitä?käyntiin lähtö helpottuu,eikö?kukaan ei voi väittää pokerina etteikö esim.+8 akku jolla jysäytetään auto käyntiin lähtee huonommin kuin -20.oli ioni mikä tahansa liike hidastuu kylmässä,tämä on fysiikan tunnilla ainakin minulle opetettu.ja nimen omaan eristän ulkoilman sisältä tässä tapauksessa.akku ei tietääkseni lämmön tuotossa kylmene tai en ole mitannut yleensä akut tuppaa käytössä lämpeämään.kokeile puhelimesta jos et usko...
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Tuohon avausviestiin: Eihän tuota akun jäähdytysputkea tuola ole missään muusa vehkeisä ko trooppisille markkinoille tarkoitetuisa (EPC:n mukaan - itellä oli ko auton toin muuttokuormasa jenkeistä) ja se on heleppo yhellä pultilla ottaa irti. Ei se sielä mahu olemaankaan jos ohjeitten mukaan eberin asentelee
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin