Käynnistyy vaan ei käy..
Käynnistyy vaan ei käy..
Varsin kiusallisen ongelman takia tuli hinurin lavalla 9-5 2.3t tuohon kotipihaan.. Auto on -00 vuosimallia. Ennen vuodenvaihdetta vaihdoin lambdat kun tiesin niiden olevan entiset. No, uudet lambdat antoivat lähes heti vikakoodin 1056, mutta kulkua ei haittaa. Välillä tuo moottorivian merkkivalo sammuikin ja syttyi taas uudestaan. Ja edelleen nErr 1 ja Fcod 1056. No se nyt ei sitten olekaan se vika.. Pakkasilla auto sammui kesken matkan ja vasemmalta jostain kojetaulun takaa kuului ikään kuin releen rätinää.. No eteenpäin 100 metriä ja taas sama homma. Hinurilla kotiin ja vielä testaus kylätiellä. 150 metriä ja kone sammui rätinän kera. Käyntiin ja pintakaasulla takaisin kotipihaan. Vikakoodistossa ei muutoksia. Nyt odottelee tuossa pihassa diagnoosia...mitä siis nyt haen täällä foorumilla . Kauppaankin kun on matkaa lähes 3 kilometriä..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Eli P0420 ja viittaa vialliseen kattiin. Etsi toiminnolla varmaan lisätietoa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=p0420
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=p0420
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
No juu, toi kattihomma on melko selkeä.. Käsittääkseni sen ei kuitenkaan pitäisi kulkuun vaikuttaa noin oleellisesti. Vanha katti ja uudet lambdat niin onhan niitä raja-arvoja nostettu joskus, että saadaan moottorivian merkkivalo sammumaan..Ja ajo jatkuu normaalisti.. Mutta sitä rätinää tai tiheää naputusta sieltä kojetaulusta mä vaan ihmettelen?? Ja kun sen seurauksena vielä kone sammuu
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Releen "ritinä" syntyy ainakin jos kaasuläppä on mennyt limb home tilaan. Haulla löytyy ohjeita miten resetoidaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Käymisongelma viittaa myös kaasuläppäkoteloon
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
eikös siellä kojetaulun sisällä kuskinpuolelella ole relekeskus vai muistanko väärin?vilkaseppa oisko siellä joku joka räpsyy ja tekee oireita.
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Eklunto1 mainitsikin tuosta kaasuläpän limpistä, jos limp mode on päällä, niin kylmänä ei oikein tahdo pysyä käynnissä, kun kaasuvaijeri operoi läppää täysin mekaanisesti. Saa sen toki, jos malttaa pitää jalalla kierroksia kovemmalla, mutta helpommalla toki pääsee, jos kaasuläpän resetoi normaalitilaan. Ohje vaikka tässä: http://www.youtube.com/watch?v=hZ-LI1AtdcA
Tuota pientä muovikoteloa ei muuten tarvi ottaa pois vivun päältä. Vivun hammastus näkyy kyllä muutenkin ja pienellä ruuvarilla työntämällä sen saa paikalleen samalla, kun painaa sormella sitä jousen päätä kohti kaasuläppäkoteloa.
Tuota pientä muovikoteloa ei muuten tarvi ottaa pois vivun päältä. Vivun hammastus näkyy kyllä muutenkin ja pienellä ruuvarilla työntämällä sen saa paikalleen samalla, kun painaa sormella sitä jousen päätä kohti kaasuläppäkoteloa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
No jotain polttoaineen syöttöön/ilman saantiin liittyvää mä vähän ounastelinkin.. Käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti on kylmänä normaalia korkeampi. Täytyy mennä pariksi päiväksi töihin välillä, mutta sitten tutkailen alkuun tuota kaasuläppää.. Ilmoittelen oliko vinkeistä apua.. Kiitos niistä.. Ja jotenkin haluaisin palata aina tällaisissa tilanteissa tuohon vanhaan hyvään satkuun, mikä on tallissa talviteloilla.. Ei ole paljon sähkövikoja jos ei niitä sähköjäkään .. Paitsi että mun autossa on ja siellä on kuitenkin istunut apparin paikalla lukuisia kertoja F1 maailmanmestari Mika Häkkinen. Joku viisas on sanonut, että Ferrarissa pikkuvika sammuttaa koko auton, mutta Ladalla voi vielä ajaa huoletta..
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Moro,
ketjusta ei käynyt ilmi oletko tarkistanut/uusinut alipaineletkut? Kannattaa tsekata ne myös ja imupuolen tiiviys.
Terv.
ketjusta ei käynyt ilmi oletko tarkistanut/uusinut alipaineletkut? Kannattaa tsekata ne myös ja imupuolen tiiviys.
Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Kiitos vastauksista.. Ainakin tässä kohtaa uskon tuon vian olevan kaasuläpän limb home- tila.. Siitä Youtube-videosta oli aivan uskomaton apu vian korjaamiseen . Nyt taas kulkee.. Ja ihan hinurilla piti tuoda kuitenkin kotipihaan.. On tää hieno foorumi . Ihan sen vielä vaan olisin halunnut tietää, vaikka se kuuppa-aika ja tee-se-itse-tienpäällä korjaaminen on jäänyt jo unholaan 20 vuoden taakse niin mistä tuo ko. vika mahtaa johtua??? Vai onko se enemmänkin ominaisuus??
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Vaihdoin lambda tumnistimia ja käytitkö testeriä vikakoodien poistoon tämän jälkeen?
Jatkuva vikatunnistus.
Janne
Jatkuva vikatunnistus.
Janne
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Sen verran pitää korjata, että se on nilkuttaa (limp) kotiin, eikä raaja (limb) kotiineklunto1 kirjoitti:Releen "ritinä" syntyy ainakin jos kaasuläppä on mennyt limb home tilaan. Haulla löytyy ohjeita miten resetoidaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
"nilkuttaa kotiin".. Asia selvä . Mitään vikamuistia en ole resetoinut tuon kotiin nilkuttamisen enkä lambdojen vaihdon jälkeen kun en omista laitetta siihen.. Enkä maksa ko. ilosta lähes satasta Länsi-Autoon kun kerran auto toimii. Toki se moottorivian merkkivalo vähän häiritsee, mutta antaa palaa vaan..
Re: Käynnistyy vaan ei käy..
Jos ei ole tarvis saada vikakoodeja talteen, niin irroitapa ECU:n sulake hetkeksi. Sillä nollautuu vikakoodit. Nollaa kyllä ECU:nkin. Jos ei sulakkeen irroituksella nollaudu, niin sitten akun miinuskenkää irti.pantse71 kirjoitti:"nilkuttaa kotiin".. Asia selvä . Mitään vikamuistia en ole resetoinut tuon kotiin nilkuttamisen enkä lambdojen vaihdon jälkeen kun en omista laitetta siihen.. Enkä maksa ko. ilosta lähes satasta Länsi-Autoon kun kerran auto toimii. Toki se moottorivian merkkivalo vähän häiritsee, mutta antaa palaa vaan..
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621