Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Terve!
Jo kuuden vuoden liittymisen jälkeen joutuu kysymään apuja kun en löytänyt/ymmärtänyt neuvoja
Eli saabistani puuttuu ahtoja ja mAir jää mReq arvosta n. 100 koko ajan jälkeen kuormitettuna. Ja pinl nousee n.1850max. pitäisi olla n.2000. Ostin uuden ilmamäärämittarin kun siinäkin oli vikaa. Tulppasin myös magneettiventtiilin ylimmän letkun mutta ei vaikutusta (oliko oikea letku evapin tulppaamiseen?)
Autoon vasta purkitettiin biopower softa mutta olen ajanut toistaiseksi vain 98E:llä
Meneekö perusahtopaineiden tarkistus niin että kaksi alinta letkua yhdistetään?
Mites tuo säätö sitten jos on poskellaan...? Paljon on yksi kierros tankoa kiertämällä ja kumpaan suuntaan ahtopaine nousee? Kiristämällä vai löysäämällä? Ja eikö perus ahtopaine ole n.0.5bar?
Onko raadilla vielä jotain tarkistuksen kohteita? Myös 4mm alipaine letkut vaihdoin ilman vaikutusta..
Vielä jos turbon kunnon tarkistaa että tulee yli 1bar. niin mikä letku irti/kiinni mankusta?
Jo kuuden vuoden liittymisen jälkeen joutuu kysymään apuja kun en löytänyt/ymmärtänyt neuvoja
Eli saabistani puuttuu ahtoja ja mAir jää mReq arvosta n. 100 koko ajan jälkeen kuormitettuna. Ja pinl nousee n.1850max. pitäisi olla n.2000. Ostin uuden ilmamäärämittarin kun siinäkin oli vikaa. Tulppasin myös magneettiventtiilin ylimmän letkun mutta ei vaikutusta (oliko oikea letku evapin tulppaamiseen?)
Autoon vasta purkitettiin biopower softa mutta olen ajanut toistaiseksi vain 98E:llä
Meneekö perusahtopaineiden tarkistus niin että kaksi alinta letkua yhdistetään?
Mites tuo säätö sitten jos on poskellaan...? Paljon on yksi kierros tankoa kiertämällä ja kumpaan suuntaan ahtopaine nousee? Kiristämällä vai löysäämällä? Ja eikö perus ahtopaine ole n.0.5bar?
Onko raadilla vielä jotain tarkistuksen kohteita? Myös 4mm alipaine letkut vaihdoin ilman vaikutusta..
Vielä jos turbon kunnon tarkistaa että tulee yli 1bar. niin mikä letku irti/kiinni mankusta?
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Biopower stage1
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Eikö kellään tietoa
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Biopower stage1
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
W-letku eli hukkikselle menevä. Yhdistämällä kompuran ja hukkiksen letku on peruspaine, elikkäs W ja C.
#3272
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=30462 tässä on ainakin jotain perusahtopaineesta ja säädöstä
Saab 9-5 Vector -03
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Eipä mulle avautunut tuo Tenkksin linkki koska ei ole oikeuksia niin mistäs löydän tiedon että montako baria on hukkiksen tangon yksi pyöräytys? Eikä tietoa kertonut myöskään wis.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Niin se evap tulpataan minimissään silleen, että makuvenan letkuun t-haaralla liitetty auton ojanpuoleiseen lokariin päin kääntyvä putki tukitaan molempiin suuntiin. Ei sitä magneettiventtiilin letkua pidä tukkia...
Peruspaine näkyy silleen kun auton liikkeellä ollessa veto päällä ajokierroksilla painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Sitten vaan Sid -infosta Pinl arvoa tsekkailee samalla. Ei toki pitkään kannata tolleen ajaa. Jarrut lämpenee aikalailla.
Peruspaine näkyy silleen kun auton liikkeellä ollessa veto päällä ajokierroksilla painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Sitten vaan Sid -infosta Pinl arvoa tsekkailee samalla. Ei toki pitkään kannata tolleen ajaa. Jarrut lämpenee aikalailla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Siinä 0,02 bar/kierros. Lyhentämällä paine kasvaa ja pidentämällä vähenee. Noin 0,4 bar on peruspaine.jooseppi78 kirjoitti:Eipä mulle avautunut tuo Tenkksin linkki koska ei ole oikeuksia niin mistäs löydän tiedon että montako baria on hukkiksen tangon yksi pyöräytys? Eikä tietoa kertonut myöskään wis.
Mulla oli samoja ongelmia, jotka sitten ratkesi EVAPin tulppaamisella, vaihdoin suoran letkun cobrassa (se missä T-liitin) ja tulppasin sen T-haaran letkun (T-haara pois ja pultti tilalle). Tiedä sitten menikö oikein, mutta ilmamäärät seuraa toisiaan ja paineita löytyy (ei liikaa).
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Kiitokset jäsen Lukkikselle! C ja W letkut yhdistin ja peruspaineet näytti alle 0.4 barin. Kyseessä 2.3 kone mitsulla. Guru-carlsson kirjoitteli toisaalla että peruspaineet voi olla 0.5-0.6 välille. Pikkasen vois kiriä omasta siis. Mreg tosin ei nouse 3. vaihteellakaan paljoa yli 900. Kyseessä siis 4-lovinen automat. Tulpatun evapin palautin toimintaan uusilla takaiskuilla. Pelaa samalla tavalla kuin tulpattuna.
Onko muuten tosiaan vain 0.02bar vai 0.2bar?
Onko muuten tosiaan vain 0.02bar vai 0.2bar?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Juu, ainakin sen tiedon mukaan mikä minulla on. Mutta tuo pitää kuitenkin yrityksen ja erehdyksen kautta mennä tuo säätöhomma... Korjaus edelliseen, niin peruspaine on 0,4-0,45 bar, joten pientä hajontaa saa olla. JCarlsson on tapellut näiden kanssa vähän kauemmin, joten uskoisin häntä, tuo on alkuperäinen paine minkä annoin.
Maksimiahdon kanssa tuo peruspaine ei kuitenkaan taida olla niin naimisissa, magneettiventtiili hoitaa sen puolen. Mutta jos tulee vikatilanne, niin sitten mennään pelkällä peruspaineella. Näin olen tuon toiminnan ymmärtänyt.
Miten tuo by-pass venttiili, onko se kunnossa? Sen voi myös tarkistaa, jos se vaikka hiukkasen vuotaa (epätodennäköistä).
Mulla kyllä mReq nousee jonnekkin 1200 hujakoille? Automaatti täälläkin. Vaihteesta ei kyllä hajuakaan
Maksimiahdon kanssa tuo peruspaine ei kuitenkaan taida olla niin naimisissa, magneettiventtiili hoitaa sen puolen. Mutta jos tulee vikatilanne, niin sitten mennään pelkällä peruspaineella. Näin olen tuon toiminnan ymmärtänyt.
Miten tuo by-pass venttiili, onko se kunnossa? Sen voi myös tarkistaa, jos se vaikka hiukkasen vuotaa (epätodennäköistä).
Mulla kyllä mReq nousee jonnekkin 1200 hujakoille? Automaatti täälläkin. Vaihteesta ei kyllä hajuakaan
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Saattaahan se olla että softassa on jotain häikkää kun ei pyydä ilmoja tuon enempää. Käsittääkseni automaatin softissa on rajoitus 1. ja 2. vaihteille ja kolmonen on silmässä kun vauhtia on 120 ja yli. Silloin pinl pyörii itsellä 1700 tuntumassa ja kaverin softatussa aerossa pinl on enemmän. Peruspaine testattaessa itseasiassa piikkasi juuri ja juuri yli 0,4barin mutta useampi veto osoitti että jää se alle tuon rajan.
Pitää sitä by-passia vielä imeskellä ja perehtyä saabien mystiseen maailmaan. Ensimmäinen ja ensimmäinen turbolla varustettu laitos itsellä niin kaikki on vielä opiskeltavana. Toki hakua on käytetty ja luettu foorumia hellasäröön asti
Pitää sitä by-passia vielä imeskellä ja perehtyä saabien mystiseen maailmaan. Ensimmäinen ja ensimmäinen turbolla varustettu laitos itsellä niin kaikki on vielä opiskeltavana. Toki hakua on käytetty ja luettu foorumia hellasäröön asti
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Softariippuvainen toiminto, ainakaan -98 femman Maptunin softat (steg 1 ja 4) ei totelleet jarrua.Mertmi kirjoitti: Peruspaine näkyy silleen kun auton liikkeellä ollessa veto päällä ajokierroksilla painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa.
Eihän niissä ole SID infoakaan, mutta piti täsmentää
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Automaatin väännöissä /ilmamassapyynnissä tosiaan on ero 1-2 -vaihteet vrt. isommat vaihteet. Sen huomaa Sidiä tuijottamalla ja myös kiihtyvyydessä.
Peruspaineen nostosta saattaa saada sitten uudenlaisia ongelmia, eli ahdot voi alkaa piikkailemaan yli ja saa jopa fuelcutin aikaan. Oman kolkin kanssa tappelin ja lopulta vikakin oli jumitteleva hukkaportin kello...
Peruspaineen nostosta saattaa saada sitten uudenlaisia ongelmia, eli ahdot voi alkaa piikkailemaan yli ja saa jopa fuelcutin aikaan. Oman kolkin kanssa tappelin ja lopulta vikakin oli jumitteleva hukkaportin kello...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Tuota hukkaportin kelloa epäilen itsekin. Mites jos Pbef ja Pinl ei kohta automaagilla 3. vaihteella vedätettäessä, kussa vikapaikat? Toki käsi kädessähän niiden ei ihan tarvitse kulkea mutta jos mennään eri sataluvuilla?
edit: peruspaineen nostolla hakisin lähinnä sitä että säädetään se pysymään ennemmin 0.4-0.5 välissä kuin alle 0.4.
edit: peruspaineen nostolla hakisin lähinnä sitä että säädetään se pysymään ennemmin 0.4-0.5 välissä kuin alle 0.4.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Lainataanpa tätä ketjua.
Pidempään jo jatkunut mAirin selvä jääminen mReqistä.
Kokeilin tänään C- ja W-letkut yhdistettynä, ja Pinl nousi korkeimmillaan 1300 kohdalle. Eli peruspaine on ilmeisesti ainakin 0,1 bar liian matala?
Olisko kuvaa tahi sanallista opastusta tuosta hukkaportin tangon kiristämisestä, miten tapahtuu?
Pidempään jo jatkunut mAirin selvä jääminen mReqistä.
Kokeilin tänään C- ja W-letkut yhdistettynä, ja Pinl nousi korkeimmillaan 1300 kohdalle. Eli peruspaine on ilmeisesti ainakin 0,1 bar liian matala?
Olisko kuvaa tahi sanallista opastusta tuosta hukkaportin tangon kiristämisestä, miten tapahtuu?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Perusahtopaineen tarkistus ja säätö neuvoja tarvitaan
Irroitat ensin sen pakosarjan päällä olevan alumiinisen lämpösuojan.
Sieltä paljastuu kuvan mallinen mötikkä, likaisempi tosin
No mutta, tuossa kuvassa kun on tuo vaakasuora alumiininvärinen tanko, niin sen pituutta säädetään.
Hiukan ennen kun tangon pääty oikealla muuttuu tummemmaksi, siinä on lukitusmutteri, joka löysätään. Tummemassa osassa on sisäkierteet, eli sitä pyöritetään, kun tankoa säädetään.
Sitten se jännä osuus:
Tangon loppupää on sokalla varmistettuna kiinni hukkaportin vivussa. Kun sokka poistetaan ja tanko irroitetaan ko. vivusta, pyrkii se hukkaportin läpän painosta pyörähtämään kellon suuntaan. Jos vipu pääsee lipsahtamaan ääriasentoonsa vapaasti, läppä jää nalkkiin pakopesään ja sen vapauttamiseksi pitää downpipe irroittaa.
Eli suosiolla joku rautalankaviritys siitä vivusta johonkin tappiin/reikään ennen tangon irroitusta.
Olen kerran lipsauttanut vivun, vaikka tiesin asiasta => lisäjumppaa
Se sokka siinä hukkaportin vivun ja tangon liitoksessa on tuollainen akselisokka, joka ampuu herkästi itsensä konehuoneen syövereihin:
Kannattaa hankkia varalle ennen säätöä, ikävä kyllä kokoa en muista. 4-5 millin akselille
Ois tää taas helpompaa, kun foorumiin uppoais edes 1280x960 kuvat
Sieltä paljastuu kuvan mallinen mötikkä, likaisempi tosin
No mutta, tuossa kuvassa kun on tuo vaakasuora alumiininvärinen tanko, niin sen pituutta säädetään.
Hiukan ennen kun tangon pääty oikealla muuttuu tummemmaksi, siinä on lukitusmutteri, joka löysätään. Tummemassa osassa on sisäkierteet, eli sitä pyöritetään, kun tankoa säädetään.
Sitten se jännä osuus:
Tangon loppupää on sokalla varmistettuna kiinni hukkaportin vivussa. Kun sokka poistetaan ja tanko irroitetaan ko. vivusta, pyrkii se hukkaportin läpän painosta pyörähtämään kellon suuntaan. Jos vipu pääsee lipsahtamaan ääriasentoonsa vapaasti, läppä jää nalkkiin pakopesään ja sen vapauttamiseksi pitää downpipe irroittaa.
Eli suosiolla joku rautalankaviritys siitä vivusta johonkin tappiin/reikään ennen tangon irroitusta.
Olen kerran lipsauttanut vivun, vaikka tiesin asiasta => lisäjumppaa
Se sokka siinä hukkaportin vivun ja tangon liitoksessa on tuollainen akselisokka, joka ampuu herkästi itsensä konehuoneen syövereihin:
Kannattaa hankkia varalle ennen säätöä, ikävä kyllä kokoa en muista. 4-5 millin akselille
Ois tää taas helpompaa, kun foorumiin uppoais edes 1280x960 kuvat
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen