Pienoista nykimistä?
Pienoista nykimistä?
Kävin keskusteluja läpi, en löytänyt juuri oikeata ketjua. Käytin 9-5 huollossa (vm -99) ja heti sen jälkeen ilmeni pientä nykimistä, joka esiintyy erityisesti pysähdyksissä ollessa, esim. liikennevaloissa. D-silmässä ja moottori nytkähtää välillä parikin kertaa, kierrosluku heittää hieman ja penkissä tuntee nytkähdykset. Soitin huoltoon ja epäilivät, että jotain kuonaa uudet tulpat polttavat. Sen jälkeen polttoainejärjestelmä puhdistettiin, myös kaasuläppäkotelo. Ajettu sen jälkeen n. 1000 km ja edelleen esiintyy välillä. Myös cruise päällä matka-ajossa, kun tulee esim. lievään ylämäkeen, hörähtää, nytkähtää välillä. Ei sammu eikä varsinaisesti juurikaan haittaa ajoa, mutta epämiellyttävää, kun ei tiedä, mistä on kyse ja paheneeko. Ajatuksia, mistä voisi johtua?
Re: Pienoista nykimistä?
Itselläni tuollaisen aiheutti matkan päähän tullut läppäkotelo. Kannattaisi varmaan kokeilla toisilla tulpilla alkuun.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Pienoista nykimistä?
sytytyskasetti vanhenemassa ? Tulppien vaihdolla aloittaisin. Jos tulpat juuri vaihdettiin niin tarkastaisin ettei kasetin tulppatornien päässä olevaa silikonikaulusta ole runnottu eristeeksi tulpan kärjen päälle.
Sen jälkeen seosongelmat eli ilmavuodot ja ilmamassamittarin tarkkuus syyniin.
Sen jälkeen seosongelmat eli ilmavuodot ja ilmamassamittarin tarkkuus syyniin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Pienoista nykimistä?
Läppäkotelon toiminnan voi tarkistaa helposti tech2:lla eli laitetaan tekistä viivagrafiikka piirtämään kaasuläpän asentotunnistimien jännitettä.
Jos nykäyksen tapahtuessa jännitetaso heilahtaa käppyröihin tuleen piikki/notkahdus.
Tämä metodi paljastaa kuluneet potikat läppäkotelosta jotka aiheuttavat näitä ärsyttäviä nykäyksiä.
Kerrattain tsekattiin kotelo josta oli risat kaapelit vaihdettu uusiin mutta silti nyki, tekitys varmisti diagnoosin eli potikat olivat sököt.
Samalla kannattaa katsoa myös polkimen asentoanturien toiminta.
Jos nykäyksen tapahtuessa jännitetaso heilahtaa käppyröihin tuleen piikki/notkahdus.
Tämä metodi paljastaa kuluneet potikat läppäkotelosta jotka aiheuttavat näitä ärsyttäviä nykäyksiä.
Kerrattain tsekattiin kotelo josta oli risat kaapelit vaihdettu uusiin mutta silti nyki, tekitys varmisti diagnoosin eli potikat olivat sököt.
Samalla kannattaa katsoa myös polkimen asentoanturien toiminta.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Pienoista nykimistä?
Tulppien kuonan poltto kuulostaa sellaiselta selitykseltä, että laitettiinko ihan varmasti oikeat tulpat?
Re: Pienoista nykimistä?
Kiitos vinkeistä. Sytytyskasetit vaihdettu n. 45 tkm sitten. Se tässä hieman ihmetytti, että ongelmat alkoivat huollon jälkeen, ennen sitä tällaista vikaa ei ollut lainkaan. Sen vuoksi jotenkin haen selitystä huollosta tehdyistä toimenpiteistä. Täytynee viedä takaisin.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pienoista nykimistä?
Eikös nuo tulppien puhdistuspoltot ole vain T5 autojen juttuja, en ainakaan koskaan ole kuullut T7 autoista samaa ääntä sammutuksen jälkeen kuin T5 autoissa.