Moottorin huohotus..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkohan ilmanputsari miten terveessä kunnossa? Kyllähän se imu tuleepi jo osin tuon ilmanputsari vuoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Mertmi kirjoitti:Onkohan ilmanputsari miten terveessä kunnossa? Kyllähän se imu tuleepi jo osin tuon ilmanputsari vuoksi.
Vaihdettu syksyllä..mutta kytkentä noin on ilmeisesti ihan ok? Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Nxi »

SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.

Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.

Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!
* 9-5 Aero MY03 *
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Nxi kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.

Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.

Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!
Ok, kiitos opastuksesta vaihdan venttiilin ehjään. Saakohan samanlaisia takaiskuja jostain erikseen esim. Motonetin hyllystä tarvikkeena? Ettei tarvi koko huohotinsarjaa ostaa.
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Itse ostin paikalliselta IKH:lta metallisen takaiskun.
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Nxi kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.

Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.

Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!

Pieni takaisku oli lisäksi sökö joka menee kaasuläppäkotelolle, päästi myös läpi molempiin suuntiin. Nyt molemmat uudet ja alipaine muuttui mystisesti sellaseksi kuin on ollutkin eli nyt varmaan huohottaa taas öljyloukon kautta.
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Mikko.92 kirjoitti:Itse ostin paikalliselta IKH:lta metallisen takaiskun.
Juu kerkesin hakeen motonetista kans metallisen.
Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Mulpery »

Osaisiko joku neuvoa kun olisi vähän samanlainen operaatio edessä... (9-5 2.3t 2002)

Eli:

Mitsun -06 turboahdin,(55564966) ja siinä ns."king cobra",(55560602). Liitin pikaliittimellä, niin miten tuo nyt käytännössä menee kun lähetään tekemään vanhalla huohotin banjoputkella modausta? Katsoin että siihen olisi tälläinenkin saatavilla ->(https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 61610.html), mutta eipä taida käydä nykyiseen huohotin asetelmaan??
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Mulpery »

SBZAAB kirjoitti:Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?




Onko siis oikein että taittelee vain 10mm metalliputkesta siihen uuden liitoksen? Ei vaadi mitään takaiskuja yms yms? Jollain jos olisi joku kuva kyseisestä niksistä, niin olisin kiitollinen. :)

Ja jos oikein ymmärsin, niin tuo alipaine moottorissa johtui ainoastaan siitä rikkimenneestä takaiskuventtiilistä?
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Mulpery kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti:Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?




Onko siis oikein että taittelee vain 10mm metalliputkesta siihen uuden liitoksen? Ei vaadi mitään takaiskuja yms yms? Jollain jos olisi joku kuva kyseisestä niksistä, niin olisin kiitollinen. :)

Ja jos oikein ymmärsin, niin tuo alipaine moottorissa johtui ainoastaan siitä rikkimenneestä takaiskuventtiilistä?
Tuosta hommasta jo aikaa mennyt ja tuota autoakaan enää ole mutta siis korvasin siitä tuolla 10mm putkella vain lyhyen osuuden n. 15-20cm ilman että yhtäkään takaiskua poistin tms. oleellista. Ja se putki sopi tiukasti kumiputken sisälle toisesta päästä. Kovan imun aiheutti tosiaan jumiutunut takaisku ei mikään muu. Mutta ranetus mikä ranetus, oikeat alkuperäiset osat kannattaa hakea.
Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00

Re: Moottorin huohotus..

Viesti Kirjoittaja Mulpery »

Kiitos vastauksesta! Katselen vielä noita osia, mutta on nyt ainakin patentti tiedossa jos ei muuta :wink:
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
Vastaa Viestiin