Moottorin huohotus..
Moottorin huohotus..
Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?
Re: Moottorin huohotus..
Onkohan ilmanputsari miten terveessä kunnossa? Kyllähän se imu tuleepi jo osin tuon ilmanputsari vuoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin huohotus..
Vaihdettu syksyllä..mutta kytkentä noin on ilmeisesti ihan ok? Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.Mertmi kirjoitti:Onkohan ilmanputsari miten terveessä kunnossa? Kyllähän se imu tuleepi jo osin tuon ilmanputsari vuoksi.
Re: Moottorin huohotus..
Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.
Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Moottorin huohotus..
Ok, kiitos opastuksesta vaihdan venttiilin ehjään. Saakohan samanlaisia takaiskuja jostain erikseen esim. Motonetin hyllystä tarvikkeena? Ettei tarvi koko huohotinsarjaa ostaa.Nxi kirjoitti:Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.
Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!
Re: Moottorin huohotus..
Itse ostin paikalliselta IKH:lta metallisen takaiskun.
Re: Moottorin huohotus..
Käsittääkseni se juuri päästää moottoriin ilmaa kobralta jos pikkuletkun(kaasuläppäkotelon) kautta on enemmän imua kuin moottori huohottaa, jotta moottoriin ei syntyisi liian suuri alipaine.Nxi kirjoitti:SBZAAB kirjoitti: Mitenkä päin pitää takaiskun virtaussuunnan olla huohotinletkussa joka liitetty öljytikun kanavaan? Takaisku ei ainakaan toimi vaan päästää läpi molempiin suuntiin. Nyt virtaussuunta on öljytikun kanavaan päin eikä oikeen käy järkeen miten se siihen suuntaan voisi virrata jos kerran letkussa kuitenkin imu toisesta suunnasta.
Eli aina pitäisi imun olla kannen reiästä. Nyt kun sulla se öljytikunputken venttiili falskaa niin ahdoilla imee vähän varmaan kummastakin ja osa menee siis öljyloukon ohi.
Eli on oikein päin, mutta vaihda se ehjään!
Pieni takaisku oli lisäksi sökö joka menee kaasuläppäkotelolle, päästi myös läpi molempiin suuntiin. Nyt molemmat uudet ja alipaine muuttui mystisesti sellaseksi kuin on ollutkin eli nyt varmaan huohottaa taas öljyloukon kautta.
Re: Moottorin huohotus..
Juu kerkesin hakeen motonetista kans metallisen.Mikko.92 kirjoitti:Itse ostin paikalliselta IKH:lta metallisen takaiskun.
Re: Moottorin huohotus..
Osaisiko joku neuvoa kun olisi vähän samanlainen operaatio edessä... (9-5 2.3t 2002)
Eli:
Mitsun -06 turboahdin,(55564966) ja siinä ns."king cobra",(55560602). Liitin pikaliittimellä, niin miten tuo nyt käytännössä menee kun lähetään tekemään vanhalla huohotin banjoputkella modausta? Katsoin että siihen olisi tälläinenkin saatavilla ->(https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 61610.html), mutta eipä taida käydä nykyiseen huohotin asetelmaan??
Eli:
Mitsun -06 turboahdin,(55564966) ja siinä ns."king cobra",(55560602). Liitin pikaliittimellä, niin miten tuo nyt käytännössä menee kun lähetään tekemään vanhalla huohotin banjoputkella modausta? Katsoin että siihen olisi tälläinenkin saatavilla ->(https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 61610.html), mutta eipä taida käydä nykyiseen huohotin asetelmaan??
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
Re: Moottorin huohotus..
SBZAAB kirjoitti:Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?
Onko siis oikein että taittelee vain 10mm metalliputkesta siihen uuden liitoksen? Ei vaadi mitään takaiskuja yms yms? Jollain jos olisi joku kuva kyseisestä niksistä, niin olisin kiitollinen.
Ja jos oikein ymmärsin, niin tuo alipaine moottorissa johtui ainoastaan siitä rikkimenneestä takaiskuventtiilistä?
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
Re: Moottorin huohotus..
Tuosta hommasta jo aikaa mennyt ja tuota autoakaan enää ole mutta siis korvasin siitä tuolla 10mm putkella vain lyhyen osuuden n. 15-20cm ilman että yhtäkään takaiskua poistin tms. oleellista. Ja se putki sopi tiukasti kumiputken sisälle toisesta päästä. Kovan imun aiheutti tosiaan jumiutunut takaisku ei mikään muu. Mutta ranetus mikä ranetus, oikeat alkuperäiset osat kannattaa hakea.Mulpery kirjoitti:SBZAAB kirjoitti:Vaihdoin 9-5:een vm. -01 Mitsubishin turbon Garretin tultua tiensä päähän. Paketissa oli uusi imucobra ja siihen tuleva huohotusputken liitos erillainen eli ns. pikaliitin. Korvasin vanhan huohotusputken 10mm metalliputkella joka sopi pikaliittimeen ja vääntelin sopivaan muotoon. Ihmetystä aiheuttaakin nyt melkoisen kova alipaine moottorissa jonka voi todeta öljytikun korkista mikä melko piukassa moottorin käydessä..voiko liian kova alipaine vahingoittaa stefoja? Vanhassa hönkäputkessa oli ns. banjoliitin joka kuristi virtausta eikä tehnyt yhtä kovaa alipainetta. Pitääkö laittaa kuristus alipainetta pienentämään 10mm putkeen joka nyt paikallaan vai onko näin ok?
Onko siis oikein että taittelee vain 10mm metalliputkesta siihen uuden liitoksen? Ei vaadi mitään takaiskuja yms yms? Jollain jos olisi joku kuva kyseisestä niksistä, niin olisin kiitollinen.
Ja jos oikein ymmärsin, niin tuo alipaine moottorissa johtui ainoastaan siitä rikkimenneestä takaiskuventtiilistä?
Re: Moottorin huohotus..
Kiitos vastauksesta! Katselen vielä noita osia, mutta on nyt ainakin patentti tiedossa jos ei muuta
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02