Nakutus ongelma!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vaikka carlsonin viesti rauhoittaakin aika paljon, silti hassuja lukemia nykyään vaimoni käytössä olevassa femmassa. KnC1 4500 KnC2 1500 KnC3 1200 KnC3 1200.

Vaimo ajoi tätä ainaskin 8kk, eikä tietenkään nuita tuijotellut.

Tässä noin 2kk sitten, tuli starttaus/tyhjäkäynti ihmeellisyyksiä, jotka ennen ilmeni vain etanolilla. Eli kun starttaa, niin käy ikäänkuin kolmella noin 10 sekunttia. Päätin (vaikka ajetaankin bensalla - 95:lla) ostaa sitä RedLine puhdistusmömmöä. Heti kun tuota käytti (heti siis, noin 100km ajon jälkeen), vaikutus oli mahtava. Täysin tasainen tyhjäkäynti kylmästartin jälkeen. Eli jotan häikkää oli varmaan suuttimessa.

Nyt en sitten tiedä kuinka vanhoja ovat lukemat, mutta nähtävästi vähintään 8kk, ja polttoaineena aina ollut 95:nen.

Nyt päätin vaihtaa 98 bensaan lopullisesti, ja nollata lukemat. En muuta ns. tarkastusta nuille luvuille keksi.

Niin ja outo juttu heti kun huomasin nuita lukemia, oli Ad85 joka 95:lla näytti vain 21. Tankkasin 40 litraa 98sia 30litraan 95sta, niin lukema lähti rullaamaan (kalibroitumaan) ja saavutti muistaakseni 85 (Ad85 85). Mikähän mahtaa moisen ns. valehtelun aiheuttaa? Lamda? Miten sen voi tarkistaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytkäkartat on 98:lle optimoitu joten 95:llä ajellessa nakuja kertyy tuohon tyyliin. Toki vielä enemmän jos suuttimet on mönjäiset. Samalla tavalla niitä kertyy, jos ajaa vakio 9-5 Aeroa 95-oktaanisella. Normaalia moottorinohjauksen toimintaa kun eri sytkäkarttoja eri oktaaniluvuille ei vielä T7:ssa ole (T8:ssa on). Tuo eri oktaaniluvun sytkäkarttakin on tosin vain kuljettajakokemuksen optimointia, veto matalaoktaanisemmalla on persdynolla tasaisempaa kun ei nakukorjata niin paljoa lennosta. Satunnainen pikkunakutus joka pysyy hallinnassa ei hajota moottoria.

Ad85 vaihtelu 21-85 tienoilla ajellessa bensalla ei mielestäni aiheuta mitään syytä huoleen. Ei se tunnistus prosentintarkka ole, jos +/- 10% etanolipitoisuuden sisällä pysyy niin en välttämättä tekisi asialle mitään. Etenkin vanhemmassa .46S softassa. Nykyään myös .46T/.55P onnistuu saada NOTCS:ksi eli vanhempiin autoihin joissa ei ole TCS:ää, siinä E85 adaptaatio on hieman tarkempi ja vähemmän herkkä satunnaisvaihteluille (kelit, moottorin lämpötila jne.) adaptaation aikana.
Myöskään mitään käytännön merkitystä ei ole mihinkään sillä onko bensalla E85 adaptaatio esim. 2% tai 8%.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Selväpä tuo. Muutenhan auto on näppärän oloinen, eikä muuta valittamista (prkln opensid :lol: ).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ja jatkuu tämä rumba... :(

Nyt nakuja kerää herkemmin ja selvästi taas ykköspytty johtaja.. 1 - 4500, loput noin 500 paikkeilla. Ajettu noin 6kk pelkällä 98:lla.

Aamulla kun starttasin, kävi miten sattuu (täristytti helvetisti) ja sammui. Toinen yritys ja kävi ns. kolmella ja suoristui kun kaasua polkasi kunnolla, ja savupilvi takana kaasun takia. Heti kun pölhäytti tyhjäkäynti normalisoitui ja kaikki ok.

Muuten kyllä ymmärtäisin asian niin että öljyä tosiaan pääsee pyttyihin mutta miten se nuin helvetisti nakuja heittää nokkiin en ymmärrä en sitten millään.

Alkoi mietyttää että jos vaikka suuttimet käyttäis irti, mutta miten sekin voi nakuihin vaikuttaa.. Siis nakuhan on käsittääkseni se tilanne kun tapahtui detonaatio ilman että ECU sitä vielä pyysi, ja jos pytyssä on jotain joka vain kasvattaa ns. oktaanilukua niin miten hitossa se on sittenkin herkempi räjähtämään ilman lupaa. Ellei sitten ole helvetisti karstaa pinnoissa joka hehkuilee kun öljyä palaa ja sytyttää rikastuneen seoksen kylmänä ilman lupaa..

Ääh, menee jo vaikeaksi ja jatkunut jo liian kauan. Poijat miten lähtisitte vikaa hakemaan jos teillä olisi moinen tilanne.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Täällä on joku 2000-3000km tullu ajeltua viime ecun nollauksesta ja muut knc:t näytti seitsemää paitsi knc2 oli 39. Onko ihan ok vielä tuommoinen heitto? Yksi tankki ajettu 95:llä ja loput 98:lla.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mielestäni ihmeellisen hyvä, jos 95 jopa käytetty.

En tosin tiedä että tarviiko huolestua jos nakuja on liian vähän :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kai Saabilla ajaessa kannattaa aina varalta vähän huolestua :D mutta ei kait siinä, hyvä jos on kerta ok tuo ero.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Mulla Knk1=1 ja kaikki muut nollia. Onkohan nyt jo niin, että nakutusanturi (tai mikä noita sitten lukeekaan) ei toimi lainkaan? Noin 4000 kilsaa on ajettu softapäivityksen jälkeen.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Potilas femma 2.3T -05 manuaali,aeron ohjelmalla ja biopower.

Tankissa 98, nakutuksia kertyy 1 → 4 seuraavasti: 20 , 261 , 29 , 177. Amul oli aluksi 0 mutta jossain vaiheessa hyppäsi 380 lukemaan.

Kiihdytyksessä alko nakutus laskureihin kertymään nuo lukemat,vähänkään jos turboviisari meni keltaiselle ja täydellä kaasulla kelta/puna rajalle.

Tulpat laitoin muutama kilometri sitten ( NGK bcpr 7es-11, näky olevan ranskalaiset motonetistä )

Vaihdettu:
- Sytkäkasetti ( orkkis )
- Immu ( orkkis )
- Bensapumppu ( AEM 320 e85 )
- Alipaineletkuja konehuoneeseen ( Bypass modi tehty)
- Huohottimen takaisku
- Imuvuotoja testattu puhaltamalla imukärsään huohottimen lähdön ollessa tulpattuna ei kuulunut suhinoita,koneen käynnissä ollessa suihkuteltu bräkleeniä sinne sun tänne,ei käyntiin vaikutusta.

Mistä vikaa etsimään? Voiko paskaset suuttimet aiheuttaa tuon?

Miten suutintukin saa irti,onnistuuko kädettömältä sen irroitus jos kahtelis onko ne kuinka paskaset?
Joku kipotin.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Pientä videota taasen,eli kun alkaa kunnolla kuormittamaan niin nakuja alkaa kertyä,98:a tankissa,ad85 23 ja Akw1 30 Akw2 80
5. vaihde silmässä eikä ollut täyden kaasun kiihdytys.
phpBB [video]
Joku kipotin.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja arto »

Saman asian kanssa painin. iOff paukkuu pakkaselle. Kerää nakuja pitkin kierrosalueen.
Kylminä aamuina auto toimii niinkuin pitääkin. iOff plussalla, ei nakuja ja ilmamassat mitä pitääkin.

Ajattelin kunnostaa pöydällä yhden moottorinjohtosarjan ja katsoa kuinka toimii sen jälkeen.
Maadoitusten putsaus ei vaikuttanut mulla mitään. Läppäkotelo, sytkäkassu, suuttimet, ecu, softaa oon vaihtanu ilman vaikutusta.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja arto »

Tänks,Täytyypä lukasta.
Polttoaineen paineita ei ole hetkeen mitattu, täytyy mitata uudestaan. Pumppu vuoden wanha walbro GS450ja EV14 1280cc ruutat.

Mutta laajakaistan mukaan seokset etanolilla 0,8-0,9 vedossa vielä 6000rpm/1600mg et luulis sopan riittävän.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Omassa on pumppu alle tuhat kilometriä ajettu,vaan voisko asennuksessa olla jotain menny mönkään?
Onko tuo termarikotelon maadoitus semmosessa sinisessä pistokkeessa vai minkä näkönen olevinaan,ei silmä muita sieltä hoksaa?

Ja miksi kerää pääosin nakuja 2 ja 4 pyttyyn?
Joku kipotin.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nakutus ongelma!

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Täydellä kaasulla 2 → 3 vaihteelle vedätettäessä Ioff kävi jossain - 40,nakuja kerää tällä hetkellä 10,110,10,10 tyylisesti eli 2. pyttyyn enemmän kuin muihin. Raskaammin vedätettäessä kerää nakuja,normiajossa ei.

Ulkolämpötila 14cº ja sateinen päivä. Ilmeisesti ulkolämpötila vaikuttaa aika paljon nakutuksiin bensalla ajettaessa,aiemmat nakutukset tulleet yli 20cº lämpötiloissa.
Bensansuodatinta en ole vaihtanu vielä,pitää sen jälkeen seurailla muuttuuko miksikään.

Ja vaikka näitten nakutusten ei pitäisi olla ilmeisesti hälyttäviä,silti ärsyttää kun tietää että niitä kertyy, eikä ymmärrä miksi.
Joku kipotin.
Vastaa Viestiin