Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
start95
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Marras 05, 2012 15:39

Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja start95 »

Alkon parkkipaikalla pääsiäisen alla pakitti toinen janoinen asiakas kylkeen, kun en ehtinyt automaattilaatikon kanssa alta pois. Ei tullut osumaa pelteihin, kun puskuri osui suoraa sivusta vasempaan eturenkaaseen, joka oli suorassa. Arvioisin iskun keskipisteen olleen vanteen yläetuosassa. Oman auton (MY-02 Aero wagon) keula siirtyi reilu 10 cm iskun "voimasta".

Parkkipaikalla ihmeteltiin tilannetta ja sovittiin korjaamohommat, jos ajossa ilmenee vikaa. Ajaessa sitten näköjään ESP tilttailee, menee pois päältä satunnaisesti ja kiihdytettäessä, ja saattaa hiljentää suoralla tiellä tasaista vauhtia ajaessa. Aurauskulmatkin on silmin nähdenkin väärään suuntaan ja sen kyllä tuntee. Ei tarvi lähteä pääsiäisretkelle...

Kuulostaako siltä, että alustassa voisi jokin paikka antautua tällaisessa tällissä. Koitin WIS:iä kattella, subframe:ssa löytyy jotain busheja ja boltteja, jotka toimii kolarissa energian absorpanttina, voisko ne antaa periksi tällaisessa? Jotain muuta arkaa paikkaa tai joka selittäisi aurauskulman selvän muutoksen?

Entäpä ESP-vika, kuulostaako ESP-anturin vialta?

Hyvät mämmit vaan kaikille!
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Aika paljon on vaihtoehtoja mikä voi mennä mutkalle, raidetanko, iskunvaimennin tai napa iskunvaimentimen kiinnityksen juuresta, ja todennäköisesti esp valo palaa koska auraukset menneet pieleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja Haza »

Etualatukivarsi ja raidetanko oli meillä mutkalla kun mamma ajeli tien ulkopuolelle..

Esp hermostuu varmasti jos auto liikkuu suoraan kun ratti on vinossa
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

start95 kirjoitti:puskuri osui suoraa sivusta vasempaan eturenkaaseen, joka oli suorassa. Arvioisin iskun keskipisteen olleen vanteen yläetuosassa. Oman auton (MY-02 Aero wagon) keula siirtyi reilu 10 cm iskun "voimasta".
Kannattaa tutkia myös oikeanpuolen etupyörän tukivarsista ja systeemeistä mahdollisia vaurioita, se kun on toiminut jarruttavana osapuolena niin sieltäkin voi jotain löytyä.
start95
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Marras 05, 2012 15:39

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja start95 »

Iskunvaimennin oli heikoin lenkki, nitkahtanut oli juurestaan ja tämä aivan oikein selitti ESP:n temppuilun. Kiitoksia kommenteistanne.

Harmittavasti alla on Konin madallussarja vuodelta 2010, johon ei korjaamon mukaan uusia samanlaisia pumppuja enää saa -> menee iskarit vaihtoon kummaltakin puolelta. Tekis mieli vaihtaa koko kierros jousineen alkuperäiseksi aeron sarjaksi, mutta ei taida maksaa vaivaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei muuta kuin pistät kolaroijan piikkiin koko homman.
Sanot, että alustasarja on yhtenäinen paketti jousineen ja iskareineen, niin edessä kuin takanakin, ja varaosia ei siihen saa. Kun kerran eteen pitää uusia, niin samalla menee nyt takapääkin uusiksi. Ei tule autosta eriparia etu- ja takapään kesken.
Siitähän on ihan korjaamon lausuntokin sulla.

Oppiipahan seuraavan kerran peruuttelemaan tarkemmin. Oppirahat ne on itse kunkin maksettava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Tarpeeksi kun tekee laskua, niin törmäilijä pistää sen vakuutuksen piikkiin ja ainakaan ennen vakuutus ei korvannut kulutusosia täydestä arvostaan.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei kyllä pitäisi olla ongelmaa saada konia varaosana, jos kerran madallettu niin lienee sportkit kyseessä, siinä ei iskarit ole muuttuneet mihinkään, uuden ja vanhan sarjan ainoa ero on jousissa (eikä todellisuudessa niissäkään, ovat samat kuin ennenkin mutta nykyään niitä H&R jousia ei enää myydä Konin nimellä)

M02 9-5 etuiskaria ei näemmä ole maahantuojalla hyllyssä, tehdastilaustavaraa..
Ovh 295€

Jos haluaa ettei tule eroa niin eipä siinä muuta tarvitse kuin lähettää sen toisen etuiskarin huollettavaksi.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin