Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Alkon parkkipaikalla pääsiäisen alla pakitti toinen janoinen asiakas kylkeen, kun en ehtinyt automaattilaatikon kanssa alta pois. Ei tullut osumaa pelteihin, kun puskuri osui suoraa sivusta vasempaan eturenkaaseen, joka oli suorassa. Arvioisin iskun keskipisteen olleen vanteen yläetuosassa. Oman auton (MY-02 Aero wagon) keula siirtyi reilu 10 cm iskun "voimasta".
Parkkipaikalla ihmeteltiin tilannetta ja sovittiin korjaamohommat, jos ajossa ilmenee vikaa. Ajaessa sitten näköjään ESP tilttailee, menee pois päältä satunnaisesti ja kiihdytettäessä, ja saattaa hiljentää suoralla tiellä tasaista vauhtia ajaessa. Aurauskulmatkin on silmin nähdenkin väärään suuntaan ja sen kyllä tuntee. Ei tarvi lähteä pääsiäisretkelle...
Kuulostaako siltä, että alustassa voisi jokin paikka antautua tällaisessa tällissä. Koitin WIS:iä kattella, subframe:ssa löytyy jotain busheja ja boltteja, jotka toimii kolarissa energian absorpanttina, voisko ne antaa periksi tällaisessa? Jotain muuta arkaa paikkaa tai joka selittäisi aurauskulman selvän muutoksen?
Entäpä ESP-vika, kuulostaako ESP-anturin vialta?
Hyvät mämmit vaan kaikille!
Parkkipaikalla ihmeteltiin tilannetta ja sovittiin korjaamohommat, jos ajossa ilmenee vikaa. Ajaessa sitten näköjään ESP tilttailee, menee pois päältä satunnaisesti ja kiihdytettäessä, ja saattaa hiljentää suoralla tiellä tasaista vauhtia ajaessa. Aurauskulmatkin on silmin nähdenkin väärään suuntaan ja sen kyllä tuntee. Ei tarvi lähteä pääsiäisretkelle...
Kuulostaako siltä, että alustassa voisi jokin paikka antautua tällaisessa tällissä. Koitin WIS:iä kattella, subframe:ssa löytyy jotain busheja ja boltteja, jotka toimii kolarissa energian absorpanttina, voisko ne antaa periksi tällaisessa? Jotain muuta arkaa paikkaa tai joka selittäisi aurauskulman selvän muutoksen?
Entäpä ESP-vika, kuulostaako ESP-anturin vialta?
Hyvät mämmit vaan kaikille!
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Aika paljon on vaihtoehtoja mikä voi mennä mutkalle, raidetanko, iskunvaimennin tai napa iskunvaimentimen kiinnityksen juuresta, ja todennäköisesti esp valo palaa koska auraukset menneet pieleen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Etualatukivarsi ja raidetanko oli meillä mutkalla kun mamma ajeli tien ulkopuolelle..
Esp hermostuu varmasti jos auto liikkuu suoraan kun ratti on vinossa
Esp hermostuu varmasti jos auto liikkuu suoraan kun ratti on vinossa
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Kannattaa tutkia myös oikeanpuolen etupyörän tukivarsista ja systeemeistä mahdollisia vaurioita, se kun on toiminut jarruttavana osapuolena niin sieltäkin voi jotain löytyä.start95 kirjoitti:puskuri osui suoraa sivusta vasempaan eturenkaaseen, joka oli suorassa. Arvioisin iskun keskipisteen olleen vanteen yläetuosassa. Oman auton (MY-02 Aero wagon) keula siirtyi reilu 10 cm iskun "voimasta".
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Iskunvaimennin oli heikoin lenkki, nitkahtanut oli juurestaan ja tämä aivan oikein selitti ESP:n temppuilun. Kiitoksia kommenteistanne.
Harmittavasti alla on Konin madallussarja vuodelta 2010, johon ei korjaamon mukaan uusia samanlaisia pumppuja enää saa -> menee iskarit vaihtoon kummaltakin puolelta. Tekis mieli vaihtaa koko kierros jousineen alkuperäiseksi aeron sarjaksi, mutta ei taida maksaa vaivaa.
Harmittavasti alla on Konin madallussarja vuodelta 2010, johon ei korjaamon mukaan uusia samanlaisia pumppuja enää saa -> menee iskarit vaihtoon kummaltakin puolelta. Tekis mieli vaihtaa koko kierros jousineen alkuperäiseksi aeron sarjaksi, mutta ei taida maksaa vaivaa.
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Ei muuta kuin pistät kolaroijan piikkiin koko homman.
Sanot, että alustasarja on yhtenäinen paketti jousineen ja iskareineen, niin edessä kuin takanakin, ja varaosia ei siihen saa. Kun kerran eteen pitää uusia, niin samalla menee nyt takapääkin uusiksi. Ei tule autosta eriparia etu- ja takapään kesken.
Siitähän on ihan korjaamon lausuntokin sulla.
Oppiipahan seuraavan kerran peruuttelemaan tarkemmin. Oppirahat ne on itse kunkin maksettava.
Sanot, että alustasarja on yhtenäinen paketti jousineen ja iskareineen, niin edessä kuin takanakin, ja varaosia ei siihen saa. Kun kerran eteen pitää uusia, niin samalla menee nyt takapääkin uusiksi. Ei tule autosta eriparia etu- ja takapään kesken.
Siitähän on ihan korjaamon lausuntokin sulla.
Oppiipahan seuraavan kerran peruuttelemaan tarkemmin. Oppirahat ne on itse kunkin maksettava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
^ Tarpeeksi kun tekee laskua, niin törmäilijä pistää sen vakuutuksen piikkiin ja ainakaan ennen vakuutus ei korvannut kulutusosia täydestä arvostaan.
Re: Kevyt kolari eturenkaaseen -> aurauskulma ja ESP keturallaan
Ei kyllä pitäisi olla ongelmaa saada konia varaosana, jos kerran madallettu niin lienee sportkit kyseessä, siinä ei iskarit ole muuttuneet mihinkään, uuden ja vanhan sarjan ainoa ero on jousissa (eikä todellisuudessa niissäkään, ovat samat kuin ennenkin mutta nykyään niitä H&R jousia ei enää myydä Konin nimellä)
M02 9-5 etuiskaria ei näemmä ole maahantuojalla hyllyssä, tehdastilaustavaraa..
Ovh 295€
Jos haluaa ettei tule eroa niin eipä siinä muuta tarvitse kuin lähettää sen toisen etuiskarin huollettavaksi.
M02 9-5 etuiskaria ei näemmä ole maahantuojalla hyllyssä, tehdastilaustavaraa..
Ovh 295€
Jos haluaa ettei tule eroa niin eipä siinä muuta tarvitse kuin lähettää sen toisen etuiskarin huollettavaksi.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.