2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Mortimeri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2014 16:58

2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja Mortimeri »

Moi kaikille! Olen jo pitkään seurannut klubin viestiketjuja ja saanut niistä monia HYVIÄ vinkkejä, mutta tähän vaivaan en ole löytänyt sopivaa neuvoa.

Taustatietoa:
Eli kyseessä 2007 mallinen "facelift 2" Saab 9-5 sedan 2.0t (150 hv) automaattivaihteisena.

Ostin auton jonkin aikaa sitten aiemman omistajan leskeltä ja se on seissyt lähes 2 vuotta maapohjaisessa autokatoksessa pesänselvityksen riitojen vuoksi.

Auton akku oli tyhjä ja sökö, jarrulevyt pilalle ruostuneet jne, mutta auto on "vain" 110 tkm ajettu. Uuden akun ja tankin täyteen tankkaamisen myötä auto käynnistyi ja alkoi lähes heti vuotaa öljyä kampiakselin molemmista päätystefoista. Alkukalinoiden jälkeen moottori kävi kohtuullisesti tyhjäkäyntiä, joten sitä pystyi ajamaan muutaman km:n siirtoajon verran, vaikka lähes jarruton olikin. Moottori melusi yli 2000 rpm, joten hiljaa körötellen liikuttiin. Automaatti vaihtoi kuitenkin hienosti.

Ahkeran pesun, jarrulevyjen ja -palojen sekä öljynvaihdon (+ suodatin) ja polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen tein ensimmäisen oikean koeajon ja n 2 km ajon jälkeen auto sammui n. 3000 rpm käyntinopeudesta ja käynnistyi vain vaivoin. Nilkuttaen kotiin ja muutama desi uutta öljyä koneeseen vajauksen täyttämiseksi.

Kone käy nätisti tyhjäkäyntiä n 860-880 rpm, mutta heti kierroksilla muuttuu äänekkääksi (kalkattaa) ja yli 4000 rpm sammuu heti. Bensa uutta, polttoainesuodatin vaihdettu, puristukset mitattu ja OK. Tulpat mustat, mutta ei muuten pahan näköiset. Ei vikakoodeja. Jäähdyttäjänneste puhtaan punaista, vesipumppu ei äännä, lataa ok, moniurahihna äänetön jne. Turbo on ainakin päältä öljytön ja siisti, toiminnasta ei tietoa, mutta eikö se herjaisi silloin vikakoodilla? Testerin mukaan myös ilmamassamittari toimii ja lämpötilat yms. muuttuvat loogisesti kierrosten myötä.

Ehdotuksia, mitä kokeilen seuraavaksi? Voiko ruiskutussuuttimet olla tukossa? Bensapumppu rikki? Voivatko aiheuttaa moottorin kolinaa?

Vai nostanko koneen pois (Kun pitää ilmeisesti muutenkin irroittaa stefan vaihdon takia?) ja pistän vaihtokoneen tilalle?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko kalkatus kolmella käyntiä, kenties sytytyskasettivika?

Bensanpaineen mittaus moottoria ajon aikana kuormittaessa kertoisi bensapumpun tilanteesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja torque »

Ilmastointi & kompressori toimii normaalisti? Kompressori ei jämähtänyt (osittain)kiinni?
Miltä näyttää SID keskikulutus? Tosin ei taida liittyä sammumiseen.

Tuohon aiempaan n 4km ajoon ja muutama desi öljykatoa, oisko vuoto sen verta paha
että paineet ei riitä ylemmillä kierroksilla? Käyttäytyykö öp valo normaalisti?
Ei taida sekään liittyä sammumiseen. Toinen DI kasetti ehkä kuitenkin kokeiluun ensiksi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Mortimeri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2014 16:58

Re: 2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja Mortimeri »

Kiitos vinkeistä! Kokeilen tuon sytytyskasetin vaihdon ensi viikonloppuna! Sattuu onneksi olemaan uusi paketissa autotallin hyllyllä! Aiemmin tosin on aina syttynyt moottorimerkkivalo ja vikakoodeja on kertynyt kasetin rikkoutuessa, mutta eipä tuo kokeilu ole kuin parin minuutin homma. Tuo selittäisi kyllä mustat tulpat, mutta että kaikki yhtä mustia?

Ilmastoinnin kompressorikin meni (vähän takerrellen) käyntiin, kun kokeilin kylmätehoa viime viikonloppuna lämpimänä päivänä, joten en usko senkään olevan syynä, mutta voin toki irroittaa moniurahihnan ja kokeilla jos kone käy äänettömämmin!
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kun vaihdat DI kasetin, vaihda samalla tulpat: NGK BCPR 7-ES11. Voi olla kai lämpöarvo 6, jos ajat bensalla. Viisaammat korjaa jos meni mistiin.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 2.0t tyhjäkäynti OK, kierroksilla metelöi ja yli 4000 sammuu

Viesti Kirjoittaja nugge »

Enemmänki lämpöarvo 6 jos ajaa viinalla koska ngkn tulpissa pienempi arvo on lämpimämpi tulppa. BCPR7ES-11 on kyllä hyvä kaikkille alle 300hv olkoon sit bensa tai viina. Mutta joo tosiaan aina kasettia vaihtaes uudet tulpat. Huonot/väärät tulpat -> kasetti hajalle.

Toi että kalkattaa niin voi hyvinki olla laakerivika. (runkolinja)

Pitää nyt täs huomioida se että auto seissy periaattes ulkona ja koneeseen on kertyny sen aikana ties kuinka paljon kosteutta ja öljykanavat taatusti valuneet tyhjiksi. Sitten kun vessa heitettiin käyntiin ilman että pyöritettiin öljypaineita niin nirsk narsk ja laakerit tykkäs hyvää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin