Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

joo elikkäs tällähetkellä omistan elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen :saab: . ja olen kuullut semmosta että kun automaatilla pysähdytään esim. liikennevaloihin ni vaihde olisi syytä vaihtaa asentoon "N". että jos autoa pidetään paikallaan jarrun avulla ja vaihde on päällä "D" ni vaihteisto jurraa paikallaan ja öljyt menee piloille. onko tässä huhussa perää? vai onko tuo vaihteiden krunkkailu turhaa??? auttakee pöhköä :roll:
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

mkaisla kirjoitti:joo elikkäs tällähetkellä omistan elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen :saab: . ja olen kuullut semmosta että kun automaatilla pysähdytään esim. liikennevaloihin ni vaihde olisi syytä vaihtaa asentoon "N". että jos autoa pidetään paikallaan jarrun avulla ja vaihde on päällä "D" ni vaihteisto jurraa paikallaan ja öljyt menee piloille. onko tässä huhussa perää? vai onko tuo vaihteiden krunkkailu turhaa??? auttakee pöhköä :roll:
Täysin turhaa. Valoissa pidät koko ajan vaihteen D:llä ja auto pidetään jarrulla paikallaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä kun on kaksi automaattivaihteista Saabia, on N asentoa tullut tarjottua silloin, jos joutuu normaalia liikennevalopysähdystä selvästi pidempään seisomaan paikallaan odottamassa liikkeellelähtöä. Polttoainetta kuluu enemmän D:llä odotellessa ja loota käytännössä muuttaa sen tehon lämmöksi. Tuskin mitään radikaalia eroa, mutta ainakin teoriassa näin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Mulla oli kaveri kyydissä tuossa omassa automaatti kulkineessa ja kävi sitten minua kouluttamaan automaattilaatikon käytössä: Aina kun auto seisoo vähänkin pitempään niin laatikko vapaalle ja pysäkointi niin että vapaalle-käsijarru-jarrupoljin ylös-ja sitten vasta P:lle, ei kuulemma jää nojaamaan laatikon varaan etenkin jos on kalteva paikka.
Tämän kaverin automaatti opit on jenkki autoista Australian lämmöstä, tosin näkyy ajavan samalla tavalla VW-automaatilla.
Jäi kysymättä mitä hyötöä tuosta vapaalle laittamisesta on.
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Jeps! elikkäs toiset immeisistä on sitämieltä että vaihteen voi pitää asennossa "D". ja jotkin sitämieltä että pitäisi vaihtaa asentoon "N". hmm... noh. haluisin saada asiaan jonkin vaihteisto gurun mielipiteen mikäli joukostamme sellainen henkilö löytyy? Kiitos ja Kumarrus :)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja sairas »

18.5 vuotta ajellu automaattisaabeilla, aina D asennossa liikennevaloissa ym paikoillaan oloissa, ei mitään ongelmia. Tonnarissa oli myytäessä mittarissa 440000 km, laatikko alkuperäisessä kunnossa.
Öljyt vaihdettu 40000 km välein.
Saapilla 1987.........
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kyllä se laatikko on siten suunniteltu että pidetään D:llä. Eihän se mikään automaatti muutoin olisi.

Samoin siellä on lukko jota vastaan se jää kun laitat P:lle. Varmuuden vuoksi voi toki liattaa käsijarrunkin mutta ei sitä tartte vapaalle laittaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mäkeen pysäköidessä ihan syytä laittaa käsijarru P:n lisäksi. Niin ja P:lle kytkiessä auton pitää olla täysin pysähtyneenä, muuten voipi tehdä lootalle kipeetä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Hyvä! Kiitoksia kaikille vastauksista. :)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Mäkeen pysäköidessä tehdään näin: Käsijarru päälle, vaihde N:lle ja jalkajarru pois. Jalkajarru takas pohjaan ja vaihde P:lle. Näin auto jää varmasti käsijarrun varaan.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Turha sitä p-asennon varaan jättämistä on pelätä.
Hyvin on toiminut ja toimii edelleenkin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun nyt Coltti tähän vastasi, niin komppaan P-asennossa tosiaan mekaanisesti lukitaan voimansiirto. Vauhdista p:lle on se juttu mitä ei saa ikinä tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos on parkissa kovin jyrkässä mäessä P:n varassa ilman käsijarrua, voi olla tiukassa saada siirrettyä vaihteenvalitsin P:ltä pois lähtiessä. Valitsinvaijeri on tietenkin mitoitettu kestämään jonkin verran tällaisiakin tilanteita, mutta ei se käsijarrun käyttäminen ihan hukkaan mäkipysäköinnissä mene. Tonnareista on joskus vaijerin päästä se kuulanivel katkennut vaihteiston kyljestä, ei kai mahdotonta femmassakaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse en käytä juuri koskaan käsijarrua. Olis tietysti hyvä välillä käyttää ettei mene paikat jumiin ja siten tule katsastuksessa ongelmia toimivuuden kanssa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja HEV »

jus kirjoitti:Jos on parkissa kovin jyrkässä mäessä P:n varassa ilman käsijarrua, voi olla tiukassa saada siirrettyä vaihteenvalitsin P:ltä pois lähtiessä. .
Kerran on minulle käynyt femmalla näin eikä mäki ollut edes jyrkkä. Takaa piti pariin mieheen työntämällä keventää ennenkuin tuli P:stä pois. Tosin saattoi olla kulumattomuudesta johtuvaa jäykkyyttäkin - tuolla femmalla oli ajettu silloin alle 200km.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin