joo elikkäs tällähetkellä omistan elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen . ja olen kuullut semmosta että kun automaatilla pysähdytään esim. liikennevaloihin ni vaihde olisi syytä vaihtaa asentoon "N". että jos autoa pidetään paikallaan jarrun avulla ja vaihde on päällä "D" ni vaihteisto jurraa paikallaan ja öljyt menee piloille. onko tässä huhussa perää? vai onko tuo vaihteiden krunkkailu turhaa??? auttakee pöhköä
mkaisla kirjoitti:joo elikkäs tällähetkellä omistan elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen . ja olen kuullut semmosta että kun automaatilla pysähdytään esim. liikennevaloihin ni vaihde olisi syytä vaihtaa asentoon "N". että jos autoa pidetään paikallaan jarrun avulla ja vaihde on päällä "D" ni vaihteisto jurraa paikallaan ja öljyt menee piloille. onko tässä huhussa perää? vai onko tuo vaihteiden krunkkailu turhaa??? auttakee pöhköä
Täysin turhaa. Valoissa pidät koko ajan vaihteen D:llä ja auto pidetään jarrulla paikallaan.
Meillä kun on kaksi automaattivaihteista Saabia, on N asentoa tullut tarjottua silloin, jos joutuu normaalia liikennevalopysähdystä selvästi pidempään seisomaan paikallaan odottamassa liikkeellelähtöä. Polttoainetta kuluu enemmän D:llä odotellessa ja loota käytännössä muuttaa sen tehon lämmöksi. Tuskin mitään radikaalia eroa, mutta ainakin teoriassa näin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla oli kaveri kyydissä tuossa omassa automaatti kulkineessa ja kävi sitten minua kouluttamaan automaattilaatikon käytössä: Aina kun auto seisoo vähänkin pitempään niin laatikko vapaalle ja pysäkointi niin että vapaalle-käsijarru-jarrupoljin ylös-ja sitten vasta P:lle, ei kuulemma jää nojaamaan laatikon varaan etenkin jos on kalteva paikka.
Tämän kaverin automaatti opit on jenkki autoista Australian lämmöstä, tosin näkyy ajavan samalla tavalla VW-automaatilla.
Jäi kysymättä mitä hyötöä tuosta vapaalle laittamisesta on.
Jeps! elikkäs toiset immeisistä on sitämieltä että vaihteen voi pitää asennossa "D". ja jotkin sitämieltä että pitäisi vaihtaa asentoon "N". hmm... noh. haluisin saada asiaan jonkin vaihteisto gurun mielipiteen mikäli joukostamme sellainen henkilö löytyy? Kiitos ja Kumarrus
18.5 vuotta ajellu automaattisaabeilla, aina D asennossa liikennevaloissa ym paikoillaan oloissa, ei mitään ongelmia. Tonnarissa oli myytäessä mittarissa 440000 km, laatikko alkuperäisessä kunnossa.
Öljyt vaihdettu 40000 km välein.
Mäkeen pysäköidessä ihan syytä laittaa käsijarru P:n lisäksi. Niin ja P:lle kytkiessä auton pitää olla täysin pysähtyneenä, muuten voipi tehdä lootalle kipeetä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mäkeen pysäköidessä tehdään näin: Käsijarru päälle, vaihde N:lle ja jalkajarru pois. Jalkajarru takas pohjaan ja vaihde P:lle. Näin auto jää varmasti käsijarrun varaan.
Kun nyt Coltti tähän vastasi, niin komppaan P-asennossa tosiaan mekaanisesti lukitaan voimansiirto. Vauhdista p:lle on se juttu mitä ei saa ikinä tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos on parkissa kovin jyrkässä mäessä P:n varassa ilman käsijarrua, voi olla tiukassa saada siirrettyä vaihteenvalitsin P:ltä pois lähtiessä. Valitsinvaijeri on tietenkin mitoitettu kestämään jonkin verran tällaisiakin tilanteita, mutta ei se käsijarrun käyttäminen ihan hukkaan mäkipysäköinnissä mene. Tonnareista on joskus vaijerin päästä se kuulanivel katkennut vaihteiston kyljestä, ei kai mahdotonta femmassakaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse en käytä juuri koskaan käsijarrua. Olis tietysti hyvä välillä käyttää ettei mene paikat jumiin ja siten tule katsastuksessa ongelmia toimivuuden kanssa.
jus kirjoitti:Jos on parkissa kovin jyrkässä mäessä P:n varassa ilman käsijarrua, voi olla tiukassa saada siirrettyä vaihteenvalitsin P:ltä pois lähtiessä. .
Kerran on minulle käynyt femmalla näin eikä mäki ollut edes jyrkkä. Takaa piti pariin mieheen työntämällä keventää ennenkuin tuli P:stä pois. Tosin saattoi olla kulumattomuudesta johtuvaa jäykkyyttäkin - tuolla femmalla oli ajettu silloin alle 200km.