9-5 viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1962
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Termos » To Syys 26, 2019 00:09

Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 14:33
Siis mikähän on pirssini vakiona ollut ahtopaine? Kun täysin sama ahdin kuin tässä B235L:ssä kuin AEROn B235R, eli pitäneekö paikkansa että ahdin sama, softalla vain tämä 2.3T kesytetty? Mutta silti, paljonko vakio ahdot:

vuosimallien 9-5 2006:
2.3T 220hv
AERO 260hv
2.3T on softalla kesytetty, mutta ei kuitenkaan raudaltaan ihan Aeroa vastaava. Aerossa on Nimonic -täytetyt pakoventtiilit lämmönjakauman parantamiseksi.

2006 => Aeroissa on erona vanhempiin 250 heppaisiin Aeroihin verrattuna suurempi imuputki, ns. King Kobra. Sen johdosta ahtimen imupuolen kaulaa on lyhennetty, että paketti mahtuisi paikoilleen. Ahdin on kuitenkin tyypiltään sama Mitsubishi TD04HL-15T.

Muistaakseni Aeron ahtopaine vakiona on abaut 0,8 bar.

Tuolla ahtimella ei paljon päälle 300 hepan päästä, silloinkin on rauta jo äärirajoilla. Tarvii tuohonkin lukemaan etanolilla suuremmat suuttimet, 3" downpipen, mieluusti saman kokoisen catbackin, tehopumpun ja tietty just eikä melkein muutoksiin räätälöidyn softan. Sitten mennäänkin riskillä, vian sattuessa, esmes väärin mitatulla ilmamassalla, Trionic ei pysty välttämättä kompensoimaan tilannetta ja mäntäpistiäinen iskee :roll:

Trionic tunnistaa nakutukset sytkäkasetin ionisaatiomittauksen perusteella, eli aiemmin ehdottamasi suurtehopuolat eivät auta tehonnälkään. Silloin pitää vaihtaa koko moottorinohjaus johonkin "parempaan" :lol:
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Juho80 » To Syys 26, 2019 10:22

Termos kirjoitti:
To Syys 26, 2019 00:09
2.3T on softalla kesytetty, mutta ei kuitenkaan raudaltaan ihan Aeroa vastaava. Aerossa on Nimonic -täytetyt pakoventtiilit lämmönjakauman parantamiseksi.
EPC:n mukaan Nimonic-venat löytyy femmasta 1998-2010 B235R, 2004-2007 B235L, 2008-2010 B235E biopower sekä 9-3:sta B205L ja R sekä B235R.
Ilmeisesti Ahdin on ollut B235L:ssä pitkäkaulainen mitsu ja normaali imuputki, ei king-cobra.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9377
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Syys 26, 2019 16:06

Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 22:35

Mielestäni aika riskiä ruveta kokeilemaan orkkis mäntien rajoja,vielä kun ei uusista männistä ole kyse vaan siellä jo paljon työtä tehneistä. Tuo mainitsemasi T5 mäntä/kankki setti on hyvä budjetti ratkaisu. Onhan noi T5 männät ja kanget raskaampia vrt T7 ni jo sillä kulutus kasvaa.

Voihan se olla että omaan nilkaan kopsahtaa tää mäntä keskustelu,kun mulla on vakio männät tontussa.
Niin, no tässä on riskillä aika monikin ajanut menestyksekkäästi, mutta luulenpa ettei kaikkia tehoja mitata ulos koneesta pitkiä aikoja. Voi olla, että lentokenttävetoja ja maksiminopeuksiin asti ajettuna vaurioita tulisi. Eli kevyt käyttö pelastaa aika pitkälti nämä stage1-3 laitteet.

Mitä tulee moottorin varustamiseen paremmilla männillä, olen lukenut rivien välistä useammankin harrastajan kirjoituksista, että paikkaa moottorin/auton rakentamiseen ei usein ole. Toinen seikka mikä selvästi on havaittavissa, virimoottorin rakentaminen maksaa. Itelläkin on ihan vakio oikaistu kansi ja uudet venttiilit tuolla odottamassa venttiilinjousia, enkä ole vielä saanut aikaiseksi tilata siihen parempia vietereitä. Olisihan se makeata laittaa kone valmiiksi pukissa vielä kun autot liikkuu. Näinkin olen 99turboon joskus tehnytkin ja ihan tuli uudet turbon ylikokomännät siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1962
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Termos » Ma Syys 30, 2019 23:06

Juho80 kirjoitti:
To Syys 26, 2019 10:22
EPC:n mukaan Nimonic-venat löytyy femmasta 1998-2010 B235R, 2004-2007 B235L, 2008-2010 B235E biopower sekä 9-3:sta B205L ja R sekä B235R.
Ilmeisesti Ahdin on ollut B235L:ssä pitkäkaulainen mitsu ja normaali imuputki, ei king-cobra.
Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.

Mutta ihan uuttakin noista pakoventtiileistä tuli opittua, kun tietoa etsiskelin (boldasin oleellisen):
jcarlson kirjoitti:
Ti Maalis 01, 2016 15:11
B235R on alusta asti Nimonic-pakoventtiilit, alkupään matalapaineissa tavalliset stelliittipinnoitteiset, joita ei kannata mihinkään virikoneeseen laittaa. Kokoeroa ei ole, pakovenan lautasessa oli muistaakseni hieman erinäköinen kolo josta erottaa nopeasti kumpi vena.
Saattoi olla myös MY02 milloin tuli kaikkiin Nimonic-venat, EPC:stä tuon voi varmistaa.
Lyhytkaulainen Mitsu ja King-cobra löytyy ainoastaan 2006 => aidoista Aeroista, joissa on se 191 kW (260 hv). Loppupään OG-Aerot oli niitä varustepaketteja tuhnulla koneella :roll:

Offtopic: Ei nuo WIS ja EPC aina kerro absoluuttista totuutta mallisarjasta, alkuperäiskuntoisesta autoyksilöstä puhumattakaan.

Meidän 2006 viiruAerosta jäi bensatankin luukku lukkoon. Etsin kontista sitä vaijeria, jolla luukun saa avattua mekaanisesti, eipä löytynyt.
WIS kyllä kertoi, että moinen vaijeri on ko. vuosimallissa, samoin kuin uudemmissa. Sedan kyseessä ja sen tietoja selasin.

Erinäisiä Saabbifoorumeita lukiessa paljastui, että ei tuota vaijeria ole 2006 ja sitä uudemmissa sedan -femmoissa. Ei jenkkilässä eikä euroopan malleissakaan :mrgreen:
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4132
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ti Loka 01, 2019 18:53

Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 22:35
... suurteho puola,...
Taitaapa olla niin, että nk. "suurehopuolat" kalpenevat Saabin DI-kasetin rinnalla... :mrgreen:
Termos kirjoitti:Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.
Kyllä B235R-moottorina taisi tulla markkinoille ainakin vuotta aiemmin, nimittäin OG9-3 Viggeniin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Juho80 » Ti Loka 01, 2019 20:00

Termos kirjoitti:
Ma Syys 30, 2019 23:06
Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.
Taidettu vaan tarkoittaa, että alusta loppuun on og9-5:ssä B235R-moottorilla. Ei tuohon paljon tulkinnanvaraa jää.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » To Loka 03, 2019 02:09

Olevinaan tilasin DP:n ja cat-backin yhdestä paikasta parisen viikkoa sitten, kattelin sitten tilaushistoriaani sieltä eikä siellä näkynyt mitään eikä meileihinkään ole tullut mitään tilausvahvistusta, minne lie bittiavaruuteen tilaukseni hävinnyt.

Äsken sitten tilasin ja maksoin pelkän 3" DP:n tuolta PartsforSaabs:lta, UK:sta siis kiireellä kun vielä ovat EU:ssa eli tulee ilman tulleja/Suomi ALV lisää.
Edullinenkin vielä, ~424€ posteineen.

Tänään tuli TurboSmartin Compact Dual-Port 25mm 4on1 BOV, merkkikohtainen tälle femmalle.

Dual-port on markkinoiden monikäyttöisimpiä dumppeja, sillä siinä on neljä dumppia yhdessä paketissa.

Voit itse valita käytätkö sitä ulospäästävänä, kierrättävänä vai molempina yht'aikaa. Joissain autoissa ulospäästävän dumpin käyttö voi sotkea seoksia vaihtotilanteessa turhan rikkaalle, mutta vähän suhinaa ja melskettä tekisi kuitenkin mieli. Dual port hoitaa molemmat hommat, kuskin fiilis-kertoimen sekä kierrättää samaan aikaan osan ilmasta kiertoon, pitäen auton moottorinohjauksen tyytyväisenä.

Pakari kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 18:53
Taitaapa olla niin, että nk. "suurehopuolat" kalpenevat Saabin DI-kasetin rinnalla... :mrgreen:
Aivan, oppia kaikki tyynni kuten allekirjoittanut. 8)
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4132
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari » To Loka 03, 2019 08:02

Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen joka kokeilee Trionic 7:n kanssa dumppia. Päädyt myöhemmin palauttamaan alkuperäisen bypass venttiilin tilalle, koska vähäkin ulospäästävä malli sotkee Trionicin ja eteenkin BioPower ohjelmiston. On pienemmän riesan tie, kun pidät vain sen alkuperäisen bosch:in by-pass venttiilin siellä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » La Loka 05, 2019 19:10

Mielestäni hyvin on toiminut tämän pari päivää.

Ohjeen mukaisesti aloitin dumpin säätämisen, piti aikalailla laittaa välilevyjä säädellessä, 4kpl 6:sta on nyt sisällä että sai säädettyä ettei koneen kierrokset droppaa 3-400rpm, tai jopa sammu kun paikallaan ryntäyttää konetta ja suhisee (hssssss) ja sitten laskeutuu tyhjäkäynnille.

Hieman putoaa vielä kiekot jonnekkin 6-700 paikkeille, joskus, ei aina vaan välillä putoaa suoraan tyhjäkäynti kierroksille.

Ajaessahan ei mitään vaikutusta kun laitetaan jo isompaa pykälää silmään, pitää vielä joku päivä säädellä lisää, laittaa viides välilevy sinne ja lisää säätämistä.

Voishan sitä kokeilla ja tilata suoraan jo jäykemmän jousen kun tuohon dumppiin niitä on saatavilla.

3" Downpipe on jo eilen lähetetty, nopeata toimintaa by PartsforSaabs.Com. Pitää kysyä heiltä onko tuossa 100CPI (=Race) vai 200CPI (=Sport) katalysaattori vai onko jollain täällä faktatietoa ko. DP:stä, itse kun sanovat vain että mallia Performance.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4132
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari » Su Loka 06, 2019 09:22

Onko tuo mielestäsi hyvin toimivan määritelmä? Menee mm. öljynpaineet aika alas noinkin suurella tyhjäkäynnin droppauksella, lisäksi polttoainetta pääsee voiteluöljyn sekaan kun seos on liian rikkaalla...

Ihan mielenkiinnosta, millä perustelet dumpin tarvetta ja suhinaa? Kulkeeko se esimerkiksi yhtään kovempaa kuin toimivalla bypassillä?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9377
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Loka 06, 2019 11:23

Eiks joku sanonut viritystä onnistuneeksi, jos tehot laskee vain 10%? Rinnastettavissa kyllä viriin, joka pilaa auton.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3122
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Kupari » Su Loka 06, 2019 14:57

Ei pidä masentaa, antaa kokeilla vaan. Koneet ja rempat nykyään niin halpoja vaikka parit pistiäisetkin kävisi ja äänet nykypäivänä on tärkeät :wink:
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hdjanne » Ke Loka 09, 2019 11:53

Moro
Hiikeri kirjoitti:
La Loka 05, 2019 19:10

Ajaessahan ei mitään vaikutusta kun laitetaan jo isompaa pykälää silmään, pitää vielä joku päivä säädellä lisää, laittaa viides välilevy sinne ja lisää säätämistä.

Voishan sitä kokeilla ja tilata suoraan jo jäykemmän jousen kun tuohon dumppiin niitä on saatavilla.
Taikka sitten uskot noita aiempia herroja ja kommentteja ja laitat alkup Boschin takaisin.
Jos tämä ratkaisu nyt aivan järjettömästi sattuu sieluun, niin laita nyt ainakin tämä uusi upea multikäyttöinen bypass kokonaan takaisin kierrättävään asentoon.
Toki tällä tavalla pihinät ja puhinat loppuu, mutta toisaalta onhan lähtökohtaisesti autolla mukavampi ajella kun on kone ehjänä. :wink:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
9-3 SS Aero MY03 Eko
9-3 1.9 TTid SC MY08

Vastaa Viestiin