9-5 viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jone2.3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 11:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja jone2.3t » Pe Touko 23, 2014 19:34

nimismies kirjoitti:Ahaa, oliskohan sitten niin että kyseessä onkin iso T. Kontissa ei ole merkkejä kiinni, niin en kiinnittänyt huomiota sen kummemmin asiaan. Pitää vielä katsoa rekisteriotetta joku kerta, kun käyn kylässä :)

Iso T tuli -04
#4531
9-5 wagon 2.0T hirsch -03

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9447
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Touko 23, 2014 22:28

Omassa isossa T:ssä automaattivaihteisto toimii aeron tehoilla johdonmukaisemmin verrattuna vakioon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja haja » La Touko 24, 2014 11:40

Jatkokysymys - ruokahalu kasvaa syödessä. Missä kannattaa viedä auto näytille jos on vaihdettu näkyviä osia - esim. isompi ahdin, pakosarja jne.

Jotkin katsastusasemat ovat tulleet näiden suhteen herkemmiksi vuosien varrella ... ja jokavuotiseen osienvaihtorumbaan pelkän katsastuksen takia ei viitsisi ryhtyä. YV vastauskin käy, on pikkuisen herkkä aihe julkiseksi ...

Saab9-5_2002
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 18:57

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Saab9-5_2002 » Ma Elo 25, 2014 19:08

Moro

Saakos 2,0t vm 2002 pelekällä ohjelmoinnilla enemmän tehoa kun sen 110kw. Jos saa niin onkos täs Tampereen seudulla mikä paikka mihinä ohojelmoittaa?

T: Pasi

Avatar
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1520
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja suapas » Ma Elo 25, 2014 19:18

Saa ja ohjelmoija löytyy, ko kyselet vesa67 lta 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A ja M
# 2333

Avatar
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 » Su Huhti 10, 2016 14:26

Syksyllä garret vaihtui mitsuun omalla imukobralla. Talven ajelin vanhalla jcarlsonin e85 ohjelmalla, mutta immu vaihtui uuteen :) Herääminen aikas verkkaista, mutta muuten pelasi ihan OK.

G-mies tuli eilen tontille ryynilaatikon kanssa ja imi Ecusta vanhat pihalle. Puhalsi paremmin järjestellyt tilalle :mrgreen: Aamulla ajoin koneen lämpimäksi ja ecu vaihtoon. Kyllähän sen eron huomaa, ei tartte rekkavauhdista enää nelosta tarjota 8O ja muutenkin vetää tasaisesti 2k asti. Kurnutusta vaan kuuluu koneesta :lol: Kieltämättä kaasua painaessa vähän hymyilyttää :D tuo 50Nm ero :D On aeron kytkin niin ei vielä ala luistaan 8) Tuohonkin tietysti taas tottuu, niin muut autot ei enää kulje mihinkään :mrgreen:
Loppukiekaisu vielä puuttuu, eli 4500rpm jälkeen meno tasaantuu. Saiskos bensapumpulla ja isommilla suuttimilla tuohon loppuun happy endin, vai tuleeko vain pakopaine generaattori vakio downpipella.
240hp/260hp ja 420Nm aika lähellä nyt. Kiitokset vielä Matille :D
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 jk. Seisoo pihassa konehuone tyhjänä☹️

Avatar
Reksu
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Reksu » Su Huhti 10, 2016 16:42

Downpipen ja isompien suuttimien kanssa noin 290hp ja 450nm
SAAB 9-5 2.3 -00 E85
#7815

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Markkanenn » Ma Huhti 11, 2016 11:49

Reksu kirjoitti:Downpipen ja isompien suuttimien kanssa noin 290hp ja 450nm
2.3 koneesta 300hv ja 480nm e85:lla :mrgreen:

Jzo
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Jzo » Ma Huhti 11, 2016 12:58

Hyvä budjettiviritys on pistää järeämpi pumppu esim. DW200 + painesäädin 4 Bar ja uusi softa boksiin.
Kulut jää alle 300 €:n jos kykenee itse vaihtamaan osat. Tämän jälkeen löyly piisaa rajoittajalle asti ( 265-275 Hp / 400-440 nm luokassa) re85 :lla ohjelmasta ja raudan toiminnasta riippuen. (Vakio 2,5 " putkistolla siis ja Mitsun td04- 15 t:llä).
Ero perus Stage 1:seen on vedon osalta kuitenkin kun yöllä ja päivällä +2500 rpm ylöspäin.

Jos puolestaan uusii suuttimet, koko pakoputkiston 3":ksi ja mahdollisesti jopa imusarjan -98-00 alkupään malleissa, niin kulut on helposti luokkaa 1-1500 € vaikka itse vaihtelisi osat.

Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mulpery » Pe Touko 18, 2018 10:33

Morjes,

9-5 2.3t -02 vakio koneeseen maptunelta uusi mitsun turbo, imuputki, öljypohjan puhdistus, ohjelmointi, uudet vesi-ja öljybanjot. Hinta 2000e.

Saako tälläistä vielä mistään halvemmalla?
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Su Syys 15, 2019 12:48

Mitäs suosittelette näin aloittelevalle Saabistille seuraavaksi. Tavoitteena kammelta 300+hp.

Alla siis 2006 9-5 2.3T (220hp) koneelleni on tehty RE85 konversio "Nappe" (+Bosch EV14 670cc suuttimet) 4.5 vuotta/91000 km sitten ja softalla otettu loput, kuulemma penkitetty tuolla wiinalla 290hv/450Nm? Mahdollista edes? Manuaali aski kyseessä.

Putkisto on täysin vakio (2.25"?) eikä muistakaan muutoksista ole tietoa.

Pelkällä 3" downpipella pitäisi siis lähteä 300+hv, jos aiempi tehonmittaus pitäisi paikkaansa?

Suositteletteko? Ainakin takapönttö on aika hapan, Polttoaine pumpusta kun ei ole tietoa niin olisiko sekin jo vaihdettu vai onko vakio pumpulla edes mahdollisista päästä tuohon mutuiltuun 290/450 tehoihin kun käytössä RE85. 98:lla penkitetty kuulemma ~260/420.

50tkm sitten on laitettu AERO:n kytkinpaketti, sylinteri + ölpät vaihdettu askiin.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4252
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Syys 15, 2019 19:33

On vähän ehkä penkki antanut lisähevosia jos silloin on vakiodp:llä ajettu, mutta ei se ero juuri 10 heppaa isompi ole. Lisäksi kokonaisuus on voinut muuttua tai kulahtaa tuon lähes 100tkm ajon aikana.
300hp ylittyy varmemmin jos ahdin olisi pikkasen suurempi. Seuraavaksi tulee mäntien kestokyky vastaan ja tässäkin riippuu millaisella käytöllä ne vanhat on tähän saakka olleet.
Nuo suuttimet riittää ja ehjä vakiopumppukin riittä 300hp mutta jos silläkin on 100tkm ajettu eikä varmaa tieto mikä niin pykälää suurempi ei ole pahitteeksi.

Näihin samoihin kysymyksiin on muuten vastattu vuosien aikana toistuvasti ja kiitos foorumin ne tarinat edelleen löytyy kun hieman hakee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti » Su Syys 15, 2019 19:43

Hiikeri kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 12:48
Mitäs suosittelette näin aloittelevalle Saabistille seuraavaksi. Tavoitteena kammelta 300+hp.

Alla siis 2006 9-5 2.3T (220hp) koneelleni on tehty RE85 konversio "Nappe" (+Bosch EV14 670cc suuttimet) 4.5 vuotta/91000 km sitten ja softalla otettu loput, kuulemma penkitetty tuolla wiinalla 290hv/450Nm? Mahdollista edes? Manuaali aski kyseessä.

Putkisto on täysin vakio (2.25"?) eikä muistakaan muutoksista ole tietoa.

Pelkällä 3" downpipella pitäisi siis lähteä 300+hv, jos aiempi tehonmittaus pitäisi paikkaansa?

Suositteletteko? Ainakin takapönttö on aika hapan, Polttoaine pumpusta kun ei ole tietoa niin olisiko sekin jo vaihdettu vai onko vakio pumpulla edes mahdollisista päästä tuohon mutuiltuun 290/450 tehoihin kun käytössä RE85. 98:lla penkitetty kuulemma ~260/420.

50tkm sitten on laitettu AERO:n kytkinpaketti, sylinteri + ölpät vaihdettu askiin.
Vaihda 3"downpipe ja 3"koko putkisto,tippuu pakopaineet ja sen myötä lämmöt (vaikka ajelet viinalla) Ei kannata emepiä repiä,ennenkuin vaihdat kellariin rojut.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Ti Syys 17, 2019 18:49

vesa67 kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 19:33
On vähän ehkä penkki antanut lisähevosia jos silloin on vakiodp:llä ajettu, mutta ei se ero juuri 10 heppaa isompi ole. Lisäksi kokonaisuus on voinut muuttua tai kulahtaa tuon lähes 100tkm ajon aikana.
Niinhän se on, eri penkitkin kun antavat hieman eri tuloksia. Ja on varmaan jo heposia laitumille mennyt.

Enempää ei ole tarkoitus sitten tuosta ottaa että kestää jotenkin noi vakio männätkin sekä ahtimen vaihtoihin en rupea jos ei paikallaan oleva joskus hajoa.
Toi DP:n vaihto ollut ainoastaan mielessä kun tuntuu tuovan lisää vääntöä keskialueellekkin, ja tulossa oleva takapöntön vaihto paremmin virtaavaan kun takapönttö jo jonkun verran pehmennyt.

On luettu forumilta jo 3" DP ja muitakin aiheita asian tiimoilta eli haku ollut käytössä.

3" Putkistoa en tule laittamaan kun pitäisi olla varmaan 3:lla vaimentimella ettei pää hajoa siinä mökässä. Toki joku 2.5" voisi vielä mennä 2:lla hyvällä vaimentimella, eikä 3"DP + 2.5" koko putkisto maksa paljoakaan enemmän kuin erikseen ostettuna toi avarampi DP ja takavaimennin.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti » Ke Syys 18, 2019 13:55

Hiikeri kirjoitti:
Ti Syys 17, 2019 18:49
vesa67 kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 19:33
On vähän ehkä penkki antanut lisähevosia jos silloin on vakiodp:llä ajettu, mutta ei se ero juuri 10 heppaa isompi ole. Lisäksi kokonaisuus on voinut muuttua tai kulahtaa tuon lähes 100tkm ajon aikana.
Niinhän se on, eri penkitkin kun antavat hieman eri tuloksia. Ja on varmaan jo heposia laitumille mennyt.

Enempää ei ole tarkoitus sitten tuosta ottaa että kestää jotenkin noi vakio männätkin sekä ahtimen vaihtoihin en rupea jos ei paikallaan oleva joskus hajoa.
Toi DP:n vaihto ollut ainoastaan mielessä kun tuntuu tuovan lisää vääntöä keskialueellekkin,
Tärkeintä tossa downpipen vaihtamisessa on että ne pakopaineet laskevat. Sulla on siellä stage3 ja vakio putkisto,pakopainemittari kun olisi kiinni niin näkisit miten vitusti siellä on pakopainetta ja se paine tuottaa lämpöä..Bensalla jos ajaisit ni yli tuhatta piikkais lämmöt. Parempi ilman mittareita koska tieto lisää tuskaa vai miten se oli..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv

Vastaa Viestiin