9-5 viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja artako »

Paljonko tuollaisessa stage 3:ssa on pakopainetta?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Pilleripesällisestä ahtimesta kun revitään se kaikki tuotto pihalle ja vielä jos ahdistava vakiopilliputkisto paikallaan. Niin lämpöä ja painetta pissaa..
Eräässä Aerossa maptuning stage3, mutta vakio huilu/downpipe ja egt kiinni. Täyskaasuvedossa lämmöt pikkaa siellä yli tuhannen lukemissa,muistaakseni oli 1080c. kolmen tuuman downpipe ja loppuhuilu ni lämmöt tippu vajaa parisataa astetta. Aikaa jolloin ei ollu viina-asemat yleistynyt,eli 98okt ajettu. Viinalla ajaminen pudottaa lämpöjä ihanne tapauksessa yli 200c,mutta jos siellä vakio koko putkisto paikallaan ja softattu ni painetta luvassa...
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja artako »

Onko kellään mitattua tietoa td04 ahtimella varustetun auton pakopaineista?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ei ole antaa mittaustietoja, mutta itse oivalsin asian sikanaan ihan stage1 tonnarilla. Vakioputkella muutama köykäinen polkaisu ja avaat pimeällä konepellin, niin pilleri hehkuu punaisena. Sen jälkeen tuli ihan alkuun 3" dp +2,5: Cat-back.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

artako kirjoitti:
To Syys 19, 2019 12:00
Onko kellään mitattua tietoa td04 ahtimella varustetun auton pakopaineista?
Epäilen vahvasti että ei kellään tällä foorumilla,tolla ahtimella.Sitten ku rupee olee enemmän homemade sarjaa tekniikka, ni niitä mittareita siunaantuu kuin itsestään...Mutta riittääkö vastaukseksi? Vakiona sopivasti,stage3 liikaa ja stage3 vakio koko putkisto vitusti LIIKAA...

Ite en pakopainemittaria edes laittanu tuohon alitehoiseen tonttuun. Pärjään hyvin egt:llä
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voiko sitä edes sanoa Stage 3:ksi ilman isompaa pakoputkea?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Mertmi kirjoitti:
To Syys 19, 2019 21:27
Voiko sitä edes sanoa Stage 3:ksi ilman isompaa pakoputkea?
Olet oikeassa ei voi sanoa. Mutta Hiikerillä tuntuu olevan tämmöinen setuppi,jossa ei ole putkistoa päivitettyä softan tasolle.
Mutta ilmeisesti parempi että en kirjoita tähän topicciin enää mitään,koska on tullut yksityisviestiä ja olen loukannut erästä
foorumilaista...Joten pyydän nöyrästi anteeksi kaikilta kun kirjoitin erään kirosanaksi kuuluvan kirjoituksen yhteen viestiin.
Teen parannuksen ja en kirjoita kiroilua tänne enää.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Keskustelunne tapainen setuppi mulla tuntuu olevan, saman tapainen setupinhan saa MTP:ltä, vaihdetaan vain tulpat ja isot suuttimet ja viri-softa E85:lle:
https://www.maptunparts.fi/virityssarja ... /mt5/46093
Autoni softa on merkityn historian pohjalta kummiskin Suomessa tehty custom ohjelmointi, käyttäjän "Nappe" tekemä.

Vehkeestäni on kuulemma penkitetty juurikin E85:lla 290hp/450Nm, ja 98:lla 260hp.

Koska tämä "Stage" keskustelu on aina, kaikkialla niin katsojan silmästä kiinni, niin tein forumille aloituksen mitä on eri Staget, kiinnostaa itseäkin eri määritelmät, joten jos tonne nämä Stage keskustelut, Kiitän ja kumarran.

viewtopic.php?f=16&t=190937
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Lieneekö Maptunin strategia myydä se dp, sitten kun asiaks vihdoin oivaltaa millainen tulppa tuo vakio dp on? Jos se 3" dp kisakatilla olisi mukana paketissa, niin hintaa tulisi ~600€ lisää ja nostaisi ostokynnystä. Eli myydään peruspaketti ensin ja sitten pakollinen lisävaruste. RE85 virisoftassa voi tulla suutinten suurennos ennen dp:n parannusta, mutta kyllä se järkevä jörjestys on päinvastainen.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

vesa67 kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 19:33
Lisäksi kokonaisuus on voinut muuttua tai kulahtaa tuon lähes 100tkm ajon aikana.
300hp ylittyy varmemmin jos ahdin olisi pikkasen suurempi. Seuraavaksi tulee mäntien kestokyky vastaan ja tässäkin riippuu millaisella käytöllä ne vanhat on tähän saakka olleet.
Autossani olevat Bosch 670cc suuttimet kuulemma huollettu tämän vuoden alussa noiden kilometrien jälkeen, tammikuussa. Tässä autossahan on vakiona sama puhallin kuin 9-5 Aerossa, eroja softassa, näin ainakin luulen.
Marakatti kirjoitti:
To Syys 19, 2019 21:43
Mertmi kirjoitti:
To Syys 19, 2019 21:27
Voiko sitä edes sanoa Stage 3:ksi ilman isompaa pakoputkea?
Olet oikeassa ei voi sanoa. Mutta Hiikerillä tuntuu olevan tämmöinen setuppi,jossa ei ole putkistoa päivitettyä softan tasolle.
Jos luette ajatuksen kanssa edelliset viestit, niin en ole sanonut että mulla olisi Stage3 setuppi. Muiden sanomisista en ole vastuussa.

MPT:n E85 Stage2 setuppi irrottanee tuollaiset 285-290hp, jota vastaava siis mulla lienee, toki yksityishenkilön tekemällä softalla.

Kun tältä forumilta olen lukenut niin näissä lienee mäntien kestävyys siellä päälle 300hv paikkeilla?

Mikä ne lopulta rikkoo? Liian suuri ahto- tai pakopaine, vai pakolämmöt eli sulavat? Vai murtuuko jotain kunnon ahdoilla?

Hypoteettisesti jos on E85:lle säädetty, on tehopumppu, 3.5bar säädin, isompi intercooler, 3" rööristö, vaparisuodin, oikeat tulpat, suurteho puola, vaikka vielä vesiruiskukin jäähdyttämään vielä hieman lisää niin miksi ei vakioahtimella/männillä kone kestä esim. 340-350hv tehoja?

Tuolloin ei ainakaan pakolämmöt olisi sulattamassa mäntiä kun kohtuu paineilla edelleen oltaisiin.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Katkosvälin isontaminen männänrenkaista voisi antaa lisää marginaalia vakiomännillä. Mitä olen jenkkien vakio V8 koneiden ahtamiseen liittyviä videoita katsellut YouTubesta, tuo on ihan tyypillinen hienosäätö. Ellen ihan väärin muista erot mitoissa löytyy vanhemmissa Saabeissa korjaamokirjoista. Voisi tuota vähän kaivellakin iltapuhteina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Kiitoksia tiedoista. Ei mulla kummiskaan ole paikkaa/aikaa ottaa konetta auki, vaikka reilu 25v. sitten ajoneuvomekaanikon (3v) koulutuksen kävinkin... Saabit oli silloin sämpylöitä ja juppien 99:iä jotka olivat ammattikoulun huollossa/säädettävinä.

Autoesittely Saab 9-5 2004-2007

9-5:n bensamoottorit ovat edelleen täysin Saabin omia, kun taas 9-3:ssa on siirrytty GM-moottorien kehitelmiin. Aikaisemmin 9-5:ssä käytetty Opelin 3,0-litrainen on poistunut valikoimista ja vaihtoehdot ovat nyt 2.0t/150 hv, 2.3t/185 hv, 2.3T/220 hv ja 2.3 Aero/250 hv.

Aeron teho nousi 250 hevosvoimaan vuosimalliin 2002. Litrateho on melko korkea, mutta siitä huolimatta moottori on luonteeltaan pikemminkin laajalla alueella vääntävä tasainen puurtaja. Vääntöä on tarjolla 350 Nm alueella 1900-4000 r/min. Ahtopaine on 1,0 bar kesympien mallien 0,4:stä poiketen. Aerolle on tyypillistä, että auto käyttäytyy kaupunkiajossa kuin mikä tahansa perheauto, jossa voimaa on riittävästi. Autolla on äärimmäisen helppo ryömiä seisahtelevassa jonossa tasaisesti. Tässä asiassa Saab ja Volvo ovat edellä saksalaiskilpailijoita.

Lähde: https://www.autotalli.com/artikkeli/aut ... -2004-2007

Siis mikähän on pirssini vakiona ollut ahtopaine? Kun täysin sama ahdin kuin tässä B235L:ssä kuin AEROn B235R, eli pitäneekö paikkansa että ahdin sama, softalla vain tämä 2.3T kesytetty? Mutta silti, paljonko vakio ahdot:

vuosimallien 9-5 2006:
2.3T 220hv
AERO 260hv
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

En lähtis kokeilemaan orkkis mäntien rajoja..Niitä on hajoillu pienemmilläkin tehoilla, sit kun pettää ni voi tulla kalliimaksi kun se uusi takosarja.Voin kertoa kokemuksesta,että on hyvin tressaavaa antaa "happea" moottorille ja kun samalla miettii porsiikohan siellä kohta.Kun en vaihtanut sitä komponenttia vahvempaan suosituksista huolimatta. Eiks se oo kivempaa ku tietää että moottori kestää sen tuottaman tehon huoletta?


Aerolle on tyypillistä, että auto käyttäytyy kaupunkiajossa kuin mikä tahansa perheauto, jossa voimaa on riittävästi. Autolla on äärimmäisen helppo ryömiä seisahtelevassa jonossa tasaisesti. Tässä asiassa Saab ja Volvo ovat edellä saksalaiskilpailijoita. Tässä taitaa olla autotalli.com aika hukassa.

Vaikka olen kova Saabien fanittaja ja 9-5 Aero on todella hyvä ajettava. Mutta ei tartte ottaa ees samanikäistä saksalaista verrokis. Esim 90-luvun alkupuolen e34 M5 on niin hyvä ajettava kaikin puolin, myös siellä ruuhkaliikenteessä (oma kokemus) ja pieksää Aeron joka suorituskyky arvoillaan.Vaikka auto on aivan toiselta vuosikymmeneltä 1987-1991. Uudemman sukupolven 500srj e39 joka on vielä parempi ajettava kuin vanhempi e34. TM autovertailun voitti -96 Bmw e39 523iA ja kyseisen auton hinta oli vuonna 1996, 269 000 markkaa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 19:56
En lähtis kokeilemaan orkkis mäntien rajoja..Niitä on hajoillu pienemmilläkin tehoilla, sit kun pettää ni voi tulla kalliimaksi kun se uusi takosarja.Voin kertoa kokemuksesta,että on hyvin tressaavaa antaa "happea" moottorille ja kun samalla miettii porsiikohan siellä kohta.Kun en vaihtanut sitä komponenttia vahvempaan suosituksista huolimatta. Eiks se oo kivempaa ku tietää että moottori kestää sen tuottaman tehon huoletta?
On näitä hajoillut vakionakin, kun IMM on rikki. Mutta toki viritetyn rikkoutuminen on aina todennäköisempää. Oma 9-5 on piristetty siitä 220hp:stä tonne Aeron luokkaan ja on jo oikein oivallinen välimallin viri. Kaikkea ei todellakaan tarvitse ottaa irti, jos ei halua. Stage 1 on kyllä raha/hyöty suhteeltaan ihan lyömätön päivitys kaikenkaikkiaan. Edelliseen femmaan vaihdoin T5-männät ja kanget, mutta se vei enemmän polttoainetta kaupunkiajossa tuon jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Mertmi kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 21:48
Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 19:56
En lähtis kokeilemaan orkkis mäntien rajoja..Niitä on hajoillu pienemmilläkin tehoilla, sit kun pettää ni voi tulla kalliimaksi kun se uusi takosarja.Voin kertoa kokemuksesta,että on hyvin tressaavaa antaa "happea" moottorille ja kun samalla miettii porsiikohan siellä kohta.Kun en vaihtanut sitä komponenttia vahvempaan suosituksista huolimatta. Eiks se oo kivempaa ku tietää että moottori kestää sen tuottaman tehon huoletta?
On näitä hajoillut vakionakin, kun IMM on rikki. Mutta toki viritetyn rikkoutuminen on aina todennäköisempää. Oma 9-5 on piristetty siitä 220hp:stä tonne Aeron luokkaan ja on jo oikein oivallinen välimallin viri. Kaikkea ei todellakaan tarvitse ottaa irti, jos ei halua. Stage 1 on kyllä raha/hyöty suhteeltaan ihan lyömätön päivitys kaikenkaikkiaan. Edelliseen femmaan vaihdoin T5-männät ja kanget, mutta se vei enemmän polttoainetta kaupunkiajossa tuon jälkeen.
Tuolla ylempänä kirjoituksessa mainittu " Hypoteettisesti jos on E85:lle säädetty, on tehopumppu, 3.5bar säädin, isompi intercooler, 3" rööristö, vaparisuodin, oikeat tulpat, suurteho puola, vaikka vielä vesiruiskukin jäähdyttämään vielä hieman lisää niin miksi ei vakioahtimella/männillä kone kestä esim. 340-350hv tehoja?

Mielestäni aika riskiä ruveta kokeilemaan orkkis mäntien rajoja,vielä kun ei uusista männistä ole kyse vaan siellä jo paljon työtä tehneistä. Tuo mainitsemasi T5 mäntä/kankki setti on hyvä budjetti ratkaisu. Onhan noi T5 männät ja kanget raskaampia vrt T7 ni jo sillä kulutus kasvaa.

Voihan se olla että omaan nilkaan kopsahtaa tää mäntä keskustelu,kun mulla on vakio männät tontussa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Vastaa Viestiin