9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Moro,
Tännepä sitä taas eksyy neuvoa kysymään kun täältä sitä on aina saanut
Alla huono videokuva aiheesta.
https://plus.google.com/100553328614748367518/posts
Tultiin reisusta ja pysähdyttiin postilaatikolla. Rouva nappas postin, astui autoon ja kysy että mikähän metallin ääni autosta lähtee.. ..oltiin ajettu 250km joten en nyt kauhean huolissani ollut
Auto omaan pihaan ja koekäyttöä.
Ongelma on siis tuo kalina mikä kuuluu koneesta. Itse epäilisin että se on joku moottorin apulaitteista tahi kiristyspyörä. Turbo pitäisi olla vaihdettu 20tkm sitten ja ääni ei ole tulevinaan siitä. Autolla on siis ajettu 230tkm about..
Kuulostaako kalina kenellekään tutulta? Hämärintä on vielä se kun se katoaa välillä ja taas palaa hetkeksi aikaa. Itse alussa pelästyin että joko se jakopää on venähtäny ja venttiilit kalkattaa mutta ei tuo ehkä sitä ole? moottori kyllä muuten antaa sivuääntä mutta niistä ei kannata välittää
ja etukäteen kiittäen
Tännepä sitä taas eksyy neuvoa kysymään kun täältä sitä on aina saanut
Alla huono videokuva aiheesta.
https://plus.google.com/100553328614748367518/posts
Tultiin reisusta ja pysähdyttiin postilaatikolla. Rouva nappas postin, astui autoon ja kysy että mikähän metallin ääni autosta lähtee.. ..oltiin ajettu 250km joten en nyt kauhean huolissani ollut
Auto omaan pihaan ja koekäyttöä.
Ongelma on siis tuo kalina mikä kuuluu koneesta. Itse epäilisin että se on joku moottorin apulaitteista tahi kiristyspyörä. Turbo pitäisi olla vaihdettu 20tkm sitten ja ääni ei ole tulevinaan siitä. Autolla on siis ajettu 230tkm about..
Kuulostaako kalina kenellekään tutulta? Hämärintä on vielä se kun se katoaa välillä ja taas palaa hetkeksi aikaa. Itse alussa pelästyin että joko se jakopää on venähtäny ja venttiilit kalkattaa mutta ei tuo ehkä sitä ole? moottori kyllä muuten antaa sivuääntä mutta niistä ei kannata välittää
ja etukäteen kiittäen
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Täytyypi tarkistaa tuo ensimmäisenä kun otan auton työn alle. Voipi olla kyllä että menee ensi viikkoonysifemma kirjoitti:Voisko olla hihnapyörän ruuvit?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
Sitä ennen kahlaan tuon mainitsemasi ketjun läpi, kiitos siitä.
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Vesipumppukin voi hyvin olla. Hihna irti ja pyörittelemään käsin kaikkia rullia ja apulaitteita. Lisäksi ilman hihnaa jos hetken käyttää selviää tuleeko ääni moottorin sisältä jolloin ennuste onkin sitten pahempi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Ja voittajana tänään on vesa67. Kalina lähti vesipumpusta. Onneksi oli lyhyt aika kun vaihdoin tohon aeroon vesipumpun niin meni melkein ulkomuistista...
Ekana katoin kyllä noi torxruuvit. Eivät olleet auenneet ja varmaan ihan tehdaskireydessä. Toki stefasta vähän öljyä nokottanut niin öljyn kanssa varmasti olisivat kiertyneet auki päin mutta mitään hätää ei ollut ja nyt siellä on locktitet paikoillaan, Stefankin vaihdoin.. ..öljypumppuun en uskaltanut kajota.
Sitten kysymys: kuinka lämpöisenä tuo turbon imuputki käy? orggis o-renkaat oli niin häjyn näkööset että laitoin uudet tilalle mutta nuo mitkä laitoin niin ei ole kuin 125asteeseen taattu
Ja toinen kysymys: Kuuluuko asiaan että turbon siivet on ihan kuin sinistä savea? turbo kuulemma vaihdettu edellisen omistajan toimesta mutta epäilen onko jäänyt cooleri tyhjäämättä öljystä?
ja kevennyt: arvatkaapas montako kymmentä minuuttia sovitin urahihnaa kun katoin wissistä miten se olisi pitänyt laittaa ja yritin totella. Ilmeisesti jossain vaiheessa on muutettu systeemiä niin että se yks hihnapyörä moottorin keskellä on ihan olematon? ainakaan sitä koko pyörää ei oo enää tuos taluden uudemmassa femmassa
Ekana katoin kyllä noi torxruuvit. Eivät olleet auenneet ja varmaan ihan tehdaskireydessä. Toki stefasta vähän öljyä nokottanut niin öljyn kanssa varmasti olisivat kiertyneet auki päin mutta mitään hätää ei ollut ja nyt siellä on locktitet paikoillaan, Stefankin vaihdoin.. ..öljypumppuun en uskaltanut kajota.
Sitten kysymys: kuinka lämpöisenä tuo turbon imuputki käy? orggis o-renkaat oli niin häjyn näkööset että laitoin uudet tilalle mutta nuo mitkä laitoin niin ei ole kuin 125asteeseen taattu
Ja toinen kysymys: Kuuluuko asiaan että turbon siivet on ihan kuin sinistä savea? turbo kuulemma vaihdettu edellisen omistajan toimesta mutta epäilen onko jäänyt cooleri tyhjäämättä öljystä?
ja kevennyt: arvatkaapas montako kymmentä minuuttia sovitin urahihnaa kun katoin wissistä miten se olisi pitänyt laittaa ja yritin totella. Ilmeisesti jossain vaiheessa on muutettu systeemiä niin että se yks hihnapyörä moottorin keskellä on ihan olematon? ainakaan sitä koko pyörää ei oo enää tuos taluden uudemmassa femmassa
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Joo, elikkä hihnaa on kahta versiota: Pitkä ja lyhyt. Pitkä muutettiin lyhyeksi jossain kohtia ja silloin myös yksi kääntöpyörä jäi pois. Etsi-toiminto ja google kertoo muutoksesta lisää.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Mullakin rupes tuo femma kalisee ja kilisee epämääräisesti jakopään suunnalta. Otin moottorituen pois ja kokeilin ruuvarilla vesipumppun hihnapyörää ja ei tuntunut ääni muuttuvan. Oisko sitten jakopää loppu? 15mm oli kiristin ulkona kun sen tarkistin, joku neljä napsua tais olla varaa... Vai voisko olla tpketju mikä kilisee?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Just on tossa auki 210tkm ajettu femman kone jossa 3 napsua vielä jaketjun kiristimessä jäljellä ja tp-ketju on jo hinkannut jälkeä öljypumpun alumiiniin ...
Sitten on vielä se myyntifiksimahdollisuus että jakoketju on vaihdettu pelkästään ja tp-osat on jo jatkoajalla
Sitten on vielä se myyntifiksimahdollisuus että jakoketju on vaihdettu pelkästään ja tp-osat on jo jatkoajalla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Joo kokeilen vielä tänään kokonaan ilman moniurahihnaa ja sit kokeilen tiputtaa tpketjun pois jos vieläkin kilisee.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Eikö tervekin jakopää voi ääntää jos on kovettunut/kulunut se "laahain/kumijuttu" mikä siellä venttiilinkopassa on ? eikö näin ole jotkut kirjoittanut ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Ilman moniura hihnaa vaikeni eli joku apulaite kilisee kuitenkin onneksi. Ääni kuin joku koputtelisi isolla lenkkiavaimella pitkin metallikoteloa. Kilinää ja kalinaa epämääräisesti eikä korreloi kierroslukuun. Vesipumppuko?Joo kokeilen vielä tänään kokonaan ilman moniurahihnaa ja sit kokeilen tiputtaa tpketjun pois jos vieläkin kilisee.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-5 vm.2002 kalisee konehuoneessa
Omassani vesipumpun akseli liikahti ulospäin kilahduksen kuuluessa. Ei vuotanut mutta oli siis selvästi loppu.
Jos pyörittäessä ei tunnu mitään outoa niin seuraa pumpun pyörää moottorin käydessä ja pumpun pyöriessä.
Jos pyörittäessä ei tunnu mitään outoa niin seuraa pumpun pyörää moottorin käydessä ja pumpun pyöriessä.