Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Miten 9-5 vetonivelen ulomman suojakumin vaihto kannattaa tehdä? Mistä suojakumeja kannattaa kysellä? Motonetissä ei ollut ulompaa myynnissä.. Biltemassa näyttäis olevan tarjolla paketti jossa on sekä sisempi että ulompi.. onko ne mistään kotoisin? Kuinkahan kauan tuollaisella vuotavalla nivelellä uskaltaa ajella? tuli pääsiäisenä pyöränlaakerinvaihdon yhteydessä kämmittyä siihen sellainen n.1cm siisti viilto. ajossa huomaa että vanne menee öljyiseksi ajellessa.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

En tiedä Bilteman suojakumeista mutta vaihto menee suurinpiirtein näin. napamutteri auki, alapallo irti, nivel irti navasta, ruuvaril avaa lukkosokkaa ja ulosvetimel vetonivel irti vetoakselista.

Helpottaa hommia huomattavasti jos ottaa irti laatikosta mutta sillo tuleeki öljyt pihalle ( kuskin puoli ). Samallapi ne vaihtaa.

Jos toi nyt käyny kuivana jonku aikana nii voi olla kyl että se nivel on ottanut itteensä jos sinne on päässy vettä niin ei oo ainakaa ilosta pomppinu.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Yleismallin ylivedettävä suojakumi käy uloimmaksi kumiksi.

Hinta Ad varaosakaupasta riippuen 10-15 euroa.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kiitoksia vastauksista. Voisin kokeilla tuota ylivedettävää suojakumia... Täytyy tietysti katsoa kuinka pahasti nivel on ottanut itseensä.. jos se näyttää pahalta, niin kannattaisiko ostaa uusi nivel samantien? esim motonetistä sais 100€:llä nivelen , jossa mukana kaikki tarvittavat, rasva, suojakumi jne.. Luin tuolta muualta että jos kerran on ottanut esim hiekkaa sisäänsä niin aika varmasti on entinen vähän ajan päästä.. oon nyt tolla tosiaan n. 3000km ajellu niin että sieltä on sitä vaseliinia tihkunu pikkuhiljaa pois..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Turhaan sitä niveltä vaihdat jos se ei pidä ääntä. Testaa jossain, missä voit ajaa ympyrää hiljalleen, pyörät linkussa. Jos ei kuulu rutinaa tai naputusta, niin uusi kumi ja rasvat.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Jos ei nivel tosiaankaan vielä finaalissa ole, niin pese se huolellisesti, uudet rasvat sisään paikalleen. Ei jää sitä mahdollista hiekkaa sinne.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Noniin, tuli nyt sitten otettua vetoakseli työnalle..

Kävin hommaamassa metroautosta orkkis suojakumin ja ajattelin että laitetaan nyt pidemmän kaavan kautta homma nippuun. Master pultti lähti bilteman sähköpyssyllä helpohkosti irti. Sen jälkeen auto ylös ja pyörä irti. Irrotin sen jälkeen alapallonivelen lukituspultin ja itse tapin olkatuesta. (tää ei lähekkään ihan helposti!) raidetangon pään otin myös irti jotta sain käännettyä koko hässäkkää edullisempaan asentoon. Sain vetoakselin liikahtamaan pyörännavasta irti muutamalla vetoakselin päähän kohdistetulla napautuksella. Olin sen navan vaihtanut noin kuukaus sitten uuteen joten ei ollut pahasti vielä jämähtänyt.

Vetoakselin siirsin sivuun roikkumaan ja aukaisin alatukivarresta pallonivelen 3 pulttia. Pallonivel menee myös vaihtoon sillä olin edellisessä pyöränlaakeriremontissa senkin suojakumin saanut rikkoutumaan. Huomasin että sisäpuolella olkatukea oli kyllä aika lahjakkaasti nivelen rasvat sotkeneet paikat n. 1cm kokoisesta viiltomaisesta reijästä. Ei muuta kuin rätillä suurimmat pois. Otin vetoakselin ulomman suojakumin kiristyspannat irti ja leikkasin vanhan kumin pois tieltä. Rasvaa oli vielä nivelessä kohtuu hyvin eikä muutenkaan näyttänyt kovinkaan likaiselta/hiekkaiselta.

Päätin silti yrittää ottaa irti niveltä koska muistin jonkun täällä sanoneen että jos näin pitkälle hommaa tekee, kannattaa putsata paikat kunnolla ja vaihtaa tuoreet rasvat. noh, tähän kohtaan oikeastaan olenkin jäänyt nyt jumiin. Nivel kun ei tahdo kiltisti irrota akselin päästä naputtelemalla. Sitä kun kädellä liikuttaa, huomaa että n. pari milliä sen saa edestakas liikkumaan. Korjausopas sanoo että raottamalla lukitusprikkaa ja kevyesti naputtamalla muovivasaralla se pitäis lähteä. Mulla ei kyllä näy mitään prikkaa siinä jota vois levitellä. Kirja sanoo myös että jossain uudemmissa on sellainen prikka joka pitäisi itsestään ataa periksi kun naputtelee. Ei se kyllä tunnu ihan helposti irtoavan..

Onko kokemuksia kuinka lujaa sitä uskaltaa lyödä ja vinkkejä miten tuon saisi irti irroittamatta akselia kokonaan autosta? Tällähetkellä ainakin tuntuu siltä että täytyy se akseli varmaan irroittaa kokonaan ja samalla sitten vaihtaa myös sisempi suojakumi.. Ja kyseessähän on oikeanpuoleinen vetoakseli. Tällä puolella ei ilmeisesti tarvinnut pelätä öljyjen valumista? ymmärsin että laatikkoöljyt ovat kuskin puoleisen akselin murheekryyninä.

Tälläistä tänään.. ehkä siitä vielä tulee :saab: ja tekemällähän nää oppii vai kuinka? :mrgreen:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
liedju
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 20:47

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja liedju »

Viikonloppuna vaihdoin oikeanpuolen ulomman nivelen omaani. Siellä akselin päässä, siis vetonivelen sisässä, on ura jossa on jousisokka. Ei sitä sokkaa siis voikaan nähdä tai avata pihdeillä. Nivel irtoaa akselista sopivasti lyömällä tai napauttamalla. Käännä nivel vinoon ja lyö vasaralla siihen "juureen", siis sisäkehään jolla se liittyy akseliin. Itse en irroittanut akselia väliakselista enkä autosta lainkaan. Napakka isku riirti, tosin minun ei tarvinnut pelätä vanhan nivelen puolesta kun nivel rutisi jo ajossakin.
2x vw passat tdi
Ex: 900i, 9-5, 9-3
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kiitos vinkistä! Joo mulla on tarkoitus saada nivel ehjänä irti enkä sen takia sitä voimalla oo kehdannut nuijjia. Googlettamalla löysin ihan tätä varten tehdyn nivelen ulosvetäjän. Taidan kokeilla sellaisella seuraavaksi. Joku tais jo tuossa aiemmin ehdottaakkin ulosvetäjän käyttöä.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä sieltä rasvan seasta löytyy tuon urassa olevan lukitusrenkaat taitetut päät joiden väliin riittää sopiva ruuvimeisseli jolloin lukitus väistyy ja sillloin voi vetonivelen napauttaa irti vetoakselista. Seuraa vaan vetarin sisään menevää akselia ja pyörittele hetken niin löytyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ainakaan 01 femmassa ei ollut tuollaista sokkaa, kun koitin etsiä.
Pelkästään seekeri siellä akselin päässä, joka jää nalkkiin ulomman vetonivelen sisälle.
Sopivalla vasaralla irtoo.

og9-3 vetareissa taasen sitten on se sokka siinä vetarin kumin puolella, joka pitää vapauttaa ennen nivelen irrotusta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nyt on taas saatu tätä hommaa hieman eteenpäin. Viikot menee toisessa kaupungissa opiskellessa joten jää auton remonttiin aikaa vain viikonloppuisin. Tuli tuossa juhannuksen alla hommattua vetonivelen ulosvetäjä. Sillä nivel lähtikin mukisematta ja aivan kiltisti irti. Otin nivelestä kaikki roippeet sisältä pois ja yksi kerrallaan putsasin rasvanputsausaineella ja puhtailla räteillä niin hyvin kun sain. Aika siistiltä omaan silmään näyttää nuo sisäroippeet, ei näkynyt mitään suurempia naarmuja tms. Onko tuo ns. "sateenkaarenväri" normaalia tossa vetonivelen maljassa vai kertooko se että on käynyt liian vähällä rasvalla (ylikuumuus)?

Ei tullut katottua missä asennnossa tuo oli akselilla taikka missä järjestyksessä noi kuulat oli, mutta eikai se niin väliä ole vaikka menis erillain?..Osaako joku joka tämän homman on aikaisemmin tehnyt vinkata, miten tuota rasvaa kannattaa tyrkätä noihin väleihin?

Hieman kuvia: https://photos.app.goo.gl/fbDDC6QdktLp6QDh9

Tästä se taas pikkuhiljaa edistyy :wink:
Viimeksi muokannut Repolainen, Ma Syys 23, 2019 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Sateenkaariväri johtuu maljan lämpökäsittelystä, l. karkaisusta. Yleensä kun vanhoja puretaan, niin olisi hyvä säilyttää alkuperäinen järjestys. Osat kun ovat "tekeytyneet" toisiinsa. Rihlat ( poorit) ei tartte olla samalla kohtaa, kuin aikaisemmin.
Kasaa nivel ja työnnä sormin rasvaa sisään ja samalla muljuttelet sisäosaa maljassa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miten saa helpoiten vaihdettua vasemman vetarin sisemmän suojakumin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Navasta irti, uloin nivel irti, vanha kumi pois ja uusi tilalle.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin