Ahdot hukassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Morjesta foorumille.

Kysymyksen laitan kaverin puolesta kun urpo on unohtanut tunnuksensa :D

Eli siis autossa on vanhan omistajan toimesta vaihdettu aeron turbo isommat suuttimet ja etanoli softa ja n. 300hv. Nyt auto ahtaa kiihdyttäessä vain n. Kilon verran ja heijaa ahtoja, normaalisti ahdot 1.5bar.

Matka-ajossa toimii ihan normaalisti ja tulpat juuri vaihdetu.

Mistä siis vikaa lähdettäisiin etsimään kun sid ei anna vikakoodia.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ahtovuoto, turbo rikki tai putkisto tukossa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Ainakaan ei kuulu mitään ylimääräistä suhinaa. Muusta ny ei ole sen tarkempaa tietoo putki on 2.5 tuuman putkee eikä ainakaan mitään ylimääräisiä vaikuttais pölläyttelevän.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Perusmallin painetesti - imukärsä naamalle maskiksi ja puhallus.

Ahtopaineen raakatuoton voi testata ottamalla hukkikselta mankkuvenan letkun irti ja sopivalla kaasujallla pitää paineet tavoitteessa. Jos ei saa painetta niin edelleen ahtovuoto, turbo rikki tai putki tukossa hyvä mahdollisuus.

Tollasilla spekseillä autossa voi olla jo vaikka minkälaista virityksen yritystä joten näkemättä kohdetta juurikaan parempia ehdotuksia ei tule
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Ahdin, putkisto, suuttimet ja ohjelma laitettu n. 30tkm sitten. Joten tuskin mitsun turbo olis rikki ja tällä ajolla tuskin putkikaan tukossa on. Vai kuinka helposti näissä menee 2,5 rööri tukkoon?
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Testaapa nyt noi edellämainitut kohdat ensin. Putkessa on yleensä katti ja normaalisti myös vaimentimia jotka voi mennä tukkoon edeltävistä tapahtumista ja osien laadusta riippuen, suora ränni tuskin menee tukkoon ellei sitä ajeta kiveen lyttyyn.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Juu testataan kun tuurin reissulta päästään jos vaikka sais jotain selkoo
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Sieltähän se löytyi vuoto magneettiventtiilin letkulta kuulemma kun kaveri oli tutkinu saatuaan päänsä selväks eilisen jäljiltä.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Ahdot hukassa 2.0t ??

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Nostetaampa vanhaa topikkia ylös omien ongelmien koskien.

Tossa rupesin ihmetteleen kun ahtopaineet on max 0.2 - 0.3 bar kurkku auki? Ahdot Pyörii muuten koko aja pakkasen puolella torquen ahto mittarilla jota ihmettelen kun eikös ahdot pitäis olla sielä 1bar tienoilla, se kuka softannu autoni sanoi että pitäis ahtaa 1 bar pintaan tolla ohjelmalla. Sitten katsoin sidistä pinl arvon joka pyöri 400-600 normi ajossa ja ei kivunnu kun 1300 nipin napin rajussa kiihdytyksessä.
Mikähän mahtaa olla ongelmana? Vai olenko ymmärätny väärin jotain näitä arvoja opiskellessa. :D

Kokeilin sitten ottaa hukkaporti kellolta magneettiventtiilille menevän letku irti ja silloin ahtoi sen 1.2 - 1.4 bar pienellä koe ajolla.
voisiko magneettiventiili olla viallinen ?
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Totetuttuko ilmamassapyynti? mReq = mAir? Jos toteutuu, niin silloin ei ole tarvetta ahtaa enempää. Paljonko mReq talla pohjassa, ja paljonko sen pitäisi olla tuolla softalla?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Kyllä toi jotain arvoja antelee mutta en muista kyl nytten mitä lukemia. Mutta vika saattoikin löytyä magneetiventiilistä joka oli liittimen juuresta halki johnka huomasin puhaltelemalla magneettiventtiiliin. :evil: :evil:
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

vesa67 kirjoitti:Perusmallin painetesti - imukärsä naamalle maskiksi ja puhallus.

Ahtopaineen raakatuoton voi testata ottamalla hukkikselta mankkuvenan letkun irti ja sopivalla kaasujallla pitää paineet tavoitteessa. Jos ei saa painetta niin edelleen ahtovuoto, turbo rikki tai putki tukossa hyvä mahdollisuus.

Tollasilla spekseillä autossa voi olla jo vaikka minkälaista virityksen yritystä joten näkemättä kohdetta juurikaan parempia ehdotuksia ei tule
käykö tuo maskinaamaan -testi (R) myös vm 06 myös?
vai kantsiiko tehdä kompura-1L (R) muovipullotesti? 8)

laittakaa joku tuo magneettiventtiilin C,R,W letkujen järjestys mikä on mikä...kiitti!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kytkentädiagrammi:
Kuva
Lähde: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=368386

Havainnekuva (jossa tosin R-letkun T-haaraa ei ole piirretty näkyviin):
Kuva
Lähde: http://www.justanswer.com/car/3hq6f-199 ... ntrol.html
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mienkoiv kirjoitti: laittakaa joku tuo magneettiventtiilin C,R,W letkujen järjestys mikä on mikä...kiitti!
eikös t7 mankussa enään lue noita c, r ja w?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ahdot hukassa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä ainakin mulla oli merkinnät kyljessä
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin