Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 174
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Tervehdys arvon kanssa-autoilijat.
Autooni on ilmaantunut mielenkiintoinen ominaisuus, tai tässä tapauksessa jopa vika.
Ajan tasakaasulla ns maantieajoa ja auto alkaa nykiä vienosti. Ei mitään rajua yskimistä vaan sen verran, että sen huomaa kuljettaja sekä matkustaja (vaimo). Nykimisen havaitsee myös turbo-mittarissa joka ei myöskään pysy paikoillaan vaan hypähtelee +-4 minuuttia (turbomittarisi on nyt kellotaulu).
Tyhjäkäynnillä kierrokset ei seilaa. Heti käynnistyksen jälkeen näin (kesä)kylmällä koneella 1150, mutta lämpimäksi ajettuna pysyy siinä 700-800.
Turbomittarin ja perstuntuman mukaan auto ahtaa normaalisti ja tasaisesti, mittarin mukaan käydään punaisella alueella käymässä.
Vika on lähinnä ärsyttävä, ihan kuin vaihtaisi huonosti tai temppuilisi kaasupolkimella jotenkin.
Autossa on kilometrejä karvan verran alle 200tkm.
Lisätietoja;
Olen semitumpelo näiden 9-5:n kanssa, edellinen auto oli OG900S.
Open sidiä ei ole.
Puristelin alipaineletkuja ja muita liittimiä konehuoneessa --> vika taantui hävisi päiväksi.
Liikkeessä kun käytin ei osattu sanoa mitään. Tämä oli juuri sinä päivänä kun vika oli poissa. Vikakoodeja ei löytynyt.
Tulpat ja johdot vaihdettu 10tkm sitten. Normaalisti huollettu yksilö.
Starttaamisen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kulutus ei ole SIDin mukaan noussut.
Veljeltä löytyy OBD-palikka ja Torque puhelimesta, joten jonkinnäköistä dataa on saatavilla seuraavana viikonloppuna.
Asun Raaseporissa (Tammisaari), joten voin tuoda autoa näytille johonkin, mikäli tämä auttaa. Kahvit tarjoan toki tuloksesta riippumatta.
Hjälp mig mina bröder.
Autooni on ilmaantunut mielenkiintoinen ominaisuus, tai tässä tapauksessa jopa vika.
Ajan tasakaasulla ns maantieajoa ja auto alkaa nykiä vienosti. Ei mitään rajua yskimistä vaan sen verran, että sen huomaa kuljettaja sekä matkustaja (vaimo). Nykimisen havaitsee myös turbo-mittarissa joka ei myöskään pysy paikoillaan vaan hypähtelee +-4 minuuttia (turbomittarisi on nyt kellotaulu).
Tyhjäkäynnillä kierrokset ei seilaa. Heti käynnistyksen jälkeen näin (kesä)kylmällä koneella 1150, mutta lämpimäksi ajettuna pysyy siinä 700-800.
Turbomittarin ja perstuntuman mukaan auto ahtaa normaalisti ja tasaisesti, mittarin mukaan käydään punaisella alueella käymässä.
Vika on lähinnä ärsyttävä, ihan kuin vaihtaisi huonosti tai temppuilisi kaasupolkimella jotenkin.
Autossa on kilometrejä karvan verran alle 200tkm.
Lisätietoja;
Olen semitumpelo näiden 9-5:n kanssa, edellinen auto oli OG900S.
Open sidiä ei ole.
Puristelin alipaineletkuja ja muita liittimiä konehuoneessa --> vika taantui hävisi päiväksi.
Liikkeessä kun käytin ei osattu sanoa mitään. Tämä oli juuri sinä päivänä kun vika oli poissa. Vikakoodeja ei löytynyt.
Tulpat ja johdot vaihdettu 10tkm sitten. Normaalisti huollettu yksilö.
Starttaamisen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kulutus ei ole SIDin mukaan noussut.
Veljeltä löytyy OBD-palikka ja Torque puhelimesta, joten jonkinnäköistä dataa on saatavilla seuraavana viikonloppuna.
Asun Raaseporissa (Tammisaari), joten voin tuoda autoa näytille johonkin, mikäli tämä auttaa. Kahvit tarjoan toki tuloksesta riippumatta.
Hjälp mig mina bröder.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Tulpat ja johdot vaihdettu ? Puolan johto ?
Toisella sytkäkasetilla olisi hyvä testata. Joskus kyllä 10 tkm ajetut tulpatkin antaa ongelmia, niissä on hajontaa ja olosuhteet rikkoo niitä satunnaisesti.
Katsokaa OBD-datasta ainakin polttoaineensyötön sopeutusarvot, vika voisi olla imuvuodossa joka vääristää seoksia.
Paljon käytetty perustesti imukobran kumikärsään puhaltamalla paljastaa nopeasti vuotokohtia.
Toisella sytkäkasetilla olisi hyvä testata. Joskus kyllä 10 tkm ajetut tulpatkin antaa ongelmia, niissä on hajontaa ja olosuhteet rikkoo niitä satunnaisesti.
Katsokaa OBD-datasta ainakin polttoaineensyötön sopeutusarvot, vika voisi olla imuvuodossa joka vääristää seoksia.
Paljon käytetty perustesti imukobran kumikärsään puhaltamalla paljastaa nopeasti vuotokohtia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Tosiaan johdot ? Vai tarkoititko alipaineletkuja, jotka kannattaa vaihtaa jos ei vielä ole , vaikka ei nykisikkään...
Eikös kaasuläppäkotelon johtimien eristeonkelmatkin aiheuttanu jonkunasteista nykimistä...
Eikös kaasuläppäkotelon johtimien eristeonkelmatkin aiheuttanu jonkunasteista nykimistä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Kaasuläppäkotelo kannattaa ainakin puhdistaa (imuputki irti, kaasuttimenpuhdistusspraytä kurkun seinämille, jolloin läpän lähellä oleva karsta liukenee - o-renkaan kanssa kannattaa olla sitten tarkkana imuputken takaisinasennuksessa). Tämä lopetti minulla tuon tasakaasunykimisen. Tosin vaihdoin aika pian sen jälkeen ilmamäärämittarin, joten jäi pieni epäilys olisiko sen vanhuudella ollut vaikutusta asiaan. Oireet olivat täsmälleen samat ja vielä opensidillä luettaessa pyydetty ja mitattu ilmamassa seilasivat melkoisesti pintakaasulla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 174
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
vesa67 kirjoitti:Tulpat ja johdot vaihdettu ? Puolan johto ?
Kuten sanoin, OG satkusta DI-kasettien ihmemaailmaan .Fakiiri kirjoitti:Tosiaan johdot ? Vai tarkoititko alipaineletkuja...
Alipaineletkuja ei ole vaihdettu. Saako Motonetistä pidempiä kuin 1 m pätkiä? Tai saako jostain oikeana metritavarana?
Tarkastan/puhdistan kaasuläppäkotelon tänään.
Imukobran kumikärsä -tarkastus tänään.
Kiitoksia so far.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Alipaineletkuista asiaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=141552
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=141552
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
http://www.doc-power.fi/product/3818/fo ... jsIrn9qOBk
Itse tilasin tuolta, ripeä toimitus ja laadukasta silikoonia tuntui olevan.
Ja tietysti tilata enempi kuin vähempi
Itse tilasin tuolta, ripeä toimitus ja laadukasta silikoonia tuntui olevan.
Ja tietysti tilata enempi kuin vähempi
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 174
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Juurikin tuolta laitoin tilaukseen. Kolme metriä, se kun 3J:n linkittämän ketjun mukaan riittää.Fakiiri kirjoitti:http://www.doc-power.fi/product/3818/fo ... jsIrn9qOBk
Itse tilasin tuolta, ripeä toimitus ja laadukasta silikoonia tuntui olevan.
Ja tietysti tilata enempi kuin vähempi
Sopivasti sattui kunnon vesikuuro kun olin suunnitellut putsauksen aloittamista. Kävin kuitenkin ostamassa Valvolinen Carburettor cleaneria (käy myös kaasuläppäkoteloille purnukan mukaan).
Olen ajatellut putsata kaasuläppäkotelon yläkautta koteloa irrottamatta. Sekoaako koneen softa, jos konetta käyttää siten ettei kaasuläppäkoteloon tuleva imuputki ole kiinni?
VAI: putsaanko yläkautta siten että suihkutan puhdistusainetta, jynssään hammasharjalla mitä yletän, pyyhin kuivalla rätillä ja sen jälkeen kiinnitän imuputken takaisin paikoilleen ja sitten vasta kone käyntiin?
Mikäli siis haluan selvitä sitä irrottamatta. Tässä lähinnä huolettaa se, ettei ole uutta tiivistettä (ensimmäisessä linkissä näkyy) hollilla.
Täältä ohjeet kaasuläppäkotelon irrotukseen/avaamiseen
Täältä lisää puhdistamiseen
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Tilasitko minkä kokosta? 4mm on oikea.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 174
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Juurikin tätä. Jäi mainitsematta.Markkanenn kirjoitti:Tilasitko minkä kokosta? 4mm on oikea.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 174
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Dudii. Tulin nyt kuitenkin siihen johtopäätökseen, että
Koeajon jälkeen (n. 8km, josta pari kilometriä 80km/h alueella) toimi hyvin eikä nykinyt. Kiihdyttäessä ahtoi nätisti ja olin jopa muistanut kiristää letkukiristimet. Saa nähdä miten vaikuttaa kuun kierto, sateettomat olosuhteet ja eri vuorokauden aika, kun seuraavan kerran kokeilen. Viimeistään perjantaina tulee pari sataa kilometriä ajoa.
Kaasuläppäkotelo oli todella likainen ja juuri siinä läpän ulkoreunoilla sekä läpän ja kurkun välissä oli paljon mustaa töhnää.
Mistä asti tämä on tullut? Turbolta jos on, niin en uskalla edes arvuutella minkä näköinen cooleri on (nimim joskus OG900 T16 cooleria huuhdellut).
Ihan noin maalaisjärjellä päädyin tähän.sabanisti900 kirjoitti:putsaanko yläkautta siten että suihkutan puhdistusainetta, jynssään hammasharjalla mitä yletän, pyyhin kuivalla rätillä ja sen jälkeen kiinnitän imuputken takaisin paikoilleen ja sitten vasta kone käyntiin?
Koeajon jälkeen (n. 8km, josta pari kilometriä 80km/h alueella) toimi hyvin eikä nykinyt. Kiihdyttäessä ahtoi nätisti ja olin jopa muistanut kiristää letkukiristimet. Saa nähdä miten vaikuttaa kuun kierto, sateettomat olosuhteet ja eri vuorokauden aika, kun seuraavan kerran kokeilen. Viimeistään perjantaina tulee pari sataa kilometriä ajoa.
Kaasuläppäkotelo oli todella likainen ja juuri siinä läpän ulkoreunoilla sekä läpän ja kurkun välissä oli paljon mustaa töhnää.
Mistä asti tämä on tullut? Turbolta jos on, niin en uskalla edes arvuutella minkä näköinen cooleri on (nimim joskus OG900 T16 cooleria huuhdellut).
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Minulla ihan samoja oireita kuin ketjun avaajalla, sillä erolla että nykiminen alkaa vasta kun kone on lämmennyt. Eilen ajelin aika paljon, ja viimeisellä ajokerralla oli jo aika pahaa nykimistä.
Tänään toimi noin 20km, ja sitten alkoi taas nykiminen.
Ebay lukulaite antoi semmosta kuin P0304. Eli nelospytyssä sytytyskatkoja. Vikavalo ei pala.
Autolla ajettu 250t, 2.3l vm.2003 ja bensa ja automaatti. OpenSidiä ei ole ja muutenkin vakio.
Ostettu puolivuotta sitten, jolloin hirveen vääntelyn ja tappelun jälkeen loppujen lopuksi vaihdettiin turbo joku oli ihan finaalissa. Yksi stefa koneen päästä. Ja eka lambda ja tulpat sekä kasetti. Vikavalo syttyi koeajossa
Joku turbonohjaussolenoidi vaihdettiin vielä PP-Autossa Lohjalla kun ne Euro-Autossa luovutti kun ei vikavalo sammunut.
Viittaa kasettiin, eikö? Nykiminen alkaa lämmetessä....
Kävin hakemassa Boschin tulpat ja odottelen että kone vähän jäähtyis että pääsis tutkimaan...
Muita vinkkejä aloittelevalle Saabistille?
Tänään toimi noin 20km, ja sitten alkoi taas nykiminen.
Ebay lukulaite antoi semmosta kuin P0304. Eli nelospytyssä sytytyskatkoja. Vikavalo ei pala.
Autolla ajettu 250t, 2.3l vm.2003 ja bensa ja automaatti. OpenSidiä ei ole ja muutenkin vakio.
Ostettu puolivuotta sitten, jolloin hirveen vääntelyn ja tappelun jälkeen loppujen lopuksi vaihdettiin turbo joku oli ihan finaalissa. Yksi stefa koneen päästä. Ja eka lambda ja tulpat sekä kasetti. Vikavalo syttyi koeajossa
Joku turbonohjaussolenoidi vaihdettiin vielä PP-Autossa Lohjalla kun ne Euro-Autossa luovutti kun ei vikavalo sammunut.
Viittaa kasettiin, eikö? Nykiminen alkaa lämmetessä....
Kävin hakemassa Boschin tulpat ja odottelen että kone vähän jäähtyis että pääsis tutkimaan...
Muita vinkkejä aloittelevalle Saabistille?
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Yksi tosi vinkki >> Käy palauttamassa Boschin tulpat ja osta NGK:t tilalle.
Älä laita niitä possilaisiapaikalleen, edes koemielessä.
Käytettävä vain NGK:n tulppia näissä vehkeissä
Älä laita niitä possilaisiapaikalleen, edes koemielessä.
Käytettävä vain NGK:n tulppia näissä vehkeissä
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
Näitä on asiantuntijat suositelleet tulpiksi:
NGK BCPR7ES-11 oikea tulppa polttonesteestä riippumatta!
T:Aero
NGK BCPR7ES-11 oikea tulppa polttonesteestä riippumatta!
T:Aero
Re: Nykii oudosti (9-5, 2.3t, MY02)
No perkkele...
Just sain Boschit paikalleen. Oli NGK:n tulpat, mutta BCPR6ES 11. Oli mielestäni kumman valkoiset...
Ainakin toi ykkös ja nelospytty.
Mitä voi tapahtua jos nyt kokeilee noita Boschilaisia? Pitäs tyttö hakea parinkymmenen kilsan päästä.
Kaasuläpän katoin, ei karstoja. Ilmamäärämittari näytti olevan kunnossa...
Aattelin nollata ton vikakoodin ja kokeilla, mutta nyt rupes pelottamaan. Luinhan jostain että väärät tulpat rikkoo kasetin...
Just sain Boschit paikalleen. Oli NGK:n tulpat, mutta BCPR6ES 11. Oli mielestäni kumman valkoiset...
Ainakin toi ykkös ja nelospytty.
Mitä voi tapahtua jos nyt kokeilee noita Boschilaisia? Pitäs tyttö hakea parinkymmenen kilsan päästä.
Kaasuläpän katoin, ei karstoja. Ilmamäärämittari näytti olevan kunnossa...
Aattelin nollata ton vikakoodin ja kokeilla, mutta nyt rupes pelottamaan. Luinhan jostain että väärät tulpat rikkoo kasetin...