Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Alumiinisia korjausvarsia rajoittimineen saa ainakin Ebaysta mutta hinta on aika suolanen.
Itellä tuo korjauspalanen oli just saman näkönen kun se muovinen kapula petti, mutta mahdoton sanoa ilman että katsot sinne läpän reikään että miltä siellä näyttää, Endoskooppi on siinä vissiin aika kätevä. Ite otin kuvat vain tuurilla kännykällä.
Ainakin tuo oma kampe on pysynyt hyvin kasassa, suurin apu siinä oli kyllä se alumiininen rajoitinvarsi ja epoksihan on aika lujaa värkkiä. Ainoa probleema oli tuossa vain sen läpän varren kiinnityspää kun oli mennyt mokoma tuon toisen katkeamisen jälkeen melkein sileäksi, käsikopelolla piti vain saada se kohdalleen ja sitten liimata tuo korjausvarsi paikalleen, mutta tuntuu toimivan. Lämpötilat pysyy samana molemmilla puolilla eikä juonittele enää.
Itellä tuo korjauspalanen oli just saman näkönen kun se muovinen kapula petti, mutta mahdoton sanoa ilman että katsot sinne läpän reikään että miltä siellä näyttää, Endoskooppi on siinä vissiin aika kätevä. Ite otin kuvat vain tuurilla kännykällä.
Ainakin tuo oma kampe on pysynyt hyvin kasassa, suurin apu siinä oli kyllä se alumiininen rajoitinvarsi ja epoksihan on aika lujaa värkkiä. Ainoa probleema oli tuossa vain sen läpän varren kiinnityspää kun oli mennyt mokoma tuon toisen katkeamisen jälkeen melkein sileäksi, käsikopelolla piti vain saada se kohdalleen ja sitten liimata tuo korjausvarsi paikalleen, mutta tuntuu toimivan. Lämpötilat pysyy samana molemmilla puolilla eikä juonittele enää.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Kyllähän tuolle alumiinivivulle kilohintaa tuli joo.
35 € posteineen Jenkkilästä. Se on silti hermojen ja ajansäästön kannalta pikku raha tässä tapauksessa.
Ja täysin samaa mieltä siitä, että ei kannata muovivipujen kanssa pelleilyihin tuhlata aika. Itse purin 2 kertaa laitteet esille kun en kerrasta uskonut vaan yritin korjata polymeerillä tuon rikkinäisen vivun. Korjaus kesti n. 3 viikkoa vaikka kuivattelin kaikki liimaukset 3 päivän ajan ennen virtojen kytkemistä säätömoottorin perään.
Asensin nyt kanssa tuon alumiinisen rajoitinvivun muovisen tilalle sitten ja itse säätövarren liimasin liimatiivisteellä kiinni säätölipareeseen ( keltainen keinuvipu joka säätää läppien asentoa). Tämä toimii oikein hyvin.
Tuo alumiininen rajoitinvipu on kaiken a ja o, se muovinen alkuperäinen kun ennenpitkää hajoaa, niin moottori ruuvaa kaikki solmuun ja paskaksi siitä eteenpäin varmuudella, siinä säätömoottorissa on nimittäin voimaa yllättävän paljon.
Edit: Linkissä kauppapaikka josta itse tuon rajoitinosan hommasin. Tuli noin viikossa ja käy kummallekin puolelle.
http://www.ebay.com/itm/281614799873
35 € posteineen Jenkkilästä. Se on silti hermojen ja ajansäästön kannalta pikku raha tässä tapauksessa.
Ja täysin samaa mieltä siitä, että ei kannata muovivipujen kanssa pelleilyihin tuhlata aika. Itse purin 2 kertaa laitteet esille kun en kerrasta uskonut vaan yritin korjata polymeerillä tuon rikkinäisen vivun. Korjaus kesti n. 3 viikkoa vaikka kuivattelin kaikki liimaukset 3 päivän ajan ennen virtojen kytkemistä säätömoottorin perään.
Asensin nyt kanssa tuon alumiinisen rajoitinvivun muovisen tilalle sitten ja itse säätövarren liimasin liimatiivisteellä kiinni säätölipareeseen ( keltainen keinuvipu joka säätää läppien asentoa). Tämä toimii oikein hyvin.
Tuo alumiininen rajoitinvipu on kaiken a ja o, se muovinen alkuperäinen kun ennenpitkää hajoaa, niin moottori ruuvaa kaikki solmuun ja paskaksi siitä eteenpäin varmuudella, siinä säätömoottorissa on nimittäin voimaa yllättävän paljon.
Edit: Linkissä kauppapaikka josta itse tuon rajoitinosan hommasin. Tuli noin viikossa ja käy kummallekin puolelle.
http://www.ebay.com/itm/281614799873
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Alunperin keltainen, nyttemmin musta muoviakseli on mulla nähtävästi ehjä, mutta sitä saa vedettyä kuitenkin ulospäin tuolta jonkun verran muttei tule kokonaan ulos. Mistä tietää onko se rikki?
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Tarkoittanet sitä vääntöakselia jonka päähän tuo askelmoottori tökätään ja joka työnnetään tuulettimen kotelosta sinne ilmakanavassa olevan läpän keltaiseen vääntövarteen?
Kyllä tuon akselin pitää tulla helposti kokonaan vetämällä ulos sieltä vääntövarresta. Kandee purkaa sieltä alhaalta se ilmanohjurisuulake pois ja kurkistaa miltä siellä kotelon sisällä näkyy. Siellä voi olla patenttina tehty jotain "korjauksia" jos lämmönsäätö ei nyt pelaa. Oliko tämän mustan akselin rajoitinvipu hajonnut ja lämmönsäätö ei nyt pelaa?
Kyllä tuon akselin pitää tulla helposti kokonaan vetämällä ulos sieltä vääntövarresta. Kandee purkaa sieltä alhaalta se ilmanohjurisuulake pois ja kurkistaa miltä siellä kotelon sisällä näkyy. Siellä voi olla patenttina tehty jotain "korjauksia" jos lämmönsäätö ei nyt pelaa. Oliko tämän mustan akselin rajoitinvipu hajonnut ja lämmönsäätö ei nyt pelaa?
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Jep juurikin sitä tarkoitan! Ei tule kokonaan ulos ja kun sen työntää kokonaan sisään, se tuntuisi jumahtavan (ei pysty sormin pyörittämään) eli olisiko se sitten ehjä?Jzo kirjoitti:Tarkoittanet sitä vääntöakselia jonka päähän tuo askelmoottori tökätään ja joka työnnetään tuulettimen kotelosta sinne ilmakanavassa olevan läpän keltaiseen vääntövarteen?
Kyllä, kirkasmuovinen korjausosa haljennut paksummasta päästä.Kyllä tuon akselin pitää tulla helposti kokonaan vetämällä ulos sieltä vääntövarresta. Kandee purkaa sieltä alhaalta se ilmanohjurisuulake pois ja kurkistaa miltä siellä kotelon sisällä näkyy. Siellä voi olla patenttina tehty jotain "korjauksia" jos lämmönsäätö ei nyt pelaa. Oliko tämän mustan akselin rajoitinvipu hajonnut ja lämmönsäätö ei nyt pelaa?
Pyöritin tuota askelmoottoria piuhan päässä ilmastoinnin kalibrointia tehden; pitäisikö sen olla lopulta aina samassa asennossa? Nyt akseli pyörii hitaasti eestaas ja palautuu aina eri asentoon mitä oli lähtiessä. Avasin moottoripaketin ja ihan hyvin tuntui rattaat pyörivän.
Olisi kiva nähdä nuo tämän ketjun kuvat missä "akseli on ulkona", mutta eivät näy.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Oma arvio on seuraavanlainen:
-kirkas muovirajoitinvipu ei ole mielestäni alkuperäinen eli siellä on ollut tod.näk. vihreä rajoitinvivun alunperin joka on hajonnut jo aiemminja tehnyt jo silloin tuhojaan jotka on korjattu joskus patentoimalla, siksi tuo akselitappi ei tule tuuletinkotelon reijästä ulos vetämällä ( se patentti pistää hanttiin)
Parhaan arvion asiasta saat ottamalla sen alimman suulakkeen siitä tuuletinkotelosta irti, niin näet sinne sisälle missä kondiksessa siellä tuo läpän vääntövarsi on. Korjaustoimet sitten sen mukaan.
-kirkas muovirajoitinvipu ei ole mielestäni alkuperäinen eli siellä on ollut tod.näk. vihreä rajoitinvivun alunperin joka on hajonnut jo aiemminja tehnyt jo silloin tuhojaan jotka on korjattu joskus patentoimalla, siksi tuo akselitappi ei tule tuuletinkotelon reijästä ulos vetämällä ( se patentti pistää hanttiin)
Parhaan arvion asiasta saat ottamalla sen alimman suulakkeen siitä tuuletinkotelosta irti, niin näet sinne sisälle missä kondiksessa siellä tuo läpän vääntövarsi on. Korjaustoimet sitten sen mukaan.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Irrallaan se askelmoottori toimii juurikin noin että se pyörii edes takas kalibrointia tehdessä ja jää lopuksi aina eri kohtaan. Sen rajoitinvivun tehtävä on pitää se askelmoottorin liikerata halutunlaisena. Kun rajoitin hajoaa, niin akseli jatkaa matkaansa ja rutina kuuluu varmasti muoviosista sen jälkeen.
Aja se akseli ohjeen mukaiseen asentoon ja korjaa se vääntövarren kiinnnitys sinne läpälle. Sen jälkeen hommaat alumiinisen rajoitinvivun ja tämän jälkeen lyöt paketin läjään.
Aja se akseli ohjeen mukaiseen asentoon ja korjaa se vääntövarren kiinnnitys sinne läpälle. Sen jälkeen hommaat alumiinisen rajoitinvivun ja tämän jälkeen lyöt paketin läjään.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Alla linkki vielä siihen vääntövarren oikeaan asentoon. Aja kalibrointia niin kauan että se akseli jää tuohon asentoon äläkä kytke virtoja siihen enää ennenkuin sinulla on paketti muuten kasassa ja uusi alumiininen rajoitunvipu akseliin paikoilleen asennettuna. Muuten tämä jumppa ei tule valmiiksi ikinä.Jzo kirjoitti:Irrallaan se askelmoottori toimii juurikin noin että se pyörii edes takas kalibrointia tehdessä ja jää lopuksi aina eri kohtaan. Sen rajoitinvivun tehtävä on pitää se askelmoottorin liikerata halutunlaisena. Kun rajoitin hajoaa, niin akseli jatkaa matkaansa ja rutina kuuluu varmasti muoviosista sen jälkeen.
Aja se akseli ohjeen mukaiseen asentoon ja korjaa se vääntövarren kiinnnitys sinne läpälle. Sen jälkeen hommaat alumiinisen rajoitinvivun ja tämän jälkeen lyöt paketin läjään.
Askelmoottori itsessään sinulla on kertomaasi perustuen mielestäni kunnossa mutta väännön läpälle välittävät osat ja vääntöä rajoittava osa tällä hetkellä päreinä.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... sition.jpg
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Kiitokset rautalangasta vääntäneille! Alailmanohjurin poistamalla huomasin että se musta muoviakseli on vääntynyt sen verran juurestaan muotoon morjes että ei mahtunut tulemaan ulos kuin tuon ilmanohjaimen aukon kautta. Myös pieni pala oli lohjennut keltaisesta vastakappaleesta sisäpuolella - tuon katkeaminen kokonaan aiheuttaisi ilmeisesti aikamoisen lisäjumpan. Tästä eteenpäin suoraviivainen homma - onneksi näin. Valitettavasti PCS:llä oli vain mustaa muoviviisaria ja metallinen speedpartsiltakin loppu, eli toivotaan että sisukset kestävät vielä seuraavan rikkoontumisen.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Itse kanssa yritin korjata vanhaa. (muoviosilla eheyttää ranettamalla) Toinen korjauskierros riitti. Ei se niin herkkua ole maata siellä jalkotilassa selällään.
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Tänään kotiin ajaessa ilmaantui sellainen vika että puhallin puhaltaa lämmintä vain pelkääjän puolelta, kuskin puolelta tulee vain kylmää. Kalibroinnin suoritin, mutta eihän siitä mitään selvää saa koska näytössä ei kaikki pikselit toimi.
Mitä nyt täältä olen lueskellut niin vikana olisi luultavasti tuo muovinen vipu kuskin puolelta (?) Mistä kyseisen osan saisi tilattua? (Mieluiten muualta kuin kiinasta, koska olisi kiva saada auto ajoon mahdollisimman nopeasti)
Mitä nyt täältä olen lueskellut niin vikana olisi luultavasti tuo muovinen vipu kuskin puolelta (?) Mistä kyseisen osan saisi tilattua? (Mieluiten muualta kuin kiinasta, koska olisi kiva saada auto ajoon mahdollisimman nopeasti)
Saab 9-5 Aero sedan 2000
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Pro-carserviceltä tilaat.
Voi olla myös askelmoottorilta hammasratas karkuteille. Menee pohjaan naputtelelemalla.
Voi olla myös askelmoottorilta hammasratas karkuteille. Menee pohjaan naputtelelemalla.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Olikos täällä jollakin henkilökohtaisia kokemuksia siitä tilanteesta kun keltaisesta vääntövarresta puuttuu akseli kokonaan? Eli siellä on se pelkkä ympyränmuotoinen härveli jäljellä joka pyörii sormella.
Kesällä ranetin kuntoon, mutta sittemmin säätö alko kenkkuilemaan eli junttasin talveksi vain säädön kuumalle puolelle.
Tarkotus olisi tuo koko lämmönjakoboksi vaihtaa, jossei muita (realistisia) keinoja ole?
Kesällä ranetin kuntoon, mutta sittemmin säätö alko kenkkuilemaan eli junttasin talveksi vain säädön kuumalle puolelle.
Tarkotus olisi tuo koko lämmönjakoboksi vaihtaa, jossei muita (realistisia) keinoja ole?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
- Paikkakunta: PMK
Re: Lämmityslaite / ACC sekoilee -> ei toimi vieläkään...
Samassa jamassa ollaan täälläkin. Omassa autossa tuo kuskin puolen akseli on aikanaa korjattu korjaussarjalla, ja jossain vaiheessa vääntövarsi on sitten pettänyt keltaisen pylpyrän juuresta. Onhan tuo vähän tympeää säädellä lämpöjä jalkatilasta käsikopelolla vääntelemällä, joten taitaa mennä kojelaudan purkuhommiksi kesällä.
#5009
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99