Vaihtokonetta... ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Vaihtokonetta... ?

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Voisiko joku ystävällinen Ruotsinkielen taitoinen ottaa selvää , missä hintaluokissa pyörii tuolla Saabin takuupurkaamolla 2,3 moottorit tai / ja kakskolmosen kampiakseli/ kiertokanget 9-5 Saabiin.... ?
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Olen aikoinaan asiaa Ruotsin päästä kysellyt ja ainakin SDCC:llä oli hintaa takuumoottorilla noin 30 000kr. Muilla purkaamoillakin takuukoneiden hinnat olivat lähellä samoja. Irallaan hintaa kampuralle ja kangille on vaikea arvioida, mutta kyllä niitä luusisi olevan ainakin paljon tarjolla. Ja saattaa olla niinkin, että uusimpien tonnareiden (trionic) kampura ja kanget sopivat autoosi.

Onko kampiakseli täysin poikki tai kiertokanget vääntyneet? Mikäli vauriot ovat vain laakeripinnoissa, onnistuu ammattilaispajalla kampuran ja kankien korjaus.

Keltaisessa pörssissä oli muistaakseni juuri myynnissä laakerivikainen 9-5:sen 2.3 kone hintaan 700€. En sitten tiedä mitä ko. hinta pitää sisällään.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

...Mitään ei ole ainakaan vielä rikki . Vois vaan rakennella pikkuhiljaa "virikone" ja alkuper. moottorin vois pitää vaikka vara koneena...
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Amiraali kirjoitti:...Mitään ei ole ainakaan vielä rikki . Vois vaan rakennella pikkuhiljaa "virikone" ja alkuper. moottorin vois pitää vaikka vara koneena...
No sitten mielestäni kannattaisi hommata ehjä Trionic tonnarin 2.3 turbokone ja tehdä siihen täydellinen kuluvien osien remontti, poistaa tasapainoakselit, keventää vauhtipyörää, vaihtaa järeempi kytkin, ym. Kyllä ne Trionic 5:sen sisäkalut kestävät melko kovia tehoja, mutta Trionic 7:än männät joutavat uusittaviksi. Niiden tilalle esim. Wisecon Fulldome männät (vaatii hieman modifiointia), jotka omaani on laitatettu... 8)

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... ldome.html
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös esim. Maptunilta saa 2.3t T7:kaan suoraan sopivia "viri"mäntiä



Maptun har nu möjlighet att leverera smidda kolvar av absolut högsta kvalitet! Som ensam svensk leverantör av tyska Wössner High Performance Pistons till Saab,erbjuder vi det perfekta alternativet för höga effektuttag i bilar med Trionic 7 (både 2,0- och 2,3-litersmotorer) eller för motorrenovering. Wössner Pistons är även leverantör till BMW Challenge Factory Team i ETCC, VTCC och även för special tillverkning till Porsche fabriken. Dessa kolvar har hårdtestats till över 450 hk på Saab med utmärkt resultat.

Utan att skämmas kan vi säga "Bättre än så här kan det inte bli!". Kolvarna har 100% passform på original vevstakar. Vikt: 380 gram.
Kuva
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihtokonetta... ?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Amiraali kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen Ruotsinkielen taitoinen ottaa selvää , missä hintaluokissa pyörii tuolla Saabin takuupurkaamolla 2,3 moottorit tai / ja kakskolmosen kampiakseli/ kiertokanget 9-5 Saabiin.... ?
Soittelin tutulle purkaamolle joka purkaa saabeja ja oopeleita etelä-ruotsissa ja hän sanoi heillä ´maksavan noin 20000 kr + alv (25%)=25000 kr =2780 e. Nyt ei ollut yhtään moottoria varastossa ,mutta lähes viikottain kuulemma tulee autoja.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onnistuuko muuten 9-5:seen mäntien vaihto koneen paikalla olleessaan :?

Tai mahtuuko pata tulemaan laatikkoineen päivineen ylä kautta ylös, vai täytyykö laatikko tiputtaa alakauta pois ennen kuin voi koneen ottaa pois?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

joo, leikittelin vaan ajatuksella :lol: , että jos joskus tarvii omasta ottaa kone pois, niin onnistuuko talli olosuhteissa ilman nosturia :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Heh, säähän sen sanoit :D Niin tai kaivaa pihaan kauheen montun ja antaa padan pudota sinne :lol:
99 & 900 on ainakin suht helppoa toi koneen pois otto ja takasin laitto, mutta saattaapi tämä 9-5:n olla pykälää vaikeempi homma :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

En ole 9-5:seen , mutta sukulaismerkkiin vaihtanut tekniikan ja homma meni kotikonstein jokssenkin näin:

- sopivat lankut auton alle (Kuormalava oikein hyvä)
- ketjutalja auton nokassa olvan palkin ympäri ja pieni jännitys päälle
- Iskarinpultit, apurungon pultit, moottorikiinnikkeet, raidetankoakseliden pultit, johdot ja letkut irti. (Huom ei renkaita irti)
- nostetaan taljalla kori niin ylös että tekniikka voidaan hinata ajettavalla ruohonleikkurilla pois alta.
-uusi tekniikka alle ja kori alas ja tekniikka kiinni
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Frostgrey kirjoitti:Onnistuuko muuten 9-5:seen mäntien vaihto koneen paikalla olleessaan :?

Tai mahtuuko pata tulemaan laatikkoineen päivineen ylä kautta ylös, vai täytyykö laatikko tiputtaa alakauta pois ennen kuin voi koneen ottaa pois?
Kyllä mäntien vaihto onnistuu koneen olessa paikallaan, tämä siis silloin kun kun ei tarvitse tehdä työstöjä lohkoon tai kampuraan. Ei muuta kuin öljypohja ja kansi pois niin männät kankineen on vaihdettavissa.

Kone kyllä mahtuu tulemaan yläkauttakin laatikon ollessa paikallaan. Ahdasta on mutta mahtuu :wink: . Taitaa suositukset olla kuitenkin koneen pudottamiselle WISissä.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Frostgrey kirjoitti:Eikös esim. Maptunilta saa 2.3t T7:kaan suoraan sopivia "viri"mäntiä



Maptun har nu möjlighet att leverera smidda kolvar av absolut högsta kvalitet! Som ensam svensk leverantör av tyska Wössner High Performance Pistons till Saab,erbjuder vi det perfekta alternativet för höga effektuttag i bilar med Trionic 7 (både 2,0- och 2,3-litersmotorer) eller för motorrenovering. Wössner Pistons är även leverantör till BMW Challenge Factory Team i ETCC, VTCC och även för special tillverkning till Porsche fabriken. Dessa kolvar har hårdtestats till över 450 hk på Saab med utmärkt resultat.

Utan att skämmas kan vi säga "Bättre än så här kan det inte bli!". Kolvarna har 100% passform på original vevstakar. Vikt: 380 gram.
Kuva
Joo, noi näyttää hyviltä ja onnistuu laittaminen suoraan alkuperäisten tilalle. Siitä vain tilamaan, Frostgrey :D . Onkos noita MapTun tarjoamia mäntiä saatavissa myös ylikoossa? Olisi hyvä saada, jotta ovat sovitettavissa myös naarmuuntuneeseen lohkoon.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Voi luoja ! Että on IHANAT männät ja kanget ... TAHTOO... ! :lol: Kiitos vaan vastauksista kaikille tasapuolisesti... :D
Vastaa Viestiin