moottorin sisäänajosta
moottorin sisäänajosta
Millä öljyillä, miten kauan ja minkälainen ajotyyli, että uudesta moottorista tulee hyvä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: moottorin sisäänajosta
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: moottorin sisäänajosta
On tosiaan ajan saatossa sisäänajon ohjeistus muuttunut radikaalisti. Tosin harvalla on kokonaan uusi moottori vanhassa autossa. (Sis tubon, pa pumppu, apulaitteet jne..) Liialla revittelyllä hajoaa vaan vanha auto sen extra 50hp sijasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: moottorin sisäänajosta
Siis heti kärkeen muutamia kovia kiihdytyksiä kaikilla vaihteilla, jonka jälkeen n.400km kevyttä kiihdyttelyä ja moottorijarrutuksia?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: moottorin sisäänajosta
Jep. Ja uudet öljyt.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: moottorin sisäänajosta
Tuon linkin ohjeen mukaan...
Siitäkin huolimatta, että mun femman kone on noin sisäänajettu... niin tuo kuulostaa niin järjenvastaiselta. En voi sille mitään. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.. vähän kieltämättä jännittää, että miten se kestää pitkällä tähtäimellä.
Jos tuolla voittaa jotain koskien männänrenkaita, niin tuntuis jotenkin siltä että sen häviää esim.laakereissa ym. Jos ei-toivottu kuluminen pääsee alkamaan, sitä ei enää pysäytä mikään.
Huomionarvoista on se, että tuo on ainoa "vastaankävellyt" artikkeli jossa sanotaan että tee näin....
Huomioitavaa on myös se, että jos kokonaan uuteen koneeseen tekee noin jolla on tehdastakuu niin sehän raukeaa siinä sitten, koska mineraaliöljy ei täytä luokituksia.
Siitäkin huolimatta, että mun femman kone on noin sisäänajettu... niin tuo kuulostaa niin järjenvastaiselta. En voi sille mitään. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.. vähän kieltämättä jännittää, että miten se kestää pitkällä tähtäimellä.
Jos tuolla voittaa jotain koskien männänrenkaita, niin tuntuis jotenkin siltä että sen häviää esim.laakereissa ym. Jos ei-toivottu kuluminen pääsee alkamaan, sitä ei enää pysäytä mikään.
Huomionarvoista on se, että tuo on ainoa "vastaankävellyt" artikkeli jossa sanotaan että tee näin....
Huomioitavaa on myös se, että jos kokonaan uuteen koneeseen tekee noin jolla on tehdastakuu niin sehän raukeaa siinä sitten, koska mineraaliöljy ei täytä luokituksia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: moottorin sisäänajosta
Hullulta tuo kuullostaa...
Halvoilla mineraali öljyillä nuo ensimmäiset 400km ja sitten normi öljyt koneeseen?
Halvoilla mineraali öljyillä nuo ensimmäiset 400km ja sitten normi öljyt koneeseen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: moottorin sisäänajosta
Eijei..
Kun mineraaleilla 40km ja sitten heti öljynvaihto, ja siinä vaihdossa sitten täyssynteettistä. Seuraava öljynvaihto sitten 500-1000km päästä.
Kun mineraaleilla 40km ja sitten heti öljynvaihto, ja siinä vaihdossa sitten täyssynteettistä. Seuraava öljynvaihto sitten 500-1000km päästä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: moottorin sisäänajosta
Hienoa. Kiitos. Just motonetin pihassa, niin tietää mitä ostaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: moottorin sisäänajosta
Paremmalta ja loogisemmalta nuo ohjeet kuulostaa, kuin 5000 kilsaa ensimmäisillä täyssynteettisillä öljyillä.
Ensimmäisessä alle 100km jälkeen suoritetussa öljynvaihdossa on öljy jo niin täynnä metallihilettä, että varmasti kuluttaa konetta (mm. loiskumalla ympäri ämpäri kampikammiossa), vaikka se öljy suodattimen läpi ensin virtaakin.
Ensimmäisessä alle 100km jälkeen suoritetussa öljynvaihdossa on öljy jo niin täynnä metallihilettä, että varmasti kuluttaa konetta (mm. loiskumalla ympäri ämpäri kampikammiossa), vaikka se öljy suodattimen läpi ensin virtaakin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: moottorin sisäänajosta
Ei vissiin jaksanut paljoa googlettaa? Jopa Suomi sivuilla samaa todetaan.Pakari kirjoitti:Huomionarvoista on se, että tuo on ainoa "vastaankävellyt" artikkeli jossa sanotaan että tee näin.....
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: moottorin sisäänajosta
muutaman kymmentä konetta olen sisäänajanut noiden ohjeiden periaatteilla; mineraaliöljyillä käyntiin ja tien päälle heti kun mahdoliset vuotokohdat on tarkistettu. Kone normilämpöiseksi normiajolla jost alkaa tuo syklitys. Eli vaihteita hyväksikäyttäen maksimissaan pikkasen ahtojen puolella kiihdyttelyjä ja samalla vaihteella moottorijarrutusta pikkuhiljaa maksimikierroksia lisäten. Ei missään tapuksessa lappua lattiaan ja täydet paineet heti alkunsa.
Tuollaista sykliä 20-30 km, miten nyt sattuu liikennettä olemaan ja loppukilsoilla ihan punarajalle saakka kierrokset ja sitten samantien öljynvaihtoon suodattimen kera ja synteettiset sisään. Jos otat mineraalit puhtaaseen astiaan niin metallihileet kyllä kiiltelee öljyssä ja eiköhän ne pääosin ole pytyistä peräisin joka kertoo että sovitushionta on onnistunut.
Samalla vanhan koneen kunnostuksessa irronneet moskat tulee huuhdeltua pois.
Eipä noita koneita vielä ole porsinutkan tuollaisen käsittelyn jälkeen. Vanhojen koneiden osalta suurempi riski lienee kanaviin jääneet tai asennusvaiheessa väärille pinnoille eksyneet karstakikkareet.
Tuollaista sykliä 20-30 km, miten nyt sattuu liikennettä olemaan ja loppukilsoilla ihan punarajalle saakka kierrokset ja sitten samantien öljynvaihtoon suodattimen kera ja synteettiset sisään. Jos otat mineraalit puhtaaseen astiaan niin metallihileet kyllä kiiltelee öljyssä ja eiköhän ne pääosin ole pytyistä peräisin joka kertoo että sovitushionta on onnistunut.
Samalla vanhan koneen kunnostuksessa irronneet moskat tulee huuhdeltua pois.
Eipä noita koneita vielä ole porsinutkan tuollaisen käsittelyn jälkeen. Vanhojen koneiden osalta suurempi riski lienee kanaviin jääneet tai asennusvaiheessa väärille pinnoille eksyneet karstakikkareet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: moottorin sisäänajosta
Hyvin on Vesan uudelleen rakentelema ja sisäänajama moottori toiminut. 30 tkm olen ehtinyt sillä ajella ja sehän hyrisee on kuin upouusi. Kiihtyykin niin penteleesti...
Re: moottorin sisäänajosta
Kiitos Vesa. Apurunko on lattialla odottamassa huomenna saapuvaa lähetystä Englannista. Eiköhän näillä ohjeilla onnistu.
5 vuotta sitten vaihdoin kunnostetun moottorin vahempaan saabiin, enkä tehnyt ko. sisäänajoo vaan vaihdoin uudet öljyt jokusen sadan km jälkeen. Eikä nyt 100 tkm jälkeen syö nesteitä. Paitsi, että tänään kilautti, että pitäisi lisätä jäähdytinnestettä --> lämmityslaitteen hanan alapuolelta löytyi märkää.
5 vuotta sitten vaihdoin kunnostetun moottorin vahempaan saabiin, enkä tehnyt ko. sisäänajoo vaan vaihdoin uudet öljyt jokusen sadan km jälkeen. Eikä nyt 100 tkm jälkeen syö nesteitä. Paitsi, että tänään kilautti, että pitäisi lisätä jäähdytinnestettä --> lämmityslaitteen hanan alapuolelta löytyi märkää.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: moottorin sisäänajosta
Sen verran lisäisin että ei se huonoa tee jos sen totutus ajo mineraali öljyn jälkeen ajelee sen seuraavan lyhkäsen (500-1000km) vielä mineraaleilla. Dieseliin tarkotetuissa öljyissä on sinkkiä hieman enemmän jolloin pintapaineen kesto on parempi. Ohjeen mukaisesti oon sisäänajellu noita eri merkkisiä moottoreita ja se toimii.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135