alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mulla alkoi lauantaina aamulla vakionopeussäädin päällä n. 125 km rötäämään ja sytytti moottorin vikavalon. Tasakaasulla ajettaessa valo sammui mutta syttyi taas uudestaan kiihdytettäessä.

Auto parkkiin ja sidistä vikakoodi 4864. Parille klubilaiselle soiton klo 8.30 jälkeen (kiitos 9-5T ja mimmi) diagnosoitiin "useita sytytyskatkoksia useissa sylintereissä" ja/tai mahdollisia ilmavuotoja. Kasetti ja ilmamassamittari vaihdettu n.70 000 km sitten.

Tasakaasulla ajaen noin 90 km Paimion Säätöpisteeseen, ilman valon syttymistä.

Onneksi korjaamolla vahva Saab-tuntemus ja lopullinen rötäämisen syy oli ahtoilman putken klemmarin "häviäminen" josta johtuva ylimääräinen ilmavuoto "sotki systeemin".

Nyt pelittää taas tosi hyvin :D
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Itsellä tällä hetkellä aihetta sivuten tällaista ongelmaa:

Potilas -04 9-5 aero autom.

Aina välillä kiihdytyksessä auto tuntuu puutuvan. Kierrokset nousee kyllä, mutta ahtomittari (vääntömomentti) ei tunnu nousevan normaaliin tapaan. MiFi näyttää tällöin n. 40-60 kun normaalisti 0-3. Seuraavassa kiihdytyksessä auto saattaa taas toimia normaalisti eikä Mifejä kerry lisää. Vikakoodeja 0.

Takaisku venakopan & kaasuläppäkotelon välistä vaihdettu, imm 6kk vanha, kasetti 40tkm. Tulpat juuri kiristetty, oli 7tkm jälkeen 1 & 2pytyn tulpat löystyneet. Jarrutehostin ei ilmeisesti vuoda, tai ainakin tehostus katoaa kun auto sammuksissa pari-kolme kertaa jarrua painaa. Evap modattu -06 ->, pienet alipaineletkut vaihdettu silikonisiin.

Olisiko jollain heittää seuraavaa sivistynyttä arvausta viaksi?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Hyvää iltaa.

Uusi saabisti kaipailisi hieman neuvoja. ('02 Aero man.)

Tuossa ennen itsenäisyyspäivää auto jätti moottoritielle reilun 1000km yhteisen taipaleen jälkeen. Syynä haljennut sytytystulppa. Samalla korjattiin rikkoutunut ässäventtiili, joka lorotti jäähdytysnesteet johonkin. No, auto oli pajalla kun ei itsellä ole aikaa/paikkaa jossa tehdä. Ja melko rajallisesti osaamistakin. Nyt noutaessa ei tahtonut käydä tyhjäkäyntiä ja sammuikin pariin otteeseen. Antaa vikakoodia P1390, sytytyskatkos, alhainen polttonestetaso, useita sylintereitä. Ilmeisen tuttu koodi täällä, kun näitä vanhoja topicceja lueskelee? Tulppia oli huoltokirjan mukaan vaihdeltu jo pariin otteeseen 8tkm välein.

Puolayksikkö menee nyt ainakin vaihtoon, koska sen iästä tai kunnosta ei ole harmainta hajua. Onko jotain muita kohteita, joita olisi mahdollisesti syytä vilkaista? Tuo bensan riittävyys nyt ainakin tulee itselleni mieleen jos ei vieläkään parane. Hämärintä itselleni on, ettei ennen tiellehyytymistä auto pätkinyt tai ollut käyntivaikeuksia, mutta nyt ei tahtonut saada edes liikkeelle omin voimin.

Edellinen omistaja on ilmeisesti viinakonvertoinut, itse olen ajanut pelkällä 95:lla. Open sid pitäisi ilmeisesti olla, mutta toistaiseksi on vasta opiskeltu saabin käyttöä, enkä tuohon ole vielä ehtinyt. Etenkään kun käyttöohjekirjaa ei auton mukana tullut.

Toivottavasti tämä nyt tästä selkiäisi, on tuo jo tällä kokemuksella moninkerroin mukavampi autona kuin tuo mazda 6, joka vaihdossa lähti...
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytytyshäiriöt, mitkä tulee kaikista sylintereistä yhtä aikaa on kyllä suurella todennäköisyydellä polttoaineen saantiin liittyviä. Tuliko ongelma kiihdytyksessä? Minulla ainakin temppuilut on olleet alkuun juuri ohituksissa. (Tosin potilaana 9-3, mutta sama pumppupaketti ja konehan näissä periaatteessa on.) Sytytyskasetteja on mennyt silleen, että yksi pytty alkaa Sid-infossa antamaan virhettä tai paljon mifiä, eli huonoja sytytyksiä. Yksi kasetti pätki femmassa ihan vaan ilman varoitteluita. Alkoi katkoa virtoja, niinkuin joku sammuttaisi virrat ajon kesken ja laittaisi takaisin päälle.

Summa summarum laita lisää bensaa ja jos se auttaa on pumpussa jotain häikkää. Sytkäkasettia saattaa saada lainaan, niin ei heti uutta ole pakko ostaa sokkona.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Ei tullut kiihdytyksessä, vaan moottoritiellä "täydestä laukasta". Vakkarilla siis ajelin, kun nykäisi ja sammui. Oletan että tähän syylliseksi paljastui haljennut sytytystulppa. Kasetti ilmeni myös toimivaksi.

Nyt vaikuttaisi katit olevan tukossa, ei tahdo pysyä käynnissä, ahtopaineet seilaa tyhjäkäynnillä ties missä ja katalysaattorit alkaa lämmetä oikein huolella.

Kyllä se vielä tästä. Joskus. Ehkä ensi vuosikymmenellä...
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kiertomäntä kirjoitti:
Pe Joulu 20, 2019 21:08
Nyt vaikuttaisi katit olevan tukossa, ei tahdo pysyä käynnissä, ahtopaineet seilaa tyhjäkäynnillä ties missä ja katalysaattorit alkaa lämmetä oikein huolella.
Nyrkkisääntö - jos katti lämpenee huolella kuten kirjoitit - koneesta menee palamatonta bensaa läpi. Tulpat? DI-kasetti - onhan se originelli - ei tarvike? Ja olihan ne tulpat NGK:t? Ja sitten tulee monet mekaaniset viat, mm venttiilin sulaminen - tai muuten vaan venttiilin ja seetin tiivistys ei toimi - tuo tulpan (jos se oli NGK) hajoaminenkin voi indikoida jotain ongelmaa seoksissa - eli tässä voi olla monta päällekkäistä vikaa esmes ensin käynyt laihalla koska bensapumppu, suodatin, IMMu tms. Siitä sitten esim. venttiilit saaneet osumaa, nyt palanut venttiili... Tai "massiivinen" imuilmavuoto... Mittaa puristuspaineet ihan ekaksi.

Se ahtopainemittari femmassa on koriste - se ei kerro imusarjan ali-/ylipainetta. Joku paremmin tietävä voi kertoa mikä voi olla vialla jos se "seilaa" tyhjäkäynnillä - mutta käytös ei ole normaalia.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Täytyy maanantaina soitella pajalle. Iridiumit koneessa on nyt, aiemmin ei ollut, enkä osaa sanoa tulppien merkistä mitään. En vanhoista enkä nykyisistä. Kasetti pitäisi olla originaali omien tietojen mukaan. Hiukan huolestuttaa, että edellinen omistaja on vaihtanut tulppia 8tkm välein, tosin se on myös ajanut viinalla siinä missä minä bensalla.

Puristukset nyt on onneksi ainakin helppo mitata.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Kympin välein minä vaihdan tulpat, joten siinä mielessä kuulostaa ihan hyvältä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuparitulppia pitää vaihtaa useammin, mutta pakko tunnustaa että saattaa ne meillä olla välillä 20tkm jopa. Ei ne yleensä näytä vielä silloinkaan pahasti kuluneilta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kiertomäntä kirjoitti:
Pe Joulu 20, 2019 21:08
Ei tullut kiihdytyksessä, vaan moottoritiellä "täydestä laukasta". Vakkarilla siis ajelin, kun nykäisi ja sammui. Oletan että tähän syylliseksi paljastui haljennut sytytystulppa. Kasetti ilmeni myös toimivaksi.
Nyt vaikuttaisi katit olevan tukossa, ei tahdo pysyä käynnissä, ahtopaineet seilaa tyhjäkäynnillä ties missä ja katalysaattorit alkaa lämmetä oikein huolella.
Mulla oli kerran hieman samanlaiset oireet. Sammui ajosta ja lähti sitten kuitenkin käyntiin, mutta käynti kuulosti olevan "ihan sekaisin". Syyksi paljastui turbolta coolerille menevän letkun irtoaminen. Korjaantui euron klemmarilla. Ehdin jo miettimään tonnin moottoriremonttia.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa kesällä Femma sippasi vaimon ja lasten ollessa matkalla Joensuuhun Kuopiosta. Ne pääsi hädintuskin nilkuttaen Tuusniemelle. Mie sinne ajoin vastaan ja käytännössä piti kaasuläppäkotelolle laittaa yksi iso huohotusletku takaisin paikalleen. Niin paha ilmavuoto oli, että kone ei pysynyt käynnissä. Viimekädessä syy oli tukkeutunut magneettiventtiilin reikä, joka aiheutti ahtojen piikkausta ja paine iskuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Muutamaa viestiä aiemmin mainitsin kun auto jätti tielle, eikä sen jälkeen tahtonut käydä kunnolla. Nyt tutkiskelun jälkeen on ilmennyt, että hukkaportin alipainekello on jumissa ja alipaineletku(t?) on tukittu. Pultilla tukkoon ja klemmaria perään. Näin ainakin mekaanikon sanoin, en ole aivan satavarma ymmärsinkö oikein.

Tällä järjellä huonoon tyhjäkäyntiin tuntuisi olevan useampi kuin yksi syy, mutta osaako joku näillä tiedoilla ehdottaa mihin kannattaisi keskittyä? Oma järki sanoisi että tuo alipainekello nyt ainakin kuntoon, mutta onko tuolle tietoiselle tukkimiselle joku peruste jonka takia sitä ei kannattaisi avata? Vikakoodeja auto ei anna huonosta käynnistä huolimatta.

Puristukset on kaikissa sylintereissä ok ja tasaiset.

Kasettia en haluaisi ostaa uutta ihan vain kokeilun vuoksi, mutta jos jollakulla on kasettia sen verran, että voidaan testata ja sen osalta homma selkiyttää, olen valmis maksamaankin testauksesta. Auto sijaitsee tällä hetkellä Kärkölässä, Lahden kupeessa.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hämeenlinnasta saat ainakin kasettia lainaan ihan ilmaiseksi, ei nyt valitettavasti ole Lahteen päin menoa juuri.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No tuo hukkaportin letkun poistaminen tekee saman efektin, mistä kerroin, kun meillä oli roska siinä magneettiventtiilin reiässä. Ahdot siis voi lyödä yli, eikä mikään säädä sitä alas. Ainoa, mikä rajoittaa on moottorinohjaus katkaisemalla tehot veitsellä leikaten. Ettei vaan olisi joku huohotuksen tai joku muu letku irti? Paineiskut voi irrottaa letkun useammasta eri paikasta. On minulle kahdesti käynyt niin, että ahtoputki irtoaa kaasuläppäkotelolta. Ekalla kertaa vaan hävisi tehot ja alkoi röpöttää. Uusi tiiviste ja klemmari tiukalle oli korjaus. Toisella kertaa meni läppä limb home - tilaan, joten se piti palauttaa ja laittaa ahtoputken klemmari tiukemmin kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

No eipä ole edelleenkään päästy puusta pitkään, ilmavuotoja ei pitäisi olla, letkut on paikallaan eikä haperoita.

Ja ahtojahan ei siis varsinaisesti pitäisi tulla, auton kun pistää paikallaan käyntiin ja antaa käydä joutavaa, hetken päästä alkaa käydä huonosti. Käy huonosti sen pari sekuntia, kunnes tasoittuu ja hetken päästä sama uudelleen niin kauan ettei jaksa enää lopulta käydä. Jos kasetin vaihto tai magneettiventtiilin avaus ei auta, alkaa itseltäni ideat pikkuhiljaa loppua...
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Vastaa Viestiin