Taas leimasta läpi kerralla.....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
myllypa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja myllypa » To Heinä 17, 2014 18:40

Niin meni taas Aero läpi leimasta ilman mitään kommentteja ja ainoa mitä laitoin ennen leimaa oli haalistuneet vilkkupolttimot ja kulkupelihän on vm.2000. On se laatupeli tuo Aero ja toivottavasti tuollaisen saa vielä joskus uutena....t.jäsen nro 744

jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja jameli » To Heinä 17, 2014 21:56

Kyllä on enempi peiliin katsomisen paikka, jos Saab 9-5 ei mene laakista läpi, sen verran yksinkertaista ja helppohoitoista on...

Ei se ole mikään perustelu että auto on jo vuodelta 1997 niin voidaan laiminlyödä perushuollot ja saahan siinä olla sellaisia vikoja, jotka korjataan jos ne ovat katsastusmiehen huomion kiinnittäviä, vaikka perhe sillä päivittäin ajelee...

Sen verran huteraa on katsastustoiminta, ettei aina ihan oikeita vikoja edes löydy, joutuvat vaan tilastollisista syistä keräämään kaikkia nippelivikoja, vaikka itse ravistelevat alustaa väärään suuntaan, täysin vailla ymmärrystä.

PRKL
__________________
Saab 9-5 2.3t SE -98 (os. lpt 170hv) --> Aero-konversio (260hv)

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Heinä 18, 2014 07:33

On näitä vissiin ainakin taka-akselin puslista pompannu. Valveutunut saabisti kyllä huomaa vian ilman katsastusmiestäkin 9-5:nsä heikosta ajettavuudesta, jos on ehjällä femmalla joskus ajanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Jantteri » Ti Heinä 22, 2014 13:33

Niinhän tuo taas omakin aero meni läpi kerrasta. Kolme katsastusta jo putkeen ilman virheen virhettä "koputtaa puuta"

Kelpasi jopa tuo 3" putki mukinoitta 8)
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja blair » Ti Heinä 22, 2014 21:53

jameli kirjoitti:Kyllä on enempi peiliin katsomisen paikka, jos Saab 9-5 ei mene laakista läpi, sen verran yksinkertaista ja helppohoitoista on...

Ei se ole mikään perustelu että auto on jo vuodelta 1997 niin voidaan laiminlyödä perushuollot ja saahan siinä olla sellaisia vikoja, jotka korjataan jos ne ovat katsastusmiehen huomion kiinnittäviä, vaikka perhe sillä päivittäin ajelee...

Sen verran huteraa on katsastustoiminta, ettei aina ihan oikeita vikoja edes löydy, joutuvat vaan tilastollisista syistä keräämään kaikkia nippelivikoja, vaikka itse ravistelevat alustaa väärään suuntaan, täysin vailla ymmärrystä.

PRKL
Tiedätkö jameli, että vaikka kuinka yksinkertaista ja helppoa kaikki onkin, niin välttämättä kaikilla ei ole aikaa makaa päivät pääskysten auton alla vaan elämään kuuluu muutakin?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

Avatar
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Maximus » Ti Heinä 22, 2014 22:47

Olen kyllä Jamelin kanssa vähän eri linjoilla. Mm. itselläni ainakaan ei ole jarrudynoa, joka mittailee käsijarrun. Osan alustasta porsineen huomaa, mutta ei välttämättä kaikkea kuin vasta vaihdon jälkeen meno onkin mukavampi. Toki siinä vaiheessa on täysin peiliinkatsomisen paikka, jos jännittää että pomppaakohan se minun pommini nyt siitä, tästä ja tuosta syystä jotka tietää olevan heikkoja kohtia mutta ei ole viitsinyt laittaa kuntoon. (Pienien teholisäysten takia tullut jännitys on eriasia :lol: )
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00

jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja jameli » Ti Heinä 22, 2014 23:59

blair kirjoitti:Tiedätkö jameli, että vaikka kuinka yksinkertaista ja helppoa kaikki onkin, niin välttämättä kaikilla ei ole aikaa makaa päivät pääskysten auton alla vaan elämään kuuluu muutakin?
No ihan selvyyden vuoksi: minä en makaile autoni kanssa, enkä sen alla... eikä Saab 9-5 sellaista edellytäkään. Ei ole myöskään taitoa, paikkaa, välineitä tai edes aikaa auton kanssa ylimääräistä pelehtiä, sen pitää olla 100 % luotettava ja aina valmiina uusiin seikkailuihin.

Oikein loman kunniaksi kirjoittelen hieman pidempään ja toisia vähän provosoidenkin...

Tällainen tavallinen tumpulakin pärjää auton kanssa, kun käyttää hieman maalaisjärkeä ja lueskelee näinkin hyvää foorumia sekä vaivautuu edes perushuollon/tarkistus vuosittain teettämään.

Ruosteen takia ei hylkyjä tule, sen verran hyvässä sinkissä ja suojassa ovat, Suomen tieoloista huolimatta.

A-katsastuksen vikatilasto, hylkäysprosentit eri ikäluokissa vuonna 2013
http://www.a-katsastus.fi/SiteCollectio ... o-2013.pdf

6 vuotta vanhat (2007), hylkäysprosentti 6,97 %, 125tkm ajettuja. Ei tyypillisiä syitä.

7 vuotta vanhat (2006) hylkäysprosentti 11,34 %, 153tkm ajettuja, yleisin syy taka-akselisto.

8 vuotta vanhoilla syynä jälleen taka-akselisto, nyt saanut kaverikseen myös pakokaasupäästöt. Hylkäysprosentti 15,07 %, ajettu 166tkm.

9 vuotta vanhoilla (2004 käyttöönotettu), hylkäysprosentti 16,77 % ja 188tkm ajettuja ovat. Syyt jälleen taka-akselisto, pakokaasupäästöt ja uutena 3. vika seisontajarrusta.

10 vuotta vanhoilla (2003) hylkäysprosentti 21,41 %, ajettu 210tkm. Samat taka-akselin viat ja pakokaasupäästöt, mutta nyt listalle käsijarrun ohi on kiilannut iskunvaimennus.

11 vuotta vanhoilla (2002) hylkäysprosentti 18,46 %, ajettu 221tkm. Taka-akselisto, käyttöjarru ja pakokaasupäästöt.

12 vuotta vanhat, 23,30 % hylkäys, 234tkm ajettuja. Taka-akselisto, pakokaasupäästöt ja seisontajarru.

13 vuotta vanhat, 17,77 % hylkäys, 239tkm ajettuja. Taka-akselisto, seisontajarru, iskunvaimennus.

14 vuotta vanhat (1999), 18,64 % hylkäys, 247tkm ajettuja. Taka-akselisto ja käyttöjarru.

15 vuotta vanhat (1998). 21,84 % hylkäys, 263tkm ajettuja. Taka-akselisto ja käyttöjarru.

Mitä havaittiin siis tilastoista:
Yleisimmät syyt hylkäämiseen ovat
- Taka-akselisto
- Pakokaasupäästöt
- Seisontajarru
- Iskunvaimennus
- Käyttöjarru

Toinen vakava havainto on, että 10 vuotiaita ja sitä vanhempia autoja laiminlyödään melko vakavasti, jos 20 % autoista eli 1/5 hylätään ja pääosin vielä melko simppeleistä syistä.

Tästä taka-akselistosta on ollut foorumilla ennenkin puhetta... ajettavuus muuttuu melko kamalaksi kun on hylkäyskunnossa, mutta valitettavasti katsastusmiehet eivät osaa tätä vikaa yleensä ravistella oikeaan suuntaan.

Syytä pakokaasupäästöjen kelpaamattomuuteen en osaa sanoa, veikkaan pakoputkea, muita hapettuneita letkuja tai muuta syytä liian rikkaalle syötölle (immu, turbo).

Seisontajarrua hylkäyssyynä pidän erittäin naurettavana... oliko omistajan tarkoituksena testauttaa jarru vasta katsastajalla, jos vaikka menisi läpi... eikä ole kovin ihmeellinen korjattavakaan. Hylkäyskuntoisen käsijarrun tunnistaa kyllä melko helposti. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=vaijeri

Iskunvaimennus... Jälleen vika, jonka tunnistaminen ei ihmeitä vaadi, vaikuttaa suoraan ajamiseen päivittäistä käyttöä haitaten, selvästi tunnettavissa ja aivan takuulla aiempien vuosien katsastukset ovat antaneet viitteitä alustan kunnon heikentymisestä. Jälleen siis on pitkitetty ja yritetty päästä mahdollisimman pitkään huollot minimoiden.

Käyttöjarru niin ikään on antanut itsestään viitteitä jo aiempina vuosina katsastettaessa ja todennäköisesti myös ajossa heikentyneenä pysäytyskykynä. Tähän lokeroon tosin mene iso joukko sinänsä toimiviakin autoja, varustettuna jo liian ohueksi kuluneilla tai kieroilla levyillä. Osin jopa katsastajien virkaintoisuutta muiden vikojen puuttuessa. Nämäkin tosin olisi nähtävissä ja tarkastettavissa verrattain helposti.

Sitten on yleisesti katsastuksessa hylkäyksiä aiheuttavat syyt:
Renkaat, eli se joukko kuminsäästäjiä, joita me rengastehtaan kanssa samassa kaupungissa asuvat pidetään yhteiskunnan syöpänä, porukkana jolta pitäisi ottaa korttikin pois... ihan piruuttaan vaarantavat oman turvallisuutensa lisäksi myös muut teillä liikkuvat.

Jousitus, oudostihan se auto vähän käyttäytyy ja omituista kolahtelua, hieman taitaa joku nurkka olla tasaisella muita alempanakin ... mitään ei vissiin ajossa huomaa, kun jousi on poikki...

Liikaa Mika Saloa tv:stä tuijottaneet... eli omavalintaista hylkyä hakeva osuus, joka koittaa läpi lexus-valoilla, tummennetuilla etusivulaseilla, 4" röörillä, jälkiasennus xenoneilla, liian matalalla maavaralla jne. varustettuja näyttelyesineitä.
__________________
Saab 9-5 2.3t SE -98 (os. lpt 170hv) --> Aero-konversio (260hv)

jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja jameli » Ke Heinä 23, 2014 00:22

Maximus kirjoitti:Olen kyllä Jamelin kanssa vähän eri linjoilla. Mm. itselläni ainakaan ei ole jarrudynoa, joka mittailee käsijarrun. Osan alustasta porsineen huomaa, mutta ei välttämättä kaikkea kuin vasta vaihdon jälkeen meno onkin mukavampi. Toki siinä vaiheessa on täysin peiliinkatsomisen paikka, jos jännittää että pomppaakohan se minun pommini nyt siitä, tästä ja tuosta syystä jotka tietää olevan heikkoja kohtia mutta ei ole viitsinyt laittaa kuntoon. (Pienien teholisäysten takia tullut jännitys on eriasia :lol: )
En valitettavasti tunne katsastusmääräyksiä käsijarrun suhteen sanatarkasti, mutta mielikuva on että Suomessa riittää kun jarrutusvoima ylittää 16 % auton kokonaismassasta ja sallitaan 70 % ero puolten välillä, eli kovin kummoisesti ei tarvitse säätää seisontajarrua, kun jo kelpaa. Melko turvallista on katsastuksen suhteen, jyrkähkössä mäessä auto pysyy paikallaan käsijarrun avulla tai jos soratiellä hitaasta vauhdista varovasti käsijarrulla pyörät saa lukkiutumaan.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4sijarru
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kaesijarru
__________________
Saab 9-5 2.3t SE -98 (os. lpt 170hv) --> Aero-konversio (260hv)

jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja jameli » Ke Heinä 23, 2014 00:32

Googlella kaikkea löytää, eli katsastuksen arvosteluperusteet:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf
__________________
Saab 9-5 2.3t SE -98 (os. lpt 170hv) --> Aero-konversio (260hv)

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja blair » Ke Heinä 23, 2014 01:50

Jameli käsitti ehkä vastaukseni vähän väärin... En vie autoani korjaamolle, vaan teen kaiken itse. Autoa ei ole koskaan leimalta pompautettu.

Fakta juttu on kuitenkin se, että perheessäni on muitakin kuin SAABikamuja ja niistä suurinosa istuu vielä turvaistuimessa, noh kaikki paitsi vaimo.

Kello on nyt kohta kolme ja tulin juuri tallista moniurahihnanrullia putsaamasta. Jos katsuri huomauttaa jostain, niin en hae syytä peilistä. Olen vain ollut kiireinen muutaman muun tärkeämmän asian kanssa - niitä on kolme, eikä niistä kukaan yllä SAABin rattiin kuin isin sylissä..

Hienoa tilastoa olet jaksanut kaivaa - mielenkiintoista. Kiitos siitä.



Sent from my iPad using Tapatalk
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli » Ke Heinä 23, 2014 07:05

Mullakin femma sai leiman tuossa muutama viikko takaperin. Vilkun polttimo ei ollut tarpeeksi oranssi ja parkkivalo ei toiminut (unohtui koko leima ja myöhässä ajoin ihan kylmiltä leimalle). Katsuri syynäsi kyllä auton ihan huolella läpi ja kyllä taas hymyilyttää vuoden ajella.

Vanhana Volvomiehenä leuka oli jo valmiiksi rinnassa kun katsuri käveli kohti sanoen "olisi pari juttuja" :mrgreen:
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja HEV » Ke Heinä 23, 2014 08:31

Samoilla linjoilla edellisten kanssa eli jatkuvalla koeajolla (femmalla vain viikoittain, kun rouvalla päivittäin käytössä), silmämääräisellä tarkastuksella (kurkkaus konepellin alle ja pyöräkoteloihin) silloin tällöin (mutta useammin kuin viimeisen katsastuspäivän aamuna) ja huoltamalla tai vaihtamalla tarvittavat kuluvat osat rauhassa omaan tahtiin olen mielestäni saanut pidettyä molemmat käyttöpelit lähes virheettömässä käyttökunnossa ja luonnollisesti ovat mennet katsastuksesta aina läpi (pl yksi kolkin alapallon vaihto) eivätkä ole koskaan jättäneet tielle. Muutama vikakoodi on ilmaantunut, mutta ne on heti luettu ja koodin kertoma vika on korjattu niin nopeasti kuin olen pystynyt (asentoanturi ja s-kasetti ovat olleet jo takakontissa valmiina). Esimerkkinä parin kuukauden takaa femman katsastuskortti, ainakin jarrut, alusta ja päästöt (hyvässä) kunnossa:

https://www.dropbox.com/s/cp0efg5k94s8sdi/kats14.jpg

Lukemista huolimatta takalevyt ovat aika pahasti jo ruosteessa, joten niiden vaihto on tehtävä lähitulevaisuudessa jo paljon ennen seuraavaa katsastusta. Paksuus pitää vielä mitata, mutta näkyvät kesävanteiden läpi niin selvästi, että antavat kuvan huonosti pidetystä autosta :)

Ajoin aikanaan 10v liisari femmoilla, jotka olivat kyllä iästään huolimatta jotenkin huonommalla hapella (ei nyt mitään isompaa, mutta pikkuvikoja), kun niitä fiksailtiin ainoastaan määräaikaishuolloissa.

Paljon kivempaa on tämäkin harrastus kun saa tehdä näitä omaan tahtiin eikä viimeisenä iltana.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Avatar
aero
-
Viestit: 5921
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Heinä 23, 2014 17:44

Tähän on pakko sen verran kiilata väliin, että jos mun auto luikertelee, kolisee tai muuten ilmaisee esim, väljyyttä alustassa ja katsastusikkuna on lähellä tai kohdalla, niin ei tulisi mieleenkään viedä sitä tutkittavaksi liikkeeseen tai edes alkaa itse ryömimään auton alla, kun katsastusmies antaa vaihdettavista osista listan (ainakin mulle tähän asti kutakuinkin täydellisen) 15 eurolla (=jälkitarkastusmaksu, se itse katsastus pitää maksaa joka tapauksessa, eli löytyneiden vikojen listaaminen maksaa tuon), jolloin ne voi kaikki ostaa ja vaihtaa/vaihdattaa kerralla. Laiskaa? Kyllä. Taloudellista? Kyllä. Huonoa autonpitoa, kun antaa ammattilaisen etsiä viat, vaikka tilastot pahenee? Minusta ei.

Mikään korjaamo ei tee vastaavaa tarkistusta/diagnosointia samaan hintaan. Tai jos tekee, saa vinkata.

Listatuista vioista sen verran, että muuten varsin syvällinen lista, mutta yleisesti ottaen takajarrut (käyttöjarrun) voi monelta kuskilta jäädä oikeasti yllättävän helposti huomiotta. Jos ei hoksaa eikä tule muuten tarvetta tehdä välillä tiukempia jarrutuksia (harrastajat yleensä tajuaa, muu kansa välttämättä ei), ei etenkään vanhemmilla autoilla takajarruille tule välttämättä käyttöä eikä huomiota vähentyneestä jarruvoimasta tositilanteessa. Uudemmissa sentään ESP antaa takajarruille töitä, jos talvella vähänkään luistelee. Jos on umpinaiset vanteet, ei edes ruostuneet levyt välttämättä paista silmään.

Pakokaasupäästöjen syiksi veikkaan T7:n kohdalla vuotoja ja väsyneitä immuja. Immut kun tunnetusti kuluvat ja kuluessaan mittaavat ilmaa liian vähän ja kone käy laihalla, voi se sekoittaa päästöjä. Tuuri tosin käy jos väsynyt immu löytyy katsastuksessa, vähän turhan moni on tainnut löytyä vasta kun männässä on reikä...
Tokihan 9-5:n päästötuloksia on voitu osaltaan puhkoa myös dieseleillä.

T: Aina suoraan ajosta katsastukseen, joskus hylsy, joskus läpi. Monesti käskenyt inssiä paikantamaan kolinan tahi väljän, kun niiden etsiminen on halpaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2720
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ke Heinä 23, 2014 22:03

Itse kuulun sekakäytös porukkaan. Joskus nuuskin kärryt itse läpi ja entraan sen, mitä löydän. Toisinaan ajan suoriltaan konttorille ja haen jo mainitun listan. Totta on, että jälkikatsastuksen hinnalla ei kovin moni koko autoa tutki.

Katsurit ei välttämättä kaikkea löydä (esim. jo mainitut takapään puslat), mutta sitä varten on Klubin foorumi :lol: . Oiretta tänne, niin alkaa ehdotuksia tulemaan.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
aero
-
Viestit: 5921
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Heinä 23, 2014 23:19

Toki, jos oire on tuttu ja/tai häiritsevä, eikä voi ajaa kutakuinkin suoraan konttorille hakemaan palvelua, pengon minäkin itse. Mutta jos auto nuljuaa tavalla, joka ei ole entuudestaan tuttu ja ajankohta sallii niin sinne vaan missä on pelit ja vermeet auton nuljutteluun ja halpa, mutta hyvä palvelu. Siitä sille inssille maksetaan, että se etsii autosta mm. liikenneturvallisuuteen vaikuttavat viat, joten tehköön työnsä ja etsiköön ne :D.

Ja joo, ei ne välttämättä kaikkea löydä, mutta aika hyvällä prosentilla, etenkin kun muistaa mainita etukäteen että kertoo sitten mistä käytös X johtuu. Mulle on tähän asti löytynyt kaikki paitsi tonnarin ohjausvaihteen pieni välys. Ja toisaalta jos inssi ei vikoja löydä, ei tartte maksaa sitä jälkitarkastusta, eikä siis ole vielä siinä vaiheessa hävinnyt yhtään mitään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin