Taas leimasta läpi kerralla.....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli vaan puolet autosta piti korjata ensin? :mrgreen:

Mikä juttu toi käsijarrun vuosittainen säätäminen on? Ei oo koskaan tarvinnu tehdä erikseen. Eiks sitä vois korjata kerralla kuntoon, niin ei tarvii leikkiä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 22:22
Eli vaan puolet autosta piti korjata ensin? :mrgreen:

Mikä juttu toi käsijarrun vuosittainen säätäminen on? Ei oo koskaan tarvinnu tehdä erikseen. Eiks sitä vois korjata kerralla kuntoon, niin ei tarvii leikkiä?
No kun ensin kerrot miten ton saa automaattisesti säätymään?

Femman kässäri on kivikautinen tekele joka tuntuu vaativan säädön joka leimalle, aina on löysää jommalla kummalla puolella vaikka on uudet hilut paikallaan.

Helppoa se on oikeiden autojen kanssa kun kässäri säätää itse itsensä. Eikä kyseessä ole mikään ranskalainen satulakätöstys joka on jumissa parin talven jälkeen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mun femman käsijarru on säädetty 2 kertaa mun omistuksen aikana(2013/2014 vuodenvaihteesta lähtien). Vesa Suokko vaihtoi käsijarruvaijerin 2-3v sitten ja Et autotech teki 2019 kesällä takajarrurempan, jossa vaihdettiin mm. levyt, palat, ja kengät. Molemmat säätivät käsijarrun hyvin ja säädöt ovat pitäneet, eikä niihin ole tarvinnut sen jälkeen koskea.

Käsijarrun toiminta perustuu toki sen säännölliseen käyttämiseen, sekä ehjiin osiin. Vaijerin kunto on yksi tärkeä komponentti tässä kokonaisuudessa. Seuraava erittäin tärkeä komponentti on rummun sisällä oleva linkkumekanismi. Jos se on kulunut, niin eipä se käsijarru toimi oikein ja pysy säädöissä vaikka sitä miten säädät. Uusi linkku per puoli on saabistille kallis, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Toki muutkin kuluvat osat vaikuttavat, mutta uusilla/ehjillä osilla käsijarru pelaa ja pitää säätönsä ongelmitta vuodesta toiseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se on hyvä kun on leima tullut kerralla. Sitten jos ei tuu, niin on ostanut käytännössä vikalistan. Siitä on kätevä katsoa mitä tarvii laittaa. Aika spontaanisti on tullut autoa käytettyä leimalla. Autohan kuuluu olla liikennekelpoinen, kun sillä ajetaan. Ei vain katsastuksessa... Näin niinkuin teoriassa ainakin. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja aina säästää sen 25 e vähintään kun suorittaa katsastustarkistuksen etukäteen joko yksin tai kaverin kera
kummasti puuhakassin maininta auttaa kaverin saamisessa pe iltana :D
samalla vetonivelen kumit kiillotetaan ja rt päät maalataan ja lasikuitupakkelia vedetään takitsiin paikkoihin ja ilmanputsariin meisselillä reikiä varmistamaan ilmansaanti ai niin noi olikin entisen saabistin leimanhaku kikkoja :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja eegas »

Aeroa kävin näyttämässä K1 katsastuksessa Joensuussa, ei vikoja, taas vuodeksi leimaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja willbst »

Herätetään vanha ketju eloon...
Aero katsastettu, en tehnyt mitään ennen katsastusta. Noin 280 tkm.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja Pee »

Torstaina vanhempi kehujen kanssa läpi.

Edeltävänä viikonloppuna vaihdoin parempi kuntoiset etuvaloumpiot ja uudet sumuvalot.
Autokatoksessa valojen säätö kunnon ranetus tyyliin ja olin 99% varma että siihen kosahtaa/huomautuksia tulee.
Mitä vielä, katsastaja kehui suuntauksia kun varmistin että miltä ne valojen suuntaukset näyttää :)

Vanhemman kanssa joka vuosi ollut jotain pientä sanottavaa ja muutaman kerran joutunut käymään uudelleen moikkaamassa katsastus setää.
Uudemman kanssa ei ole vielä koskaan ollut mitään huomautettavaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Pariviikkoa sitten käytiin Aeron kanssa katsastus sedällä, tais olla 7. kerta, ja jälleen tuli huomautuksitta ja kehujen kanssa vuodeksi ajolisenssi 8)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Puhtain paperein pappamallin karvalakki
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja torque »

Ei tällä kertaa, 1kpl apurungon pusla finiitto. Ei kyllä ajoa haitannut, ohjaustuntuma vedossa/vaste ym muut kolinat oli ihan hiljaa. Kilometrit eivät syynä tässä, vaan jos ensiasennus kumipusla ehtinyt hapertua 15v aikana.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kiertomäntä kirjoitti:
Ke Syys 29, 2021 08:20
Mielenkiintoista. Eikös tuo ole kantava rakenne, joten ymmärtääkseni siinä ei saisi olla reikiä vaikka olisikin muovien alla piilossa? Samapa tuo, tuleepahan nyt kuntoon niin kauan kun tuota kannattaa vielä tehdä. Muutaman vuoden päästä tuskin enää on järkevää tehdä.
^ Projektiosiolla taannoin puhetta "dog leg" eli takakaaren etunurkan ruosteista. Mulla niistä on pudonnut tielle jo silminnähden peltiä eikä vieläkään edes huomautusta, tällä kertaa eri konttorilla kun viimeksi.

Varapyöräkotelo on läpimätä, pysyy kasassa pelkillä tehtaan äänenvaimennusbitumeilla. Niissä on vanhuuttaan ilmeisesti sen verran jämäkkyyttä, että vaikka katsuri tökki villisti lehtevää koteloa raudalla, niin siirtyi eteenpäin. Sisäpuolelta jos tuohon tallaisi niin menisi koko saapas läpi, kuten kävi takajalkatilojen vedenpoistoreikien kohdalla, ennen kuin ne korjasin.

Etujalkatiloista vastaavat jäi tekemättä kun työpaikka vaihtui ja uudessa ei saa hitsata omia autoja. Niistä katsurin rauta menikin läpi, ja totesi että "tästähän pystyisi halutessaan kaivelemaan". No niin taatusti pystyisi, kun siitäkin se koko saapas menisi läpi.

Mutta leima tuli korjauskehotuksella. Aika mielivaltaista on tämä katsastelu.
janerik
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 24, 2019 20:02

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja janerik »

Mielivaltaista juu. Ostin pari vuotta sitten juuri katsastetun femman, ja kun alettiin huoltaa sitä koulutetun asentajani kanssa niin paljastui et jarrut on ihan loppu. Tuli fiilis et on katsastettu viiskymppinen kouras..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taas leimasta läpi kerralla.....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jos jarrut toimii ei ne loppu voi olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin