Moottorintuki, oikea

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja blair »

Mjoro,

Olen tuossa taistellut moninurahihnan kulumisen kanssa. Aikaisempi hihna kului ennenaikaisesti edestä katsottuna oikeasta reunasta 2mm matkalta patskaksi. Nyt vaihoin uuden hihnan ja näköjään siihen ilmestyy heti "viirua" oikeaan reunaan.

En keksi mikä hihnaan hankaisi, mutta voiko olla että hihnan päällä oleva iso hevosenkengän muotoinen moottorintuki ja tarkemmin sen alla oleva pusla olla niin kulunut, että moottorin heilahdus saa hihnan osumaan jonnekin?

Nimittäin kun oli se tuki irti hihnanvaihtoa varten, niin se pultti joka törröttää tukikumista heilui (reilusti!) ihan käsin liikuttelemalla - kuuluko olla noin lepsu?

Thanks!
Viimeksi muokannut blair, Ti Heinä 22, 2014 06:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Moottorintuki, vasen

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kyseessä on oikea moottorintuki. :-)

Mahtaisiko se kuitenkaan konetta niin paljon päästää heilumaan, vaikka löysä olisikin. Voisko siinä koneen etupuolella olla jotain pois paikaltaan tai jotain ylimääräistä niillä main, mistä hihna kulkee tehostimen pumpulta alaspäin?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moottorintuki, vasen

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Ei välttämättä liity tähän mutta kerronpa kuitenkin mulla kun kävi joskus tonnarissa samanlailla.
Muutaman hihnan vaihdoin ja ihmettelin miksi hihna rispaantuu toisesta laidasta muutaman millin. Syyksi lopulta selvisi jokin aika aiemmin vaihdettu ohjaustehostimen pumppu. Varaosaliikkeessä uutta pumppua ostaessa tarkkaan vertasimme uutta ja vanhaa pumppua ja samanlaisilta näyttivät. Kuitenkin muutaman vaihdetun hihnan jälkeen löytyi pienen pieni ero. Uudessa pumpussa hihnapyörä oli juuri sen pari milliä eri linjassa.
Palautin pumpun ja vaihdoin ehjän käytetyn tilalle ja jo alkoi hihnat kestämään.
Tarkasta varoiksi että kaikki hihnapyörät kulkevat tarkalleen samassa linjassa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorintuki, vasen

Viesti Kirjoittaja blair »

Hmmm, käytin ohjaustehostimen pumpun irti viime syksynä ja samalla vaihdoin hihnan.. Kuluminen alkoi sen jälkeen.. Pitää vielä tutkia..


Sent from my iPhone using Tapatalk
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Moottorintuki, vasen

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Todennäköistä on, että jokin rullista ei nyt linjassa kulje. Onnistuin kolkissamme tuhoamaan hihnan sadan kilometrin ajolla, kun hihnan olin laittanut yhden uran verran pieleen jostain niistä alemmista rullista. Söi juuri hihnan oikeaa syrjää parin millin verran. Se rullan reunahan on melko terävää peltiä.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille, mutta ongelma vielä aukí.. Just meinasin taas mennä tunkkaan auton ylös ja hihnan pois. Huomasin tänään ettei hihna istu kunnolla laturinrullan päällä ja että rullan urat on aika täynnä jotain skeidaa...

Voiko tämä vieras möhnä rullissa aiheuttaa hihnan kulumisen ja olisiko syytä putsaa se pois? Bräkleen ja messinkiharja?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja blair »

Rullat putsattu... Olipa todellakin urat täynnä moskaa. Nyt vain kovaa ajoa ja tarkkaillaan..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Oikea moottorin tuki, tämä nk. hydraulilaakeri mietityttää täälläkin. Omassani on lähes 2 cm väli metallikuoren ja sisällä olevan kumin välissä, ks. kuva. Ilmeisesti tätä rakoa ei kuuluisi olla ollenkaan? Millä kilsoilla muilla Saabisteilla ko. tuki on hajonnut? Omassani oli tuossa kunnossa, kun ostin auton 164 tkm ajettuna ja nyt 202tkm. Ajoittain resonanssi värinää kantautuu kabiiniin esim liikenne valoissa, kun pitää jarrulla paikallaan. Mahtaakohan tuosta muuta haittaa olla? Laatikon etutuki ja apurungon takapuslat vaihdoin keväällä. Mukavuuden nimessä vois vaihtaa vielä tämänkin tuen uuteen, niin sais viimeisetkin resonanssiäänet pois, mutta sen verran kallis osa, että ei viittis turhaa ostella.

https://www.dropbox.com/s/0fvili5s6book ... 0.jpg?dl=0

Edit: Osaisko joku foorumilainen edes sanoa, että kuuluuko sitä 2 cm rakoa olla tuon tuen metallikuoren ja sisällä olevan kumin välissä?
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nostelempa vanhaa. Samaa olen ihmetellyt kun yläpuolella olevassa viestissä...omassani ehken sentin rako sisällä olevasta kumista metalliin. Kun katselee uusien varaosien kuvia netistä, on niissä kumi täysin kiinni metallikuoressa. Johtuuko rako moottorin painosta, vai onko tuki sökö?

Hienoista jyrinää/tärinää tuntuu suurilla vaihteilla vedättäessä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Ja täällä yks ihmettelijä lisää, eli pikkudiisselissä sama juttu... hmmm, johtuukohan tuo moottorin keinahtelu ja klonksahtelu tuosta...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Autossa on 6 kpl apurungon puslia + 3 moottorin. Usein 200 000+ KM kohdala ainakin etummainen moottorin tuki ja kuskipuoleinen rikki. Samoin apurungon. Harvemmin tuo hyrraulinen. Kannattaa apurungon puslat ainakin vaihtaa uretaanisin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Apurungon puslat on uusittu ja samoin etummainen tuki on uretaania.
Täytyy tsekata se tuki vaihteiston päältä kun jaksaa.
Tuntuu selvästi kaasua höllätessä ja vedon päälle kytkeytyessä voimansiirtopaketin heilahteluja.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tuolla etummaisella tarkoitetaan nyt ilmeisesti tuota vaihteiston momenttitukea?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jep, sitäpä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Saabinsti kirjoitti:Apurungon puslat on uusittu ja samoin etummainen tuki on uretaania.
Täytyy tsekata se tuki vaihteiston päältä kun jaksaa.
Tuntuu selvästi kaasua höllätessä ja vedon päälle kytkeytyessä voimansiirtopaketin heilahteluja.
Samat osat uusittu minullakin ja samanlaiset oireet jatkuvat. En tiedä onko mullakin tuo rako (https://www.dropbox.com/s/0fvili5s6book ... 0.jpg?dl=0). Voisko sen täyttää vaikka sikaflexillä? :)
En osaa, olen saabisti
Vastaa Viestiin