Nyt savuttaa!!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toimii se garretinkin softalla, vakioputkella hukkaportin ohjauskin pysyy normaaliajossa ihan alueella. Mitsusta on saatavissa isommat tehot ja väännöt kuin pikkugarretista jos sellainen kiinnostaa. Jos laitat paikkakunnan profiilitietoihin niin lähin softaaja saattaa tehdä tarjouksen, melko varmasti joku muukin.

Nyanssina että putkimuutoksiakaan ei ole pakko tehdä mutta selkeintä se asentajalle tietenkin on mitsun putkilla tehdä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mitsun turbon voi asentaa Garretin tilalle ja ajella maailmantappiin asti sillä ihan sellaisenaan.
Jos haluat ottaa käyttöön Mitsusta liikenevät lisähevoset, niin se edellyttää ohjelmoinnin.

E: Vesa :P
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

On se vaan hieno palsta teillä kun ei tarvitse edes aamun odotella vastauksia...

Kyseistä remppaa tekee kunnon turbopaja, joten heiltä kyllä nuo mahdolliset putkihommatkin taittuisi.
Hyvä kuulla jos muita muutoksia ei tässä vaiheessa tarvitse vaan auton voi ottaa ihan normiajoon tuolla Mitsun turbolla. Nyt kun kyseessä on isän auto niin tehoilla ei niin väliä. Toki täällä Satakunnassa asustellaan, että ei se tuo Kangasalakaan niin kovin kaukana ole :wink:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tollanen lähes kahden tonnin keijukainen 2-litraisella matalapainesoftan väännöllä on kyllä sellainen yhdistelmä jota en yhdellekään saabistille soisi pysyväksi olotilaksi. Vaikka niitä ehtimiskilowatteja ei käyttäisikään niin on se huomattavasti notkeampaa kulkea reilummilla vääntölukemilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

vesa67 kirjoitti:Tollanen lähes kahden tonnin keijukainen 2-litraisella matalapainesoftan väännöllä on kyllä sellainen yhdistelmä jota en yhdellekään saabistille soisi pysyväksi olotilaksi. Vaikka niitä ehtimiskilowatteja ei käyttäisikään niin on se huomattavasti notkeampaa kulkea reilummilla vääntölukemilla.
Kyllähän minulle saa laittaa tarjouksen tulemaan. Katsotaan sitten jääkö rempan jälkeen päivitykseen rahaa heti vai myöhemmin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitkä siivu ajettiin entisellä femmala 2,3t:n vakiosoftalla ja Mitsulla. Sit kun E85 tuli myyntiin lähempänä kotiseutua, niin silloin vasta softattiin tuo biopoweriksi ja Aeromallin tehoilla. Pakko on myöntää että olisi se softa kyllä kannattanut vaihtaa jo aiemmin. Oli kulkupuoli niin paljon makeampi verrattuna vakioon. No, kytkinhän siitä sitten piti vaihtaa melko pian. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja CDTA »

vesa67 kirjoitti:Tollanen lähes kahden tonnin keijukainen 2-litraisella matalapainesoftan väännöllä on kyllä sellainen yhdistelmä jota en yhdellekään saabistille soisi pysyväksi olotilaksi.
Varmaan enemmän kuin puolet Suomalaisista autoilijoista ajaa pienemmillä teho/paino suhteilla. Mutta meille Saabisteille se ei tietenkään ole tarpeeksi :mrgreen:

No joo...
Mutta niin kuin Vesa sanoi, ohjelmoimalla siitä saa paljon mukavamman kulkineen kuin alkuperäinen, eikä se edes maksa juuri mitään kun on Saab kyseessä :idea:
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

Väliaikatietoa...

Alkuperäinen Garretti oli antautunut -> jätetään kunnostettu Garret hyllyyn ja tilalle uusi Mitsubishi...

Palaan asiaan kun auto taas ajossa ja kerron kuinka hommat sujui.
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

Auto ajossa ja toimii.

Lyhyt yhteenveto: Autona Saab 9-5 farkku 2.0t vm.2008
Uusi turbo oli siis Mitsubishi TD04-15, sovitettiin vanhan hajonneen Garret 17 tilalle, autoon ei ole tehty päivitystä rempan jälkeen ja turbo/auto tuntui samalta kuin aiempi, asennus suoritettiin ilman uusi putkia (vesiputket, jne.) eli eivät ole välttämättömiä (meillä auto täytyi saada ajoon, ei ollut aikaa odottaa putkia, vaihdetaan myöhemmin jos vuotaa), uusia osia oli banjot-kupariprikat-muu pikkusälä, öljypohja avattiin ja putsattiin kun oli likainen.

Mitähän tuollainen öljymäärä tekee tuolla koneessa/putkistossa/katalysaattori,jne? Onko kokemuksia ongelmista myöhemmin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljyä polttaneissa koneissa tuppaa pakoventtiilit olla huonossa kunnossa. Eli kansiremppa saattaa tulla jossain vaiheessa eteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Vs: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Mertmi kirjoitti:Öljyä polttaneissa koneissa tuppaa pakoventtiilit olla huonossa kunnossa. Eli kansiremppa saattaa tulla jossain vaiheessa eteen.
Just noin. Omassa tonnarisa oli venavarren kumit väljät. En tiedä kaunko olivat falskanneet jo edellisellä omistajalla mutta karstan määrä oli huikea jokaisessa sylkyssä. Pakovenojen päällä varmaan 2-3mm ja varsissa sama. Mäntien päältä sai kauhoa pois. Oireina oli tyhmäkäynniltä kaasulle siirryttäessä muhkea savupilvi.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Pukkas femma savut pihalle , cobra irti ja akselin tarkistus >> akseli heiluu sellaset 15mm :lol:

Aika laakista meni, ma toimi vielä aivan normaalisti, ti aamuna avokas lähti reissuun ja kotimatkalla
pukkasi savut ohituskaistalle :mrgreen:

Kumma kun tuo auto aina porsii silloin kun en itse ole paikalla :?:

Nyt sitten nettiselailua ja vertailua, mitä tilalle butjetti karrettia vai mitsua...
Saatavuus ja hintakysymys :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Luuleåsta löytyi MitsunTurbo sopivasti. Nyt asennettuna ja tuntuu toimivan. Aika haastavaa oli tuo röörien puhdistelu , nyt kun tuo karretti leves vauhdista ja pukkas öljyt eteenpäin. ( Edellisen kerran vaihdoin ennakoivasti karretin vain "pienen" pölläyttelyn saattelemana )

Miehekkäät savut lähti vielä viidennellä kiihdytyskerrallakin kun öljy ohjautui polttoon :lol:

Vajavan litran sain tuota öljyä keräiltyä talteen remontin yhteydessä, mutta savujen perusteella
kaikki ei tullut ulos.

Nyt sitten harkintaan uusi ohjelma , että saa tuon mitsun kapasiteetin hyödynnettyä. Uusilla tehoilla saa sitten varmaan tuon orastavan vaihteiston jollotuksen tulemaan kaapista ulos :mrgreen:

Onhan tuossa eroa jo nytkin, mitsu vetää tuolla biosoftalla huom. pidemmälle kuin edeltäjä...

:saab:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Varovasti sitten kun on vaihdettu mitsu garrettin tilalle ja ajetaan vakiosuuttimilla biopoweria. Riski on olemassa että ahdot ei pysy ilman softamuutosta hallussa yläkierroksilla ja vetää laihalle. Ei nakuta mutta saattaa sulaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Asia vilpitön :D

Pitänee ottaa iisalmen jälleenmyyjään yhteyttä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin