Nyt savuttaa!!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
raunove
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 10:46

Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja raunove »

mul on 95 2,3 vm-99 Se on savuttanut jonkun aikaa aina kylmänä mutta ajaessa on savutus loppunu. Tänään sitten on savuttanut aina kiihdyttäessä mutta ei tasaisesti ajettaessa ja kun pihalle pääsin niin tyhjäkäynnillä savupilvi oli öljyn tuoksuinen.
Turbolle ei oo tehty mitään onko mitään keinoa selvittää mikä pamahti vai onko vaan kylmästi vietävä pajalle.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Oikeasta yläkulmasta 'Etsi' nappi ja hakusanaksi savuttaa. Alkaa dataa löytyä... Jos orkkis ahdin, niin saattaa olla vika siellä. Uutta Mitsua kiinni ja kovaa ajoa!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vahva epäilys, että ahdin vaihtoon. Vasta kahteen femmaan ahtimet vaihdettu, toiseen ennakoivana huoltona (pöläytteli kylmänä) ja toisesta laukesi ajossa (pukkasi sankkaa savua).
Toiseen laitettiin tehdaskunnostettu Garrett ja toiseen joku kiinan kopio. Molemmat toimii hienosti!
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
raunove
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 10:46

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja raunove »

Onko noissa ahtimissa hintaeroja? Mitä luokkaa sellanen kustantaa
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mitsusta oli kampanja about 600 euroa. Garrett kai satkun halvempi, joten sitä ei ehkä käyttöpeliin kannata sillä rahalla laittaa. Jotkut on ostaneet kunnostettuja Garretteja hinnan ollessa luokkaa 3-400 euroa. Kukin tyylillään.

Vaihtotyö tietysti päälle, ellei itse tai kaveriporukka vaihda.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Mymmeli
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 14:21

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Omasta pukkasi samat savut viikko takaperin; ahdin sökö. Uuden Garretin hinnat vaihteli 720-1100 välillä, Mitsu olisi ollut 790 + 90 letkuista. Päädyin tilaamaan vaihtoahtimen, johon sai 2 vuoden takuun. 470 oli hinta tiivisteineen jne.

Nyt mennyt ahdin oli muuten alkuperäinen, kilsoja takana reilu 335 tkm. Huonoja kestämään nuo Garretit :D
MY01 9-5 2.0tA Biopower by J.Carlson
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tuo Neringsiltä Latviasta tilattu kunnostettu Garrett maksoi osimoilleen 360 euroa.
Tuon lisäksi piti maksaa noin 120 euron pantti, joka palautettiin kun viallisen ahtimen palautti sinne. 14 päivää oli aikaa postittaa se sökö turbo.

Tämä kopio-Garretti puolestaan kustansi 270 euroa tiivistesarjoineen ja toimituskuluineen. Vanhaa ahdinta ei tarvinu palauttaa.
Ahdin oli ihan uusi, asiallisen näköinen ja oloinen. Toimii ihan niinkuin pitääkin ja kahden vuoden takuu oli myös. Tilasin Expert-Carilta Saksasta.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
raunove
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 10:46

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja raunove »

Nyt kyselee noviisi vielä että jos nyt päädyn kunnostettuun turboon niin ilmeisesti muualta kuin suomesta ostetut on halvempia vai? ja linkkejä saa laittaa
Mymmeli
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 14:21

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Varmaan saa, omani tilasin maakunnan sisältä eräältä turboihin erikoistuneelta yritykseltä. Ehkä hieman kalliimpi, mutta tarvittaessa takuujutut pelaa hyvin ja puskaradio suositteli, että osaavat hommansa.
MY01 9-5 2.0tA Biopower by J.Carlson
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

Tervehdys kaikille!

Nyt tuli tämä aihe ajankohtaiseksi isäukon toimesta ja pyytäisinkin hieman apuanne tapuksen kanssa.

Potilaana vm.2008 farmari 9-5 2.0t, ajettu 140tkm ja savutus on melkoista.
Ilmeisesti on hyvinkin todennäköistä, että turbo on mennyt mutta eräs tuttava mainitsi, että myös mäntä voi olla syynä Saabin savutukseen.
- Osaatteko sanoa saako asian todettu esim. puristukset mittaamalla vai kuinka syyllisen löytää varmimmiten?
- Entä jos se on turbo (ajettu 140tkm) niin mitä pitää laittaa vanhan tilalle ja mistä, jos kuitenkin ajatellaan että järkevillä kustannuksilla olisi mukava selvitä?
- Ja kolmantena vielä, että minkälaisissa kustannuksissa tälläinen remppa liikkuu?

Auto menee kyllä pajalle mutta kaikki etukäteistieto olisi avuksi, koska kyseessä ei ole merkkikorjaamo.

Kiitos mahdollisesta avustanne / Juha
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja pjy »

JLind kirjoitti:Tervehdys kaikille!

Nyt tuli tämä aihe ajankohtaiseksi isäukon toimesta ja pyytäisinkin hieman apuanne tapuksen kanssa.

Potilaana vm.2008 farmari 9-5 2.0t, ajettu 140tkm ja savutus on melkoista.
Ilmeisesti on hyvinkin todennäköistä, että turbo on mennyt mutta eräs tuttava mainitsi, että myös mäntä voi olla syynä Saabin savutukseen.
- Osaatteko sanoa saako asian todettu esim. puristukset mittaamalla vai kuinka syyllisen löytää varmimmiten?
- Entä jos se on turbo (ajettu 140tkm) niin mitä pitää laittaa vanhan tilalle ja mistä, jos kuitenkin ajatellaan että järkevillä kustannuksilla olisi mukava selvitä?
- Ja kolmantena vielä, että minkälaisissa kustannuksissa tälläinen remppa liikkuu?

Auto menee kyllä pajalle mutta kaikki etukäteistieto olisi avuksi, koska kyseessä ei ole merkkikorjaamo.

Kiitos mahdollisesta avustanne / Juha


Aika nuorena on turbo mennyt, mutta jos ei ole öljyjä ajallaan vaihdettu niin yksi syy voi olla siinä. Turbon voi todeta rikkinäiseksi irrottamalla sen ja katsomalla onko turbiini väljä. Tiedän tapauksen jossa vaihdettiin yli tonnilla muita osia ennenkuin nyrkkipajalla uskallettiin vaihtaa turbo. garret (tai garrett) hakusanaksi niin löytyy ja tehdaskorjattu turbo varmaan halvin mahdollinen (200-300 euroa + asennus 400 euroa). Tarkista nyt ensin että nyrkkipaja tietää jotain saabeista. Joutuu muuten maksamaan tyhjästä. Mulla meni niin etten voinut autolla ajaa ja lähin paja asensi turbon huonosti (ilmavuotoja). Muuten olisin vienyt Torek huoltoon Espooseen.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

pjy kirjoitti: Aika nuorena on turbo mennyt, mutta jos ei ole öljyjä ajallaan vaihdettu niin yksi syy voi olla siinä. Turbon voi todeta rikkinäiseksi irrottamalla sen ja katsomalla onko turbiini väljä. Tiedän tapauksen jossa vaihdettiin yli tonnilla muita osia ennenkuin nyrkkipajalla uskallettiin vaihtaa turbo. garret (tai garrett) hakusanaksi niin löytyy ja tehdaskorjattu turbo varmaan halvin mahdollinen (200-300 euroa + asennus 400 euroa). Tarkista nyt ensin että nyrkkipaja tietää jotain saabeista. Joutuu muuten maksamaan tyhjästä. Mulla meni niin etten voinut autolla ajaa ja lähin paja asensi turbon huonosti (ilmavuotoja). Muuten olisin vienyt Torek huoltoon Espooseen.
Moi!
Öljyt vaihdettu aina ajallaan, joten sieltä tuskin syy löytyy.
Auto olisi menossa pajalle, joka erikoistunut turboihin mutta ei Saabeihin.
On vaan tuo irroitus ja takaisin laitto jo niin hintava, että olisi hyvä jos pystyisi rajaamaan ongelman turboon ettei turhaan irroitella.
Tehdaskorjattu n.490eur ja työt 400-600eur päälle / taitaa olla kutakuinkin linjassa?
Osaatteko sanoa, että onko Saabin öljypohjan irroittaminen iso homma kun eikös sieltä katsota imusuodin (vai mikä se nyt olikaan)?

Saako suomesta tehdaskorjattuja hintaan 200-300eur vai onko ulkomaan hintoja?
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä noita Garretteja on hajonnut pienemmilläkin kilsoilla. Aeron mitsu tilalle, jos kestävämpi ahdin kiinnostaa.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja Poy »

JLind kirjoitti:Osaatteko sanoa, että onko Saabin öljypohjan irroittaminen iso homma kun eikös sieltä katsota imusuodin (vai mikä se nyt olikaan)?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
JLind
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 13:34

Re: Nyt savuttaa!!!

Viesti Kirjoittaja JLind »

Kiitos vastanneille.

Viedään auto ensi viikolla pajalle ja toivotaan, että osaavat homman hoitaa...
Vastaa Viestiin