Laturi rikki?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja kribe »

Moro!

Kojelaudassa vilkkuu (eli ei pala yhtenäisesti) laturin valo, akku ei lataudu. Virtapihdeillä mitattuna akulle tulee 0-5A "pulsseina", eli virtamittarin luku vaihtelee jatkuvasti 0A ja 5A välillä edes takas.

Onko vika laturissa, jännitteensäätäjässä vaiko jossain muualla?

Laturin suunnalta kuuluu epämääräinen ääni. Ei rikkinäisen laakerin ääni, vaan ennemmin "räpättävä" ääni.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Latausjännite pitää ölla yli 14 V. Eli volttimittaria akkuun ja käyntiin :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisiko hiili jumissa tai liukurengas kulunut puhki? Säätäjävika voi toki olla, mutta jos ääni tulee laturista, nuo ekat voisi antaakin jotain ääniä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuosta virtamittauksesta - kyllä pihtivirtamittarilla voi hyvinkin päätellä työntääkö se laturi virtaa akkuun ja paljonko sieltä akusta lähtee laiteille. Nuo päävirtakaapelit on sen verran fiksusti vedetty että esmes näin helteillä kun laitat auton käyntiin niin jäähdytyspuhallin, valot ja muut laitteet kun on päällä niin akusta menee 60 A virtaa laitteille ja ehjä laturi pukkaa vähintään saman verran tilalle.
Napajännite kertoo sitten oman tarinansa ja käynnissä olleessaan sellainen 13.8 volttia on jo merkki että laturi työntää jotain akkuun, mutta ei se kerro paljonko virtaa sinne menee jos vaikka laturi on vajaatehoinen.

Tuossa kriben tapauksessa latausvirta pulssitteli jossain nollan ja 5 ampeerin välillä eli jotain mätää siellä laturin suunnassa oli koska akku oli vaihdettu uuteen juuri edellisenä päivänä ja hetkisen ajelun jälkeen oli tyhjä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja kribe »

Tänään vaihtui uusi laturi femmaan ja hyvin pelittää. Vanhassa pyöri hihnapyörä tyhjää akselin ympärillä, sen enempää en tutkinut miten se niin pääsee pyörimään.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noissa uudemmiss malleissa on jonkinlainen vapaakytkin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja kribe »

vesa67 kirjoitti:Noissa uudemmiss malleissa on jonkinlainen vapaakytkin
Millähän logiikalla se toimii? Ja missä se vapaakytkin on? Tuossa vanhassa pyöri rulla tyhjää akselin ympärillä. Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vanhemmassa ainakin on kiila, ettei kiila hukassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Toiseen suuntaan pyörii tyhjää ja toiseen suuntaan ei, toimii ikäänkuin räikkäavain. Se vapaa kytkin on siinä itse hihnapyötässä, jos menee jumiin tuo vapaakytkin niin remmi alkaa läpättämään tyhjäkäynnillä.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja kribe »

sami_hifi kirjoitti:Toiseen suuntaan pyörii tyhjää ja toiseen suuntaan ei, toimii ikäänkuin räikkäavain. Se vapaa kytkin on siinä itse hihnapyötässä, jos menee jumiin tuo vapaakytkin niin remmi alkaa läpättämään tyhjäkäynnillä.
Pyöri tyhjää molempiin suuntiin. Sen verran nahkeasti kuitenkin, että veikkaan luistamisen tapahtuneen akselin ja hihnapyörän välissä. Se myös selittäisi pienen virran, jonka virtamittarilla sai mitattua.
Mertmi kirjoitti:Vanhemmassa ainakin on kiila, ettei kiila hukassa?
Hyvin mahdollista, en tosiaan sen enempää sitä tutkinut.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ole kiilaa. Piti tarkastaa asia. Eli mutterin löystyessä alkaa lyödä tyhjää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mertmi kirjoitti:Eli mutterin löystyessä alkaa lyödä tyhjää...

Mulla tuo tuli esiin ihan tehtaalla sisäänrakennettuna ominaisuutena joskus 100 000 km tienoilla :)

Akseli menee saman tien sököksi, joten ei juuri kannata availla ja ihmetellä. Näppärä kaveri tosin säästää ja vetäisee akselin ja siivapyörän yhteen Esabin puikkoliimalla... ne on sököjä joka tapauksessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Hajosiko laturi kerrasta täysin? Eilen illalla motarin rampissa kiihdyttäessä kaikki mahdolliset lamput syttyi mittaristoon ja veto loppu siihen( samalla kuulu pari jysähtävää/kumeaa pamausta) ja nopeusmittari vain toimi enää. Hetki rullailua (edelleen vaihe D-asennossa) ja moottori heräs taas henkiin ja mittaristoon jäi sitten enää palaamaan latauksen merkkivalo ja se punainen varoituskolmio. Kierros yms. mittarit myös alkoi taas toimia. Sain auton ajettua oman kämpän parkkiruutuun kun matkaa oli vain muutama kilometri.

Mitattu jännite akun navoissa n. 11.5 V ja ei siitä mihinkään muutu vaikka nostaa kierrokset 4000rpm asti. Akun plus navan ja rungon välissä sama jännite. Sulakkeet katsottu eilen pikaisesti siitä akun vierestä, boksista akun takaa ja sisältä kojetaulun päästä ja kaikki näyttää ehyeltä. Minkäänlaisia ennakko oireita esim. latauksen merkkivalon vilkkumista yms. ei ole ollut. Ja auto muuten käy ihan normaalisti eli ei mitään häiriö ääniä koneessa.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siltä se tosiaan kovasti vaikuttaa, että autostasi on mennyt laturi rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Tämä selvisikin jo, mutta en muistanut heti kommentoida. Eli itse laturi ehyt, mutta jännitteensäätäjästä oli hajonnut diodi tms. joka aiheutti tuon latauksen äkkikuoleman. Toisesta hiilestä oli jäljellä 2/3-osaa ja toisestakin puolet uuteen verrattuna. Kollektoreissa oli toisessa n. 0.5mm ura ja toisessa ei käytännössä näkyvää uraa ollenkaan ja autolla ajettu 261tkm, niin tämän perusteella tuolla Boschin 140A:n laturilla ajaa helposti 350+tkm, jos jännitteensäädin ei muuten hajoa. Uuden jännitteensäätimen vain siis vaihdon ja hyvin taas pelittää :D.

Eli laturin äkkikuoleman yllättäessä jännitteensäädin vain vaihtoon jos kollektorit kunnossa :)
Täällä joku joskus kyseli, että saako vaihdettua jännitteensäätäjän alakautta, niin onnistuihan tuo, mutta aikaa ja pitkää pinnaa pitää olla :D

Hommaan tarvii 8,10,13 ja 15(pitkä) mm hylsyt + pikkuräikän, ristipääruuvimeisselin ph2 kärjellä, hyvän otsalamppun ja peilin.
Ja työ suunnilleen näin:
Keula pukeille
Irrota öljyloukolta öljypohjaan menevä letku, öljynmittatikun putki ja imusarjan tukirauta
Irrota laturista paksu plus-kaapeli ja ohuempi kaapeli.
Irrota laaturin päästä musta muovikoppa, joka on kiinni yhdellä ristipääruuvilla, plus-kaapelin liittimen alla olevalla toisella mutterilla(plus-kaapelin liitin on siis kahden mutterin välissä, joista alempi puristaa koppaa) ja 15mm mutterilla, joka puristaa alleen jännitteensäätimen yhden liittimen.
Sitten vain irroittamaan itse jännitteensäädin, joka on kiinni kolmella ristipääruuvilla
Ja lopuksi kasaus.

Ohje on siis Bosch 140A:n laturille. Ja ei kannata pelätä heti matkan katkeamista jos tämä sattuu kohdalle. Ei ollut välineitä eikä halua rueta tuossa kerrostalon pihassa remppaamaan, joten latasin akun (uusi Exide premium 78Ah) täyteen ja ajelin koti puoleen 85km valot ja puhallin sammuksissa. Jännite akussa lähdössä 12.6V ja perillä noin 11.7V, joten olisi varmasti pitemmällekin päässyt - ainakin näin kesäkelillä :D
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Vastaa Viestiin