Voiko saabistia pahemmin enää nöyryttää...
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Voiko saabistia pahemmin enää nöyryttää...
Lauantaina olin pk-seudun täpötäydessä automarketissa, jossa parkkasin 9-5:seni autohalliin. Tulessani takaisin täysien kauppakassien kanssa ja kiireessä hakemaan lapsia väänsin avainta eikä mitään tapahtunut. DI-kasetti paskana eikä varaosaa takaluukussa. Eipä muuta kuin soitot läpi pk-seudun Saab-kauppojen että saisko varaosaa automyyjiltä. Palveluasenne ihan perseestä: kuule palaa maanantaina asiaan ja ei kuulu mulle jne... Soitin sitten kotiseudun Saab-liikkeen huoltopäällikölle(Satakunnan Autotalo), joka ilman muuta sunnuntaina lähti kotoaan,haki boksin ja pisti bussilla hesaan eli todella hyvää palvelua; konjakkipullo on menossa takasin päin.
Ja sitten nöyryytys. Auto piti saada kotipihaan ennenku marketti menee kiinni. Soitto vaimon veljelle, koska muita vaihtoehtoja ei ollut. ( ajaa V70 2,5T), Hän lähti heti jo siitä ilosta et saa hinata 9-5:en. Ei muuta kuin toisen ruotsinraudan hinaamana ihmisten hymyilyä seuratessa auto kotiin. Matkalla vielä yks hinausköysi poikki: Wagon painaa aika paljon, aina kun köysi nyppi niin Volvonkin perä heilahteli aika rajusti. Pari kertaa kävi mielessä et vaihtuuko merkki, mutta eiköhän tää tästä. Aikaisin meni Di-kasetti, mittarissa 110 tkm. Pitäs aina olla yks varalla takaluukussa, tää on kai tarinan opetus. Millään tavalla ei varotellut.
9-5 Nordic
Ja sitten nöyryytys. Auto piti saada kotipihaan ennenku marketti menee kiinni. Soitto vaimon veljelle, koska muita vaihtoehtoja ei ollut. ( ajaa V70 2,5T), Hän lähti heti jo siitä ilosta et saa hinata 9-5:en. Ei muuta kuin toisen ruotsinraudan hinaamana ihmisten hymyilyä seuratessa auto kotiin. Matkalla vielä yks hinausköysi poikki: Wagon painaa aika paljon, aina kun köysi nyppi niin Volvonkin perä heilahteli aika rajusti. Pari kertaa kävi mielessä et vaihtuuko merkki, mutta eiköhän tää tästä. Aikaisin meni Di-kasetti, mittarissa 110 tkm. Pitäs aina olla yks varalla takaluukussa, tää on kai tarinan opetus. Millään tavalla ei varotellut.
9-5 Nordic
Onko autossa joku Nordic viritys?
Viritetyssä DI boksi on kuulemma huomattavasti kovemmalla rasituksella.
Mulla on tonnarissa mennyt huoltohistorian mukaan kahdesti peräkkäin
70tkm välein. Autossa on Chipcenterin virisofta.
Viritetyssä DI boksi on kuulemma huomattavasti kovemmalla rasituksella.
Mulla on tonnarissa mennyt huoltohistorian mukaan kahdesti peräkkäin
70tkm välein. Autossa on Chipcenterin virisofta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Oman 9-3:n mittarilukema oli 52tkm kun sen ostin keväällä -03. Nyt on mittarissa 116tkm ja kolmas DI-kasetti on nyt käytössä. Kaksi on hajonnut minulla, ties kuinka monta edellisellä omistajalla.
...ja auto on vielä ilman viriä, että silleen...
EDIT: Takuu on toiminut, yhden kasetin olen joutunut maksamaan. Tulpat olleet aina oikeat.
...ja auto on vielä ilman viriä, että silleen...
EDIT: Takuu on toiminut, yhden kasetin olen joutunut maksamaan. Tulpat olleet aina oikeat.
Viimeksi muokannut tevisu, Su Tammi 23, 2005 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Oon ihmetellen seuraillut näitä DI-kasettikeskusteluja pitkin vuotta.
Yhtään kasettia ei oo tietojeni mukaan mennyt omastani , ja autolla jo yli 200 tkm mittarissa. Kuulostaa aivan uskomattomalta, että voi olla noin epävarmoja osia nykyautoissa.
Vai onko ajotyylillä ja oikeanlaisilla tulpilla ja virisarjoilla yms. niin suuri merkitys kasetin kestoikään. Luulisi että tuotannossa laatu olisi kuitenkin aika tasalaatuista.
Sekin, että ostaa DI-kasetin vanhenemaan peräkonttiin, on aika kaksipiippuinen juttu. Sen takuu alkaa kuitenkin kait ostopäivästä, ja sitten jos vanha hajoo vaikka nyt 1,5 v siitä päivästä, kun ostit uuden konttiin, ei sillä "uudella" ookaan takuuta kuin puolitoista vuotta jäljellä.
Pitäiskö porukalla nostaa älämölö noista kaseteista, eihän ne SAA olla noin heikkoja, kyllä kait joku kuluttajansuojakin on olemassa.
Ei kai mikään merkkiliike voi myydä ( tai voi tietysti) 300 euron osaa, ja hymyillen sanoa, että tää nyt ehkä kestää pari vuotta tai kuukauden.
Esimerkkinä kuluttajansuojasta mulla oli tontussa Walkerin putki, josta tuli takapöntön pahnat pihalle, eli nää äänieristeet, jotka on jotain teräsvillaa. Pönttö oli 2,5 vuotias, ja takuu 2 vuotta. Meninpä liikkeeseen ja totesin, että päältä kuin uusi, vaan silkkoa sisältä.
Myyjä urputti ja sanoi, että takuu ummessa, ei hyvitystä. Otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja asia meni tutkintaan, koska samanlaisia juttuja oli tapahtunut muitakin. Lopulta todettiin valmisteviaksi ( tehtaalla ei ollut robotti hitsannut kunnolla, vaan oli tullut "kylmää saumaa" )ja uusi pönttö veloituksetta, vaikka olikin takuu ummessa. Jos olisi palanut puhki putken ja laipan vierestä, ei olisi onnistunut, koska olisi ollut "normaalia käytön aiheuttamaa kulumista".
Yhtään kasettia ei oo tietojeni mukaan mennyt omastani , ja autolla jo yli 200 tkm mittarissa. Kuulostaa aivan uskomattomalta, että voi olla noin epävarmoja osia nykyautoissa.
Vai onko ajotyylillä ja oikeanlaisilla tulpilla ja virisarjoilla yms. niin suuri merkitys kasetin kestoikään. Luulisi että tuotannossa laatu olisi kuitenkin aika tasalaatuista.
Sekin, että ostaa DI-kasetin vanhenemaan peräkonttiin, on aika kaksipiippuinen juttu. Sen takuu alkaa kuitenkin kait ostopäivästä, ja sitten jos vanha hajoo vaikka nyt 1,5 v siitä päivästä, kun ostit uuden konttiin, ei sillä "uudella" ookaan takuuta kuin puolitoista vuotta jäljellä.
Pitäiskö porukalla nostaa älämölö noista kaseteista, eihän ne SAA olla noin heikkoja, kyllä kait joku kuluttajansuojakin on olemassa.
Ei kai mikään merkkiliike voi myydä ( tai voi tietysti) 300 euron osaa, ja hymyillen sanoa, että tää nyt ehkä kestää pari vuotta tai kuukauden.
Esimerkkinä kuluttajansuojasta mulla oli tontussa Walkerin putki, josta tuli takapöntön pahnat pihalle, eli nää äänieristeet, jotka on jotain teräsvillaa. Pönttö oli 2,5 vuotias, ja takuu 2 vuotta. Meninpä liikkeeseen ja totesin, että päältä kuin uusi, vaan silkkoa sisältä.
Myyjä urputti ja sanoi, että takuu ummessa, ei hyvitystä. Otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja asia meni tutkintaan, koska samanlaisia juttuja oli tapahtunut muitakin. Lopulta todettiin valmisteviaksi ( tehtaalla ei ollut robotti hitsannut kunnolla, vaan oli tullut "kylmää saumaa" )ja uusi pönttö veloituksetta, vaikka olikin takuu ummessa. Jos olisi palanut puhki putken ja laipan vierestä, ei olisi onnistunut, koska olisi ollut "normaalia käytön aiheuttamaa kulumista".
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Di kasetti on vain yksi esimerkki Saabin masentavasta politiikasta olla korjaamatta tyyppivikoja. En voi käsittää, että miksi tehdas ei kuuntele markkinoita ja korjaa näitä tyyppivikoja samantien kun ne löydetään! Pistäisi alihankkijansa tiukille että nyt teette tästä di kasetista tai valoreleestä tai iskarista jne.jne. niin kestävän että maine ei enää sen takia huonone, tai sitten vaihtuu alihankkija!
Vieläkö -05 mallin 9-5:ssakin vinkuu kuskin etuikkuna? En yhtään ihmettelisi vaikka...
Nyt tehdas näyttää toimivan niin kuin vanha Neuvostoliitto, että "tätä tehdään nyt 5 seuraavaa vuotta" meni syteen tai saveen!
Luulevat kai rahastavansa varaosilla mutta pitkän päälle tuolla tyylillä kyllä karkotetaan asiakkaat Volvon liikkeeseen ostoksille.
Ainakin kun aletaan puhua moottorivaurioista jotka johtuu tyyppivioista niin on lopullinen maineen menettämisen riski aika suuri.
Vieläkö -05 mallin 9-5:ssakin vinkuu kuskin etuikkuna? En yhtään ihmettelisi vaikka...
Nyt tehdas näyttää toimivan niin kuin vanha Neuvostoliitto, että "tätä tehdään nyt 5 seuraavaa vuotta" meni syteen tai saveen!
Luulevat kai rahastavansa varaosilla mutta pitkän päälle tuolla tyylillä kyllä karkotetaan asiakkaat Volvon liikkeeseen ostoksille.
Ainakin kun aletaan puhua moottorivaurioista jotka johtuu tyyppivioista niin on lopullinen maineen menettämisen riski aika suuri.
9000CS 2,3
Mulla on -90 turbomoottori jossa puolanpiuhat oli originaalit vuoteen 2003 asti. Sitten vaihdoin niistä kaksi. Muut kolme testasin yleismittarilla ja ehjiä olivat.9-5T kirjoitti:Onhan se ikävä vika mutta max. 200 hinnasta voi vähentää muihin vehkeisiin joskus uusittavien virranjakajankannen ja tulpanjohtojen hinnan.
Tulpat kestää joku 50-80tkm, maksavat 40euroa. NGK BCP7EVX..
Pyörijä ja kansi kannattanee vaihtaa samalla kuin tulpat noilla kilometreillä.
Tosta voinee laskea että 3..4 kertaa / 200tkm = 150..200 euroa. Jos DI kassut laukee kerran/100tkm (noin keskimäärin) niin tuplat kalliimpi järjestelmä. Tietystikkään ei ole virranjakajaa, mutta se menee ~15vuotta.
T. Pasi
Lämpövaikutus?
Ihan mielenkiinnosta, onko dartsinartsin ja tevisun autonkäyttötottumusten välillä jotain eroa? Käyttääkö esimerkiksi tevisu autoaan enemmän tyhjäkäynnillä tjsp, jolloin kone sekä kasetti pääsee nauttimaan normaalia ajolämpötilaa suurempia lukemia pellin alla??
Re: Lämpövaikutus?
Eipä ole käyttöni kovin erikoista, ei edes viriä ole. Normaalisti auto käyntiin (talvella Webastolla lämpöä) paikassa A, heti liikkeelle ja paikassa B pikkuinen jälkikäyttö jos on turbo puhaltanut koko ajan. Tyhjäkäynnille en jätä autoani koskaan vaikka käydäkseni pankkiautomaatilla, tms. En uskonut, että pitäisi DI-kasetti olla varalla, mutta nyt sellainen on takakontissa.HM kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, onko dartsinartsin ja tevisun autonkäyttötottumusten välillä jotain eroa? Käyttääkö esimerkiksi tevisu autoaan enemmän tyhjäkäynnillä tjsp, jolloin kone sekä kasetti pääsee nauttimaan normaalia ajolämpötilaa suurempia lukemia pellin alla??
Olen varmaan jo muutamaan topiciin kertonut tämän stoorin, mutta kerrataan.
Eka kasetti paukahti helteellä, traileri perässä, vaihde 4, ylämäen jälkeen. Edellisellä stopilla kun vaimo sammutti auton, oli kone röpeltänyt (kertoi myöhemmin röpeltäneen... ). 15 km myöhemmin hajosi. Mittarissa n. 90tkm. Hajotti myös katin. Vaihdoin kasetin ja tulpat. No, eikö Saabi ei ole tarkoitettu kärryn vetämiseen helteellä...mene ja tiedä.
Toka kasetti meni 23 päivää myöhemmin (96tkm lasissa) ihan normaalissa rampilta kiihdytystilanteessa n. 10 minuutin päästä käynnistyksestä, moottorin lämmöt normaalit, laiska kiihdytys --> 100 km/h ja cruise päälle ja POKS. Keli oli kolea. Taas tulpat ja kasetti vaihtoon.
Nykyinen on kestänyt sen 20tkm. kop, kop... hajoaa varmaan ihan kohta.
Vagin suorasytkä vehkeisiin vaihdettiin ainakin aiemmin jos ei laatu ole parantunu niin puolia samaan malliin kuin öljynsuotimia...
Ilmamassa mittari hommelit on vagilla halvempii nykyää kun on vaihto osia. Ilmeisesti saksan maa tai joku suuri komentanu että rahastus loppuu.
Ilmamassa mittari hommelit on vagilla halvempii nykyää kun on vaihto osia. Ilmeisesti saksan maa tai joku suuri komentanu että rahastus loppuu.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Re: Lämpövaikutus?
Ajotyylini samanlainen lähes täsmälleen, kone 2,3t 185 hp/280Nm ja vakio toistaiseksi, vuosimallikin on sama. muuta eroa ei näyttäisi olevan kuin nuo muutamat hevosvoimat ja vähän enemmän vääntöä, niin ja mulla on 4-portainen automaatti. Edellinen omistaja tosin ajoi pitkää matkaa (100 tkm/vuosi)tevisu kirjoitti:Eipä ole käyttöni kovin erikoista, ei edes viriä ole. Normaalisti auto käyntiin (talvella Webastolla lämpöä) paikassa A, heti liikkeelle ja paikassa B pikkuinen jälkikäyttö jos on turbo puhaltanut koko ajan. Tyhjäkäynnille en jätä autoani koskaan vaikka käydäkseni pankkiautomaatilla, tms.HM kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, onko dartsinartsin ja tevisun autonkäyttötottumusten välillä jotain eroa? Käyttääkö esimerkiksi tevisu autoaan enemmän tyhjäkäynnillä tjsp, jolloin kone sekä kasetti pääsee nauttimaan normaalia ajolämpötilaa suurempia lukemia pellin alla??
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
auto on vm 2000 joten onhan sillä jo ikää, mutta viimeisen päälle on huolettu ja onneksi öljytkin vaihdettu aina vähintään 10 tkm välein. Auto on miedosti viritetty, ja sillä ajaa pääosin vaimo, joka ei todellakaan kengi sitä. En usko että virillä on mitään tekemistä di-kasetin hajoamisen kanssa.
9-5 Nordic
9-5 Nordic
Re: Voiko saabistia pahemmin enää nöyryttää...
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.