ByPass

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ensimmäinen Saab 9-5
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13

ByPass

Viesti Kirjoittaja Ensimmäinen Saab 9-5 »

Osaako kukaan kertoa, mikä on bypass-venttiili?
Viimeksi muokannut Pakari, Pe Touko 15, 2015 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikkoa muutettu.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ei aavistustakaan, mutta bypass näyttää tuolta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=701603
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja MzU »

Ettet nyt tarkottas bypass venttiiliä?
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

moi
tuo etsi nappi ylhäällä kertoo monta tarinaa..tosin se on by-pass venttiili..

tervetuloa joukkoon tummaan!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kosunen Racingin sivuilla löytyy seuraava meriselitys:

By-pass/Dump venttiilit (dump-valve)
Kun kaasu nostetaan ylös moottorijarrutuksessa tai vaihdetta vaihtaessa, kiinni menneeseen kaasuläppään törmää turbon kompressorisiiveltä tulevaan virtaus. Virtaussuunta muuttuu takaisin turboa ja kompressorisiipeä kohden. Paine isku kompressorisiipeen rasittaa turhaan ahdinta ja "pahimmassa tapauksessa aukaisee" kompressorin kiinnitysmutterin. By-pass venttiili sijoitetaan ahtoputkistoon ennen kaasuläppää ja venttiiliä ohjataan imusarjan alipaineella.

Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä lue: luetettavampia yli yhden baarin ahtopaineita käytettäessä.

http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Melkein voisin heittää kolikkoa, että dumppia mietit tilalle?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ensimmäinen Saab 9-5
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Ensimmäinen Saab 9-5 »

Kiitos näistä avuista. No aiheuttaako tämä by-pass-venttiilin rikkoontuminen moottorin käyntihäiriöitä ja moottorin sammumista matalilla kierroksilla/tyhjäkäynnillä? Vikakoodit ilmoittivat liian laihasta seoksesta ja ilmamäärämittari/anturin viasta.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja kribe »

Alipainepuolella vuoto tai ilmanmassamittari rikki?
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ensimmäinen Saab 9-5
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Ensimmäinen Saab 9-5 »

Onko tämä 9-5 Boschin tekemä by-pass venttiili yleismalli, vai onko siinä jokin merkkikohtainen erikoisuus?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ihan yleistä kauraa on. Vanhan voi testailla imemällä ja puhaltelemalla, ei pitäisi päästää läpi ilman alipainetta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Raser »

Nyt sitten lukijoilta pitkämielisyyttä kiitos...!

Mikä on se venttiili joka päästää vaihdettaessa sellaisen "siistin tshi-tshi-tshiii" :lol: äänen kuten seuraavassa youtube-linkissä:

https://www.youtube.com/watch?v=mBjIvkyWUHc

Yllä olevassa youtube-video-linkissä on mainittu Blow Off -venttiili. Se ei tuota hakutuloksia foorumin OG9-5 osassa.

Saako Saabbiin vastaavaa venttiiliä? Mahdolliset vastaukset for dummies tyyliin kiitos.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Eli tshi-tshi blow-off venttiili päästää ylimääräisest ahdot kaasua nostaessa suoraan ulkoilmaan. Trionic7 moottorinohjaus ei toimi oikein tuollaisella venttiilillä toisin kuin Trionic5. Ilmamassan mittaus menee sekaisin/pieleen. Siksi T7-moottorissa ahtoilma päästeään takaisin turbon imupuolelle suljetussa systeemissä.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Bay

Viesti Kirjoittaja Raser »

peukalokeskellä kirjoitti:
Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Eli tshi-tshi blow-off venttiili päästää ylimääräisest ahdot kaasua nostaessa suoraan ulkoilmaan.
OK! Kiitos tosi paljon. Nyt melkein tuli kerralla selväksi. Dump venttiili on siis sama kuin blow-off venttiili.

Sitten minun täytyy hankkia seuraavanlainen fake blow off dump valve sound äänitorvi:

http://www.ebay.co.uk/itm/Electronic-Tu ... 1c4d10b79e

https://www.youtube.com/watch?v=iJEcswXhlXc
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin