ByPass
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13
Re: Bay
Ei aavistustakaan, mutta bypass näyttää tuolta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=701603
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Bay
Kosunen Racingin sivuilla löytyy seuraava meriselitys:
By-pass/Dump venttiilit (dump-valve)
Kun kaasu nostetaan ylös moottorijarrutuksessa tai vaihdetta vaihtaessa, kiinni menneeseen kaasuläppään törmää turbon kompressorisiiveltä tulevaan virtaus. Virtaussuunta muuttuu takaisin turboa ja kompressorisiipeä kohden. Paine isku kompressorisiipeen rasittaa turhaan ahdinta ja "pahimmassa tapauksessa aukaisee" kompressorin kiinnitysmutterin. By-pass venttiili sijoitetaan ahtoputkistoon ennen kaasuläppää ja venttiiliä ohjataan imusarjan alipaineella.
Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä lue: luetettavampia yli yhden baarin ahtopaineita käytettäessä.
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
By-pass/Dump venttiilit (dump-valve)
Kun kaasu nostetaan ylös moottorijarrutuksessa tai vaihdetta vaihtaessa, kiinni menneeseen kaasuläppään törmää turbon kompressorisiiveltä tulevaan virtaus. Virtaussuunta muuttuu takaisin turboa ja kompressorisiipeä kohden. Paine isku kompressorisiipeen rasittaa turhaan ahdinta ja "pahimmassa tapauksessa aukaisee" kompressorin kiinnitysmutterin. By-pass venttiili sijoitetaan ahtoputkistoon ennen kaasuläppää ja venttiiliä ohjataan imusarjan alipaineella.
Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä lue: luetettavampia yli yhden baarin ahtopaineita käytettäessä.
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13
Re: Bay
Kiitos näistä avuista. No aiheuttaako tämä by-pass-venttiilin rikkoontuminen moottorin käyntihäiriöitä ja moottorin sammumista matalilla kierroksilla/tyhjäkäynnillä? Vikakoodit ilmoittivat liian laihasta seoksesta ja ilmamäärämittari/anturin viasta.
Re: Bay
Alipainepuolella vuoto tai ilmanmassamittari rikki?
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 15:13
Re: Bay
Onko tämä 9-5 Boschin tekemä by-pass venttiili yleismalli, vai onko siinä jokin merkkikohtainen erikoisuus?
Re: Bay
Ihan yleistä kauraa on. Vanhan voi testailla imemällä ja puhaltelemalla, ei pitäisi päästää läpi ilman alipainetta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Bay
Nyt sitten lukijoilta pitkämielisyyttä kiitos...!
Mikä on se venttiili joka päästää vaihdettaessa sellaisen "siistin tshi-tshi-tshiii" äänen kuten seuraavassa youtube-linkissä:
https://www.youtube.com/watch?v=mBjIvkyWUHc
Yllä olevassa youtube-video-linkissä on mainittu Blow Off -venttiili. Se ei tuota hakutuloksia foorumin OG9-5 osassa.
Saako Saabbiin vastaavaa venttiiliä? Mahdolliset vastaukset for dummies tyyliin kiitos.
Mikä on se venttiili joka päästää vaihdettaessa sellaisen "siistin tshi-tshi-tshiii" äänen kuten seuraavassa youtube-linkissä:
https://www.youtube.com/watch?v=mBjIvkyWUHc
Yllä olevassa youtube-video-linkissä on mainittu Blow Off -venttiili. Se ei tuota hakutuloksia foorumin OG9-5 osassa.
Saako Saabbiin vastaavaa venttiiliä? Mahdolliset vastaukset for dummies tyyliin kiitos.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Bay
Eli tshi-tshi blow-off venttiili päästää ylimääräisest ahdot kaasua nostaessa suoraan ulkoilmaan. Trionic7 moottorinohjaus ei toimi oikein tuollaisella venttiilillä toisin kuin Trionic5. Ilmamassan mittaus menee sekaisin/pieleen. Siksi T7-moottorissa ahtoilma päästeään takaisin turbon imupuolelle suljetussa systeemissä.Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Re: Bay
OK! Kiitos tosi paljon. Nyt melkein tuli kerralla selväksi. Dump venttiili on siis sama kuin blow-off venttiili.peukalokeskellä kirjoitti:Eli tshi-tshi blow-off venttiili päästää ylimääräisest ahdot kaasua nostaessa suoraan ulkoilmaan.Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Sitten minun täytyy hankkia seuraavanlainen fake blow off dump valve sound äänitorvi:
http://www.ebay.co.uk/itm/Electronic-Tu ... 1c4d10b79e
https://www.youtube.com/watch?v=iJEcswXhlXc
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i