9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
äijääijistö
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 16:58

9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!

Viesti Kirjoittaja äijääijistö »

Siis 2.3T kysessä, ajettu 220tkm. auto savuttaa kylmällä ilmalla kylmänä niin paljon ettei kehtaa kohta käynnistää autoa ihmisten ilmoilla. Luin jostain tuosta huohotinputkesta, siis käsitinkö oikein että lopullista ratkaisua siihen ei ole vieläkään? Entä onko omaani muutos tekemättä kun siihen paksuun putkeen tulee ohut putki jossa muovinen takaiskuventtiili? Ei liene hirveän terveellistä esim. katalysaattorille? Auton on entisen mistajan toimesta vaihdettu turbo sekä venttiilivarren kumit, tuloksetta siis...
uskaltaako autolla enää ajaa? Öljyäkin saa lisätä öljynvaihtovälin välillä (10 000tkm) joitakin litroja.
Toinen ongelma on sellainen että kun autolla tulee risteykseen ja polkaisee kytkimen pohjaan niin auto sammuu aika usein ja voi kuvitella mikä yllätys se on kurvissa kun ohjaustehostin on poissa pelistä. Toisinaan kierrokset käyvät alhaalla mutta auto jaksaa pysyä käynnissä. moottorijarrutuksessa auto ei sammu. Ajan kanssa on oppinut ajamaan niin että auto ei itsellä sammu, mutta kun joku lainaa autoa niin aina vähän hirvittää.
Kolmas ongelma on kylmänä lähdettäessä kuuluva ulina, ikäänkuin ajaisi pakki päällä kovaa nopeutta. Ääni tulee jostain konepellin alta, nousee kierrosten mukana.Loppuu yleensä minuutin parin kuluttua.
Lähinnä tuo savutus on se joka askarruttaa, ajattelin lähteä juuri katsastukseen, saa nähdä onko katalysaattori vielä kunnossa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ottamalla turbon paine puolelta jonkun liitoksen auki ja tarkastaa on siellä öljyä, jos on se tulee turbosta tai huohotuksesta.

Tuo tyhjäkäynti ongelma voi johtua, rikkinäisestä kaasuläppäkotelosta(sähkönen kaasuläppä) tai kampiakselin asento tunnistimesta.

Syttyykö "check engine" valo kojetauluun! Jos palaa näkevät Saabilla mistä tuo johtuu!

Se kaasuläppä on voinut hajota liiasta öljystä mitä se turbo on aikoinaan sinne päästänyt ja varsinkin 98-99 jolloin sieltä puuttui joitakin eristeitä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
äijääijistö
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 16:58

Viesti Kirjoittaja äijääijistö »

joo, huomasin tuon öljynsuodatinkeskustelun,eli täytyy vaihtaa suodatin ja samalla öljytkin, eli yksi huoli vähemmän. Auto tosiaan voi olla tuttu kun samalta paikkakunnalta ollaan....
GameOver
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 14:48
Paikkakunta: Area -09

Viesti Kirjoittaja GameOver »

.............
Viimeksi muokannut GameOver, Ti Maalis 30, 2010 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kulkuneuvoja.....
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Ruotsalainen savukone

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Nyt on tilanne se, että 9-5 2.0t -00 ajettu hieman alle 125tkm lykkää pakoputkestaan sinistä savua oikein reippaasti. Maanantaina auto viedään korjattavaksi, Saab-korjaaja epäili, että huohotin olisi tukossa. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua, toivotaan halvempaa vaihtoehtoa. Onko siis mahdollista, että katalysaattori on ottanu sinisestä savusta vauriota ja onko kallis paukku jos sekin pitää korjata? Vaikka 9-5 on ihan ok perusauto, tällaisten juttujen takia ei ole enää minkäänlaista intoa hankkia Saabia tulevaisuudessa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ruotsalainen savukone

Viesti Kirjoittaja peinu »

Moukarimies kirjoitti:Saab-korjaaja epäili, että huohotin olisi tukossa. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua, toivotaan halvempaa vaihtoehtoa. Onko siis mahdollista, että katalysaattori on ottanu sinisestä savusta vauriota ja onko kallis paukku jos sekin pitää korjata? Vaikka 9-5 on ihan ok perusauto, tällaisten juttujen takia ei ole enää minkäänlaista intoa hankkia Saabia tulevaisuudessa.
Toi kuulostaa siltä, että korjaus on ilmainen ja menee uuden laajennetun huolenpito-ohjelman piikkiin.

Toinen juttu on se, että onko ne muuta autot täysin viattomia? Kerro mullekin mikä merkki pitää hankkia seuraavaksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ruotsalainen savukone

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti:. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua
Turbon hajoamiseen ei käyttö liity mielestäni mitenkään.
Kyllä sen saa hajalle kun sammuttaa auton kovan ja pitkäkestoisen ajon jälkeen heti auton pysähdyttyä eli vaikka turbo on nykyään vesijäähdytetty niin jos on vähänkin reippaammin ajellut niin minuutti tyhjäkäyntiä on hyväksi. Joihinkin autoin on tehtaalla asennettu rele joka "pakko" käyttää autoa hetken sammuttamissen jälkeen(ainakin osassa Mitsuja). Itse hajoitin aikoinaan og:n turbon tietämättömyyttäni kunnes pojat saabilla opettivat.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Kyselin laakkoselta kuuluuko myöskin turbo uuteen takuun, ei kuulu!
että semmoista.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5:n ongelmat

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

OK, myönnetään ettei viattomia autoja olekaan. Juuri äsken kyllä luin kestotestiraportin Honda Accordista, jossa ei ollut yhtään mitään vikaa koko testin aikana. Siihen kun päästäisiin ns. laatumerkeissäkin niin kyllä hyvin menisi. Syö vain miestä, kun vuoden 89 9000i tuntuu olevan lujempaa tekoa kuin 9-5. Eipä ole ysitonnisesta pimahtanu mittarivalojen lamppuja ynnä muuta pientä vaikka kilometrejä on yli 300 tuhatta. 9-5 on siis pääasiallisesti äitini käytössä ja en voinut millään uskoa että siitä saisi turbon nainenkin hajalle. Ne turbot nyt taitavat yksinkertaisesti olla niin löyhää tekoa että ne vaan kilahtavat, ei voi mitään.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Garretin laaduttomuushan on tiedossa, mutta onkos keneltäkään Mitsu hajonnut?
96 M75 i12 5-speed ;)
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Turbon kunnon voi nopeasti tarkistaa nykimällä kaasua parkkipaikalla ja sitten menee tarkistaa tuleeko sieltä öljyä maahan pakoputkesta..
jos tulee niin turbo on luultavasti paskana tai sitten vuotaa öljyä venttiilikumeista läpi..
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pauke kirjoitti:Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Mulla pölläytykset loppuivat "huohotinpäivityksen" jälkeen. Turbossa (GT17) ei vikaa ole vielä...kop..kop.. ollut.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pauke kirjoitti:Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Hyvä kysymys, tuota tietoa itsekin kaipailen. Paikallinen Saab-huolto kertoi huoltokirjaa vilkaistuaan vain, että ei huohotinvehkeille tartte mitään tehdä. Mittarissa 155 tuhatta, viimeisin huolto on tehty 143 tuhannen kohdalla viime keväänä.

Tuossa kuva lätkästä (toivottavasti oikea lätkä kyseessä :wink: ) , osaako joku kertoa stanssauksien merkityksen:

Kuva

Autohan on 9-5 2,3t vuosimallia -98

Edit: Vai leimataanko kyseisiä päivityksiä tuohon lätkään? Hiukan hukassa olen vielä tämän automallin kanssa :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin