Nelipyöräsuuntaus?
Nelipyöräsuuntaus?
Mitkä ovat oikeat arvot mihin 9-5 aeron kulmat pitäisi laittaa vakio rengastuksella, myös alusta on orggis. Oon viemässä sitä säätöihin, niin olisi mistä antaa arvot.
9-5 Aero - 00
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Moderneissa lasermittausvehkeissähän säätö etenee tietokoneohjelman mukaisesti. Viimeksi kun käytin kesällä 4-suuntauksessa, niin ihan ensimmäisenä valittiin automerkki, malli ja onko normi- vai tehtaan sportalusta. Luulisi löytyvän laitteesta noi tiedot. Vai onko yleisesti tiedossa, että Saabin antamat säätöarvot olisivat poikkeavat.
Etsillä löytyy. Muistan lukeneeni asiasta kesällä ja jossain ketjussa arvoja ladeltiin ja käytiin enemmänkin keskustelua aiheesta.
EDIT: Lisäksi valittiin vuosimalli.
Etsillä löytyy. Muistan lukeneeni asiasta kesällä ja jossain ketjussa arvoja ladeltiin ja käytiin enemmänkin keskustelua aiheesta.
EDIT: Lisäksi valittiin vuosimalli.
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Pe Syys 26, 2014 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Pitäisihän säätäjällä olla itsellään arvot koneella.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Kaikissa nykyaikaisissa nelipyöräsuuntauslaitteissa, mitkä minä olen nähnyt, niin niissä laitteissa on arvot valmiina. Haetaan vain merkki, malli jne. kohdilleen. En ole nähnyt arvoja sinne käsin syötettävän.
Ja muutenkin tuntuu kummalliselta, että asiakkaan pitäisi ne korjaamolle antaa. Eikö se ole heidän (korjaamon) tehtävä. Tosin oikeat ajoneuvon mallitiedot asiakkaalta edesauttavat asiaa.
Ja muutenkin tuntuu kummalliselta, että asiakkaan pitäisi ne korjaamolle antaa. Eikö se ole heidän (korjaamon) tehtävä. Tosin oikeat ajoneuvon mallitiedot asiakkaalta edesauttavat asiaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Kyllä se noin on kuten "petrisa" kertoo sen olevan, mutta täällä saabin verstailla homma aloitetaan niin, että auton rekkarinumero syötetään koneeseen mittaus tapahtuu ja jos kaikki kondiksessa niin se on siinä ellei säätöjä tarvitse muuttaa.
Näihin koneisiin voi silti syöttää arvot käsipelilläkin.
Näihin koneisiin voi silti syöttää arvot käsipelilläkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Niin riskihän siinä on se, että jos käytetään rekisterinumeroa eikä esim. valmistusnumeroa, niin vuosimalli voi mennä väärin rekisteröintivuotta käytettäessä. Lisäksi rekkarinumero ei kerro onko sport-alusta vai tavallinen. Eikä kumpikaan numero sitä jos vaikkapa sport-alusta on asennettu jälkikäteen. Että kyllä siinä hieman pitää autoa tuntea että menee säädöt oikein, tai sitten olla -tuntemusta korjaamolla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Ok, ei ole ikään tullut moisessa värkissä käytettyä, jospa osaisivat hommansa.
9-5 Aero - 00
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Kyllä merkkikorjaamolla menee kyltin kanssa niin, että saa kaikki tiedot autosta muunmuassa juurikin MY:n ja myös senkin onko pirssi Hirsch päivitetty ja vielä senkin missä se on tehty jos se on saabin verstaalla tehty.3J kirjoitti:Niin riskihän siinä on se, että jos käytetään rekisterinumeroa eikä esim. valmistusnumeroa, niin vuosimalli voi mennä väärin rekisteröintivuotta käytettäessä. Lisäksi rekkarinumero ei kerro onko sport-alusta vai tavallinen. Eikä kumpikaan numero sitä jos vaikkapa sport-alusta on asennettu jälkikäteen. Että kyllä siinä hieman pitää autoa tuntea että menee säädöt oikein, tai sitten olla -tuntemusta korjaamolla.
Mutta tämä ei vaikuta siihen, että kannattaako nelipyöräsuuntaus tehdä, se kannattaa tehdä aina jos edestä tai takaa irroittelee kiinnityksiä puslien vaihdossa sun muussa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Auttaako nelipyöräsuuntaus, kun suoraan ajaessa ratti on vähän vinossa vasemmalle päin? Käytin paikallisessa nyrkkipajassa, mutta niiden laite ei tunnistanut autoa ja jotain mumisi aerosta. Pitää varmaan Oulun Aineella käyttää, jos tarvetta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Pelkkä aurauskulman säätö auttaa ratin oikaisuun. Tai niinkun itellä, oli kuluneet kesägummit, niin ratti hiukan oikealla. Uudet gummit ja ratti suorassa
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Noniin. Nytpä on arvot paperilla.
Etu caster vasen 3"19
oikea 3"20
Etu camber vasen -1"24
oikea -1"24
Auraus vasen 0.8mm
oikea 0.7mm
Taka Camber vasen -2"00
oikea -1"48
Auraus vasen 1.3mm
oikea 1.4mm
Onko ok allekirjoituksen kulkineeseen?
Etu caster vasen 3"19
oikea 3"20
Etu camber vasen -1"24
oikea -1"24
Auraus vasen 0.8mm
oikea 0.7mm
Taka Camber vasen -2"00
oikea -1"48
Auraus vasen 1.3mm
oikea 1.4mm
Onko ok allekirjoituksen kulkineeseen?
9-5 Aero - 00
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Mitatut arvot ovat oikeinkin mallikkaat ja taitaapa olla tehtaan ohjearvojen "keskivälissä". Aerossa ja madalletuissa femmoissa ongelmaksi asettuu lähinnä jousituksen geometriasta johtuva reiluhko negatiivinen camber kulma.
Eli pyörän yläreuna nojaa sitä enemmän, mitä jousitus painuu. Varsinkin OEM asennuksia massivisemmilla rengas tai vannevalinnoilla voi seurauksena olla haluttua voimakkaampi renkaan sisälaidan kuluminen. Saabilla ratkaisuna on taka-akselistossa erityisien säätölevyjen (shimmien) asennus takapyörännavan ja olkarakennelman yläpulttien väliin. Ne asentamalla saadaan negatiivista camber kulmaa pienennettyä alle Aeron tehdasarvojenkin vaikkapa normaalikorkuisen 9-5 mallin arvoihin. Vaikka pyörä on tehtaan arvoja pystymmässä, renkaan käyttöikä voi pidentyä merkittävästi, kun kulutuspinnan ikää ei määrittele sisäreuna niin voimakkaasti. Toisaalta vaativan ajonautiskelijan painotuksena saattaa olla kaarreominaisuudet, jolloin tehdasarvot ovat perusteltuja.
Toinen huomioonotettava tekija on etuakseliston caster kulma. Paperilla ja toisinaan käytännössäkin yhteneväiset vasemman ja oikean puolen takakallistumat ovat haluttuja. Kuitenkin säätämällä ojan puolelle suurempi posiitivinen caster voidaan kompensoida tien kallistumasta johtuva puoltamistaipumus . Saabin tapauksessa tämä tehdään apurungon asentoa muuttamalla. Samat lainalaisuudet koskevat pystykallistumaa, camberia. Suuremmalla negatiivisella camberilla nostetaan vaunua ojan puolelta tielle päin
Jos autosi kulkee suoraan puoltamatta, eivätkä renkaat kulu oletettua nopeammin, voit olla tyytyväinen alustan mittausarvoihin. Ne ovat tehtaan toleranssien sisällä hyvinkin. Todennäköisesti ajettavuus on oikeinkin hyvä pyörien asentokulmien puolesta. Yleisesti jo kuluneiden renkaiden vaikutusta ajettavuuteen ei voi jättää huomiotta. "Urheiluvaunun" tapauksessa on vain hyväksyttävä tosiasia, ettei renkaita voi ajaa aivan loppuun, sisäreuna kuluu väkisinkin aiemmin.
Eli pyörän yläreuna nojaa sitä enemmän, mitä jousitus painuu. Varsinkin OEM asennuksia massivisemmilla rengas tai vannevalinnoilla voi seurauksena olla haluttua voimakkaampi renkaan sisälaidan kuluminen. Saabilla ratkaisuna on taka-akselistossa erityisien säätölevyjen (shimmien) asennus takapyörännavan ja olkarakennelman yläpulttien väliin. Ne asentamalla saadaan negatiivista camber kulmaa pienennettyä alle Aeron tehdasarvojenkin vaikkapa normaalikorkuisen 9-5 mallin arvoihin. Vaikka pyörä on tehtaan arvoja pystymmässä, renkaan käyttöikä voi pidentyä merkittävästi, kun kulutuspinnan ikää ei määrittele sisäreuna niin voimakkaasti. Toisaalta vaativan ajonautiskelijan painotuksena saattaa olla kaarreominaisuudet, jolloin tehdasarvot ovat perusteltuja.
Toinen huomioonotettava tekija on etuakseliston caster kulma. Paperilla ja toisinaan käytännössäkin yhteneväiset vasemman ja oikean puolen takakallistumat ovat haluttuja. Kuitenkin säätämällä ojan puolelle suurempi posiitivinen caster voidaan kompensoida tien kallistumasta johtuva puoltamistaipumus . Saabin tapauksessa tämä tehdään apurungon asentoa muuttamalla. Samat lainalaisuudet koskevat pystykallistumaa, camberia. Suuremmalla negatiivisella camberilla nostetaan vaunua ojan puolelta tielle päin
Jos autosi kulkee suoraan puoltamatta, eivätkä renkaat kulu oletettua nopeammin, voit olla tyytyväinen alustan mittausarvoihin. Ne ovat tehtaan toleranssien sisällä hyvinkin. Todennäköisesti ajettavuus on oikeinkin hyvä pyörien asentokulmien puolesta. Yleisesti jo kuluneiden renkaiden vaikutusta ajettavuuteen ei voi jättää huomiotta. "Urheiluvaunun" tapauksessa on vain hyväksyttävä tosiasia, ettei renkaita voi ajaa aivan loppuun, sisäreuna kuluu väkisinkin aiemmin.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Mita camber tarkoittaa. Tavoitteeksi 3dsuuntari antoi -0,48. Itsellä vasen -1,17 ja oikea -1,33. Näitä eivät suuntauksessa korjanneet. Entä caster sitten. Tavoitearvo 2,54. Mulla vasemmalla 3,28. Suuntari ilmoittaa näiden olevan pielessä, koska ovat punaisella värillä.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Termit selitettynä kolmannella kotimaisella kuvien kera:
http://www.discounttiredirect.com/direc ... ignment.do
http://www.discounttiredirect.com/direc ... ignment.do
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
https://korikilta.wikispaces.com/space. ... A4suuntaus
Ja tässä myös suomeksi. Kannattaako nuita camber ja caster arvoja säädättää jossakin?
Ja tässä myös suomeksi. Kannattaako nuita camber ja caster arvoja säädättää jossakin?
9-5 2.0 sedan vm.2002