2.3t Stage 2 rötää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Nyt on ilmaantunut tuommoista kummallista rötäämistä epäsäännöllisesti. Rouva valitteli jo pari viikkoa sitten, että kaupunkiajossa nykii välillä kylmänä ja välillä kuumana. Ite kävin kokeilemassa, niin ei mitään.
Nyt lauantaina kävin oiein varsin testaamassa, niin 70->110 km/h täyskaasukiihdytys ylämäkeen ei aiheuttanut mitään. Pinl/mAir vastaa hyvin toisiaan ja Lambdakin pysyy alueella. Sitten otin pysäkiltä 0-100 -lähdön, niin kakkosen loppuvaiheessa alkoi rötäämään, helpotti heti kaasun nostolla eikä uusiutunut.
Tänä aamuna lähdettiin Jyväskylään, niin tuossa parin kolmen kilsan ajon jälkeen ysitielle lähtiessä nykäisi muutaman kerran. Massapyynneistäkään ei pystynyt päättelemään mitään, Lambdan perusteella veti laihalle kuormituksessa. Tilanne paheni ja paheni, kunnes Saakosken suoralla oli jo luovutettava ja soitettava taksi. Siinä odotellessa nostin taas kerran bensapumpun ylös, letkut on kiinni ja imusihti puhdas. Tyhjäkäyntiä kävi nätisti ja lambda pysyi haarukassa. Pirssin tulo kesti sen verran, että peruttiin Jkl reissu ja lähdetään takaisin kotio. Naisväki pirssin kyytiin ja sanoin tutulle kuskille, että koitan tuoda auton ajamalla jos vaan onnistuu. Siitä takaisin Jämsään tullessa ei minkäänlaista ongelmaa. Vikakoodit oli tulleet P1300 ja P0300. Ainetta oli hiukan vajaa puoli tankkia, käytännössä puhdasta E85:sta.

Auto on 2.3t, jossa viime talvena (13tkm sitten) vaihdettu Mitsun TD-04, 630cc Dekat ja Napen softa.
Tulpat ja bensasuodatin vaihdettu n. 10tkm sitten, samanparttisen nykimisen yhteydessä.
Bensapumppu on Henko 275lph, vaihdettu toukokuussa 9tkm sitten.
Immu vaihdettu heti bensapumpun jälkeen. Keväiset nykimiset helpotti oikeastaan immun vaihdon jälkeen.
Pari tonnia immun vaihdon jälkeen oli taas pientä nykimistä, nostin bensapumpun ylös ja sihdistä löytyi vähän mustaa hitua. Sen putsauksen jälkeen taas toimi.

Noissa keväisissä nykimisissäkin oli kummallisuus, että ne ilmaantuivat puolella tankilla tai sen alle, tankki täyteen ja aina helpotti. Nytkin samanlaista oiretta, että puolella tankilla takkuaa. Nyt en vielä tankannut, kun omalta kylältä ei saa viinaa ja bensan kanssa on ikävä läträtä...
PCS:lta sain vinkin kaivaa paineputken liittimestä takaiskukumitollukka pois. Sen otin, mutta en oo vielä ajanut sen jäljeltä. Tallissa käytin hetken joutavaa, niin siinä Lambda pysyi tyhjäkäynnillä yli 1300, vaikka aiemmin aamulla pysyi tyhjäkäynnillä hyvinkin kohdillaan.

Hyviä ideoita kellään?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Ei auttanut takaiskun poisto.

Oma epäilykseni on ollut jo jonnin aikaa, että se imusiivilä tai sen ja ämpärin välissä oleva takaisku/suodatin/mikä onkaan on tukossa, mutta en ole saanut teorialleni kannatusta. No tänään kuitenkin poikkesin aamulla PCS:lle ja hain käytetyn ämpärin, että siirrän toimivan pumpun siihen ja istutan paketin tankkiin. Siinä samalla selvisi, että se suodattimeksi tai takaiskuksi epäilemäni möykky taitaakin olla ejektori. Tämä uusi ämpäri oli jotain uudempaa mallia, siinä ei ollut imusiivilääkään ollenkaan, pumpun kiinnitys oli vähän erimoinen ja sieltä sisällä olevasta siiviläosasta nousi joku muoviputki ylös. No anyway, ämpäri följyyn ja tallille. Sitä 'uutta' ämpäriä purkaessa hokasin, että siinähän menee paluuputki ämpärin sisään, kun mulla vanhassa menee ämpärin viereen. Tuli ahaa-elämys, että olisko vika juurikin tuossa. Nostin vanhan ämpärin pois, paluuputki ämpärin sisään ja ämpäri takaisin. Tyhjällä ämpärillä piti naksutella virtoja muutaman kerran, että sai auton käymään, mutta sitten kävi ihan kunnolla. Testilenkillä ei nykinyt ollenkaan.

Toisaalta, onhan se hyvinkin loogista ohjata paluuvirtaus sinne ämpäriin, eikä se viereen, josta aine tarvis taas ejektorilla imeä ämpäriin. Jännä vaan, että tuo on tuo 70tkm meillä oloaan pelannut pääsääntöisesti hyvin ja ties kuinka kauan edellisellä omistajallaan. Voihan se tietysti olla, että vasta etanolikäyttö ja nostetut tehot on aiheuttaneet aineen kulun riittämättömyyttä. Ja voihan se olla, että joutuu vielä sen ämpärinkin vaihtamaan...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Tuossa kesti ajaa 'opiskelijavalo' palaenkin jonnin verran, ei ongelmia. Tankattu ja ajettu, nyt yhteensä 1000km ja välillä käskettykin oikeen kunnolla.
Nyt rouva soitti Orivedeltä, että taas nykii ja CE vilkkuu. Alkoi ihan tasaisessa ajossa, ei minkäänlaisessa käskemisessä. Otti parkkiin, uudelleenkäynnistys ja valo sammui. Liikkeelle ja taas alkoi pienen päästä nykimään. Soitti Nesteen pihasta uudestaan ja selattiin SIDiä. Ainetta (E85) puoli tankkia, auto tyhjäkäynnillä. Lambda pilvissä, Amul +341, nErr 1, mutta Fcod 0.

Mikä helevetti tuota keksintöä vaivaa?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja markusR »

Jos et ole vielä tulppia vaihtanut niin kannattanee vaihtaa ja onko uudella sytkäkasetilla päästy kokeilemaan?
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Tulpat on 1000km olleet. Kasettia ei oo testattu, mutta miten tankissa oleva polttoainemäärä vaikuttais kasetin toimintaan? Nytkin loppu taas kaikki vaivat kun otti 20 litraa bensaa tankkiin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Mitä se rötäys on? paukkuuko se vai vain nykii :) Vai onko se jurinaa ja empimistä kierroksia nostaessa kuten tonnarimme ilmoittaa tulppien olevan kuluneet. Jos tämä jälkimmäinen niin seuraava ei varmaan täsmää..

Itsellä nimittäin tässä syksyllä väliin nyki tosi terävästi (muttei jurissu) pintakaasulla mistä tuli ensin mieleen bensa tai sytkä ongelma. Tuntu että sammuuko vai jatkuuko matka, mutta kierrokset pysyi suunniilleen samoina. Täysikaasulla ei ollu ikään oireita. Ropasin sitte kasetin liitintä ja meni taas monta päivää oireetta. Sitte alko jo sammuilla tyhjäkäynnillä pienen rykimisen jälkeen. Sitte taas pitkään oireeton. Vika valoa ei tullu.

Avasin sitte läpäkotelon kun en muuta keksiny, kasettikin vain reilu 2v vanha. Johdot näytti kotelossa hyviltä kunnes liikautin liitintä hiukan ja kuoret ropisi irti.. no se oli sitte pakko korjata vaan eipä se mitään kun oireet katosi 8)

Ihan vaan jos puolitankkia yms. on vain sattumaa oireiden ilmaantumiseen.. Olin kyllä havaitsevinani että nykiminen tuli suunnilleen samassa kohti kun kotoa lähti eli moottori tietyn lämpöinen, osasi kyllä sitte lopen kuumanakin nykiä.
* 9-5 Aero MY03 *
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Ei pauku, nykii vaan. Tai kun jäisi vaan nykimiseen, pahimmillaan liki sammuu. Ei jurise eikä mitään ääntelyä, aina ei liity edes kierrosten nostoon. Viimeksikin alkoi ihan tasakaasulla, kaasun nosto helpottaa, mutta kun ei tahdo saada vauhtia nostettua takaisin. Kun pääsi asemalle nilkuttamaan ja 20 ltr bensaa tankkiin, niin kaikki oireet hävis. Kävin oikeen vasiten polkemassa sen jälkeen, niin ihan kaikki löytyy (Pinl 1900/mAir 1100, kierrättää kestää rajoittimelle, kaasun nostossa ehkä 2 MiFiä).
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.3t Stage 2 rötää

Viesti Kirjoittaja pönttö »

No nyt ilmeisesti selvis. Vesa67 tuota tutki ja totesi että suuttimet ja softa ei täsmää toisilleen. Ei lähdetty tutkimaan että kummassa vika on (630cc Dekat, niin oletettavammin suuttimissa), vaan vaihdettiin orggis-suuttimet ja 4 bar bensaregu. Nyt tuntuu pelaavan hyvin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Vastaa Viestiin