ysifemman alapallonivel

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Veramade
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 15, 2014 15:01
Paikkakunta: kuusankoski

ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Veramade »

Elikkäs hylky tuli tuosta ja jarruputkista (ruosteessa ja vuotavat). Mutta itse kysymys, pitääkö vaihtaa tukivarsikin siinä samassa? Tuollaista tietoa sain. Jos olet itse tehnyt urakan niin pieni opastus ois kiva (en löytänyt laajalla haulla oikee mitään mistä olisin saanut tarkkaa infoa). Auto siis Saab 95 2.3 wagon vm.-02

Oikealla edessä vika!
Saab 95 2.3 -02
Okko
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 01:31
Paikkakunta: Jokioinen

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Okko »

Pystyy vaihtamaan pelkän pallonivelen, vaihto ei kovin erikoinen toimenpide ole, pultit auki vanha pois ja uusi tilalle. Eniten varmaankin vastustaa pallon kiinnityspultti olka-akseliin.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Kannattaa nostaa molemmat eturenkaat ilmaan, ettei tarvitse taistella kallistuksenvakaajaa vastaan kuten tuossa videon varoittavassa esimerkissä.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Risto kirjoitti:^ Kannattaa nostaa molemmat eturenkaat ilmaan, ettei tarvitse taistella kallistuksenvakaajaa vastaan kuten tuossa videon varoittavassa esimerkissä.
Tämä oli hyvä vinkki.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Saab-SJK
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Helmi 24, 2014 23:58

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Saab-SJK »

Sama pallonivelen vaihto olisi kanssa ajankohtainen, tietääkö joku mistä saisi netin kautta tilattua alkuperäisen pallonivelen? Kuulemma tarvikkeet eivät kestä.. Tukivarsia kaupataan muttei yksittäistä alapalloniveltä.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja hatami »

älä osta ainakaan Delphin palloja, on ihan paskoja. Saa vaihtaa joka leimalle jos erehtyy laittamaan :evil:
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Itse tilailin http://autopartsmarket.fi/ tuolta Lemforderiä alle.

Luulisi kestävän :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tilaa netistä laittamalla sähköposti Pro Car Serviceen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja barum »

No niinhän siinä kävi, että se yläpultti ei halua irrota, ei niin millään, sen verran näyttää olevan korroosiota alumiinisen olkavarren ja pultin välissä. Eikä auta pulttipyssykään pultin kannan suunnasta, oletus on että pultti joustaa sen verran ettei iskuvaikutus yllä kierteen päähän. Myöskään leka, isompi leka, jne. ei ole saanut mitään vaikutusta. Osaako joku vahvistaa, että onko olkavarren halkaistussa pesässäkin (mutterin puolella) kierre ja mutteri on vielä varmistuksena, vai onko pesä kierteetön ja mutteri kiristää koko paketin? WIS antaa yksinkertaisuudessaan ymmärtää, ettei pesässä ole kierrettä (= vain yksi kiristysmomentti).

Taitaa mennä siihen, että väännän pultin poikki pitkällä varrella ja sen jälkeen poraan loput pois.
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja JGP »

Pari päivää sitten veljen vm 2005 9-5 vaihdettiin etunapa ja silloin irrotettiin kyseinen pultti. En tiedä onko kierteitä muuta kuin mutterissa, mutta pultin joutuu kyllä kiertämään koko matkan irti, taitaa pultin kierteet ottaa reiän sivuun kiinni kun ne kaksi puoliskoa siinä olkatuessa hieman avautuvat.
Ei siis lähde lyömällä pois mutterin poiston jälkeen vaan kannattaa suosiolla pitää mutteria paikallaan ja kiertää pultti irti, kierteitä pultissa on noin puoliväliin asti.
Viimeksi muokannut JGP, La Maalis 17, 2018 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei siinä minun mielestä ole kierrettä. Kierre on vain pultissa ja mutterissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kyllä kierre vain pultissa ja mutterissa. Olisi aika kiintoisa design, jos olisi kierre vielä siinä halkaistussa osassa ja lisäksi mutterissa. Pultti/mutteri palasiksi vaan ja uutta tilalle sitten. Joskus noissa (en just 9-5:ssa tuossa kohdassa mutta muunmerkkisessä) kylmästi porannut ja lyönyt mutterin halki.

E
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja barum »

Mutteri irtosi ihan nätisti, pultti ei sitten liikahdakaan, edes järeällä pulttipyssyllä. Pelisuunnitelma on yrittää kiertää pulttia pitkällä vääntövarrella, ja pultti joko aukeaa tai katkeaa, muuta lopputulosta ei ole tarkoitus hyväksyä, ainakaan tässä vaiheessa. Jälkimmäisessä tapauksessa sahaan näkyvän kierteen poikki ja poraan kiinni juuttuneen pultinpätkän pois.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ysifemman alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisi ehkä paras vaihtoehto katkaista se hallitusti. Silloin tasaiseen pintaan on helpompaa lyödä pistepuikolla kuoppa ja porauskin lähtee suoremmin. Näin olen muutaman turbon pultin irrottanut. Lämpöjen käyttäminen on yksi niksi, mikä toisinaan vapauttaa ihan epätoivoisenkin jäykät pultit. Esimerkiksi alumiiniseen sylinterikanteen juuttuneet pakosarjan pultit lähtee lämmityksen kera yleensä irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin