Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tätä kirjoitettaessa on tilanne seuraava. Vanhempaa läppäkoteloa ei saa Saabilta, eikä mistään muustakaan kaupasta kohtuuhintaan. Pientä selvitystä tuli tehtyä ja asennuskin on jo suoritettu.

2004 ja uudempi läppäkotelo on täysin yhteensopiva vanhempiin autoihin, kunhan huohotuksen 12mm lähdön pienentää sopivilla osilla 3 tai 4mm letkuksi(se vanha alipaineletkukoko). Kohdeautossa tämä hoidettiin vanhalla huohotuksen kumiletkulla. Tätä kumiletkua n 4cm pätkä, sitten kaveriksi ylijäämä magneettiventtiilin silikoniletkua, jonka sisälle työnnetään 4mm pneumatiikkamuovi"letkua". Nyt työnnetään tämä silikoniletku tuon huohotusletkun sisälle ja liitoksen voi varmista pienellä klemmarilla. Itse en tätä kokenut tarpeelliseksi, koska liitos oli melkoisen tiukka ilmankin. Halutessasi voit pienentää tuolla pneumatiikkaputkella tuon paksun silikoniletkun vaikka samantien 4mm letkulla jatkettavaksi ja käyttää alkuperäisen takaiskuventtiilin. Vaihtoehto on kuitenkin käyttää vaikka NG 9-3 mallista tuttua jarrun alipaineputken takaiskuventtiiliä (GM 90498464 / OPEL 564611) (n8-10€) tai WAG konsernin vastaavaa venttiiliä 058 905 291, jota ainakin Ebaystä löytyy muutamalla eurolla kpl. Tämä venttiili sopii suoraan siihen paksumpaan silikoniletkuun ja vasta viimeinen liitos pitää pienentää 4mm paksuuteen.

Ero näillä kahdella läppäkotelolla on ainoastaan tuo huohotuksen liitos. Vanhemmassa on alipaineletkun liitoksen alla läppäkotelon sisällä reikä ja kolo imusarjaan, johon öljyä pääsee kerääntymään. Tästä huohotus jatkuu kanavan kautta kaasuläpän yläpuolelle. Uudemmassa huohotus tulee suoralla putkella kaasuläpän alapuolelle. Imusarjan vastainen tiiviste on myös erilainen tästä syystä. Tässä vanhempi versio läppäkotelosta:
Kuva

Ja tässä uudempi:
Kuva


Näillä tiedoilla mennään tällä hetkellä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitokset tästä arvokkaasta tiedosta (vaikka minulla vain toisessa on tuo vanhempi kotelo) ja sen selvitystyöstä. Tämä ansaitsisi paikan tuolla pysyvissä viesteissä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Satanen on paljon rahaa. Ja ainakin Neobrossilla 350€ lähetyskuluineen ollut vanhempi versio on loppu ja Saabilla saatavuus nolla. Uutta versiota saa PCS:n kautta klubialennuksella 354,50€ toimituskuluineen. Mielelläni askartelen vähän ja pistän sen 100€ johonkin muuhun. Kohdeautossa ei ollut varaa jäädä odottelemaan pitkäksi aikaa ja kun tuo ratkaisu kerran toimii, niin päädyttiin siihen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja nugge »

Viinaan sä sen satasen laitat kuitenki.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mistä arvasit :lol:.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Niin laitetaan minä ja Nugge(kin) :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Minulla olisi myytävänä UUSI tuollainen uudenmallinen läppäkotelo tuolla myyntipuolella 330 euron hintaan ja hinta sisältää lähetyskulut! 0500806396 tai ape.espo@gmail.com
Arska Saab Klubijäsen no:5106
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tuolta löytyy vanhempaa ja uudempaa kunnostettuna. Onko kellään kokemusta ko.puljusta...?
http://www.ecutesting.com/catalogue/saa ... &model=560
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Kallista lystiä: Esim toi uudempi malli osta heti omaksi 195 puntaa+alv 46 puntaa+postitus 35 puntaa=276 puntaa noin 362 euroa ja vanhakotelo pitää palauttaa!!! Lähetä oma kotelo korjattavaksi 125 puntaa+alv 32 puntaa+ postitus Englannista suomeen 35 puntaa=192 puntaa noin 252 euroa+oman kotelon postitus Englantiin Suomen postin taksojen mukaan! Aika hyvin kertyy hintaa koteloille! :roll:
Arska Saab Klubijäsen no:5106
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja suapas »

Oho, no ei kyllä kannata ja kyseessä kuitenkin käytetty...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

suapas kirjoitti:Oho, no ei kyllä kannata ja kyseessä kuitenkin käytetty...
Olisiko tarvetta kotelolle? Löytyy uusi ja käytetty toimiva! 8)
Arska Saab Klubijäsen no:5106
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eipä ole,kiitokset vaan :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Tein vastaavan operaation. Ainoa ero tosiaan on tuo huohotuksen lähtö. Vanhan mallisessa kotelossa 4mm ja uudemmassa mallissa 12 mm. Laitoin pätkän 12mm letkua ja sen jatkoksi sopivan supistuksen 12mm -> 4mm.
XC70 D5 -11
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kaasuläppäkoteloiden yhteensopivuus 1998-2003 / 2004->

Viesti Kirjoittaja asillanp »

" Ainoa ero tosiaan on tuo huohotuksen lähtö"

Minulle kerrottiin, että sähköpuoli erilainen kuin alkuperäisessä mallissa. Otin alkuperäisen ja murheet loppui kerrasta.
Oletteko huomanneet mitään eroa läpän toiminnassa?
Vastaa Viestiin